درمان خانگی واریس پا؛ 13 روش ساده برای کنترل و درمان واریس


درمان خانگی واریس پا؛ 13 روش ساده برای کنترل و درمان واریس

درمان خانگی واریس پا چیست؟ آیا درمان واریس پا با طب سنتی امکانپذیر است؟ واریس پا معمولاً رگ‌هایی شبیه به تار عنکبوت روی پاها هستند و ممکن است باعث درد و ناراحتی شوند.

درمان‌های مختلفی برای واریس وجود دارد. در این مطلب از سایت بهترین روش‌های خانگی و درمانی برای کنترل و کاهش علائم واریس پا را توضیح دادیم.

رگ‌های واریسی ممکن است با عوارضی مانند درد، سوزش و یا تورم همراه باشد و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد. استفاده از راهکارهای موثر خانگی درمان واریس پا کمک می‌کند تا بتوانید واریس را کنترل کند.

درمان خانگی واریس پا چیست؟

اگر واریس پا شدید نباشد می‌توانید با رعایت این روش‌های خانگی به کنترل و درمان آن کمک کنید.

برای این منظور چندین رفتار خودمراقبتی وجود دارد که می‌تواند مشکلات ناشی از رگ‌های واریسی را کاهش دهد. این رفتارها می‌تواند به جلوگیری و یا کند کردن توسعه رگ‌های واریسی نیز کمک کند. آنها عبارتند از:

1. نرمش و افزایش تحرک

اولین راهکار برای درمان واریس پا حرکت کردن است. راه رفتن یک روش بسیار عالی برای گردش خون در پاهای شماست. پزشکتان می‌تواند یک سطح فعالیت مناسب برای شما تجویز کند.

2. مراقب وزن خود و رژیم غذایی خود باشید

کاهش وزن می‌توانند فشار اضافی روی رگ‌های شما را از بین ببرد. غذای شما نیز می‌تواند کمک کند. از یک رژیم غذایی کم‌نمک استفاده کنید تا از تورم ایجاد شده به دلیل احتباس آب جلوگیری شود.

3. مراقب لباس‌هایی که می‌پوشید باشید

از پوشیدن کفش پاشنه بلند پرهیز کنید. کفش‌های پاشته کوتاه از عضلات پای شما بیشتر استفاده می‌کنند که برای رگ‌های شما بهتر است. لباس‌های تنگ در اطراف کمر، پاها و یا کشاله ران خود نپوشید زیرا می‌تواند باعث کاهش جریان خون شود.

4. پاها را بالاتر از سطح قلب نگه دارید

برای بهبود گردش خون در پاهایتان، روزانه چند استراحت کوتاه داشته باشید تا پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید. برای مثال دراز بکشید و زیر پاهای خود 3 تا 4 بالش قرار دهید.

5. از نشستن و یا ایستادن طولانی‌مدت پرهیز کنید

به‌طور مداوم وضعیت خود را تغییر دهید تا جریان خود را افزایش دهید.

6. ماساژ

ماساژ دادن مناطقی که رگ‌های واریسی وجود دارد باعث افزایش جریان خون در آن قسمت می‌شود. اگر می‌خواهید تجربه بهتری هنگام ماساژ گرفتن داشته باشید می‌توانید از روغن‌های گیاهی استفاده کنید.

7. داشتن رژیم غذایی سالم

چاقی یکی از فاکتورهای خطر این بیماری است. لذا داشتن تغذیه سالم وتحرک کافی و بالطبع وزن مناسب مانع از این بیماری می‌شود. اما غذاهای خاصی هستند که مانع ایجاد التهاب می‌شوند و با تقویت گردش خون، سرعت بهبود واریس را افزایش می‌دهند.

غذاهایی که خاصیت ضد‌التهابی بالایی دارند و ظاهر واریس را بهبود می‌بخشند، عبارتند از:

  • مواد غذایی که دارای فیبر زیادی هستند؛
  • غذاهای سرشار از آنتی‌ اکسیدان؛
  • ادرارآورهای طبیعی؛
  • غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی منیزیم هستند؛
  • غذاهای ادویه‌دار؛
  • ماهی‌های دریایی؛
  • سرکه‌ سیب؛

8. مصرف فلاونوئید

غذاهای حاوی فلاونوئید مانند پیاز، فلفل دلمه‌ای، اسفناج و کلم بروکلی می‌توانند به کاهش فشار خون و کمک به کاهش واریس‌ها منجر شوند.

9. استفاده از جوراب واریس

استفاده از جوراب‌های فشاری مانند جوراب واریس می‌تواند به بهبود جریان خون کمک کند.

درمان گیاهی واریس پا چیست؟

برخی گیاهان دارای خواص ضد التهابی، آرامبخشی و تقویت کننده عروق هستند که ممکن است در مدیریت و کاهش علائم واریس پا مؤثر باشند. برخی از گیاهانی که به عنوان درمان گیاهی برای واریس پا مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

10. درمان واریس با خاکشیر

در درمان خانگی واریس شما می‌توانید از شربت‌ خاکشیر استفاده کنید. خاکشیر از گذشته‌های دور تا به امروز برای درمان بیماری‌های مختلفی همچون واریس، واریکوسل، بواسیر و… به کار برده می‌شود. براساس تحقیقات محدودی که بر روی این دانه انجام شده است، محققان دریافتند خاکشیر ضد التهاب، ضد درد و تب‌بر بوده و همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.

11. درمان واریس با سرکه سیب

درمان واریس با سرکه سیب می‌تواند اثرات مثبتی را ایجاد کند. سرکه سیب یکی از تصفیه‌کننده‌های خون است که به بهبود فعالیت سیستم گردش خون کمک می‌کند. با جریان خون مناسب، التهاب و سنگینی ناشی از وریدهای واریسی کاهش می‌یابد و بیمار احساس بهتری خواهد داشت.

روش‌های استفاده از سرکه سیب برای درمان واریس پا

  1. روش اول: شب‌ها قبل از خواب سرکه سیب را بر روی پوست خود در نواحی که رگ‌های واریسی وجود دارند، ماساژ دهید و مطمئن شوید که کاملا جذب شود. با تکرار این روش به مدت چند ماه، بهبودی معجزه‌آسایی حاصل می‌شود.
  2. روش دوم: در این راهکار به دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب و یک لیوان آب نیاز دارید. سرکه را در آب حل کرده و به مدت یک ماه، روزی 2 بار محلول حاصله را بنوشید. بعد از زمان ذکرشده، اثرات مثبت سرکه سیب را احساس خواهید کرد.

12. درمان واریس با روغن زیتون

افزایش جریان خون برای درمان رگ‌های واریسی ضروری خواهد بود. روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی بوده و مقوی و آرام‌بخش است. در درمان خانگی واریس با این روغن، اندازه رگ‌های حجیم و آسیب‌دیده کاهش می‌یابد. امگا 3 بالای موجود در زیتون باعث عبور خون از رگ‌ها و بازسازی دریچه‌های آن‌ها خواهد شد. شما می‌توانید از روغن زیتون به صورت موضعی استفاده کنید.

13. درمان خانگی واریس با سیر

سیر آلیسین و آئائین تولید می‌کند. این ترکیبات می‌توانند در تقویت گردش خون نقش مهمی ایفا کنند. خواص ضدالتهابی سیر در کاهش تورم وریدهای واریسی موثر است. علاوه‌براین موارد، کوئرستین موجود در این گیاه که نوعی فلاونویید به حساب می‌آید در تقویت رگ‌ها تاثیر بسزایی دارد.

قبل از استفاده از هر گونه گیاهان درمانی، توصیه می‌شود که با پزشک یا گیاه‌پزشک مشورت کنید، به ویژه اگر داروی دیگری مصرف می‌کنید یا مشکلات سلامتی خاصی دارید.

 حرف پایانی

هر چند روش‌های خانگی ممکن است به کنترل و درمان واریس پا کمک کنند، اما اگر علائم شما شدید هستند، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا روش‌های درمانی حرفه‌ای و مناسب‌تری را تجربه کنید.

سوالات متداول

آیا درمان خانگی بی‌ضرر است؟

هر روشی که به‌عنوان درمان کمکی بیماری‌ها معرفی می‌شود ممکن است در افراد با پوست حساس عوارضی ایجاد کند. توصیه می‌شود در روش‌های خانگی درمان واریس زیاده‌روی نکرده و در هر موردی استفاده از آن را از مقادیر کم شروع کنید.

زالودرمانی برای درمان واریس پا موثر است؟

تاثیر زالو درمانی بر درمان واریس پا، مشخص نیست. در واقع هنوز محققان در مورد تاثیر مثبت درمان واریس پا با زالو اطمینان ندارند. در مواردی، برخی کارشناسان به صراحت اعلام می کنند که زالو هیچ گونه اثر قابل توجهی بر برطرف شدن لخته خون در عروق نداشته و حتی در مواردی ممکن است اثرات سو نیز برجای داشته باشد.

از طرفی، گروه دیگری از محققان، زالو درمانی را روشی مناسب و کم عارضه جهت درمان واریس دانسته و آن را به عنوان راه حلی مطمئن به بیماران توصیه می کنند. به اعتقاد آنان، خروج لخته خون از عروق توسط مکش زالو، تاثیر به سزایی در کاهش اختلالات ناشی از بیماری واریس خواهد داشت.

آیا برای درمان واریس پا، لیزردرمانی توصیه می‌شود؟

بله، یکی از روش‌های درمان واریس پا، استفاده از لیزر است. درمان لیزری واریس پا اغلب برای بستن وریدهای کوچکتر و همچنین وریدهای عنکبوتی استفاده می‌شود.

رژیم مناسب برای پیشگیری و درمان واریس پا چیست؟

کاهش مصرف نمک و مصرف غذاهای حاوی پتاسیم می‌تواند به بهبود واریس‌ها کمک کند.

چه ورزش‌هایی برای پیشگیری واریس پا مفید است؟

موثرترین ورزش برای پیشگیری از واریس پا، راه رفتن است. همچنین یوگا و حرکات کششی،شنا، دوچرخه‌سواری نیز یکی دیگر از ورزش‌های بسیار موثر در پیشگیری از واریس است.

کانال تلگرام

توجه: مطالب موجود در مجله ، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع