دوچرخه برقی را چگونه شارژ کنیم؟


دوچرخه برقی را چگونه شارژ کنیم؟

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که درباره دوچرخه برقی وجود دارد، شارژ باتری آن است. معمولا برای شارژ باتری همه مدل‌های این وسیله باید یک اصول یکسان را رعایت کنید اما ممکن است تفاوت‌های کوچکی در نحوه شارژ باتری دوچرخه‌های برقی برندهای مختلف وجود داشته باشد که این تفاوت‌ها را می‌توانید از روی دستورالعملی که هنگام خرید دریافت می‌کنید، متوجه شوید.

در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که چگونه باید دوچرخه برقی خود را شارژ کنیم. توجه داشته باشید اطلاعاتی که در این مقاله ارائه می‌شود به‌صورت کلی است و اگر به اطلاعات جزئی‌تری نیاز دارید باید درباره برند دوچرخه خود تحقیق کنید اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تجهیزات شارژ باتری دوچرخه برقی

هنگام خرید دوچرخه برقی، تجهیزات شارژ هم روی آن است و یا زمانی که شما کیت دوچرخه برقی را بر روی دوچرخه های خود نصب می کنید تمامی تجهیزات باطری نیز درون آن قرار دارد. همچنین دستورالعمل‌هایی وجود دارد که براساس آن می‌توانید نحوه شارژ باتری را متوجه شوید. منظور از تجهیزات شارژ پکیج باتری شامل باتری دوچرخه در داخل، جای باتری برای اتصال به دوچرخه، شارژر شامل منبع تغذیه با دو شکاف، دو کابل برای اتصال به منبع تغذیه.

زمان شارژ باتری دوچرخه

معمولا دوچرخه‌های برقی نشانگر نوری دارند که نشان‌دهنده نیاز و عدم نیاز دوچرخه به شارژ هستند. همچنین در صورتی که دوچرخه شما به‌طور کامل شارژ شود، از روی این نشانگر می‌توانید متوجه شوید. معمولا زمانی که باتری صد در صد پر شود، چراغ نشانگر سبز خواهد شد. توجه داشته باشید که قبل از وصل کردن باتری به منبع تغذیه باید آن را از دوچرخه جدا کرده و حتما خاموشش کنید و پس از انجام عملیات باید دوباره باتری را به دوچرخه وصل نمایید.

باتری دوچرخه‌های برقی بسته به برندشان بین 2 تا 7 ساعت زمان لازم دارند تا کاملا شارژ شوند. ممکن است با یک بار شارژ بتوانید چندین بار از دوچرخه خود استفاده کنید. این کاملا به مسافتی بستگی دارد که در طول هر بار استفاده طی می‌کنید.

شارژ باتری دوچرخه برقی

چگونه عمر باتری را افزایش دهیم؟

برای اینکه باتری دوچرخه بیشتر عمر کند لازم است نکاتی را رعایت کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • اجازه ندهید باتری بیشتر از 12 ساعت داخل شارژ بماند.
  • اجازه ندهید شارژ باتری به کمتر از 20درصد و به بیشتر از 80 درصد برسد.
  • باتری را به‌طور مرتب شارژ کنید.
  • اجازه ندهید باتری با خاک و گرد و غبار کثیف شود و یا با آب خیس شود.
  • دمای باتری را بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد نگه دارید و اجازه ندهید بیش از اندازه گرم و سرد شود. همچنین درصورتی که در آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنید، باتری را در گاراژ یا هرجای دیگری که رطوبت کمتری دارد، بگذارید.
  • درصورتی که باتری را همیشه از دوچرخه جدا نمی‌کنید، سعی نمایید دوچرخه برقی خود را همیشه در جای سقف‌دار پارک کنید تا در صورت بارش ناگهانی باران باتری خیس نشود.
  • اگر زمستان‌ها از دوچرخه استاده نمی‌کنید، باتری آن را به حال خود رها نمایید و هر چند وقت یک بار آن را شارژ نمایید.
  • زمانی که باتری درحال شارژ است آن را روی یک سطح صاف قرار دهید.

عوامل تاثیرگذار بر باتری دوچرخه برقی

برخی از عواملی که روی باتری دوچرخه برقی تاثیر مثبت یا منفی دارند به شرح زیر هستند:

وزن: وزن دوچرخه، خود شما و باری که با آن حمل می‌کنید، روی باتری تاثیر دارد. هرچقدر که این وزن بیشتر باشد، کارکرد آن کمتر است و کندتر حرکت می‌کند.

دما: شرایط دما روی عمر باتری تاثیر می‌گذارد. اگر هوا بسیار گرم یا بسیار سرد شود، عمر باتری کمتر خواهد شد اما به‌طورکلی باتری در هوای گرم بیشتر از هوای سرد عمر می‌کند.

شیب: شیب می‌تواند روی عمر باتری تاثیر زیادی بگذارد. اگر همیشه در یک مسیر صاف حرکت کنید نسبت به وقتی که همیشه در سراشیبی و سربالایی دوچرخه‌سواری نمایید، عمر باتری‌تان بیشتر خواهد بود.

سبک سواری: سبک دوچرخه‌سواری یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی عمر باتری است. یعنی اینکه شما چقدر در طول دوچرخه‌سواری‌ از باتری استفاده می‌کنید و چقدر رکاب می‌زنید،  اینکه سرعتتان چقدر است و اینکه در طول حرکت چقدر توقف می‌کنید؛ مستقیما روی عمر باتری اثر می‌گذارد.

کارهایی که نباید با باتری دوچرخه برقی انجام دهید

برای اینکه عمر باتری دوچرخه بیشتر شود نبایدهایی وجود دارد که به هیچ عنوان نباید به سراغ آنها بروید. این خط قرمزها به شرح زیر هستند:

  • باتری را در دمای بالای 55 درجه سانتیگراد و زیر انجماد شارژ نکنید.
  • حتما از شارژر خود باتری برای شارژ آن استفاده نمایید.
  • باتری را موقع شارژ کردن نپوشانید.
  • مطمئن شوید باتری در مایع غوطه‌ ور نشود.
  • نزدیک باتری درحال شارژ نخوابید.
  • اجازه ندهید شارژر دائما به برق متصل شود.
  • اجازه ندهید باتری در دسترس کودکان قرار نگیرد.
  • درصورتی که باتری بیش از اندازه داغ شد یا بوی عجیبی داد، سریعا آن را از برق خارج کنید.

اجزای دوچرخه برقی

هزینه شارژ دوچرخه برقی

هزینه اصلی باتری دوچرخه همان هزینه برقی است که استفاده می‌کند. یعنی به هر میزانی که باتری خود را شارژ نمایید، هزینه برق آن را باید بپردازید که در ایران مبلغ قابل توجهی نمی‌شود.

با باتری صد درصد شارژ چه مسافتی را می‌توان طی کرد؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که باتری‌ها براساس برندشان دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند. اما جدا از این نکته در پاسخ به این سؤال که با باتری صد در صد شارژ چه مسافتی را می‌توان طی کرد، باید گفت معمولا با این باتری حدود 70 مایل می‌توان حرکت کرد که این عدد بسته به برند، میزان پدال‌ها، نوع فراز و نشیب زمین و…می‌تواند کمی پایین و بالا شود.

چگونه از شارژر خود مراقبت کنیم

باوجود اینکه تمرکز اصلی این مقاله بر روی مراقبت از باتری است، اما جا دارد کمی هم درباره روش‌های مراقبت از شارژر هم حرف بزنیم. اگر دوچرخه برقی دارید، نکات زیر را در استفاده از شارژر باتری آن رعایت کنید.

شارژر را ابتدا به باتری و سپس به برق وصل کنید. در غیر این صورت ممکن است به باتری شوک وارد شود.

قبل از اینکه شارژ و باتری را از هم جدا کنید، اطمینان حاصل نمایید که منبع تغذیه را خاموش کرده‌اید.

اگر به صورت روزانه باتری خود را شارژ می‌کنید، شارژر را به صورت مدام به باتری را برق وصل نکنید و فقط زمانی که به آن نیاز دارید، اتصال را انجام دهید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم همه چیز را درباره باتری دوچرخه برقی، روش‌های محافظت از آن و عواملی که روی خراب شدن زودهنگام تاثیر می‌گذارد بررسی کنیم. پس از خواندن این مطلب باید بتوانید بهتر از قبل از باتری دوچرخه خود نگهداری کنید.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

کانال تلگرام



منبع