اسکراب صورت چیست و چطور باید از آن استفاده کنیم؟


اسکراب صورت چیست و چطور باید از آن استفاده کنیم؟

استفاده از اسکراب صورت یکی از گام‌های بسیار اساسی در مراقبت از پوست است که به تازگی توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. اسکراب با توانمندی لایه برداری از سلول‌های مرده، تحریک جریان خون، و افزایش جوانی پوست، به یک روش مؤثر برای بهبود بافت و رنگ پوست تبدیل شده است. در این مقاله از مجله  به معرفی اسکراب صورت و نکات کلیدی در استفاده از لایه بردار سطحی خواهیم پرداخت، تا شما را با اهمیت این مرحله مهم در روتین مراقبت از پوست آشنا سازیم.

اسکراب چیست؟

اسکراب صورت یک محصول مراقبت از پوست که برای لایه‌بردار سحطی پوست استفاده می‌شود. اسکراب صورت، سلول‌های مرده پوست را از سطح آن پاکسازی کرده و با این عمل احتمال مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه‌های آزار دهنده را کاهش می‌دهد.

اسکراب‌ها باعث ایجاد درخشندگی در پوستتان شده و لکه‌های تیره موجود در پوست را روشن کنند. همچنین این مواد به بازسازی سلول‌های سالم پوست صورت کمک کرده و بافت آن را بهبود می‌دهند.

تفاوت اسکراب و لایه ‌بردار چیست؟

اسکراب پوست به صورت سطحی پوست را لایه ‌برداری می‌کند و این کار با لایه‌ برداری که به صورت عمقی پوست را لایه ‌برداری می‌کند متفاوت است. لایه ‌برداری باید به کمک پزشک انجام شود و اقدام خوسرانه در این خصوص ممکن است عواقب بدی برای افراد به دنبال داشته باشد.

فواید استفاده از اسکراب چیست؟

بی توجهی نسبت به لایه برداری پوست، منجر به پر شدن منافذ پوست و در نهایت مسدود شدن آنها می‌شود. استفاده از اسکراب تاثیرات مثبت زیادی روی پوست دارد، مانند:

  • لایه برداری از سلول‌های مرده پوست: استفاده منظم از اسکراب باعث حذف لایه‌های بیرونی از سلول‌های مرده پوست می‌شود، که به تجدید سلولی و درخشندگی پوست کمک می‌کند.
  • پیشگیری از مسدود شدن منافذ پوست: اسکراب از بافت خشک و سلول‌های مرده جلوگیری کرده و مسدود شدن منافذ پوست را کاهش می‌دهد.
  • تحریک جریان خون: ماساژ اسکراب به تحریک جریان خون در پوست کمک می‌کند، که بازسازی سلول‌ها و تسهیل جذب مواد مراقبتی موثرتر می‌شود.
  • افزایش جذب مرطوبیت: پوستی که از لایه برداری خوب برخوردار است، مرطوبیت را بهتر جذب کرده و نگه داری از آب پوست را تسهیل می‌کند.
  • بهبود بافت پوست: اسکراب باعث بهبود بافت پوست می‌شود و به نرمی و لطافت پوست کمک می‌کند.
  • پیشگیری از آکنه: استفاده منظم از اسکراب می‌تواند از آکنه و ایجاد چربی زاییده جلوگیری کند.
  • تسریع در جذب محصولات مراقبت از پوست: پوست باز و پاک از لایه‌های مرده بهترین شرایط را برای جذب مواد مراقبت از پوست فراهم می‌کند.

چطور از اسکراب صورت استفاده کنیم؟

استفاده از اسکراب صورت راحت است. با این حال، آشنایی با نحوه استفاده از اسکراب صورت و برخی نکات مراقبتی می‌تواند کارتان را راحت‌تر کند و میزان تاثیر این محصول را افزایش دهد.

پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از اسکراب به مراحل زیر توجه داشته باشید:

  1. ابتدا موهایتان را کاملا جمع کنید و با هدبندهای اسکین کر یا کش مو، پشت سرتان ببندید تا مانع کارتان نشود.
  2. پوستتان را با آب ولرم مرطوب نمایید. توجه کنید که به هیچ عنوان از آب داغ برای این کار استفاده نکنید. دمای بالای آب، ممکن است پوستتان را تحریک نماید و باعث ایجاد حساسیت و التهاب شود. به
  3. علاوه، آب سرد منافذ پوستی را می‌بندد و کارایی اسکراب را کاهش می‌دهد.
  4. در ادامه، از شوینده ملایم کرمی، ژلی یا روغنی استفاده کنید و پوستتان را بشویید.
  5. مقداری از اسکراب را به کمک اپلیکاتور بردارید و روی پوستتان بمالید. بسیاری از افراد، با کمک انگشتانشان اسکراب را بر می‌دارند. این کار می‌تواند ناقل باکتری و آلودگی باشد و باعث بروز مشکلاتی از قبیل آکنه‌های چرکی شود.
  6. حالا به کمک دستان خود، اسکراب را روی پوستتان ماساژ دهید. مراقب باشید که این کار را با ملایمت انجام دهید و از ایجاد هرگونه فشار روی پوستتان خودداری نمایید.
  7. این کار را برای 60 تا 90 ثانیه ادامه دهید و در آخر پوستتان را با آب ولرم بشویید.
  8. پوستتان را به کمک حوله‌های نرم نانو یا دستمال خشک کنید. بعد از لایه برداری، بهتر است از حوله‌های ضخیم و خشن برای خشک کردن پوستتان استفاده ننمایید.
  9. در مرحله بعد، باید پوستتان را مرطوب کنید. فرقی نمی‌کند پوستتان چرب و مختلط است یا خشک و حساس، در هر صورت استفاده از مرطوب کننده بعد از لایه برداری پوست، امری ضروری است.

مرطوب کننده‌ها، لایه لیپیدی و سد دفاعی پوستتان را تقویت می‌نمایند و مانع از تحریک و حساسیت پوست بعد از لایه برداری می‌شوند. به علاوه، با جلوگیری از تولید بیش از حد چربی پوست، سلامت و تعادل آن را تضمین می‌کند.

مراقبت‌های بعد از اسکراب صورت

بعد استفاده از اسکراب صورت به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • استفاده از مرطوب‌کننده: پس از استفاده از اسکراب صورت، از یک مرطوب‌کننده با کیفیت استفاده کنید. این کار به پوست کمک می‌کند تا مرطوبیت خود را حفظ کرده و از خشکی جلوگیری کند.
  • استفاده از صابون نرم: برای شستشوی پوست بعد از اسکراب، از صابون با خاصیت نرم و ملایم استفاده کنید. صابون‌های تحت عنوان pH متعادل می‌توانند مناسب باشند.
  • جلوگیری از آفتاب‌گرفتگی: بعد از استفاده از اسکراب، پوست حساس‌تر به اشعه آفتاب می‌شود. از استفاده از محافظ‌های خورشیدی با SPF مناسب برای جلوگیری از آفتاب‌گرفتگی استفاده کنید.
  • اجتناب از استفاده از مواد شیمیایی تند: پس از اسکراب، بهتر است از استفاده از مواد شیمیایی تند مثل الکل خودداری کنید. این مواد می‌توانند پوست را تحریک کنند.
  • استفاده از ماسک یا مراقبت‌های اضافی: برای بهبود تأثیر اسکراب، می‌توانید از ماسک‌های مرطوب‌کننده یا مراقبت‌های اضافی مانند سرم‌های پوستی استفاده کنید.

اسکراب صورت برای چه کسانی مناسب نیست؟

حقیقت این است که در کنار تمام مزایایی که اسکراب صورت برای شما به همراه دارد، ممکن است استفاده از آن برای همه مناسب نباشد. استفاده از اسکراب صورت را به افراد زیر توصیه نمی‌کنیم:

  • پوست حساس: افرادی که پوست حساس یا دارای آسیب‌پذیری بیش از حد هستند، باید از استفاده از اسکراب با ذرات نرم یا انتخاب روش‌های لطیف‌تر اقدام کنند. اسکراب‌های خشک‌کننده ممکن است به پوست حساس آسیب وارد کنند.
  • آکنه شدید یا التهاب پوست: افراد با آکنه شدید یا التهاب پوست باید از اسکراب با دقت بیشتری استفاده کنند. در برخی موارد، استفاده از اسکراب ممکن است وضعیت پوست را تشدید کند.
  • جوش‌های باز یا مصرف داروهای خاص: اگر جوش‌های باز وجود دارد یا افراد داروهای خاصی مثل رتینوئیدها مصرف می‌کنند، بهتر است از استفاده از اسکراب پرهیز کنند تا آسیب به پوست نرود.
  • دارای زخم یا جوش‌های دائمی: افراد دارای زخم‌های باز یا جوش‌های دائمی باید از استفاده از اسکراب پرهیز کرده و به مشورت از پزشک خود روی آورند.
  • پوست خشک: اگر پوست خشک است، اسکراب‌های خشک‌کننده باعث خشکی بیشتر پوست می‌شوند. در این صورت، از اسکراب‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.

در چنین شرایطی، اکیدا توصیه می‌شود از استفاده خودسرانه اسکراب و لایه بردارها خودداری نمایید و در اولین فرصت با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

حرف پایانی

امیدواریم این مقاله درباره اسکراب صورت برای شما مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم از اسکراب به عنوان بخشی از روتین پوستی خود استفاده کنید تا همیشه پوست سالم و زیبا داشته باشید.

کانال تلگرام

توجه:

اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع