تاثیرات رژیم کتوژنیک روی بیماری‌های متابولیک


تاثیرات رژیم کتوژنیک روی بیماری‌های متابولیک

آیا رژیم کتوژنیک می‌تواند تاثیر مثبتی روی بیماری های متابولیک داشته باشد؟ رژیم کتوژنیک برای درمان برخی اختلالات متابولیک استفاده می‌شود که در اینصورت زمان پیروی از رژیم طولانی‌تر می‌گردد. در ادامه درباره تاثیر رژیم کتوژنیک روی بیماری‌های متابولیک بیشتر توضیح دادیم.

بیماری های متابولیک چیست؟

سندروم متابولیک مجموعه‌ای از اختلالات است که وقتی همراه با هم اتفاق بیفتند، خطر بیماری قلبی، سکته و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. این اختلالات شامل فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید می‌شود.

سندرم متابولیک 5 عامل رایج در مورد چاقی،  دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را توصیف می‌کند:

بسیاری از این عوامل خطر با تغییر در تغذیه و سبک زندگی می‌توانند بهبود پیدا کنند، یا حتی از بین بروند.

انسولین نقش مهمی در دیابت و بیماری متابولیک دارد. رژیم کتوژنیک برای کاهش سطح انسولین، به ویژه برای مبتلایان به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت بسیار مؤثر است. یک مطالعه نشان داد که تنها پس از 2 هفته از رژیم کتوژنیک، حساسیت به انسولین 75٪ بهبود یافته و قند خون از 7.5 میلی‌مول در لیتر به 6.2 میلی‌مول در لیتر کاهش یافته است.

مطالعه انجام شده به مدت 16 هفته مشخص کرد که رژیم کتوژنیک باعث می‌شود تا قند خون 16 درصد کاهش پیدا کند. علاوه بر این، 7 نفر از 21 فرد حاضر در مطالعه به طور کامل مصرف تمام داروهای دیابت خود را متوقف کردند.

همچنین رژیم کتوژنیک می‌تواند در سطح تری گلیسیرید اثرات شگفت انگیزی داشته باشد. در یک مطالعه مشخص شد که میزان تری گلیسیرید، تنها در 10 هفته به 107 میلی‌گرم در لیتر کاهش یافته است.

خلاصه:
رژیم کتوژنیک؛ می‌تواند بسیاری از جنبه‌های سندرم متابولیک که یک عامل خطر عمده برای چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی است را بهبود بخشد.

اثرات مثبت رژیم کتوژنیک روی بیماری‌های متابولیکی

چندین عامل کلیدی وجود دارد که اثرات مثبت رژیم کتوژنیک را بر روی بیماری‌های متابولیک را تایید می‌کند. این عوامل شامل:

  • کربوهیدرات کمتری دارد: یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا می‌تواند مرتباً قند خون و انسولین را بالا ببرد، که می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف سلولی و آسیب در طول مدت شود.
  • کاهش مقاومت به انسولین: مقاومت به انسولین می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند التهاب، افزایش سطح تری گلیسیرید و افزایش چربی شود.
  • چربی‌های سالم: چربی‌های سالم اضافی که در رژیم غذایی کتوژنیک می‌خورید، می‌تواند به بهبود سطح کلسترول HDL “خوب” کمک کند.
  • کتون‌ها: غلظت کتون‌ها فواید شگفت انگیزی برای سلامتی از جمله مبارزه با بیماری‌‌هایی مانند سرطان، آلزایمر و صرع است.
  • التهاب: این رژیم غذایی می‌تواند به طور چشمگیری التهاب مزمن را کاهش دهد، که به سندرم متابولیک و بیماری‌های مختلف مرتبط است.
  • از بین رفتن چربی: این رژیم باعث از بین رفتن چربی بدن بویژه چربی‌های ناسالم شکمی می‌شود. چربی اضافی در ناحیه شکم برای سلامتی متابولیک فاجعه بار است.

علاوه بر این موارد، رژیم غذایی کتوژنیک ممکن است به بازگرداندن عملکرد طبیعی انسولین کمک کنند. تحقیقات نشان داده است که عملکرد انسولین سالم می‌تواند با التهاب مقابله کند، در حالی که عملکرد انسولین ضعیف می‌تواند باعث افزایش آن شود.

خلاصه:
رژیم کتوژنیک؛ ممکن است با بهبود عملکرد انسولین، کاهش التهاب و تقویت چربی از جمله، سلامت متابولیک را بهبود بخشد.

حرف پایانی

برای شروع رژیم غذایی مناسب برای سندرم متابولیک توصیه می‌شود ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا غذاهایی که می‌خوریم به‌طور مستقیم بر بیماری‌ها و شدت آن‌ها تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین افراد مبتلا به سندروم متابولیک باید فهرستی از بایدها و نبایدهای غذایی خود را یادداشت کرده و رژیم غذایی خود را مطابق با آن‌ها تدوین کنند.

رژیم کتوژنیک یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است که هدف آن القای کتوز (حالت متابولیک که در آن بدن از چربی به جای کربوهیدرات برای تامین سوخت سلول استفاده می‌کند) است. این رژیم به کاهش وزن و بهبود کنترل قند خون کمک می‌کند. اما ممکن است برای همه مناسب نبوده و عوارض جانبی داشته باشد.

کانال تلگرام

توجه: مطالب موجود در مجله ، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع