کتاب‌هایی برای سلامت روان


کتاب‌هایی برای سلامت روان

سلامت روان مبحثی علمی است و تحت تاثیر نحوهٔ تفکر، احساس و رفتار افراد قرار می‌گیرد. سلامت روان بر زندگی روزمره، روابط و سلامت جسمانی افراد به‌شدت اثرگذار است. عوامل درونی و بیرونی و نیز روابط بین فردی می‌تواند سلامت روان ما را به‌طور مستقیم تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین یادگیری اصول و روش‌های مراقبت از روان می‌تواند به شما کمک کند تا از زندگی لذت بیشتری ببرید و بین فعالیت‌ها، مسئولیت‌ها و تلاش‌های خود تعادل برقرار کنید.

همۀ افراد در زندگی مشکلاتی را تجربه می‌کنند که ممکن است آ‌ن‌ها را دچار استرس، افسردگی و اضطراب کند و در نتیجه این مشکلات بر سلامت روان تأثیر می‌گذارند و روال زندگی افراد را مختل کنند. شرایط بد اجتماعی و مالی، تجارب نامطلوب در دوران کودکی، عوامل بیولوژیکی و شرایط خاص پزشکی می‌تواند تهدیدی برای سلامت روان افراد باشد.

متخصصان مراقبت از سلامت روان می‌توانند به افراد در مدیریت شرایطی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی، اعتیاد و سایر اختلالاتی که بر افکار، احساسات و رفتارهای شما تأثیر می‌گذارند کمک کنند. همچنین مطالعۀ کتاب‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بیشتر مراقب سلامت روان خود باشید و آن را بهبود ببخشید.

کتاب‌های لیست زیر را می‌توانید در سایت کتاب ۳۰بوک بررسی کرده و بعد از مطالعه بیشتر درباره آن‌ها و بررسی PDF بخشی از این کتاب‌ها، با تخفیف ۳۰٪ ثبت سفارش کنید.

برای خرید کتاب از ۳۰بوک کلیک کنید.

زیستن در روزگار سخت

چرا برخی از افراد در زندگی قوی هستند و برخی دیگر نه؟ چطور برخی بسیار شجاع هستند و ترسی به دلشان راه نمی‌دهند اما برخی بسیار ترسو هستند و نمی‌توانند از پسِ زندگی خود بربیایند؟ چطور باید وقتی ظاهراً تمام زندگی‌مان دارد از هم می‌پاشد تسلیم و ناامید نشویم و نگذاریم ترس، اضطراب و درد بر ما غلبه کند؟ پما چودرون راهب بودایی آمریکایی در کتاب زیستن در روزگار سخت به شما نشان می‌دهد که چطور با سختی‌های زندگی مواجه شوید و ترس به دلتان راه ندهید.

چودرون با کمک آموزه‌ها و خِرد بودایی به شما نشان می‌دهد که حرکت به سمت موقعیت‌های دردناک و پذیرفتن آن‌ها می‌تواند قلب شما را بر روی چیزی بگشاید که اصلاً حتی تصورش را هم نمی‌کردید. او با اقتباس از خِرد بودایی و تجربیات بی‌نظیرِ خود، ابزارهایی در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌تواند زندگی‌تان را برای همیشه تغییر دهد و رنج‌ها و الگوهای منفی شما را به آسایش و شادی بی حد و حصر تبدیل کند. چودرون این کتاب را براساس تجربیات شخصی خودش در زندگی به‌عنوان یک راهب نوشته است و در این کتاب به مسائلی مانند غلبه بر مشکلات زندگی، احساس معنویت و رشد شخصی پرداخته است. این کتاب نصایح قلبی نویسنده برای گذر از روزهای دشوار است.

کتاب زیستن در روزگار سخت در ۳۰بوک

چرا تابه‌حال کسی این‌ها را به من نگفته بود

بسیاری افراد در سلامت روان دچار مشکل می‌شوند چون با عملکرد ذهن آشنا نیستند ولی اگر بتوانید ذهن خود را بیشتر بشناسید، می‌توانید به‌راحتی احساسات خود را سروسامان دهید، انعطاف‌پذیر باشید و به‌مرور زمان رشد کنید. جولی اسمیت روانشناس بالینی، مربی و وبلاگ‌نویس انگلیسی، کتاب چرا تابه‌حال کسی این‌ها را به من نگفته بود را بر پایهٔ شواهد پژوهشی نوشته است و چکیدۀ اطلاعات ارزشمند، دانش و روش‌های عملی خود را که طی سالیان متمادی به آن‌ها دست یافته است در اختیار مخاطبین قرار داده است تا بتوانند به راحتی سلامت روان خود را بهبود ببخشند.

این کتاب حاصل ساعت‌ها تلاش نویسنده و گفت‌وگو با اشخاص واقعی طی جلسات مختلف روان‌درمانی است. او در این کتاب مهارت‌های زندگی را به مخاطبان می‌آموزد، و ابزارهایی را در اختیار ما قرار می‌دهد تا به کمک آن‌هامآن در دل بحران‌ها مسیر درست را بیابیم. با کمک این کتاب و راهکارهای علمی آن می‌توانید به راحتی با مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی و کمبود اعتماد به نفس مقابله کنید و در مقابل شکست‌های غیرمنتظره ناامید نشوید.

افسانه‌ی عادی بودن

گبور مته، پزشک و نویسندهٔ مجارستانی-کانادایی، به مباحثی همچون رشد در دوران کودکی، تروما و تأثیرات بالقوهٔ آن‌ها به صورت مادام‌العمر بر سلامت جسمی و روانی می‌پردازد. او کتاب افسانه‌ی عادی بودن را با همکاری پسرش «دنیل مته» نوشت. این کتاب در نوع خود انقلابی در زمینه‌ٔ بررسی بیماری‌ها است. گبور مَته با چهار دهه تجربه‌ در مقام روانپزشکِ بالینی متوجه شده که فهم ما از واژه‌ی «عادی/نُرمال» اشتباه است. ما برای این فهم معمولاً نقش تروما و استرسی را که بر فرد وارد می‌شود نادیده می‌گیریم؛ حتی گاهی فشارهای زندگی مُدرن را هم نمی‌بینیم.

کتاب افسانه عادی بودن در ۳۰بوک

از نظر مته سیستم پزشکی غربی علیرغم تمام پیشرفت‌ها و تخصص‌هایی که به آن نائل شده، همچنان نمی‌تواند فرد را به عنوان یک «کُل» بررسی کند و در موارد بسیاری تأثیر استرس‌های زندگی روزمره بر بدن را نادیده می‌گیرد که باعث تضعیف سیستم ایمنی و بر هم خوردن تعادل عاطفی می‌شود. در این کتاب گبور مته و دنیل مته شما را به سفری حماسی برای کشف چگونگی بهزیستی عاطفی و ارتباط عاطفی می‌کشانند تا به شما نشان دهند چطور این دو مورد با سلامتی، بیماری و اعتیاد گره خورده‌اند. گبور مته و پسرش در این کتاب دیدگاه‌ ساده‌‌گرایانهٔ مردم نسبت به بیماری و اختلالات روحی را به چالش کشیده‌اند و چشم‌انداز وسیع‌تری را پیش چشم خواننده قرار می‌دهند.

افسردگی نهفته

اگر با این باور بزرگ شده‌ باشید که احساسات دردناک نشانه‌ٔ ضعف‌اند، یا اگر آسیب‌پذیربودن باعث احساس ناامنی دائمی‌تان شده باشد، بعید نیست با ساختن یک زندگی زیبا و بی‌نقص، ظاهرتان را حفظ کرده باشید، به نحوی که موفق و مشغول به نظر برسید. در عین این‌که همیشه مسئولیت‌پذیر و در سختی‌ها کنار دیگران هستید، کسی را به دنیای درون خود راه نمی‌دهید. ندایی در درون‌تان می‌گوید مشکلی وجود دارد اما آن را نشنیده می‌گیرید. درواقع طبق نظر دکتر مارگارت رابینسون شما افسردگی نهفته دارید.

دکتر رابینسون در کتاب پرفروش خود «افسردگی نهفته» خاطر نشان می‌کند که افراد مبتلا به افسردگی نهفته به ندرت رفتارها و مشکلات‌شان را ناشی از افسردگی می‌دانند و دیگران نیز متوجۀ مشکلات و اوضاع سخت روحی آن‌ها نمی‌شوند چون چیزی که مردم می‌بینند شخصی است که به شدت تحت فشار است اما توانسته به نحوی با آن کنار بیاید. 

یک سفر درمانی

آلن دوباتن، نویسنده و فیلسوف بریتانیایی سوئیسی‌تبار، مؤسسهٔ مدرسهٔ زندگی را در سال 2008 تأسیس کرد. این مدرسه یک رسانهٔ اجتماعی چندملیتی است که دفتر آن در مرکز لندن واقع شده و هر ساله مقالات و جستارهای گوناگونی را در مورد موضوعاتی مانند مدیریت اضطراب، هوش هیجانی، بهبود روابط و کار، خلاقیت و معنویت از نویسندگان مختلف و سرشناس منتشر می‌کند. کتاب یک سفر درمانی یکی دیگر از کتاب‌های مؤسسهٔ مدرسهٔ زندگی اثر آلن دوباتن و مجموعه‌ای از مقالات این نویسنده و فیلسوف دربارهٔ سلامت روان است.

آلن دوباتن در این کتاب به انواع دردها و بیماری‌های ذهنی پرداخته است و به این موضوع نیز توجه داشته که چرا و چگونه ممکن است ما دچار مشکلات سلامت روان شویم و چگونه می‌توانیم با این مشکلات کنار بیایم یا آن‌ها را برای دوستان و اطرافیان خود توضیح دهیم. کتاب یک سفر درمانی از بحران روانی و فروپاشی گرفته تا نقاهت و بهبودی را به شما توضیح می‌دهد. این کتاب هم یک راهنمای عملی و هم منبعی برای تسلی و همراهی در زمان‌هایی است که شاید سخت‌ترین و غمگین‌ترین لحظات زندگی شما باشند.

کتاب‌هایی که در این لیست قرار گرفته‌اند تنها بخشی از کتاب‌هایی هستند که می‌توانند به شما در مسیر سلامت روان کمک کنند. با توجه به بازه نمایشگاه کتاب می‌توانید با نمایشگاه مجازی کتاب در ۳۰بوک به دنیایی از کتاب‌ها دسترسی پیدا کنید.

کانال تلگرام

توجه: محتوای مجله ، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع