مقایسه رژیم کم کربوهیدرات با رژیم کتوژنیک؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها


مقایسه رژیم کم کربوهیدرات با رژیم کتوژنیک؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

رژیم کتوژنیک در مقایسه با رژیم کربوهیدرات کم چه تفاوت‌هایی دارد و کدام یک بهتر است؟ هر دو رژیم به کاهش مصرف کربوهیدرات می‌پردازند و ممکن است در کاهش وزن مفید باشند، اما رژیم کتوژنیک (کتو) یک رژیم تغذیه‌ای با محدودیت‌های بسیار بیشتر است و شامل محدود کردن مصرف کربوهیدرات و مصرف بالای چربی با مقدار معتدل پروتئین می‌شود.

در ادامه این مقاله از سایت به معرفی شباهت‌ها و تفاوت های رژیم با کربوهیدرات کم و رژیم کتوژنیک پرداختیم.

شباهت‌های رژیم کتو در مقابل کربوهیدرات کم

رژیم کتوژنیک در مقایسه با رژیم کربوهیدرات کم، هدف مشترکی را دنبال می‌کنند که کاهش وزن است، اما رژیم کتوژنیک به عنوان یک زیرگروه از رژیم کربوهیدرات کم محسوب می‌شود، در حالی که رژیم کربوهیدرات کم انواع مختلفی از رژیم‌های دیگر را شامل می‌شود.

به طور ساده، رژیم کربوهیدرات کم به میزان کربوهیدرات‌های مصرفی شما تا حد زیادی وابسته است و مقدار مشخصی از کربوهیدراتی که باید مصرف یا اجتناب کنید ندارد. مگر اینکه یک برنامه رژیم مشخص مانند رژیم آتکینز یا رژیم دوکان را دنبال کنید. رفتن به رژیم کربوهیدرات کم همچنین به معنای این است که احتمالاً چندان مقدار زیادی چربی مصرف نمی‌کنید که در صورت تلاش برای ورود بدن به حالت کتوزیس اتفاق می‌افتد، و به جای آن از پروتئین‌های لاغر و سبزیجات پرکننده برای تأمین انرژی استفاده می‌کنید.

هر دو رژیم غذایی فوایدی برای سلامت بدن دارند. یک مطالعه منتشر شده در مجله BMJ نشان داد که شروع رژیم کربوهیدرات کم برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است، در حالی که یک مطالعه دیگر منتشر شده در مجله کالج کاردیولوژی امریکا نشان داد که رژیم کتوژنیک ممکن است به بهبود سلامت قلب کمک کند. تحقیقات بیشتری نیز در مجله علمی Frontiers in Neuroscience نشان داده است که رژیم کتوژنیک به جلوگیری از تشنج‌ها و درمان افتی با برخی انواع صرع کمک می‌کند، که در دهه 1920 برای اولین بار استفاده شد.

تفاوت‌های کتوژنیک با رژیم کم کربوهیدرات

رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کتوژنیک دو نوع رژیم غذایی هستند که از کربوهیدرات‌ها کمتر استفاده می‌کنند و بیشترین انرژی را از چربی‌ها و پروتئین‌ها می‌گیرند. این دو رژیم اغلب به منظور کاهش وزن، کنترل میزان قند خون، و بهبود تعادل هورمون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تفاوت‌های مهمی بین آن‌ها وجود دارد:

مصرف کربوهیدرات:

  • در رژیم کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات تا حداکثر 50 گرم در روز محدود می‌شود.
  • در رژیم کربوهیدرات کم، معمولاً به شما اجازه می‌دهد که در محدوده 50 تا 150 گرم کربوهیدرات در روز مصرف کنید.

مصرف پروتئین:

  • در رژیم کتوژنیک، مصرف پروتئین به حدود 20-22 درصد از کالری‌های کل محدود می‌شود.
  • در رژیم کربوهیدرات کم، مصرف پروتئین عموماً بیشتر است.

مصرف چربی:

  • رژیم کتوژنیک نیازمند مصرف بالایی از چربی‌ها است تا جبران مقدار مصرف پروتئین و کربوهیدرات کند.
  • در رژیم کربوهیدرات کم، مصرف چربی‌ها معمولاً کمتر است.

هدف:

  • اگر هدف شما افزایش عضله است، رفتن به رژیم کربوهیدرات کم ممکن است گزینه بهتری باشد، زیرا گلوکز برای ترمیم عضلات نیاز دارد.
  • بسیاری از افراد معتقدند که رفتن به رژیم کربوهیدرات کم به مراتب آسان‌تر است و به همین دلیل برخی ابتدا با آن شروع کرده و سپس به رژیم کتوژنیک منتقل می‌شوند.

عوارض جانبی:

  • در هر دو رژیم ممکن است عوارض جانبی ناشی از تغییر رژیم غذایی رخ دهد. در رژیم کتوژنیک، ممکن است آنفولانزای کتو (Keto Flu) ایجاد شود که شامل علائمی نظیر سردرد، مغز مات، عصبی بودن، خستگی و کاهش انگیزه می‌شود.
  • در رژیم کربوهیدرات کم، ممکن است احساس ضعف یا یبوست ناشی از تأثیر مصرف میکرومغذیها رخ دهد.

علائم جانبی این رژیم‌ها معمولاً حداکثر یک هفته طول می‌کشند، اما در موارد شدید ممکن است تا یک ماه طول بکشند، بنابراین مهم است که ذهنی آماده باشید و قبل از شروع رژیم توسط یک تخصصی تربیت شده همراهی شوید.

رژیم کتو در مقابل کربوهیدرات کم: کدام رژیم بهتر است؟

انتخاب بهترین رژیم برای شما باید با توجه به اهداف شخصی، وضعیت سلامت، و ترجیحات شما انجام شود. هر دو رژیم کتوژنیک و کربوهیدرات کم می‌توانند برای کاهش وزن و بهبود سلامت مؤثر باشند، اما دارای تفاوت‌هایی هستند که ممکن است بر اساس نیازها و ترجیحات شما مهم باشد. در اینجا چند نکته کلیدی است:

  • اهداف: اگر هدف شما کاهش وزن و داشتن بدنی لاغر تر و اندامی با عضلات قوی است، رژیم کربوهیدرات کم ممکن است گزینه بهتری باشد. این رژیم به شما اجازه می‌دهد بیشترین مقدار پروتئین و چربی را دریافت کرده و از کمترین مقدار کربوهیدرات استفاده کنید.
  • ترجیحات ذائقی: برخی افراد ممکن است به راحتی بتوانند در رژیم کتوژنیک کربوهیدرات را به حداقل برسانند و از مصرف چربی‌های بالا لذت ببرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از مصرف معتدل کربوهیدرات و پروتئین بیشتر لذت ببرند. ترجیحات ذائقی شما ممکن است تاثیر داشته باشد.
  • وضعیت سلامت: اگر شما به مشکلاتی مانند دیابت نوع 2 دچار هستید، رژیم کتوژنیک و کاهش مصرف کربوهیدرات می‌توانند به بهبود وضعیت شما کمک کنند. در این صورت، مشورت با پزشک یا تغذیه‌شناس حائز اهمیت است.
  • زمان: رژیم کتوژنیک ممکن است نیاز به تطبیق و زمان داشته باشد تا بدن به حالت کتوزیس برود و تطابق کامل را تجربه کند. رژیم کربوهیدرات کم ممکن است ترجیح داده شود اگر شما به مدت کوتاه‌تری نیاز به کاهش وزن دارید.

حرف پایانی

هدف اصلی از رژیم کتوژنیک ایجاد تغییرات زیادی در متابولیسم بدن است تا به افراد کمک کند وزن کمتری داشته باشند و کمترین میزان قند خون را داشته باشند. این رژیم ممکن است مناسب برخی افراد با مشکلات مثل اضافه وزن یا دیابت نوع 2 باشد، اما قبل از شروع به رژیم‌های کم کربوهیدرات یا کتوژنیک، مهم است که با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا از مزایا و معایب آن آگاه شوید و رژیم مناسبی برای نیازهای شخصیتان را انتخاب کنید.

کانال تلگرام

توجه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع