درمان افتادگی و شل شدن پوست با 12 روش بدون جراحی


درمان افتادگی و شل شدن پوست با 12 روش بدون جراحی

افتادگی پوست معمولاً با افزایش سن ظاهر می‌شود و معمولاً در پوست صورت بیشتر دیده می‌شود. اما چگونه از افتادگی پوست صورت جلوگیری کنیم؟ آیا افتادگی پوست از بین می‌رود؟ برای درمان افتادگی پوست چه روش‌هایی وجود دارد؟

برای درمان و از بین بردن افتادگی پوست روش‌های خانگی و بدون جراحی زیادی وجود دارد که در این مطلب از سایت 12 تا از بهترین آنها را توضیح دادیم، در ادامه با ما همراه باشید.

افتادگی پوست چیست؟

افتادگی پوست می‌تواند در تمامی نواحی بدن ایجاد شود. با شل شدن پوست صورت، افتادگی در غبغب به وجود می‌آید، پلک‌ها سنگین می‌شوند و گردن فرم طبیعی خود را از دست می‌دهد و به نظر می‌رسد چانه‌ی دوم به وجود آمده است.

افتادگی پوست را می‌توانیم شل شدن پوست نیز بنامیم. چرا که این افتادگی به دلیل شل شدن پوست در اثر عواملی مختلف است.

با افزایش سن و افت تدریجی سطح کلاژن، خاصیت ارتجاعی طبیعی پوست کاهش می‌یابد. در نتیجه پوست اطراف چانه، بازوها و ران‌ها شل شده و می‌افتد. شل شدن و افتادگی پوست می‌تواند به دلیل کاهش وزن نیز رخ دهد. عمل سفت کردن و رفع افتادگی پوست در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است زیرا فرایندی است غیرجراحی که جایگزین عمل‌های تهاجمی برای ترمیم خاصیت ارتجاعی و بهبود کیفیت پوست شده است.

افتادگی و شل شدن پوست

علت افتادگی و شل شدن پوست چیست؟

اگر بخواهیم به دلایل شدن شدن و افتادگی پوست اشاره کنیم، یکی از این دلایل افزایش سن است که نمی توانید جلو بالارفتن سن خودتان را بگیرید اما با انجام روش هایی می توانید از شل شدن زودهنگام پوست جلوگیری کنید. دلایل دیگری نیز وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید از افتادگی پوست جلوگیری کنید.

بطور کلی دلایل افتادگی و شل شدن پوست صورت عبارتند از:

  • بالا رفتن سن؛
  • عوامل ژنتیک؛
  • تغذیه نامناسب؛
  • استعمال سیگار؛
  • کاهش وزن های سنگین و غیرعلمی؛
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی؛
  • عوامل محیطی مانند کار کردن در شرایط یا محیط های خاص؛

برای رفع افتادگی پوست روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید و به سفت شدن پوست صورت کمک کنید. اما در بعضی مواقع افرادی که روی بازوها، ساق پاها، شکم و گردن پوست اضافه دارند، و پوست بیش از حد کشیده شده و به طور طبیعی قابل بازگشت به شکل اولیه نیست، ممکن است با تصمیم متخصص پوست برای درمان افتادگی پوست نیاز به روش‌های غیرجراحی داشته باشند.

درمان افتادگی پوست صورت

درمان افتادگی پوست بدون جراحی

چند گزینه عمومی برای سفت کردن و رفع افتادگی پوست به روش‌های غیرجراحی وجود دارد. برای انجام هر کدام از این روش‌های باید به متخصص پوست مراجعه کنید پس از ارزیابی کیفیت پوست و مشخص کردن ناحیه مورد درمان، متخصصین مناسب‌ترین گزینه برای وضعیت شما را انتخاب کرده و آن را بر اساس اهداف زیبایی که دارید به شما توصیه خواهند کرد.

لیفت با نخ

1. لیفت با نخ

در این روش لیفت صورت بدون جراحی، نخ‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جنس نخ‌های بخیه در جراحی هستند و مانند آن ها به مرور زمان حل می‌شوند. لیفت صورت و لیفت پیشانی با نخ تاثیر روش جراحی را دارد اما هیچ عمل جراحی در لیفت نخ صورت نمی‌گیرد. نخ‌ها ممکن است در طول 8 ماه جذب بدن شوند اما تاثیر این روش تا یک یا دو سال باقی می‌ماند و همین عدم نیاز به انجام مداوم این درمان، لیفت صورت با نخ را به متداولترین و محبوبترین روش جوانسازی پوست و درمان افتادگی پوست صورت تبدیل کرده است.

هزینه‌ی لیفت با نخ: به دلیل منحصر به فرد بودن مورد هر شخص، تعداد نخ لیفت مورد استفاده و همچنین ناحیه ی مورد نظر هزینه هر فرد متفاوت خواهد بود.

رفع افتادگی پوست با لیزر

2. رفع افتادگی پوست با لیزر

در این روش از نور مادون قرمز( لیزر) استفاده می‌شود. این اشعه پروتئین کلاژن زیر پوست را گرم کرده و باعث سفت شدن آن می‌گردد. سفت شدن پوست صورت بلافاصله پس از درمان قابل مشاهده است. به دلیل عدم وجود هرگونه برگشتی، این شیوه‌ی درمان به یکی از متداولترین درمان‌ها برای سفت شدن پوست تبدیل شده است. چنانچه نیاز به رفع افتادگی پوست با لیزر باشد، پس از چند ماه از اولین عمل لیزر صورت می‌گیرد. اما مطلوبترین نتیجه زمانی بدست می‌آید که دو یا سه بار درمان، هرکدام با فاصله‌ی یک ماه صورت گیرد.

این روش جهت کاهش خطوط باریک، چروک ها و شل شدگی، مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است. هرچند نتایج حاصل از این روش مانند روش لیفت و کشیدن پوست صورت و کشیدن پوست گردن(لیفت گردن) چشمگیر و سریع نیست اما بیماران ترجیح می دهند نتایج را به آرامی اما بدون بازگشت مشاهده کنند. یکی دیگر از مزایای استفاده از روش لیفتینگ گردن و صورت با لیزر، بی‌خطر بودن آن و تاثیر آن در بازگرداندن ظاهری جوان و پوستی سفت است.

هزینه لیزر: سفت کردن پوست با لیزر بدون پرداخت هزینه های گزاف جراحی مانند لیفتینگ صورت یا جمع کردن شکم و پهلو، به بیماران پوستی جوانتر و صاف تر می بخشد و تاثیر آن تا چند ماه باقی خواهد ماند. هزینه ی درمان افتادگی پوست با لیزر بر اساس نیاز هر فرد، اندازه، محل مورد نظر و نوع لیزر مورد استفاده متفاوت خواهد بود.اما هزینه ی سفت کردن پوست صورت بسیار ارزان تر از جراحی های باز بوده و حمایت های مالی شامل این روش می شود.

درمان افتادگی پوست با بوتاکس

3. درمان افتادگی پوست با بوتاکس

تزریق بوتاکس در ماهیچه‌های اطراف پیشانی باعث بالا رفتن دم ابرو و لیفت صورت بدون جراحی می‌شود. تزریق بوتاکس در نواحی دارای چروک باعث از بین رفتن چروک‌ها شده و به داشتن ظاهری جوانتر کمک می‌کند. چنانچه به عضلات پیشانی، بیش از حد بوتاکس تزریق شده باشد یا در قسمت بسیار پائینی تزریق شده باشد، افتادگی یا شل شدن پوست مشاهده می‌شود که موقت خواهد بود.

4. درمان افتادگی پوست با تزریق ژل

تزریق ژل یکی از رایجترین روش‌های رفع افتادگی پوست صورت و شل شدگی است. تزریق ژل باعث سفت کردن پوست صورت و درمان افتادگی صورت می‌شود از جمله ژل های مورد استفاده در روش تزریق ژل لب و صورت می توان به سلول های چربی، اسید هیالونوریک و کلاژن اشاره کرد. بر اساس نوع ژل مورد استفاده، ممکن است هرچند ماه یا سال نیاز به تزریق مجدد وجود داشته باشد (1).

هزینه بوتاکس و تزریق ژل: هزینه بوتاکس و تزریق ژل به تعداد واحدهای تزریق شده مورد نیاز توسط پزشک برای درمان افتادگی (شل شدن) پوست بستگی دارد.

درمان خانگی افتادگی پوست

امروزه روش‌های بسیار زیادی برای جلوگیری از افتادگی پوست صورت وجود دارد، اما با اینحال تمام این عوامل می‌تواند زمان ایجاد این عارضه را به تعویق بیاندازد، چرا که خواه ناخواه با افزایش سن بدن مانند گذشته کلاژن تولید نمی‌کند و این عامل باعث افتادگی پوست صورت خواهد شد. بسیاری از مراکز زیبایی با ارائه راهکارهایی اعم از تزریق بوتاکس، نخ و … سعی در حل این مشکل داشته‌اند، ما در ادامه این مطلب روش‌هایی خانگی برای درمان افتادگی پوست معرفی کرده‌ایم.

ماسک صورت ماست

5. ماسک صورت ماست

ماست به طور گسترده به عنوان درمانی طبیعی برای پوست‌های افتاده استفاده می‌شود. اسید لاکتیک موجود در ماست منافذ پوست را منقبض و آن را محکم می‌کند. همچنین، بررسی‌ها نشان می‌دهد، استفاده‌ی منظم از این ماسک به درخشش طبیعی چهره‌ی شما کمک خواهد کرد.

مواد لازم برای تهیه‌ی این ماسک:

  • 2قاشق غذاخوری ماست؛
  • چند قطره آب لیموترش سبز (پرشین لایم)؛

طرز تهیه ماسک ماست:

  • آب لیموترش را با ماست مخلوط کنید.
  • این مخلوط را روی صورت خود بمالید.
  • به مدت 10 دقیقه پوستتان را ماساژ دهید و حدود 5 دقیقه صبر کنید.
  • پوستتان را با آب بشویید.

فواصل استفاده از این ماسک صورت:

این کار را سه تا چهار بار در هفته تکرار کنید.

ماسک روغن کرچک

9. ماسک روغن کرچک

روغن کرچک یک نرم کننده عالی برای پوست است و با تمام لکه‌های خشکی بر روی صورت شما را درمان می‌کند. این ماسک باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین شده و پوست شما را سفت و قوی‌تر می‌کند.

مواد لازم برای تهیه ماسک روغن کرچک:

  • 2-1 قاشق غذا خوری روغن کرچک؛
  • 1 قاشق چای خوری آب لیمو یا چند قطره روغن اسطوخودوس.

طرز تهیه ماسک روغن کرچک:

لیمو یا روغن اسطوخودوس را به روغن کرچک اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید و بر روی صورت خود ماساژ دهید. این مخلوط را به صورت حرکات دایره‌ای رو به بالا بر روی صورت و گردن به مدت چند دقیقه ماساژ دهید، سپس اجازه دهید تا صبح بر روی صورت شما باقی بماند. صبح آن را با آب بشویید.

فواصل استفاده از ماسک روغن کرچک:

بهترین نتیجه از این ماسک را در صورتی می‌بینید که یک یا دوبار در هفته از آن استفاده کنید.

ماسک جو دوسر

7. ماسک جو دوسر

جو دوسر یک جاذب خوب است. این ماده همه ناخالصی و خاکی که در منافذ پوست شما قرار دارد جذب می‌کند. همچنین پوست را نرم و از آن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. آرد و عسل از روند پیری طبیعی جلوگیری می‌کنند و از بین بردن افتادگی پوست صورت و همچنین تغذیه پوست شما موثر است.

مواد لازم برای تهیه ماسک جو دو سر:

  • 1 قاشق غذا خوری جو دوسر؛
  • 1 قاشق غذاخوری آرد؛
  • 1 قاشق غذاخوری عسل؛
  • گلاب.

طرز تهیه ماسک جو دو سر:

جو دوسر را پودر کنید و با آرد مخلوط کنید. عسل و گلاب یا آب کافی را به آن اضافه کنید و این بسته را روی صورت و گردن خود قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت 10 دقیقه بر روی پوست صورت شما بماند و در نهایت آن را با آب بشویید.

فواصل استفاده از ماسک جو دوسر:

از این ماسک می‌توانید یک بار درهفته استفاده کنید.

ماسک صورت قهوه

8. ماسک صورت قهوه

کافئین موجود در قهوه، رطوبت و چربی اضافی پوست را از بین می‌برد، به همین علت، آن را محکم و نرم می‌کند. همچنین، قهوه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است که روند پیری پوست را کند می‌کند. دانه‌های درشت و زبر قهوه و شکر قهوه‌ای، پوست را لایه برداری و به استحکام آن کمک می‌کند. در طی این فرایند، روغن نارگیل پوست را مرطوب نگه می‌دارد.

به خاطر داشته باشید، پودر قهوه‌ آماده یا همان قهوه‌ی فوری (Instant Coffee) که در بازار موجود است، در فرآیند تولید، دستکاری می‌شود و تغییر می‌کند. درنتیجه، خاصیت خود را از دست داده و برای سفت کردن پوست صورت اثری نخواهد داشت. سعی کنید، دانه قهوه را خودتان در منزل آسیاب کنید (2).

مواد لازم برای تهیه ماسک قهوه:

  • 4/1 فنجان پودر دانه‌ی قهوه؛
  • 4/1 فنجان شکر قهوه‌ای؛
  • 3-2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون؛
  • 2/1 قاشق چایخوری پودر دارچین.

طرز تهیه ماسک قهوه:

  • روغن نارگیل را به آرامی گرم کنید تا ذوب شود. سپس، صبر کنید تا در دمای اتاق سرد شود.
  • مواد دیگر را ترکیب کنید و روغن نارگیل خنک شده را به آنها بیفزایید. آنها را خوب مخلوط کنید.
  • این مخلوط را به مدت چند دقیقه به آرامی با حرکت چرخشی روی پوست خود بمالید.
  • پوست خود را با آب ولرم بشویید.

فواصل استفاده از ماسک قهوه:

از این ماسک سفت کننده صورت، هفته ای یک یا دو بار استفاده کنید.

ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ

9. ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از پروتئینِ آلبومین است و می‌تواند به شکلی مؤثر، قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد. این ماده همچنین به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند و باعث طراوت و شادابی طبیعی پوست می‌شود. عسل نیز رطوبت پوست شما را حفظ می‌کند و با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. این ماسک یکی از نسخه‌های مطمئن برای رفع افتادگی پوست است (3).

مواد مورد نیاز:

  • 1 عدد سفیده‌ی تخم‌مرغ؛
  • یک قاشق غذاخوری عسل.

روش استفاده:

  • سفیده‌ی تخم‌مرغ را با عسل مخلوط کنید.
  • ماسک را روی صورت خود پخش کنید و 15 دقیقه منتظر بمانید.
  • پس از این مدت صورت خود را با آب بشوئید.

فواصل استفاده از این ماسک:

برای داشتن پوستی سفت و کشیده می‌توانید از این ماسک 4 بار در ماه استفاده کنید.

ماسک صورت موز

10. ماسک صورت موز

موز سرشار از آهن، روی، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های C، B، A و D است. موز رسیده‌ی له‌شده، عامل خوبی برای سفت‌ کردن پوست است؛ زیرا مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن، دارای خواص ضدپیری هستند. این ماسک همچنین به نرمی و رطوبت پوست کمک می‌کند.

مواد مورد نیاز:

  • 1 عدد موز رسیده؛
  • چند قطره آبلیموی تازه (اختیاری).

روش استفاده:

  • موز را له کنید و آن‌ را روی تمام پوست صورت و گردن خود بمالید.
  • می‌توانید چند قطره آبلیموی تازه داخل ماسک خود بچکانید.
  • 15 دقیقه منتظر بمانید و سپس پوست خود را بشویید.

تعداد دفعات استفاده:

برای نتیجه‌گیری مناسب، هر هفته دوبار از این ماسک استفاده کنید.

ماسک خاک رس قهوه‌ای

11. ماسک خاک رس قهوه‌ای

خاک رس قهوهای، پوست را بهبود می‌بخشد و جوش‌ها و لک‌های پوستی را از بین می‌برد. این ماده گردش خون را در صورت شما تحریک می‌کند. شیر موجود در این ماسک هم پوست شما را نرم‌تر می‌کند و از آسیب‌ها محافظت می‌کند. این ماسک بیشتر برای پوست‌های چرب توصیه می‌شود نه پوست‌های خشک و حساس.

مواد لازم برای تهیه ماسک رس قهوه ای:

  • 3-2 قاشق غذاخوری خاک رس قهوه‌ای؛
  • شیر (به اندازه کافی).

طرز تهیه ماسک رس قهوه‌ای:

شیر را به اندازه کافی به پودر خاک رس قهوه‌ای اضافه کنید تا خمیر نرمی ایجاد شود. این خمیر را روی صورت و گردن خود بطور یکنواخت پخش کنید. اجازه بدهید تا در هوای آزاد و به مدت 12-10 دقیقه بر روی پوست شما بماند و سپس آن را بشویید.

فواصل استفاده از ماسک رس قهوه‌ای:

می توانید هفته ای یکبار از این ماسک استفاده کنید.

12. درمان افتادگی پوست با روغن‌های سفت‌کننده‌ی پوست

برای سف شدن پوست صورت می‌توانید از روغن‌های گیاهی زیر استفاده کنید:

سفت شدن پوست

چند نکته برای سفت شدن پوست

  • مهم‌ترین و نخستین نکته اینکه بخش بزرگی از رژیم غذایی خود را به میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌‌ها اختصاص دهید.
  • در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید تا پوست‌تان آبرسانی شود.
  • برای تغذیه‌ی پوست‌تان از مرطوب‌کننده‌ی مناسب استفاده کنید.
  • به کمک ضدآفتاب‌هایی با SPF مناسب، از پوست‌تان در برابر پرتوهای خورشید محافظت کنید. ضدآفتاب را علاوه بر صورت، روی گردن، دست‌ها و پاها نیز بمالید.
  • اگر به طور مداوم در معرض تابش نور خورشید قرار دارید، ضدآفتاب‌تان را هر 3 تا 4 ساعت یک‌بار، تجدید کنید.
  • هر روز این سه کار مهم را به ترتیب انجام دهید: تمیز کردن صورت و گردن، استفاده از یک تونر (تقویت‌کننده‌ی پوست) مناسب و سپس استفاده از مرطوب‌کننده.
  • همیشه هنگام مصرف کرم‌ها و روغن‌ها، به‌ویژه در مورد صورت و گردن، از حرکات روبه بالا استفاده کنید.
  • دستِ کم یک بار در هفته از پیلینگ برای صورت، گردن و بدن خود استفاده کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید تا عضلات و پوست شما ورزیده و سفت شوند.
  • از استعمال دخانیات پرهیز کنید؛ چرا که مصرف دخانیات موجب اختلال در تولید کلاژن می‌شود و آثار منفی زیادی روی پوست صورت خواهد داشت.
  • بهتر است از مصرف صابون‌ها، سرُم‌ها و لوسیون‌هایی که حاوی مواد شیمیایی هستند پرهیز کنید، زیرا این مواد ممکن است عوارض جانبی طولانی‌مدت روی کشش پوست داشته باشند.
  • آخرین نکته اینکه به طور منظم از ماسک‌های ویژه‌ی رفع افتادگی پوست استفاده کنید تا پوستی سالم، کشیده و زیبا داشته باشید.

جلوگیری از افتادگی پوست صورت

جلوگیری از افتادگی پوست صورت

شل شدن و افتادگی پوست بخشی از فرایند طبیعی افزایش سن است، اما عوامل محیطی نیز در ایجاد این مسئله نقش دارند. یعنی می توانید با مراقبت کردن از پوست خود، این فرایند را به تأخیر بیندازید. برای جلوگیری از افتادگی پوست می‌توانید از روش های زیر استفاده کنید:

1. آدامس بدون قند بجوید

جویدن آدامس بدون قند عضلات ارواره و صورت را ورزش می‌دهد و در طول زمان صورت را متناسب‌تر نشان می‌دهد.

2. نوشیدن مقدار زیاد آب

یک رژیم غذایی سالم از چربی کم و مقدار زیاد آب تشکیل شده است که بسیار به داشتن صورتی با عضلات متناسب کمک می‌کند. بنابراین با نوشیدن 8 الی 10 لیوان آب در روز بدن خود را مرطوب نگاه دارید.

3. استفاده صحیح از آرایش

ترفندهای آرایشی زیادی وجود دارد که می‌تواند صورت را لاغرتر از آنچه هست نشان دهد. این ترفندها چندین کیلو از صورت کم خواهد کرد. می‌توانید به خط فک و آرواره برنزه بزنید، به طوری که آرواره بیشتر زاویه دار شود و یا می‌توان از کرم پودرو کانسیلر تیره‌تری در چانه‌زده و آن را با رنگ گردن آمیخته کنید. یکی دیگر از این ترفندها آن است که با استفاده ماهرانه از ریمل، خط چشم و سایه، چشم‌ها را درشت تر نشان دهید.

4. استفاده از کرم ضدآفتاب

اشعه‌های مضر ماوراء بنفش تأثیر مخربی بر پوست داشته و منجر به چین و چروک پوست و افتادگی پوست می شود. همیشه پیش از رفتن در بیرون و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از ضد آفتاب برای مراقبت از پوست استفاده کنید تا پوستتان را سفت نگاه دارید.

5. استفاده از ماسک یا ماساژ صورت

برای جلوگیری از افتادگی پوست استفاده از ماسک صورت و یا ماساژ دادن صورت نقش بسیار مهمی را در داشتن صورتی متناسب ایفا می‌کند. شما به راحتی می‌توانید آن را در خانه با روغن نارگیل، کرم ها، آواکادو یا روغن بادام انجام دهید. ماساژ صورت با روغن‌ها، فرایند گردش خون را تحریک کرده و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند.

6. انجام ورزش های صورت

شماری از ورزش‌های صورت وجود دارد که می‌توانید در هر جایی آن‌ها را انجام دهید، در خانه، اداره و یا حتی هنگام سفر. این ورزش‌ها عضلات صورت را سفت تر و شکیل تر خواهد کرد. می‌توانید ورزش‌هایی برای فک، پیشانی، گردن، گونه و لب‌ها انجام دهید. برای مثال برای پیشانی، هر دو انگشت اشاره را زیر ابروها قرار داده، سپس چشم‌ها را ببندید و با انگشت‌ها سعی در پایین‌آوردن به سمت چشم‌ها کنید و هم زمان ابروها را بالا ببرید. این ورزشی ساده تا 10 دقیقه هر روز می‌تواند نتیجه حیرت‌انگیزی داشته باشد.

سخن پایانی

برای جلوگیری از افتادگی پوست و سفت شدن پوست صورت خود، همین الان دست به کار شوید و منتظر نباشید تا دچار افتادگی پوست شوید! بهتر است قبل از اینکه دچار افتادگی پوست شوید و چین و چروک‌های پوست خود را ببینید، از این روش‌های استفاده کنید.

کانال تلگرام

توجه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع