استفاده دوباره از روغن سرخ کردنی شدنی است؟


استفاده دوباره از روغن سرخ کردنی شدنی است؟

آیا می‌توان روغن را بعد از یک بار مصرف دوباره استفاده کرد؟ استفاده مجدد از روغن سرخ کردنی ممکن است منجر به افزایش رسوبات و آلودگی‌ها در روغن شود که می‌تواند به سلامتی آسیب برساند. 

آیا می‌شود چند بار از روغن سرخ کردنی استفاده کرد؟ بهترین توصیه این است که از روغن سرخ‌کردنی کمتر استفاده شود، چه برسد به اینکه مجدد بخواهید از آن استفاده کنید. با این حال، اگر مراقبت از روغن به درستی انجام شود، ممکن است بتوانید مجدد از آن استفاده کنید.

در ادامه این مطلب از مجله درباره نکات استفاده مجدد از روغن سرخ‌کردنی توضیح دادیم و همچنین تأثیرات سلامتی استفاده مجدد از روغن سرخ کردنی را بررسی کردیم.

استفاده مجدد از روغن سرخ کردنی

استفاده دوباره از روغن بستگی دارد به اینکه چطور از آن روغن استفاده و چطور از آن نگهداری کرده باشید.

5 موردی که می‌تواند کیفیت روغن را بعد از یک بار استفاده از بین ببرد، عبارتند از:

  • نور و حرارت، روند اکسیداسیون و تخریب روغن را تندتر می‌کند، بنابراین به میزان زمانی که روغن را مجاور نور، حرارت و اکسیژن قرار داده‌اید توجه کنید.
  • هر چه مقدار رطوبت جذب شده توسط روغن و میزان رطوبت ماده غذایی بیشتر باشد، روغن زودتر تخریب می‌شود. اگر در ظرف را موقع سرخ کردن غذا گذاشته‌اید، از خیر روغن آن بگذرید چون در این صورت رطوبت را به خود جذب کرده است.
  • هرچقدر ناخالصی‌هایی مانند نمک، ذرات غذا، چاشنی‌ها و… بیشتر به روغن وارد شود، روغن سریع‌تر اکسید می‌شود.
  • روغن هرچه بیشتر استفاده شود، سریع‌تر اکسید می‌شود. تغییرات ایجاد شده در ساختمان مولکولی روغن، باعث می‌شود غلظت آن تغییر کند و مشکل و غیرروان از طرف بریزد.
  • مخلوط کردن روغن‌های مختلف باهم، نقطه دود آن را پایین می‌آورد.

پنج نکته برای استفاده از روغن‌های مصرف شده

اگر به دلیل صرفه‌جویی یا هر دلیل دیگری، نمی‌خواهید با یک بار مصرف کردن روغ آن را دور بریزید، در این صورت باید به 5 نکته دقت کنید:

  1. به محض اتمام سرخ کردن، گاز را خاموش کنید.
  2. اجازه بدهید تا روغن سرد شود.
  3. وقتی روغن سرد شد، آن را از صافی ریز عبور دهید و تصفیه کنید. سپس در ظرف شیشه‌ای بریزید و در ظرف را محکم ببندید تا هوا وارد آن نشود. در ضمن اصلاً این روغن را با روغن تازه مخلوط نکنید.
  4. این ظرف را در جای تاریک، ترجیحاً در یخچال نگهداری کنید.
    این روغن در یخچال ممکن است ظاهر ابرمانند پیدا کند که این حالت باید با خارج آن از یخچال برطرف شود.
  5. با دیدن این نشانه‌ها روغن را دور بریزید؛ کف در سطح روغن؛ تیره شدن روغن؛ بوی نامطبوع، تشکیل نشدن حباب روی روغن وقتی ماده غذایی را داخل آن می‌اندازید و اینکه، روان نبودن روغن هنگام ریخن آن در ظرف.

با رعایت این نکته‌ها می‌توانید غذاهای سرخ کرده سالم‌تری تهیه کنید. اما همیشه به یاد داشته باشید که سرخ نکردن از سرخ کردن بهتر است.

روغن‌های مختلف و نقطه دودشان

  • روغن سویا: 241 درجه سانتی‌گراد
  • روغن کانولا یا کلزا: 238 درجه سانتی‌گراد
  • روغن ذرت: 236 درجه سانتی‌گراد
  • روغن بادام‌زمینی: 231 درجه سانتی‌گراد
  • روغن زیتون: 190 درجه سانتی‌گراد

روغن زیتون در مقایسه با سایر روغن‌ها نقطه دود پایین‌تری دارد، به این دلیل برای سرخ کردن‌ در زمان کم، مناسب است. 

عوارض استفاده مجدد از روغن سرخ کردنی

استفاده مجدد از روغن سرخ کردنی می‌تواند به عوارضی برای سلامتی انسان منجر شود. این عوارض ممکن است شامل افزایش رسوبات و آلودگی‌ها در روغن، تولید اسیدهای چرب اشباع شده، اکسیداسیون روغن که منجر به تولید رادیکال‌های آزاد و تشکیل مواد سرطان‌زا می‌شود، و کاهش کیفیت و مزه غذاها باشد.

با استفاده مجدد از روغن سرخ کردنی، احتمال افزایش اسیدهای چرب اشباع شده و تولید مواد ضد اکسیدان کاهش می‌یابد که می‌تواند ریسک بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. همچنین، تولید رادیکال‌های آزاد و مواد سرطان‌زا در اثر اکسیداسیون روغن می‌تواند به افزایش ریسک بروز بیماری‌های مزمن مانند سرطان معده، کلیه و ریه منجر شود.

حرف پایانی

از جمله توصیه‌های مهم برای استفاده مجدد از روغن سرخ کردنی می‌توان به فیلتراسیون آن بعد از هر بار استفاده اشاره کرد. این کار باعث حذف ذرات بزرگ و آلودگی‌ها از روغن می‌شود و باعث افزایش عمر مفید آن می‌گردد. همچنین، توصیه می‌شود روغن را در دمای کمتر از ۱۸۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرده و از استفاده آن برای سرخ کردن مواد غذایی در دمای بالا خودداری شود.

کانال تلگرام



منبع