افزایش میزان آبیاری در باردهی نهال هلو اهمیت دارد؟


افزایش میزان آبیاری در باردهی نهال هلو اهمیت دارد؟

هر نهال میوه برای رسیدن به فصل باردهی و شکوفایی‌ها نیاز به حد معینی از آب در طول روز دارد و با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی ممکن است این نیاز آبی در طی دوره‌های مختلف حیات نهال هلو دارای نوسان باشد، از طرفی بخش زیادی از بافت این میوه خوش طعم و بازار پسند را آب تشکیل داده است، لذا نسبت به سایر ارقام نهال میوه آب بیشتری نیاز دارد اما این مطلب به این معنی نیست که به صورت بی رویه اقدام به آبیاری نهال هلو کنیم

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع به بررسی نیاز آبی این نهال پرطرفدار و پرفروش بپردازیم و در ادامه نیز شیوه‌های صحیح آبیاری نهال هلو را برشمریم، با ما همراه باشید.

در قسمت قبلی مقاله اشاره کردیم که نهال هلو به آبیاری نسبتا زیادی نیاز دارد، پس یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باغداران عزیز و محترم قبل از خرید نهال هلو صورت می‌دهند، بررسی منابع آبی در دسترس محیط و زمین خود است در غیر این صورت ممکن است در آینده در برهه سن بلوغ درخت هلو با مشکل کم آبی مواجه شوند و متحمل خسارات بسیاری باشند.

فواید آبیاری نهال هلو

گاهی اوقات در باغات هلو شاهد ریزش میوه‌های نیمه رس یا رسیده از شاخه به زمین خواهیم بود و این در حالی که ممکن است دلیل این مشکل را ندانیم اما ما در این جا این آگاهی را به شما عزیزان می‌دهیم که دلیل این مشکل کم آب شدن درختان هلو و درگیری گونه با تنش‌های آبی و خشکی محیط است که هر چه سریع‌تر باید رفع شود؛ در غیر این صورت ممکن است خسارات بسیاری را متحمل شوید.

۱. همه‌ی ما می‌دانیم که آبیاری ارقام نهال میوه و نهال هلو تنها به منظور باروری بیشتر و رشد گونه نیست بلکه درختان هلو به آبیاری نیاز دارند؛ چرا که از این طریق می‌توانیم به شادابی و سرسبزی بیشتر آنها و همچنین مصونیت هر چه بیشتر در برابر آفات و بیماری‌های رایج کمک نماییم.

۲. یکی دیگر از فواید آبیاری نهال هلو مربوط به فصل زمستان است؛ چرا که در این برهه زمانی به دلیل سرمای زیاد امکان سرمازدگی و یخ زدگی ریشه وجود دارد و در نهایت امر نیز ممکن است در فصل تابستان درخت هلو از بین برود اما با آبیاری نهال هلو در فصل زمستان، ضمن گرم و مرطوب نگه داشتن خاک می‌توانید از یخ زدگی ریشه نهال نیر جلوگیری کنید.

۳. همانگونه که تا کنون نیز مشاهده کرده‌اید، اغلب کودهای مورد نیاز نهال میوه هلو را که در سایت فروش نهال هلو نیز موجود است، پس از حل کردن در آب از طریق آبیاری به خاک می‌افزایند و این امر دلیلی نخواهد داشت جز این که به این طریق میزان اثرگذاری کود در راستای تقویت نهال بیشتر خواهد شد.

بهترین زمان آبیاری نهال هلو

بهترین زمان آبیاری نهال هلو

انتخاب زمان مناسب برای آبیاری نهال هلو نیز یکی از دغدغه‌های مهم باغداران است چرا که این نهال حساس باید در فواصل کوتاه با توجه به شرایط محیطی و فواصل میان درختان آبیاری شود تا محصولاتی درشت و خوش رنگ و لعاب را تولید نماید.

از همان ابتدا بلافاصله پس از کاشت نهال هلو بایستی آبیاری نهال را آغاز کنیم، ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که آبیاری بلافاصله پس از کاشت به چه منظور است؟ هدف از آبیاری پس از کاشت نهال میوه هلو آن است که خاک سنگین شود و به سمت پایین هدایت شود تا تماس ریشه با خاک بیشتر شده و نیاز غذایی نهال به سرعت مرتفع شود.

دومین مرحله برای آبیاری نهال هلو فصل زمستان است که برای محافظت از نهال در برابر سرمازدگی خواهد بود، اما سومین مرحله آبیاری نهال هلو که مهم‌ترین مرحله نیز است در اواخر فصل زمستان یا اوایل فصل بهار است که به منظور افزایش گلدهی نهال صورت می‌گیرد و مرحله‌ی نهایی نیز در فصل تابستان به منظور بازار پسندتر شدن محصولات و افزایش باردهی درختان هلو صورت می‌گیرد.

توجه داشته باشید که آبیاری نهال هلو را در فصول گرم سال در فواصل ۷ روزه و در فصول سرد سال در فواصل ۱۵ روزه انجام دهید و با نزدیک‌تر شدن گونه به سن بلوغ می‌توان این فواصل را افزایش داد و پس از هر سه مرحله آبیاری یکبار اقدام به عملیات سله شکنی نمود تا امکان تهویه خاک و ریشه وجود داشته باشد، البته شتک آبیاری نیز یکی دیگر از راه‌های ایجاد تهویه برای ریشه نهال هلو است که به ازای هر سه دوره آبیاری، یک دور باید انجام بگیرد.

شیوه صحیح آبیاری نهال هلو

با توجه به پیشرفت علم و بحران عصر حاضر یعنی بحران کم آبی در جهان و گرم شدن کره‌ی زمین روش‌های بسیار مقرون به صرفه و نوینی برای آبیاری نهال هلو معرفی شده است که به رشد و باردهی بیشتر نهال هلو کمک خواهد کرد و در عین حال از مصرف بی رویه آب در فرآیند آبیاری این نهال آب دوست و رطوبت دوست پیشگیری خواهد کرد منتها برای انتخاب بهترین و سازگارترین شیوه آبیاری نهال هلو، علاوه بر نیاز محیط و شرایط آب و هوایی منطقه بایستی بافت خاک را نیز در نظر بگیرید و بهترین شیوه آبیاری را برگزینید.

در قسمت‌های قبلی مقاله گفته شد که نیاز آبی نهال هلو نسبتا بالاست و این امر در راستای طعم گیری بهتر و حفظ کیفیت محصولات خواهد بود اما نباید سو تفاهم ایجاد شود که امکان غرقابی کردن نهال هلو وجود دارد و هر چه گونه آب بیشتری دریافت کند محصولات مرغوب‌تر و پربارتری نیز خواهد داشت، بلکه بهتر است از شیوه‌های نوین و کم هزینه‌ای همچون آبیاری قطره‌ای و آبیاری بارانی بهره گیری شود تا آب به صورت پیوسته و آهسته به ریشه برسد؛ در چنین شرایطی خاک همواره مرطوب خواهد ماند و ریشه‌ها نیز تغذیه خواهند شد بدون هیچ گونه ریسک پوسیدگی ریشه و طوقه.

آبیاری نهال هلو

نتیجه گیری

علی رغم تصور برخی باغداران برای رفع نیاز آبی نسبتا بالای نهال هلو نیازی به آبیاری بی‌رویه و بدون برنامه و فواصل منظم نخواهد بود، بلکه بهره گیری از شیوه‌های نوین و مقرون به صرفه برای آبیاری نهال هلو می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی در افزایش باردهی درختان هلو در طی دوره‌های مختلف حیات این گونه داشته باشد.

توجه داشته باشید که قبل از انجام هر گونه اقدامی برای آبیاری نهال هلو از مشاوره رایگان کارشناسان نهالستان پالیز نهال بهره ببرید و پس از آن برنامه جامع و منظمی را برای آبیاری درختان باغ هلو خود تدوین کنید تا علاوه بر جلوگیری از هدررفت بی رویه آب، باردهی درختان هلو را تا حد بسیاری افزایش دهید، نه اینکه در راستای افزایش باردهی نهال هلو، میزان آبیاری را به صورت غیر اصولی و بی رویه افزایش دهید؛ زیرا در چنین شرایطی قطعا آسیب جدی به درختان وارد می‌کنید و گونه را مستعد درگیری با آفات و بیماری‌های ریشه‌ای و طوقه‌ای خواهید کرد.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

کانال تلگرام



منبع