گیربکس چیست؛ نحوه کار جعبهدنده خودرو

خانواده سمند به عنوان اولین خودرو ملی ایران از اعتبار و محبوبیت خوبی برخوردار است. از آنجا که واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، نمایندگان تلاش میکردند به نحوی دوباره پای خودروهای وارداتی را به بازار خودرو کشور باز کنند. برای واردات خودروهای خارجی، باید شش مجوز ارزش، استاندارد، محیط زیست، ارز، صمت، مالیات، صادر شود. در چنین وضعیتی واردات یک ماشین ۲۰ هزار دلاری بیش از ۴۰ هزار دلار تمام میشود. درآمد عمومی حاصل از حقوق ورودی خودروها ۳۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خواهد بود. بدیهی است مسؤلیت نظارت بر حسن اجرای این ابلاغیه برعهده بالاترین مقام گمرک اجرایی خواهد بود. همچنین یک فشار غیرضروری بر کل سیستم تهویه هوای ماشین وارد میکند که بر مصرف سوخت تأثیر منفی دو میگذارد. کندانسور یک بخش حیاتی در سیستم تهویه مطبوع خودرو است که وظیفه دارد گرمای گاز مِبرَد را دفع و هوای خنک را از طریق دریچههای کولر به سمت شما روانه و هدایت کند. البته از آنجاییکه تمام شدن گاز مِبرَد ناشی از نشتی است، قبل از شارژ گاز لازم است که اقدام به عیبیابی کولر خودرو نمایید تا درصورت وجود نشتی، منبع آن را بیابید. برای حل این مشکل فقط کافیست که این گاز را شارژ کنید تا کولر دوباره کار خود را از سر بگیرد.

<=":; :; :1010100;:0; -: 390;" ="" ="://../%%%%%%%%87%20%%%%86%%%%87" ="دنده خودرو"> گاهی اوقات میتوانید خود قسمت معیوب را تمیز یا تعویض کنید، اما گاهی نیاز است که کل سیستم تهویهی مطبوع را تعویض نمایید. کندانسور خود از چندین بخش، شامل: کویل، موتور، پرهها، کلید رله کندانسور، خازن اجرا، لولهها و آببندیها تشکیل شده است. بنابراین اگر رله بهدرستی کار نکند، ممکن است توان کافی را به کمپرسور سیستم خنککننده ارسال نکند. از اینرو، هرگونه نوسان در عملکرد سیستم برق خودرو مانند کاهش یا افزایش شدت جریان الکتریکی، ممکن است باعث کاهش توان فشردهسازی کمپرسور شود. هنگامیکه ماشین در حالت درجا کار کردن قرار میگیرد، معمولاً دمای موتور کمی افزایش پیدا میکند. ترموستات کولر بعد از رسیدن دمای اواپراتور به نزدیک صفر درجه، کمپرسور را قطع میکند. نحوهی کار کمپرسور بدینصورت است که گاز مِبرَد را فشرده و به بخار بسیار داغ تبدیل میکند. کندانسورها در طول زمان بهدلیل تجمع پسماند موجود در گاز مِبرَد در معرض گرفتگی قرار میگیرند. این طراحی که در سال ۹۳ بر روی پارس و ۴۰۵ قرار گرفت، طرحی نسبتاً زیبا و بهروز است که تلفیقی از چرم،پلاستیک خشک و طرح چوب است (البته در ۴۰۵ این طرح چوب وجود ندارد) و برخلاف خودروهای داخلی دیگر، داشبورد و رودریهای چند رنگ دارد و فقط از یک رنگ استفاده نشده.​!

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹، در راستای ساماندهی صنعت خودرو، طرحی را با نام «طرح تحول بازار و صنعت خودرو» به هیأت رئیسه مجلس تحویل دادند. با توجه به روابط دیپلماتیک بسیار خوب ایران با کشور آلمان؛ پیش و پس از انقلاب، شانس آن را داشتیم تا پس از شاهد حضور چهار نسل دیگر مرسدس بنز کلاس اس (، ، و ) در بازار ایران باشیم. اختلال در عملکرد فن خنککننده معمولا ناشی از مشکلات الکتریکی و یا تجمع آلودگی روی آن است. با گذشت زمان، حجم گرد و غبار جمع شده روی بالهها زیاد شده و عملکرد خنککننده را نیز تحت تاثیر قرار نحو محاسبه مصرف سوخت خودرو میدهد. همانطور که بیان شد کمپرسور وظیفه متراکم نمودن گاز خنککننده را بر عهده داشته و نیروی لازم جهت این کار نیز به واسطه تسمه دینام از موتور تامین میگردد. کمپرسور خراب نیز باعث قطع و وصل شدن مداوم کولر ماشین میشود. اگر یکی از دو فن خنککنندهی کولر خودرو از کار بیفتد، میتواند موجب قطع و وصل شدن کولر شود.

شایعترین علت قطع و وصل شدن کولر ماشین، نداشتن گاز مِبرَد باشد. کندانسور وظیفه دارد که گاز مِبرَد را بهشکل مایع در بیاورد و خنک کند. سپس این بخار به کندانسور منتقل شده و بهصورت مایع درمیآید. پس از آن، مایع مبرد با عبور از شیر انبساط، فشار و دمایش کاسته شده و به گاز سرد تبدیل میشود. وجود سوراخ و شکستگی در لولهها نیز میتواند سبب کاهش فشار هوای درون سیستم کولر شود که این امر کم شدن شدت باد کولر را بههمراه دارد. از اینرو اگر کولر ماشین روشن باشد، باد گرمی میزند. اگر فیلتر هوا با خاک یا زبالههای دیگر پوشیده شده باشد، مانع از رسیدن جریان هوای کافی به سیمهای کندانسور شده و همین امر باعث میشود که کولر، بهطور ناگهانی خاموش یا روشن شود. بیش از اندازه بودن گاز مِبرَد نیز میتواند منجر به خاموش و روشن شدن کولر خودرو شود. هنگامیکه ماشین با سرعت بالا کار میکند، کندانسور برای خنک کردن فریون (گاز مِبرَد) به فن نیاز ندارد، زیرا هوای کافی از آن عبور میکند. چرا که تولید تمام و کمال یک اتومبیل در داخل یک کشور، گذشتن از مراحل ابتدایی تولیدات صنعتی و رشد شگرف صنایع مختلف آن کشور محسوب میشود.