مشاوره قبل از ازدواج و پیشگیری از طلاق در آینده


مشاوره قبل از ازدواج و پیشگیری از طلاق در آینده

ازدواج یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی انسان است که می‌تواند تمام روابط شخصی، کاری و اجتماعی او را تغییر دهد. این پدیده جنبه‌های زیادی دارد و بسیاری از افراد تا آن‌ها را تجربه نکنند، به آگاهی و شناخت کافی در این زمینه نمی‌رسند.

واقعیت این است که زن و مرد دارای نیازهای عاطفی، جسمی و جنسی متفاوتی هستند. حتی طرز تفکر و درک آن‌ها معمولا با هم متفاوت است. پس چطور می‌توان افرادی با چنین تفاوت‌هایی را برای زندگی زیر یک سقف به هم نزدیک کرد؟ ما در این مقاله به شما می‌گوییم که پیش از ازدواج چه کارهایی باید انجام دهید تا سلامت رابطه خود را تضمین و زندگی خوبی را در کنار همسرتان شروع کنید.

هدف از مشاوره قبل از ازدواج چیست

مشاوره قبل از ازدواج در واقع به کارگیری تکنیک‌هایی است که آمادگی ذهنی زن و مرد را برای ازدواج و شروع زندگی مشترک فراهم می‌کند. این نوع از مشاوره به زوج‌ها آموزش می‌دهد که چطور یک رابطه قوی و سالم بسازند و بتوانند آن را در طول سال‌های آینده پرورش دهند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت هدف مشاوره قبل از ازدواج این است که زوج‌ها را در مورد مسائلی مثل امور مالی، ارتباطات، باورها، نقش زوجین در رابطه، رابطه جنسی، فرزندپروری، تصمیم‌گیری و… آگاه کند. از سوی دیگر لازم است که زن و مرد به تفاوت‌های خود در مورد مسائل گفته‌شده آگاه شوند تا بتوانند مشکلات را واقع‌بینانه بررسی و کنترل کنند.

درباره تست های روانشناسی قبل از ازدواج بیشتر بدانید

یکی از شروط عقد در کشور ما این است که زوج‌ها پیش از ازدواج از نظر سلامتی جسمی آزمایش شوند و بدون تاییدیه آزمایشگاه، خطبه عقد جاری نمی‌شود. اما خوب است بدانید که سلامت روان افراد هم در رابطه به همان اندازه مهم و اثرگذار است؛ اما توجه چندانی به آن نمی‌شود. چرا؟

اگر به دنبال ساختن یک رابطه سالم و موفق هستید، لازم است از خود و فردی که برای ازدواج انتخاب کرده‌اید، شناخت کافی داشته باشید. یک مشاوره ازدواج مناسب به زوج‌ها این امکان را می‌دهد تا تست‌های روانشناسی قبل از ازدواج را در زمان مناسب انجام دهند و آگاهانه برای ازدواج خود تصمیم بگیرند. شما می‌توانید این تست‌ها را با کمک مشاوران بخش مشاوره روانشناسی آنلاین مجموعه حال انجام دهید. برخی از این تست‌های روانشناسی عبارتند از:

  • اختلالات روانی مثل اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و…
  • برخی از اختلالات عصبی مثل اختلال وسواس جبری یا OCD
  • بعضی از اختلالات روانی ارثی که می‌تواند به فرزندان منتقل شود
  • تست‌های مرتبط با استرس و اضطراب
  • تست‌های شخصیت‌شناسی برای شناخت بیش‌تر فرد در زمینه درونگرا یا برون‌گرا بودن و…

مزایای مشاوره قبل از ازدواج

شکی در این نیست که مشاوره قبل از ازدواج بسیار موثر و کارآمد است. دریافت این نوع مشاوره مزایای زیادی دارد؛ از جمله:

  • چشم‌انداز مشترکی برای شما ایجاد می‌کند

برای داشتن یک زندگی زناشویی موفق لازم است که زن و مرد دیدگاه مشترکی داشته باشند. در واقع این چشم‌انداز، راهی مشترک و آگاهانه برای رسیدن به مقصد است. مشاوره قبل از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا ارزیابی کنند که آیا رابطه آن‌ها در مسیر درستی قرار دارد یا خیر تا بتوانند اصلاحات لازم را انجام دهند.

  • کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی را پیدا کنید

شما نمی‌توانید دو نفر را پیدا کنید که در مورد زندگی ایده‌های کاملا مشابهی داشته باشند. آن‌چه در یک رابطه زناشویی بسیار مهم است، این است که بتوانید هرگونه تعارض را قبل از وقوع شناسایی کنید و در گام بعدی، اقدامات لازم برای رفع آن‌ها را در پیش بگیرید.

  • آگاهی و بینش کافی به شما می‌دهد

مشاوره قبل از ازدواج شما را با حقایق موجود روبه‌رو می‌کند. با این کار شما با مسائلی درگیر می‌شوید که احتمالا در طول دوره آشنایی نادیده گرفته بودید! در واقع این مشاوره سعی می‌کند مسائل را برای‌تان شفاف کند تا قبل از غافلگیرشدن، اقدام به حل و فصل آن‌ها کنید.

  • محرک‌های شما و همسرتان را شناسایی می‌کند

شناسایی حساسیت‌ها و “نقاط فشار” یا محرک‌ها، گام مهمی در جهت غلبه بر مشکلات شخصی در رابطه است. مشاوره قبل از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا عوامل استرس‌زای همدیگر را به خوبی بشناسند و برای حمایت از هم آموزش ببینند.

  • امکان دریافت راهنمایی تخصصی را فراهم می‌کند

مشاوره‌گرفتن از یک متخصص ازدواج و خانواده این امکان را فراهم می‌کند تا از یک دیدگاه عاقلانه و آموزش‌دیده بهره بگیرید. این مشاور با نگاه بی‌طرفانه و تخصصی خود، راه‌های رودرروشدن، درک و کنترل مشکلات را به شما نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا یک رابطه پایدار را شکل دهید.

  • مهارت‌های ارتباطی را تقویت می‌کند

ارتباط خوب بخش اساسی یک رابطه سالم است. بدون ارتباط، هیچ چیزی برای حفظ رابطه و کمک به عملکرد آن وجود ندارد. مشاوره یک راه عالی برای کمک به زوج‌هاست تا مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنند.

مشاوره قبل از ازدواج آنلاین

کلام پایانی

اگر از زوج‌هایی که در آستانه ازدواج قرار دارند، در مورد دغدغه‌های این روزهای‌شان بپرسید، احتما متوجه می‌شوید که بیش‌تر آن‌ها درگیر مراسم عروسی و هماهنگی‌های آن هستند. اگرچه داشتن یک مراسم جذاب و بی‌نقص خیلی خوب است، اما این موضوع نباید زوج‌ها را از رسیدگی به مسائلی که به عنوان پایه و اساس یک ازدواج سالم است دور کند.

مشاوره پیش از ازدواج یک تجربه مثبت، پیونددهنده و سازنده است که به زن و مرد جوان کمک می‌کند تا آگاهانه وارد رابطه زناشویی شوند. خوشبختانه امروز برای دسترسی به چنین خدماتی، نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد نیست. بلکه می‌توانید با کمک سامانه خدمات پزشکی آنلاین حال کلیه خدمات مشاوره قبل از ازدواج آنلاین را در منزل و در زمان دلخواه خود انجام دهید و بهترین نتیجه را بگیرید.

کانال تلگرام



منبع