مراحل تمیز کردن و سالم‌سازی سبزی‌ها از آلودگی


مراحل تمیز کردن و سالم‌سازی سبزی‌ها از آلودگی

چطور آلودگی سبزی‌ها را پاک کنیم؟ چرا پاک کردن آلودگی سبزی مهم است؟ با توجه به اهمیت ایمنی غذایی، روش‌های تمرین کردن و پاکسازی سبزی‌ها از آلودگی‌ها اهمیت بالایی دارد.

در این مقاله از مجله ، به بررسی روش‌های موثر برای پاکسازی و از بین بردن آلودگی سبزی‌ها، توصیه‌های ایمنی مصرف و اهمیت استفاده از سبزی‌های می‌پردازیم.

اهمیت مصرف سبزی‌ها

سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی ویتامین‌های گروه A و C و همچنین حاوی کمی ویتامین B، آهن و فیبر فراوان هستند. سبزی‌ها به خاطر نقش موثرشان در تامین سلامت انسان از گروه‌های مهم مواد غذایی محسوب می‌شوند و برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها یا ترمیم زخم‌ها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری هستند. به همین توصیه شده است همیشه در غذا از سبزی‌های تازه استفاده کنید.

خطرات مصرف سبزی آلوده چیست؟

سبزی‌ها اغلب به‌دلیل استفاده از کودهای انسانی و حیوانی، آب‌آلوده و تماس حیوانات به عوامل بیماری‌زا آلوده می‌شوند. در صورت مصرف این‌گونه سبزی‌ها خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر وبا، حصبه، هپاتیت، اسهال خونی و بیماری‌های انگلی نظیر کیست هیداتیک و آسکاریس وجود دارد.

برای از بین بردن این‌گونه آلودگی‌ها، قبل از مصرف باید سبزی‌ها سالم‌سازی شوند. سبزی‌هایی که خام برای تزئین غذا یا در ساندویچ و سالاد استفاده می‌شوند نیز بایستی سالم‌سازی و سپس مصرف شوند.

مراحل تمیز کردن و سالم‌سازی سبزی‌ها

مراحل تمیز کردن و سالم‌سازی سبزی‌ها

پاکسازی سبزی‌ها شامل چهار مرحله اساسی است.

  1. پاکسازی
  2. انگل‌زدایی
  3. گندزدایی
  4. شستشو

در ادامه هر مرحله را جداگانه توضیح دادیم.

1. پاکسازی

ابتدا سبزی‌ها را پاک می‌کنیم یعنی مواد زائد و غیرقابل مصرف آن را جدا می‌کنیم و سپس خوب آن را می‌شوییم تا گل‌ولای و مواد زائد را از سبزی‌ها پاک شود.

2. انگل‌زدایی

پس از خاتمه مرحله پاکسازی، سبزی پاک‌شده را در ضرف 5 لیتری آب می‌ریزیم و به ازاء هر لیتر آب 3-5 قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه می‌کنیم. سپس کمی آن را هم می‌زنیم تا همه سبزی‌ها در کف‌آب غوطه‌ور شود و پس از چند دقیقه، آنها را آرام از روی کف‌آب جمع می‌کنیم.

سپس ظرف و سبزی را مجدد با آب تمیز می‌شوییم تا تخم انگل‌ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آنها جدا شود.

3. گندزدایی

برای گندزدایی و از بین بردن میکروب‌های بیماری‌زا بهتر است که از مواد گندزدای مجاز موجود در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی و طرف برچسب موجود روی آن استفاده شود اما چنانچه در دسترس نبود از روش زیر استفاده کنید.

1 گرم (نصف قاشق چایخوری) پورد پرکلرین را در ظرفی با 5 لیتر آب می‌ریزیم و کامل در آب حل می‌کنیم. سپس سبزی‌های انگل‌زدایی شده را 5 دقیقه در محلول ضدعفونی کننده قرار می‌دهیم.

4. شست‌وشوی نهایی

پس از گندزدایی، سبزی‌ها را مجدد با آب سالم می‌شوییم تا باقیمانده کلر یا مواد گندزدا کامل از سبزی‌ها جدا شوند. پس از شتسشوی نهایی می‌توان سبزی‌ها را مصرف کرد.

حرف پایانی

تمیزکردن و سالم‌سازی سبزی‌ها از آلودگی ریکس ابتلا به بیماری‌های خطرناک را کاهش می‌دهد. امیدواریم خواندن این مقاله به شما برای سالم‌سازی سبزی‌ها کمک کند.

کانال تلگرام



منبع