علائم و نشانه های عفونت دندان چیست؟


علائم و نشانه های عفونت دندان چیست؟

در گذشته حتی کسانی که به سلامت عمومی خود توجه‌ی زیادی داشتند، سلامت دهان و دندان را چندان جدی نمی‌گرفتند و فارغ از مسئله زیبایی، سلامت آن نیز حائز اهمیت نبود. رفته‌رفته اهمیت این موضوع افزایش پیدا کرد و با پیشرفت علم پزشکی و صنایع شیمیایی، موارد متعددی برای حفاظت از دهان و دندان ابداع شد.

به‌عنوان مثال در حال حاضر خمیر دندان‌، نخ دندان، دهان‌شوی و… در انواع مختلف وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای محافظت از دندان‌های خود استفاده کنید. همین موضوع توانسته است بسیاری از بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد؛ اما هنوز هم عفونت دندان مسئله‌ای است که به وفور تکرار می‌شود. در این مقاله نشانه‌های عفونت را بررسی و مرور خواهیم کرد. همراه ما باشید.

عفونت دندان چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

عفونت عارضه‌ای است که می‌تواند در هر جای بدن ایجاد شود و نکته‌ی منفی آن، پتانسیل بالای سرایت به تمام نقاط بدن است. عفونت‌ها اغلب به‌صورت ناگهانی ایجاد نمی‌شوند، بلکه در اثر سهل‌انگاری مداوم و پیشروی میکروارگانیسم‌ها به‌وجود می‌آیند.

عفونت دندان نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر دندان پوسیده یا آسیب‌دیده‌ای دارید که مدت زیادی است به آن رسیدگی نکرده‌اید، شانس ابتلا به عفونت‌ را افزایش داده‌اید. این عارضه اغلب در اثر عدم توجه به دندان‌هایی ایجاد می‌شود که برای مدت طولانی در حالت آسیب‌دیده رها شده‌اند. در این حالت فاصله‌ی میان خط لثه تا استخوان فک دچار عفونت می‌شود. گاهی عفونت مربوط به ریشه‌ی دندان و فضای حفره‌ی دندان است؛ اما گاهی نیز پریودنتال یا لثه‌ای خواهد بود.

اغلب اوقات دندان‌های پوسیده‌ای که نیاز به عصب‌کشی دارند، در صورت عدم توجه و سهل‌انگاری ممکن است دچار عفونت شوند. این عارضه دردناک است و می‌تواند حالت ناخوشایندی را برای بیمار ایجاد کند. گاهی کیست‌هایی که در ریشه‌ی دندان ایجاد شده‌اند، به داخل مجرای دهان سر باز می‌کنند و عفونت را به نقاط دیگر بدن انتقال می‌دهند. همچنین حالت عفونی کیست‌ها می‌توانند از طریق جریان خون، عفونت را به نقاط دیگر بدن منتقل کنند.

علائم و نشانه‌های وجود عفونت در دندان

عفونی شدن دندان نشانه‌های متعددی دارد که اغلب با درد زیاد تعریف می‌شوند. به‌طورکلی دردهای دندانی درجات شدیدی از درد محسوب می‌شوند که گاهاً زندگی فرد را نیز مختل می‌کنند. عفونت به خودی خود عارضه‌ای دردناک است که وقتی در دندان بروز پیدا می‌کند، دردناک‌تر نیز می‌شود.

افراد مبتلا به عفونت دندان اغلب با نشانه‌های زیر مراجعه می‌کنند:

  • درد شدید معمولاً در ناحیه‌ی دندانی که عفونی شده بروز پیدا می‌کند و گاه آنقدر شدت آن زیاد می‌شود که درد در ناحیه‌ی فک گردن و گوش نیز احساس می‌شود.
  • درد ناشی از عفونت معمولاً در هنگام خوابیدن بیشتر می‌شود. همچنین این دردها در حساسیت به غذاها و نوشیدنی‌ها نیز تشدید خواهند شد.
  • درصورتی‌که عفونت پیشروی زیادی کرده باشد، غدد لنفاوی در گردن و لوزه‌ها ممکن است متورم شوند.
  • گاهی حتی تورم گونه نیز در این افراد دیده می‌شود.
  • عفونت دندانی معمولاً طعم بدی را در دهان ایجاد می‌کند و سبب ایجاد بوی ناخوشایند نیز می‌شود.
  • درصورتی‌که عفونت وارد سیستم گردش خون شود، می‌تواند مشکلات سیستمیک را نیز ایجاد کند. در این حالت علائم پیشروی کرده و به‌صورت خستگی مفرط، سردرد و سایر علائم ناشی از سپسیس بروز پیدا می‌کنند.

علائم عفونت در دندان

چگونه عفونت‌های دندان را بررسی کنیم؟

بارها و بارها جمله‌ی پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده‌ایم و باز هم می‌بینیم که بسیاری از بیماری‌ها در اثر سهل‌انگاری بیمار ایجاد شده‌اند. کافیست برخی نکات را در خصوص بهداشت دهان و دندان انجام دهید تا هیچ‌گاه دچار مواردی مثل عفونت دندان نشوید.

حتماً دو بار در روز مسواک بزنید و استفاده از نخ دندان را نیز فراموش نکنید. همچنین توجه به تغذیه نیز نقش مهمی در مراقبت از دندان‌ها داردتا حد امکان از نوشیدنی‌های قندی مثل نوشابه استفاده نکنید و شیرینی‌جات را نیز محدود کنید.

بااین‌حال در صورت ابتلا به عفونت‌های دندان، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • در مرحله‌ی اول باید به یک دندانپزشک عمومی مراجعه کنید تا وضعیت دندان شما را بررسی کند. در هر محله‌ای دندانپزشک عمومی مشغول به خدمت‌رسانی است و می‌تواند وضعیت دندان‌های شما را چک کند.
  • درصورتی‌که دچار عفونی شدن دندان یا لثه شده باشید، دندانپزشک عمومی شما را به متخصص مربوطه ارجاع خواهد داد. عفونت ممکن است در نواحی مختلف دهان و دندان ایجاد شده باشد. دندانپزشک عمومی می‌تواند این موضوع را تشخیص داده و درمان شما را به متخصص واگذار کند.
  • درصورتی‌که مدت زیادی از بروز عفونت گذشته باشد و نسبت‌به درمان آن اقدام نکرده باشید، ممکن است عفونت وارد سیستم بدن شما شده باشد. در این صورت باید هرچه سریع‌تر به متخصص عفونی آنلاین مراجعه کرده و نسبت‌به درمان خود اقدام کنید.

درمان عفونت دندان

مشاوره پزشکی متخصص عفونی از «ازپزشک»

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد امکان مراجعه‌ی حضوری به مطب پزشک برای ویزیت عفونت دندان را ندارید یا متخصص عفونی کاربلدی را در نزدیکی خود پیدا نمی‌کنید، می‌توانید از طریق سامانه‌ی «ازپزشک»، ارتباط آنلاین و تصویری با یک پزشک متخصص داشته باشید و از مزایای ویزیت آنلاین بهره‌مند شوید.

سامانه ازپزشک در تلاش است تا خدمات درمانی سطح بالایی را به‌واسطه‌ی پزشکان کارکشته و حاذق از طریق ویزیت تصویری و آنلاین در اختیار عموم جامعه قرار دهد. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت این مجموعه، به‌صورت آنلاین نوبت دریافت کرده و در زمان مقرر، به‌صورت تصویری و برخط ویزیت شوید. این شرایط مختص متخصص عفونی آنلاین یا بیماری‌های دهان و دندان نیست، بلکه برای هر مشکلی می‌توانید از ویزیت آنلاین ازپزشک بهره‌مند شوید.

کلام آخر

این روزها بالا بودن هزینه‌ی خدمات دندانپزشکی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که افراد درمان مشکلات دندان خود، ازجمله عفونت دندان را به تعویق می‌اندازند. در وهله‌ی اول پیشنهاد می‌کنیم اقدامات پیشگیرانه را برای محافظت از دندان‌های خود انجام دهید. در مرحله‌ی بعد چنانچه مشکلی رخ داد، حتماً نسبت‌به درمان آن اقدام کنید. سامانه‌ی ازپزشک می‌تواند راه‌حل خوبی برای ویزیت آنلاین از متخصص‌های مختلف باشد.

کانال تلگرام



منبع