تنظیم اهداف، چگونه اهداف خود را تنظیم کنیم؟


تنظیم اهداف، چگونه اهداف خود را تنظیم کنیم؟

هر کس رویاهایی دارد، اما افراد موفق کسانی هستند که آرزوهایشان را به اهدافشان تبدیل می کنند! شما چطور؟ آیا برای رسیدن به آرزوهایتان هدف گذاری میکنید یا فقط آرزو میکنید؟ چگونه هدف گذاری کنیم؟ چگونه اهداف خود را تنظیم کنیم؟

در زندگی برای رسیدن به موفقیت باید هدف گذاری کرد اما هدف گذاری هم برای خود روش و قانون هایی دارد که باید به آنها عمل کرد.

چرا باید هدف گذاری کرد؟

آیا تاکنون فکر کرده اید که در 5 سال آینده قصد دستیابی به چه آرزویی را دارید؟ آیا هدف مشخص و روشنی برای خودتان در رابطه با کسب وکار مشخص کرده اید؟

اگر می خواهید موفق شوید، باید هدفی را برای خود مشخص کنید. بدون داشتن هدف تمرکز نداشته و از مسیر مشخصی برخوردار نیستید. هدف گذاری نه تنها به شما اجازه می دهید مسیر زندگی و کسب وکار خودتان را دست داشته باشید، بلکه به شما اجازه می دهد تا از آن به عنوان یک بنچمارک برای تعیین موفقیت خود استفاده کنید.

اما پای عمل که به میان می آید کمی سخت می شود، به دلیل همین موضوع افراد زیادی تغییر مسیر می دهند و از رسیدن به موفقیت صرف نظر می کنند.

تنظیم اهداف

چگونه اهداف خود را تنظیم کنیم؟

آیا میدانید چگونه اهداف خود را تنظیم کنید تا به موفقیت برسید؟ در تنظیم اهداف باید هدف گذاری کنید اما برای هدف گذاری باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه 10 مرحله برای تنظیم اهداف ذکر شده که مطالعه شان خالی از لطف نیست.

1. اهداف هوشمندانه انتخاب کنید

استفاده از یک رویکرد هدف هوشمندانه کمک میکند ما به آنچیزی تبدیل شویم که مدام تکرارش میکنیم.

فوق العاده بودن یک نوع عمل نیست، بلکه یک عادت است. ارسطو

سالهاست که اهداف هوشمند توسط افراد موفق مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا واقعا کاربردی هستند. بنابراین ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که اهداف شما دارای ویژگی های زیر هستند.

خاص بودن:

یک هدف خاص معمولا به پنج سوال (چه چیزی، چرا، چه کسی، از کجا و کدام) پاسخ می دهد. نوشتن آرزوهای خاصتان اهداف شما را مشخص می کند و لذا می توانید به راحتی پس از شناسایی اهدافتان یکی یکی بدانها دست یابید.
قابل سنجش:
اگر هدف شما قابل سنجش نباشد، هیچ راهی برای پی بردن به این موضوع وجود ندارد که در حال پیشرفت هستید یا نه! شما باید به این سوال پاسخ دهید: “چطور می توانم بدانم که به هدفم رسیده ام یا نه؟”
قابل دستیابی:
هدف شما باید چیزی باشد که بتوانید در واقعیت بدان دست یابید. خب به عنوان مثال شاید من دوست داشته باشم که  مثل یک پرنده بدون هیچ چتر نجاتی از یک صخره بپرم، اما جاذبه اجازه چنین کاری را به من نمی دهد و در نهایت سقوط خواهم کرد. با این حال، یادگیری پریدن از یک صخره با گلایدر، یک هدف واقعی تر است.

با معنی باشد:
اگر هدف شما هیچ معنایی برایتان ندارد، پس هیچ ارزشی هم نخواهد داشت.. اهداف خود را با ارزش های عمیق تر خود گره بزنید تا معنای بیشتری برایتان پیدا کند. اطمینان حاصل کنید که از 100٪ تلاش تان برای رسیدن به هدف مذکور استفاده می کنید، چرا که درین صورت انگیزه ای برای رسیدن به آن خواهید داشت.

زمان محدود:

شما باید برای خود ضرب العجلی تعیین نمایید. در غیر این صورت رویای شما هرگز رنگ و بوی واقعیت به خود نمی گیرد. تعیین  یک مهلت زمانی باعث می شود تا شما برای عملی نمودن رویایتان بیشتر تلاش کنید.

چگونه اهداف خود را تنظیم کنیم؟

2. اهداف خود را بنویسید و آنها را در جلوی چشمانتان قرار دهید!

یک ضرب المثل چینی می گوید: “من می شنوم و فراموش می کنم، من می بینم و به یاد می آورم، من می نویسم و می فهمم”

به محض اینکه هدفتان را نوشتید، بخش بزرگی از هدفتان انجام شده است. مطالعه انجام شده در این خصوص نشان داد که در میان افرادی که اهداف خود را با تعهدات عملی و پیشرفت هفتگی تلفیق کرده و آن را با دوستان خود به اشتراک گذاشته اند، 76 درصد توانستند به اهدافشان دست یابند.

این در حالی است که  تنها 43 درصد از گروه کنترل که فقط در مورد اهدافشان فکر کرده بودند به اهدافشان دست یافتند. نوشتن اهداف، خود آنها را واقعی تر و ملموس تر می سازد؛ اهداف بر روی کاغذ به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل می شوند، نه یک رویای ایدئولوژیک در ذهن شما.

3. یک هدف بزرگ را به اهداف کوچکتری تقسیم کنید

یک لحظه تصور کنید هدف شما خوردن یک فیل باشد، چگونه یک فیل را می خورید؟ قطعا آن را به صورت تکه تکه و در گذر زمان خواهید خورد!

این امر برای اهداف بزرگ هم صدق می کند! به ندرت پیش می آید که بتوانید به طور ناگهانی به یک هدف بزرگ دست یابید بنابراین هدف بزرگ خود را به اهداف کوچکی که در هر روز قابل تحقق باشند تقسیم کنید. اگر این کار را نکنید، گاهی اوقات اهدافتان خیلی بزرگ یا پیچیده به نظر خواهند رسید و انگیزهتان را از بین خواهند برد.

4. یک برنامه عملی داشته باشید و آن را دنبال کنید!

اگر شما برای رسیدن به موفقیت برنامه ریزی نکنید، بدانید که در حال برنامه ریزی برای شکست هستید! بنجامین فرانکلین

بهترین هدیه ای که می توانید به خود بدهید، برنامه ای است که به خوبی ساخته و پرداخته شده باشد. بخشی از وقت خود را به سازماندهی تمام اهداف روزانه و هفتگی خود تخصیص دهید تا بتوانید به راحتی پیشرفت خود را بررسی کنید.

5. در صورت امکان اهداف خود را در اوایل روز تنظیم کنید!

خورشید در این زندگی 50 ساله نتوانست مرا در رختخواب در آغوش بگیرد. توماس جفرسون

اگر شما زندگی افراد موفق را مطالعه کرده باشید، متوجه شده اید که بیشتر وقتها آنها تا زمانی که خورشید در آسمان طلوع کند در مقایسه با سایر مردم که تازه از خواب برمی خیزند کارهای بیشتری را انجام داده اند.

اولین اهداف خود را در صبح انجام دهید تا احساس کنید روزی توام با موفقیت را شروع کرده اید. به این ترتیب، همیشه برای انجام کارهایتان وقت پیدا خواهید کرد.

6. به دیگران اهداف خود را بگویید تا در مقابل آنها پاسخگو باشید!

پاسخگویی باعث مسئولیت پذیری می شود. استیون کووی

هنگامی که شما می دانید کسی قصد دارد پیشرفتتان را بررسی کند، برای رسیدن به هدف، انگیزه بیشتری خواهید داشت. دوست یا مربی خوبی را پیدا کنید که نقش انگیزه دهنده ای را ایفا کند و گاه به گاه از شما در مورد موفقیت هایتان سوال نماید.

برای بهبود کارایی و عملکردتان، این روش فوق العاده موثر است.

7. اطمینان حاصل کنید که اهداف شما به شما انگیزه کافی می دهند

اگر می خواهید یک زندگی شاد داشته باشید، آن را به یک هدف گره بزنید، نه به افراد و چیزها! آلبرت انیشتین

اهداف شما باید به یک منبع به وجود آورنده شادی در زندگی تان تبدیل شوند. آنها باید یکی از دلایل اصلی باشند که شما بخاطرش صبح از رختخواب بلند می شوید. اگر اهداف شما به شما انگیزه نمی دهند، بهتر است آنها را دوباره ارزیابی کنید.

8. استفاده از تفکر مثبت برای رسیدن به اهداف خود

دلیل اصلی تعیین یک هدف، آن چیزی است که شما باید برای رسیدن به آن انجام دهید. آنچه که شما را خود ساخته می کند، همیشه نسبت به آنچه دریافت می کنید، ارزش بیشتری خواهد داشت. جیم روون

تنظیم و انجام اهداف، شما را تغییر داده و به یک فرد مثبت تبدیل می کنند که برای زندگی کردن اشتیاق دارد. اطمینان حاصل کنید که اهداف شما منعکس کننده همین موضوع باشند. نگویید، هدف من هم اکنون کاملا پیچیده و مبهم است. در عوض می توانید بگویید: هدف من این است که امروز در حرفه خود کارهای …. را با موفقیت انجام دهم.

آیا تفاوت زبان را می بینید؟ هیچ کس نمی تواند در راه رسیدن به موفقیت از چیزهای منفی اجتناب کند. پس بهتر است، به جای چسبیدن به چیزهای منفی، چیزهای مثبت را تعقیب کنید و موفق شوید.

9. اهداف مختلفی را در بخشهای متفاوتی از زندگیتان تعیین کنید

بزرگترین خطر برای بسیاری از ما این نیست که هدف ما فوق العاده دست نیافتنی است، بلکه این است که هدف ما خیلی پیش پا افتاده است و ما به سرعت به آن دست می یابیم. میکل آنژ

به جای اینکه فقط اهدافی را در سطح حرفه ای تعیین کنید باید برای خودتان اهدافی را در زمینه تناسب اندام، مالی، خانواده، روابط، آموزش، معنویت، بهداشت و سفر تعیین کرده و خود را به چالش بکشید.

هر بخشی از زندگی تان که برای شما ارزشمند است باید یک هدف داشته باشد تا به شما در بهبود آن کمک کند.

هدف گذاری

10. تنظیم عملکرد در مقابل اهداف نهایی

دلیل نهایی تعیین اهداف این است که شما به کاراکتر شخصیتی مورد نظر خود تبدیل شوید. جیم روون

بسیاری از چیزها خارج از کنترل شماست. به عنوان مثال، شما ممکن است یک هدف ماجراجویانه را برای صعود به قله اورست در ذهن داشته باشید. بنابراین یک برنامه عملیاتی را ترتیب داده و آموزش های مورد نظر را دریافت می کنید.

پس از آن به لحظه ای می رسید که آماده هستید از شیب های یخ زده کوهستانی عبور کنید اما. ناگهان یک طوفان بزرگ به راه می افتد. آب و هوا از حوزه کنترل شما خارج است. بنابراین با اینکه شما تمام کارهای لازم را انجام داده اید باز هم موفق نشدید.

لذا فقط به این دلیل که چنین اتفاقی رخ داده، نمی توانید بگویید که شکست خورده اید. آنچه مهم است این است که شما آماده اید و هر زمان که شرایط مناسب باشد می توانید به قله بروید. با این حال، صرف نظر از نتیجه، هم اکنون شما فردی هستید که می تواند از کوه صعود کند و به بالاترین قله ها دست یابد. و این نتیجه تلاش های عمیق شماست.

هنگامی که اهداف خود را تعیین می کنید، نگویید: “هدف من صعود به قله اورست تا ژانویه سال 2019 است.” در عوض بگویید: “هدف من این است که کاملا برای صعود به اورست تا ژانویه 2019 آماده باشم و تمام توانایی های لازم برای صعود را داشته باشم.”

هدف اول تنها زمانی قابل دستیابی است، که همه چیز به نفع شما باشد . هدف دوم به طور کامل قابل دستیابی است، زیرا تنها به شما بستگی دارد.

در بلندمدت، مردان واقعی تنها به هدفشان اهمیت میدهند. چرا که، آنها قصد دارند به چیزهای بالاتری برسند. هنری دیوید تورو

پس با خود بیندیشید که هدف شما چیست؟

اگر پاسخی ندارید، پس احتمالا دوست ندارید که نحوه زندگی خود را تغییر دهید. به جای اینکه به راحتی آنچه را که زندگی برایتان به آرمغان می آورد بپذیرید، اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهید و آینده ای را که در رویا دارید به واقعیت تبدیل کنید.

در حالی که ما نمی توانیم همه چیزهایی را که برای ما اتفاق می افتد را کنترل کنیم، اما می توانیم زندگی خودمان را با پیروزی در اهدافی که در ذهنمان داریم کنترل کنیم.

کانال تلگرام



منبع