آیا آب معدنی باعث سنگ کلیه می شود؟


آیا آب معدنی باعث سنگ کلیه می شود؟

اگر شما هم جزء آن دسته از کسانی هستید که به سنگ کلیه مبتلا شده اید، توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید. سنگ کلیه تقریبا یک مشکل بسیار رایج در گروه های سنی مختلف می باشد. گروهی از انواع سنگ کلیه ها وجود دارند که امکان دارد در کلیه بمانند و هیچ مشکلی هم ایجاد نکنند.

با این وجود گاهی اوقات بعضی از این سنگ‌ها به قسمت های پایین‌تر در مجاری ادراری حرکت می کنند و سبب بروز مشکلات مختلفی می شوند. بیشتر این سنگ‌ها بسیار دردناک هستند و به درمان‌های تخصصی احتیاج دارند. خوب است بدانید روش‌های مختلفی برای درمان درد این سنگ ها و دفعشان وجود دارد، از روش‌های خانگی گرفته تا مصرف دارو های شیمیایی و جراحی که توسط بهترین دکتر کلیه در تهران انجام می شود.

در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی با روش‌های مختلف درمان سنگ کلیه، تمامی مطالبی که شما باید در مورد بیماری های کلیوی بخصوص سنگ کلیه بدانید را به طور کامل شرح دهیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید به سایت الودرمان (alodarman.com) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا، جراحا، جراحتو و تاپتنا کمک بگیرید.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه یکی از اختلالات دستگاه ادراری است که شمار زیادی از افراد را سالیانه در سراسر جهان، درگیر خود می کند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل ابتلا به این بیماری، استفاده از آب های آشامیدنی ناسالم و دارای املاح و نمک های معدنی زیاد است که موجب انباشته شدن این املاح در مجاری کلیوی و ادراری شده و سنگ کلیه را به وجود می آورد. طبق گفته های بهترین دکتر کلیه در ایران، سنگ کلیه عموما درد ندارد و تشکیل آن نمی تواند برای بیمار درد به دنبال داشته باشد.

اما وقتی که این سنگ تشکیل شده در داخل مجاری کلیوی و ادراری حرکت کند، احتمال دارد باعث تخریب مجاری و در نهایت خونریزی این مجاری شود که در صورت دفع ادرار از این طریق، ممکن است درد شدیدی در ناحیه آلت تناسلی و مثانه احساس شود. خوب است بدانید این درد ناشی از جابجایی سنگ به سمت مجاری پایین تر و کشیده شدن آن به دیواره مجاری ادراری است که در مواردی باعث خونریزی هم می شود.

در این مقاله شما را با بیماری سنگ کلیه آشنا می کنیم و درباره علائم و نشانه های وجود سنگ کلیه، علل تشکیل سنگ کلیه، تشخیص سنگ کلیه و درمان آن توضیحاتی را شرح می دهیم. سنگ کلیه، به معنای انباشه شدن املاح معدنی در مجاری کلیوی و ادراری می باشد که در نتیجه این انباشته شدن، سنگ کلیه تشکیل شده و می توانند در قسمت های مختلفی از مجاری ادراری تشکیل پیدا کنند. این سنگ ها امکان دارد در مجاری بالاتر و در نزدیکی کلیه تشکیل شوند و یا اینکه به سمت پایین تر حرکت کنند و در مجاری ادراری تشکیل شوند.

سنگ کلیه باعث عفونت می شود و این عفونت بسته به محل تشکیل شدن سنگ، اسم های متفاوتی دارد مثلا عفونت هایی که در بخش های بالای دستگاه ادراری از جمله کلیه و مجاری کلیوی ایجاد می شوند، پیلونفریت نامیده می شوند.

در زبان شناسی یا ترمینولوژی پزشکی هر زمان به کلمه ای پسوند “یت ” اضافه شود به معنای این است که آن قسمت از بدن دچار عفونت یا التهاب شده است. همچنین به عفونت هایی که در نتیجه سنگ کلیه شکل می گیرند، سیستیت گفته می شود. در صورتی که عفونت ادراری در قسمت آلت تناسلی و مجاری خروجی ادرار در آلت تناسلی بروز پیدا کند، به اورتریت معروف است که در موارد زیادی این عفونت در مردان ایجاد می شود.

سنگ کلیه چیست؟

علل ابتلا به سنگ کلیه

اصلی ترین علت ابتلا به سنگ کلیه تولید روزانه کمتر از یک لیتر ادرار است. به همین خاطر سنگ‌های کلیه در نوزادان نارس که اختلالات کلیوی دارند بسیار شایع است. با این حال تولید سنگ در کلیه ها در افراد بین ۲۰ تا ۵۰ سال بیشتر مشاهده می شود. جالب است بدانید جنسیت هم می‌تواند در ابتلا به این بیماری دخیل باشد زیرا بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی آمریکا (NIDDK)، آقایان بیشتر از بانوان دچار این بیماری می‌شوند. علاوه بر این سوابق خانوادگی هم می‌تواند درصد ابتلا به سنگ را افزایش دهد.

سایر عواملی که در این مسئله تأثیرگذار هستند، عبارتند از:

  • کمبود آب در بدن
  • چاقی و افزایش وزن
  • رژیم غذایی با مقادیر بالای پروتئین، نمک یا گلوکز
  • پرکاری پاراتیروئید
  • جراحی بای‌پس معده
  • بیماری‌های التهابی روده که جذب کلسیم را افزایش می‌دهند.
  • مصرف داروهای ضد تشنج

علائم و تشخیص سنگ کلیه

سنگ موجود در کلیه از نمک و مواد معدنی تشکیل می شود که اغلب شامل کلسیم یا اسیداوریک می شود. بزرگ‌ترین علامت این بیماری درد شدید بوده که عموما همراه با نوسان است.

در ادامه این مطلب تعدادی از شایع‌ترین علائم آن را برای شما گردآوری کرده‌ایم:

  • تب و لرز
  • تهوع و استفراغ
  • تکرر ادرار
  • خون در ادرار
  • ادرار بدبو
  • درد و سوزش هنگام ادرار
  • درد در پشت، شکم و پهلو

راه های مختلفی برای تشخیص سنگ کلیه وجود دارد. یکی از این راه ها سونوگرافی است. طی سونوگرافی کلیه ها، مثانه و مجاری ادراری معمولا وجود یا عدم وجود سنگ تشخیص قطعی داده می شود و پزشک در صورت مشاهده سنگ کلیه اقدام به درمان می کند. علاوه بر آن  انجام آزمایش آنالیز ادرار هم به احتمال وجود سنگ کلیه کمک می کند. همچنین وجود کیست ها و کریستال هایی از جمله کریستال کلسیم اگزالات و اوریک اسید همگی می توانند دلیل بر وجود سنگ کلیه باشند.

پیشگیری خانگی از بروز سنگ کلیه

بهترین اقدام پیشگیرانه ای که می توانید انجام دهید، نوشیدن آب به مقدار زیاد است. در حقیقت آب مفیدترین نوشیدنی برای سنگ کلیه است. مسلما هرچه آب بیشتر بنوشید دفع ادرار بیشتری دارید و این دفع بزرگ‌ترین کمک به کلیه‌های شما است. همچنین شما می‌توانید آب زنجبیل، لیموناد گازدار و آب‌میوه را با آب جایگزین کنید تا به افزایش دفعتان کمک کند. مصرف غذاهای غنی از اگزالات و کاهش مصرف نمک و پروتئین حیوانی نیز در کاهش ابتلا به این بیماری نقش دارند.

افزون بر این ها داروهایی هم وجود دارند که از تشکیل سنگ‌های کلسیم و اسیداوریک جلوگیری می‌کنند، اگر سابقه سنگ داشته یا در معرض ابتلا به آن هستید، حتماً با متخصص مشورت کنید تا در صورت احتیاج، این نوع داروها یا بهترین روش پیشگیری مرتبط با شرایطتان را برایتان تجویز کند. در اینجا 5 مورد از راه های پیشگیری از سنگ کلیه را نام برده ایم:

  • غذاهای سرشار از کلسیم
  • کاهش مصزف سدیم
  • کاهش مصرف غذاهای غنی از اگزالات
  • مصرف کمتر پروتئین حیوانی
  • مکمل های ویتامین c

پیشگیری خانگی از بروز سنگ کلیه

کلام آخر

درمان سنگ کلیه باتوجه به اندازه، محل قرارگیری و نوع آن انجام می‌شود. ضروری است با انجام بررسی‌های پزشکی از درمان موثر باید استفاده کرد. درمان‌های گیاهی و خانگی هم موثرند، اما با این وجود بهتر این است قبل از هر تصمیمی با یک متخصص مجاری ادراری و کلیه در خصوص بهترین شیوه درمانی مشورت کرد.

از اینکه تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید بسیار سپاسگزاریم. در این مقاله اطلاعات جامع و کاملی در خصوص بیماری سنگ کلیه شرح داده شده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت الودرمان (alodarman.com) مراجعه کنید.

کانال تلگرام

توجه:

اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع