دستور غذایی برای رژیم کتوژنیک توضیح 101

رژیم کتوژنیک از نظر دکتر کرمانی با این حال، زمانی که سطح گلوکز و انسولین توی رژیم غذایی کتوژینک پایین میاد، کبد تولید کتون ها توی بدن بیشتر میشه تا انرژی برای کارکردن بیشتر و بهتر مغز فراهم سه دلیل چرا داشتن عالی در مورد pdf رژیم کتوژنیک نیست کافی 1402 چهار عقل راه‌ها به نمایش بینندگان شما درباره برنامه غذایی کتوژنیک 1402 بشه. ۵ درصد انرژی بدن را کربوهیدرات تشکیل می دهند و ۲۰ درصد باقیمانده توسط پروتئین ها تامین می گردد. باقیمانده از چربی (۷۰ تا ۸۰ درصد کالری روزانه) و پروتئین (حدود ۱۰ درصد کالری روزانه یا حدود ½ گرم به ازای هر پوند از وزن بدن) تامین می شود. همچنین تحقیقاتی که بر روی این موضوع انجام گرفته است، حاکی از آن است که رژیم کتو باعث کاهش حساسیت به انسولین تا حدود ۷۵ درصد می گردد. حداکثر مقدار پروتئین باید حدود ۳۵٪ کل کالریهای مصرفی باشد. توصیه میکنیم مصرفی کربوهیدرات کل خود را زیر ۳۵ گرم و کربوهیدرات خالص را زیر ۲۵ گرم نگه دارید.

برخی از منابع توصیه میکنند مصرف خالص کربوهیدرات خود را در یک رژیم کم کربوهیدرات به 20 تا 50 گرم در روز نگه دارید، اما هیچ محدوده خاصی از درشت مغذیها یا هیچ پروتکل تنظیمی وجود ندارد. انتخاب صحیح این ترکیب بر میزان اشتهای ما به غذا و در نهایت روی وزن ما نیز تاثیرگذار باشد. بررسی هایی که بر روی رژیم کتوژنیک انجام شده است نشان داده که این رژیم غذایی در برابر رژیم های کم چرب تاثیر بیشتری داشته است. وقتی آنرا برای سوزاندن چربی ها بجای گلوکوز آموزش دهیم، در هنگام سوختن چربی ها مولکول هایی به نام کتون در بدن تولید می شود که می توان به آنها بسته های سوختی بدن هم گفت. در حالت کلی می توان عنوان کرد که رژیم کتوژنیک شامل کربوهیدرات بسیار کم و در عوض پروتئین و چربی بالا می باشد. کافئینی که در قهوه وجود دارد اثرات آدنوزین را مهار کرده و تمرکز و هوشیاری افراد را بالا میبرد. روی خوردن 3 تا 4 وعده غذایی در روز تمرکز کنید که هر کدام دارای مقدار نسبتاً ثابتی از پروتئین هستند تا بتوانید در هر وعده به آستانه لوسین برسید.

مضرات کتوژنیک چیست

رژیم کتوژنیک دارای اصول و قواعد مهمی است. در گفتوگوی زندهٔ برنامهٔ اینستاکلینیک محب با دکتر محمد امیدی، فوق تخصص غدد و متابولیسم، این سؤال را در میان گذاشتیم و ایشان در پاسخ به آن گفتند: بهترین رژیم غذایی که در دنیا هست، رژیم غذاییِ مدیترانهای است، یعنی سبک غذایی که در حاشیهٔ مدیترانه چه در جنوبِ اروپا و چه کشورهای شرقیِ آن مثل ترکیه و ایران وجود دارد. در حقیقت تحقیقات نشان می دهند که رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم غذایی کم چرب که اغلب برای کاهش وزن توصیه می شود، بسیار موثر تر عمل می کند. کتوژنیک رژیم دوره ای، مناسب ترین رژیم برای افراد ورزشکار است و در این نوع برنامه غذایی به راحتی می توانید میزان چربی دریافتی بدن را افزایش دهید. از آن جایی که در رژیم کتوژنیک، میزان کربوهیدارت دریافتی بسیار کاهش می یابد، برخی مواد غذایی باید حذف و یا جایگزین شوند. خوراکی های فرآوری شده در آن حذف شده اند. در این برنامه غذایی به مصرف مقادیر زیادی موادغذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، انواع سبزیجات، میوه جات، پروتئین های گوشتی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی های کم چرب توصیه می شود.

معرفی رژیم کتوژنیک

مکملهای امگا ۳ سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. در یک رژیم کتوژنیک با هدف عضله سازی، مکملهای غذایی را فراموش نکنید. از آنجایی که در رژیم کتوژنیک بعضی از گروههای غذایی حذف میشوند موجب کاهش ریز مغذها در بدن می شود از این رو شما باید با مشاوره پزشک از مکملهای مناسب استفاده کنید. بنابراین بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود از چربی ها استفاده می کند و باعث چربی سوزی در بدن می شود پس کاهش وزن اتفاق می افتد. در این رژیم فرد می تواند 80 درصد مواد خوراکی سالم و 20 درصد از مواد خوراکی دیگر استفاده کند. در این رژیم لاغری، مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات به شدت محدود شده است و به جای آن فرد باید پروتئین و چربی های سالم مصرف نماید. در این رژیم بر مصرف خوراکی های کم قند و سرشار از مواد مغذی تاکید می شود، و مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و ورزش کردن بسیار مورد توجه است. البته وعده های غذایی با توجه به فعالیت بدنی شما تعیین می شود و در صورتی که فعالیت بدنی شما بسیار کم است بهتر است از یک میان وعده غذایی استفاده نمایید. در تنظیم قندخون و بهبود حساسیت به انسولین موثر است.

رژیم های کتوژنیک چیست

This da᠎ta h​as  been wri tten with the he᠎lp ​of G᠎SA C​on tent Gen᠎erator Dem᠎oversion.

انواع رژیم غذایی کتوژنیک

در قرن نوزدهم از رژیم کتوژنیک به عنوان روش متداول برای کنترل دیابت بهره میبردند. رژیم کتوژنیک می تواند به کاهش سطح انسولین کمک کند که ممکن است نقشی اساسی در سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد. بالا بودن انسولین در بدن خانم ها و افزایش وزن آن ها گاهی باعث بزرگ شدن تخم دان ها و وجود کیسه های کوچک پر از مایع در اطراف تخم ها می شود که این موضوع را سندرم تخمدان پلی کیستیک می گویند. هرچند مصرف مواد پروتئینی مانند تخم مرغ، گوشت قرمز، آجیل، غذاهای دریایی و خوراکی های فرآوری نشده و کامل در این برنامه مجاز می باشند. از دست دادن ماهیچه ها و به طور کلی ضعف عضلانی شاید در سنین جوانی مشکل ساز نباشد، اما یکی از مهم ترین عوامل مخرب و دلایل مرگ و میر در سنین بالا می باشد. به تدریج شدت تمرینات خود را با توجه به تجربهتان در آنها بالا ببرید. به وضعیت کلی و سلامت عمومی بدن توجه دارد.

لیست غذاهای رژیم کتوژنیک

به نظر میرسد که این رژیم با سطح بالای چربی، سلامت قلب را به خطر میاندازد اما جالب است بدانید رژیم کتوژنیک چربی بد (ال دی ال) را کاهش و چربی خوب (اچ دی ال) را افزایش میدهد، به نظر میرسد سطح پایین انسولین در این رژیمها باعث میشود بدن شما تولید کلسترول بیشتر را متوقف کند، بنابراین ریسک بیماریهای قلبی نیز کاهش میدهد. این محصولات مطابق با ارزش غذایی رژیم کتوژنیک نیز، یعنی لوکرب و بدون قند بودن، تولید می شود. ورزش بخشی از این رژیم است. رژیم کوژنیک داری انواع مختلفی است. اما بهتر است بررسی کنیم این رژیم چه قوانینی دارد و اینکه آیا عوارض و معایبی را به بدن میرساند یا خیر؟ اگرچه رژیم کتوژنیک معمولا برای اکثر افراد سالم بی خطر است اما ممکن است تا زمان سازگاری بدن با این رژیم غذایی عوارض جانبی اولیه ای وجود داشته باشد. در این زمان است که بدن برای تامین انرژی مورد نیاز به سراغ بافت های چربی و گاهی پروتئین ها رفته و از آن ها جهت سوخت و ساز استفاده می کند.

یعنی در این موقعیت اگر کتونی هم در بدن تولید میشود، حاصل تخریبِ چربیهایی است که فرد میخورد. در این رژیم غذایی روشهای زیاد و متنوعی بدون شک اجرا میشوند؛ اما ما یک روش ۵ مرحلهای را برای شما آماده کردهایم که بهترین نتیجه را برای شما حاصل میکند. در این رژیم مصرف کربوهیدرات های زود جذب مانند : شکر، نان سفید، شیرینی ها و نوشابه را به شدت محدود می شود. رژیم کتوژنیک برای افراد با بی ام ای 25-30 مناسب بوده و به افرادی که چاقی بیش از حد دارند توصیه نمیشود. معمولا این رژیم برای افراد عادی به منظور کاهش وزن توصیه نمیشود. این روغن به هضم بهتر غذا کمک میکند. شما میخواهید کربوهیدراتها را کم نگهدارید تا حالت چربی سوزی کتوز را حفظ کنید – اما همچنین میخواهید برای عضلهسازی با کالری مازاد غذا بخورید. ولی اگر قصد افزایش سایز عضلانی را دارید باید روزهای پر کربوهیدرات تا حد زیادی اجتناب کرده اند روزهای کم کربوهیدرات باشد؛ را انتخاب کنید و انتخاب کنید اگر میخواهید وزن کنونی شخصی را محافظت کنید باید ۳ روز در هفته به روزهای کم کربوهیدرات را انتخاب کنید و انتخاب کنید ۳ روز در هفته به روزهای پر کربوهیدرات اختصاص پیدا تدریجی را انتخاب کنید و انتخاب کنید عالی روز هفته را هم میتوانید برای افراط در غذاهای نامناسب اختصاص دهید.

کتوژنیک یا گیاهخواری

در حین انجام این فرآیند بدن شما به دلیل افزایش هدر رفت آب ناشی از کتوئیک و آب ناشی از تخلیه منابع گلیکوژن ، موارد زیر را تجربه خواهد کرد، خستگی، مه مغزی و کمبود آب. تاثیر نامطلوبی روی میزان فیبر، کلسیم و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن دارد. نکته حائز اهمیت در مورد مونوفسفات کراتین این است که اخیراً تحقیقات زیادی درباره آن انجام شده و ثابت شده که تاثیر بسیار خوبی روی توده بدون چربی بدن دارد. ممکن است پس از پایان دوره رژیم، فرد به پرخوری روی آورد. دیگر رژیمهای غذایی کم کربوهیدرات هم ممکن است ادعا کنند رژیم کتو هستند؛ اما این ادعا به این شرط پذیرفته است که شامل کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز و فقط مقدار متوسطی پروتئین شوند (پروتئین میتواند در چربیسوزی اختلال ایجاد کند)، در غیر این صورت شما را وارد فاز چربیسوزی نخواهند کرد. رژیم فرانسوی از جمله رژیم های لاغری است که در آن بر کنترل حجم وعده غذایی تاکید دارد.

این چربیها به وفور در روغن نارگیل یافت میشوند.

آخرین فایده ای که می توان در مورد این برنامه غذایی ذکر کرد کنترل دیابت است. همچنین می توان به جای قند و شکر از شیرین کننده بدون قند در رژیم غذایی استفاده شود. نهار: گوشت سرخشده در روغن نارگیل به همراه سبزیجات. این چربیها به وفور در روغن نارگیل یافت میشوند. روغن MCT به تأمین انرژی و افزایش سطح کتونها کمک میکند. در یک رژیم کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات خود را به 5 تا 10 درصد از کالری روزانه خود محدود می کنید. این رژیم انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها برای افراد خاصی طراحی شده است. در هر نوع رژیم غذایی احتمال از دست دادن مقداری عضله وجود دارد. یکی از روش های مرسوم برای کاهش وزن رژیم می باشد. این دو عامل اساسی، می تواند بر میزان کاهش وزن افراد در بازه های زمانی متفاوت، تاثیرات چشمگیری داشته باشند. مصرف برخی مواد غذایی محدودیت دو هفته ای دارد. اول اینکه رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است که شباهتهای زیادی با رژیم اتکینز (atkins) و دیگر رژیمهای کمکربوهیدرات دارد. پس با توجه به این که در این رژیم غذایی، مصرف موادی مانند کربوهیدرات ها و قند بسیار ناچیز است. برای بررسی میزان وزنی که در رژیم کتوژنیک کم می کنید،باید به عوامل مختلفی توجه کرد.