اگر زولبیا و بامیه مصرف می کنید، بخوانید!


اگر زولبیا و بامیه مصرف می کنید، بخوانید!

در ماه رمضان، بازار زولبیا و بامیه داغ می شود و بیشتر افراد به عنوان شیرینی بر روی سفره از آن استقبال می کنند. زولبیا و بامیه شیرینی محبوب در ماه رمضان است اما باید مراقب خوردن زولبیا و بامیه باشید. بنظر شما زولبیا و بامیه دوست یا دشمن سلامتی است؟ توضیحات کاملی درباره زولبیا و بامیه آماده کرده ایم که پیشنهاد می کنیم در ادامه با همراه باشید.

زولبیا و بامیه یکی از پرطرفدارترین خوراکی های ماه مبارک رمضان است که سر سفره افطار و سحر دیده می شود. شاید بتوان گفت که بعد از خرما، مهمترین شیرینی افطار و سحر روزه داران است. معمولاً در فرآیند پخت زولبیا و بامیه از روغن چندبار استفاده شده و با دمای بسیار بالا استفاده می شود و همین موضوع سلامت این شرینی را تحت شعاع قرار میدهد. اگر زولبیا و بامیه مصرف می کنید حتی الامکان از نوع مرغوب زولبیا و بامیه استفاده کنید.

اشتیاق بیشتر روزه داران به شیرینی

با توجه به فاصله زیادی که بین وعده غذایی سحر تا افطار است، گلیکوژن کبد مصرف شده و فرد ولع زیادی برای خوردن شیرینی پیدا می کند. از این رو متاسفانه افراد در مصرف زولبیا و بامیه که مملو از قندهای تصفیه شده و چربی های اشباع هستند، افراط می‌کنند.

در مصرف زولبیا و بامیه احتیاط کنیم

خوردن زولبیا و بامیه در وعده سحری باعث ترشح انسولین و گرسنگی در طول روز می شود و کسانی که دیابت نوع یک یا چربی خون دارند اصلا نباید این نوع شیرینی جات را مصرف کنند. مقدار مصرف زولبیا و بامیه باید محدود و در حد رفع نیاز ذائقه فرد باشد نه رفع نیاز وعده غذایی، مصرف زیاد آن در وعده افطار باعث افزایش قند و چربی خون شده و تعادل چربی های بدن را خنثی می کند و از سویی باعث افزایش فشار خون، چربی های بدن، بیماری های قلبی و عروقی می شود. بهتر است به جای تامین قند بدن در طول روزه داری، از غلات (نان و برنج) استفاده کنیم و از خوردن خوراکی های چرب و شیرین مثل حلوا، زولبیا، بامیه، گز و سوهان پرهیز شود.

طبخ و آماده کردن زولبیا و بامیه

جوشیدن زولبیا و بامیه در روغن چندبار مصرف شده و با دمای بالا احتمالا آنها را سمی می کند، از آنجا که نوع طبخ و آماده کردن این شیرینی کمی مشکل دارد، باید در مصرف آن بسیار محتاط بود. وجود اسیدهای چرب برای سلامتی مضر است و منجر به گرفتگی و بیماری های قلبی و عروقی، ایجاد سرطان و بیماری های التهابی می شوند چون که حرارت زیاد، روغن را اکسید و بیش از حد مجاز شدن اکسیدها، رایکال های آزاد را تولید می کند. همچنین زولبیا و بامیه هرچه رنگشان تیره تر باشد یعنی بیشتر سرخ شده و مضرات بیشتری دارند.

طبخ و آماده کردن زولبیا و بامیه

یکی دیگر از مشکلات زولبیا و بامیه این است که به دلیل قند بالا اشتها را کور می کند و فرد با نخوردن غذای کافی، کمبود تغذیه می گیرد؛ از این رو زولبیا و بامیه جز انر‍ژی، فقط کربوهیدرات و چربی دارد.

زولبیا و بامیه از کجا تهیه کنیم؟

بهتر است زولبیا و بامیه از شیرینی فروشی هایی دارای مجوز بهداشتی تهیه شود، چرا که برخی اماکن تهیه زولبیا و بامیه از روغن جامد، نیمه سوخته و رنگ های غیر مجاز استفاده می کنند که تهدید کننده سلامت افراد است.

کانال تلگرام

توجه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع