آیا استفاده از توالت فرنگی باعث بیماری می شود؟


آیا استفاده از توالت فرنگی باعث بیماری می شود؟

ساختار توالت فرنگی شبیه نشستن روی صندلی است، فشار کمی به مفاصل زانو، کمر و لگن وارد می‌کند و موجب محافظت از سلامتی بدن می‌شود؛ با این‌حال بسیاری از افراد به دلیل تماس پوست با توالت فرنگی نگران ابتلا به بیماری‌های پوستی و عفونت هستند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب اطلاعات کامل و دقیقی درباره بیماری های توالت فرنگی در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بیماری هایی که از طریق توالت فرنگی انتقال پیدا می کند!

یک واقعیت ناخوشانید درباره استفاده از توالت فرنگی عمومی این است که تماس پوست با لبه‌های نشیمن آن موجب انتقال میکروارگانیسم‌ها و عوامل بیماری‌زا می‌شود و سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. اما لازم است درباره اینکه کدام بیماری‌ها از طریق توالت فرنگی منتقل می‌شوند اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید تا در هنگام خرید توالت فرنگی معمولی و یا وال هنگ، نگران موارد مربوط به انتقال بیماری ها از طریق آن نشوید.

انواع بیماری های توالت فرنگی شامل موارد زیر است:

  • عفونت ادراری
  • عفونت گوارشی
  • عفونت تریکومونا
  • عفونت قارچی

سوالاتی که در ادامه به آنها پاسخ خواهیم داد:

  • آیا هپاتیت و ایدز هم از طریق توالت فرنگی انتقال پیدا می‌کند؟
  • آیا زگیل تناسلی از طریق توالت فرنگی منتقل میشود؟
  • آیا استفاده از توالت فرنگی باعث ابتلا به تبخال تناسلی می‌شود؟

عفونت ادراری

ارتباط استفاده از توالت فرنگی و عفونت از مهم‌ترین دغدغه‌های بهداشتی است. یکی از شایع‌ترین عفونت‌هایی که به دلیل عدم رعایت صحیح بهداشت، از طریق توالت فرنگی انتقال پیدا می‌کنند، عفونت‌های ادراری (UTI) هستند. عفونت‌های ادراری از بیماری های توالت فرنگی است که ممکن است کلیه، مثانه، حال و مجاری ادراری را آلوده کند و موجب احساس درد و سوزش هنگام دفع ادرار، تکرر ادرار، درد لگن یا دفع خون در ادار شود.

در پاسخ به کسانی که می‌پرسند آیا استفاده از توالت فرنگی باعث عفونت میشود، باید بگوییم دلایل مختلفی مانند افزایش سن، دیابت کنترل نشده، سیستم ایمنی ضعیف، سنگ کلیه یا استراحت طولانی مدت به دلیل جراحی موجب ایجاد عفونت ادراری می‌شوند. حتی دستشویی نرفتن به مدت طولانی و عدم نوشیدن کافی آب هم از عوامل مهمی هستند که در ابتلا به عفونت ادراری تاثیرگذارند.

اما یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل ابتلا به UTI و بیماری های توالت فرنگی عدم رعایت بهداشت دستگاه اداری است. استفاده از توالت فرنگی عمومی و آلوده ابتلا به عفونت ادراری را تسریع می‌کند. اگر می‌خواهید از ابتلا به عفونت‌های ادراری پیشگیری کنید، لازم است پیش از استفاده از توالت فرنگی آن را بشویید یا روی آن را با کاغذ توالت یا کاور مخصوص بپوشانید، سپس روی صندلی بنشینید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که بعد از استفاده از توالت فرنگی، درب آن را ببندید، سپس سیفون را بکشید تا میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در هوا پخش نشوند.

عفونت گوارشی

توالت فرنگی از سلامت مفاصل محافظت می‌کند؛ اما به شرطی‌که تمیز باشد و نظافت آن رعایت شده باشد. باکتری شیگلا یکی از عوامل بیماری‌زاست که موجب ابتلا به بیماری های توالت فرنگی و ایجاد ناراحتی گوارشی، اسهال و گرفتگی شکم می‌شود. بنابراین در صورتی که سطح توالت فرنگی به خوبی تمیز و ضدعفونی نشود یا اینکه فردی بعد از اجابت مزاج دست‌های خود را با آب گرم و صابون نشوید، احتمال اینکه به این بیماری مبتلا شود وجود دارد.

عفونت تریکومونا

تریکومونا یک موجود تک‌سلولی است که موجب ایجاد شایع‌ترین عفونت مقاربتی به نام تریکوموناس می‌شود. علائم تریکوموناس در زنان ترشحات بد بوی واژن و سوزش و درد است و مردانی که به این عفونت مبتلا شوند، با سوزش هنگام دفع ادرار یا با ترشحات غیر طبیعی از آلت تناسلی مواجه می‌شوند. شایع‌ترین راه انتقال تریکوموناس داشتن شرکای جنسی متعدد و رابطه جنسی محافظت نشده است، اما تماس پوستی با حوله یا وال هنگ مرطوب هم موجب انتقال عفونت ترکومونا می‌شود.

بنابراین یکی از بهترین راه‌های کنترل بیماری های توالت فرنگی و قطع زنجیره انتقال تریکوموناس، رعایت بهداشت جنسی است. علاوه بر آن لازم است برای تمیز کردن توالت فرنگی و جلوگیری از انتقال بیماری های توالت فرنگی، از شوینده‌های مناسب برای شستشو و ضدعفونی آن استفاده کنیم تا عوامل بیماری‌زا گندزدایی شوند و از بین بروند.

عفونت قارچی و توالت فرنگی

درماتوفیت‌ها از عوامل مهم ابتلا به عفونت قارچی توالت فرنگی هستند و به راحتی از طریق تماس پوستی یا وسایل و اشیای آلوده انتقال پیدا می‌کنند. بنابراین در صورتی که نظافت و بهداشت توالت فرنگی به خوبی رعایت نشود و افراد متعددی از آن استفاده کنند باید منتظر ابتلا به بیماری های توالت فرنگی و عفونت قارچی باشیم.

نکته مهمی که درباره بیماریهای توالت فرنگی باید به آن توجه کنیم این است که برخی از افراد بدون علامت هستند و هیچ اثری از التهاب یا ضایعه چرکی روی بدن آن‌ها مشاهده نمی‌شود و یک ناقل بی علامت هستند. بنابراین به سادگی سایر افراد را به بیماری مبتلا می‌کنند. توصیه می‌کنیم برای محافظت از سلامت خود، رعایت بهداشت را جدی بگیرد، از وسایل شخصی استفاده کنید و شیرهای دستشویی، توالت فرنگی را به خوبی ضدعفونی کنید تا قارچ‌های موجود در محیط از بین بروند.

بیماری هایی که از طریق توالت فرنگی انتقال پیدا می کند

آیا هپاتیت و ایدز هم از طریق توالت فرنگی انتقال پیدا می‌کند؟

این روزها اغلب افراد نگران بیماری های توالت فرنگی هستند و می‌پرسند آیا توالت فرنگی باعث عفونت میشود یا ممکن است با استفاده مشترک از توالت فرنگی به ایدز و هپاتیت مبتلا شویم؟ بهتر است بدانید شایع‌ترین راه انتقال ایدز و هپاتیت از طریق خون و رابطه جنسی محافظت‌ نشده است.

به عبارت دیگر عدم رعایت بهداشت یا استفاده از توالت فرنگی و تماس پوست موجب ابتلا به این بیماری‌ها نمی‌شود؛ مگر اینکه پوست خراشیده شده باشد و در تماس با خون یا مایعات بدن فرد مبتلا قرار بگیرد. حتی کلامیدیا، سوزاک و سفلیس هم جزو بیماری های توالت فرنگی نیستند و فقط از طریق مقاربت انتقال پیدا می‌کنند. بنابراین ممکن نیست کسی با نشستن روی توالت فرنگی و بدون تماس با مایعات جنسی یا خون به این بیماری‌ها مبتلا شود.

آیا زگیل تناسلی از طریق توالت فرنگی منتقل میشود؟

برای آشنایی بهتر با بیماری های توالت فرنگی لازم است احتمال ابتلا به زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی را هم بررسی کنیم. ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی از طریق تماس جنسی یا از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. گونه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی موجب ابتلا به سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی می‌شوند. بنابراین پیشگیری از آلوده شدن به ویروس HPV یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بهداشتی است.

به همین دلیل برخی از افراد می‌پرسند آیا زگیل تناسلی از طریق توالت فرنگی منتقل میشود؟ بهتر است بدانید بر خلاف تصور عمومی زگیل تناسلی و توالت فرنگی با هم ارتباطی ندارند. زیرا ویروس با رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند. حتی استفاده از وسایل شخصی هم موجب انتقال این بیمار نمی‌شود؛ البته وسایل جنسی که به صورت مشترک استفاده می‌شوند قابلیت انتقال این بیماری را دارند.

آیا استفاده از توالت فرنگی باعث ابتلا به تبخال تناسلی می‌شود؟

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که از طریق ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) منتقل می‌شود و موجب ایجاد زخم‌های تبخالی در ناحیه تناسلی یا اطراف دهان می‌شود. تبخال تناسلی جزو بیماری های توالت فرنگی نیست. با اینکه عامل ایجاد تبخال تناسلی با زگیل تناسلی متفاوت است، اما راه‌های انتقال هر دوی آن‌ها یکسان است و از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و رابطه جنسی دهانی است.

تماس پوستی هم موجب انتقال ویروس هرپس سیمپلکس می‌شود، اما منظور تماس پوستی هنگام رابطه جنسی است. یعنی با نشستن روی توالت فرنگی یا استفاده از حوله مشترک احتمال ابتلا به تبخال تناسلی وجود ندارد.

جمع بندی

سرویس‌های بهداشتی یکی از آلوده‌ترین مکان‌هایی است که احتمال انتقال بیماری‌های مختلف پوستی و عفونت‌ها را افزایش می‌دهند. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره بیماری های توالت فرنگی در اختیار شما قرار دهیم و نگرانی کسانی که می‌پرسند آیا استفاده از توالت فرنگی باعث عفونت میشود را برطرف کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما کافی باشد.

کانال تلگرام

توجه: مطالب موجود در مجله ، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع