لایه برداری پوست چیست و چرا مهم است؟


لایه برداری پوست چیست و چرا مهم است؟

لایه برداری پوست فرایندی است که در آن سلول‌های مرده پوست از روی سطح پوست (اپیدرم) با استفاده روش‌هایی مانند ماسک لایه بردار یا اسکراب از بین رفته و باعث جوانسازی و شفافیت پوست می‌شود. اما آیا لایه برداری پوست صورت عوارضی هم دارد؟ اصلاً چرا لایه برداری مهم است؟  در ادامه اطلاعات کاملی در مورد لایه برداری پوست به شما ارائه می‌دهیم.

چرا لایه برداری پوست مهم است؟

لایه برداری پوست، از بین‌بردن سلول‌های مرده از لایه بیرونی پوست است. به همین دلیل یکی از اصول رایج در دنیای زیبایی پوست آن است که پوست شما حداقل به یکبار لایه برداری در هفته نیاز دارد. از بین بردن سلول‌های مرده پوست باعث تقویت روند بازسازی سلول‌های نهفته در اعماق پوست و نهایتاً شادابی و جوانسازی پوست می‌شود.

لایه بردارها محصولاتی هستند که برای رفع لکه‌های پوستی پیشنهاد می‌شوند. لایه بردارها نه تنها سلولهای مرده پوست را از بین می‌برند، بلکه جوش های سرسیاه و ناخالصی های پوستی را از بین می‌برند و در مقایسه با اسکراب‌ها خاصیت آبرسانی بیشتری دارند.

مزیت‌های لایه برداری پوست

به طور خلاصه می‌توان مزایای لایه برداری پوست را به صورت زیر بیان کرد:

  • بهبود رنگ و بافت پوست؛
  • پاکسازی عمیق منافذ پوست؛
  • پیشگیری از آکنه؛
  • روشن کردن پوست؛
  • افزایش گردش خون و بهبود تولید کلاژن در پوست.

انواع روش‌های لایه برداری پوست

انواع روش‌های لایه برداری پوست

به طور کلی لایه برداری پوست دو نوع دارد: فیزیکی، شیمیایی. لایه‌برداری فیزیکی به مکانیسم و روش انجام لایه‌برداری اشاره دارد. برای لایه­ برداری فیزیکی در خانه کافی است کمی اسکراب روی لیف حمام بریزید و صورتتان را با آن ماساژ دهید از این طریق سلول‌های مرده پوست از بین می‌روند.

اما لایه ­برداری شیمیایی که اغلب در مطب انجام می‌شود شامل مواد شیمیایی فعال مثل آلفا هیدروکسی اسید، اسید لاکتیک و اسید سالیسیلیک است. لایه‌­برداری شیمیایی برای کسانی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند توصیه می‌شود زیرا به عمق منافذ نفوذ کرده و بدون ساییدگی، به درمان آکنه کمک می‌کند.

تفاوت لایه بردار و اسکراب

  • لایه بردارها در مقایسه با اسکراب‌ها پوست را روشن‌تر می‌کنند.
  • اسکراب‌ها سلول‌های مرده سطح پوست را از بین می‌برند، اما لایه بردارها به عمق پوست نفوذ می‌کنند و پوست را به صورت عمقی تمیز می‌کنند.
  • خاصیت آبرسانی لایه‌بردارها از اسکراب‌ها بیشتر است.
  • لایه‌بردارها برای رفع لکه های پوستی مناسب هستند و اسکراب‌ها برای مشکلات سطحی پوست.

انواع پوست برای لایه برداری

انواع پوست برای لایه برداری

برای انتخاب تکنیک لایه برداری مناسب باید حتما با نوع پوست خود آشنا باشید. دکتر پوست باتجربه و حرفه‌ای قبل از بررسی نوع پوست روشی پیشنهاد نمی‌کند. در صورتی که با توجه به نوع پوست تکنیک مناسب انتخاب شود، خطر تحریک پوست به حداقل رسیده و به شما در رسیدن به بهترین نتیجه کمک می‌کند.

لایه برداری پوست چرب

پوست‌های چرب معمولا براق به نظر می‌رسند. این افراد در اکثر اوقات روی پوست خود چربی را احساس می‌کنند. افراد با پوست چرب معمولا می‌توانند از لایه برداری های شیمیایی و فیزیکی قوی استفاده کنند. اسکراب‌های موجود در فروشگاه‌ها برای این نوع پوست بسیار مناسب هستند.

لایه برداری پوست خشک

پوست خشک معمولا پوسته پوسته شده و خشن است. برای لایه برداری این نوع پوست‌ها آلفاهیدروکسی اسیدها بهترین گزینه هستند. موادی مانند گلیکولیک اسید می‌توانند لایه سطحی پوست را بشکنند. در این صورت استفاده از مرطوب‌کننده نتیجه بهتری داشته و سلول‌های پوستی جدید به طور موثرتری هیدراته می‌شوند.

لایه برداری پوست جوش‌دار

اگر مستعد جوش هستید یا آکنه خفیف تا متوسط دارید، باید به دنبال محصولات حاوی رتینوئید، سالیسیلیک اسید یا گلیکولیک اسید باشید.

لایه بردار پوست حساس

اگر پوست شما پس از استفاده از محصولات جدید تحریک شده و دچار سوزش می‌شود، نوع پوست حساس است. لایه برداری با بتاهیدروکسی اسیدها معمولا به نسبت دیگر روش‌های شیمیایی و فیزیکی حساسیت کمتری ایجاد می‌کند. در برخی موارد پوست حساس نشان دهنده بیماری زمینه‌ای است. اگر مشکلات پوستی مانند اگزما یا روزاسه دارید، بهتر است قبل از مصرف هرنوع محصول لایه برداری با متخصص مشورت کنید.

لایه بردار پوست معمولی

پوست معمولی شفاف بوده و به راحتی تحریک نمی‌شود. بسیاری از افرادی که دارای پوست معمولی هستند، می‌‎توانند از روش‌های مختلف لایه برداری بدون هیچ‌گونه عوارضی استفاده کنند. در واقع انتخاب روش لایه برداری در این گونه پوست‌ها به ترجیح شخص بستگی دارد.

لایه برداری پوست ترکیبی

پوست مختلط ترکیبی از پوست چرب و خشک است. در این حالت باید روی هر ناحیه پوست جداگانه تمرکز کرده و از محصولات مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال ممکن است، یک روز از لایه بردار شیمیایی یا اسکراب در ناحیه چرب و روز دیگر از آلفاهیدروکسی اسید در سطح پایین برای قسمت خشک استفاده شود.

آیا لایه برداری پوست عوارضی هم دارد؟

برخی از لایه بردارها می‌توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. معمولا عارضه جانبی لایه بردارها شامل قرمزی وخارش است. با مصرف آنتی هیستامین می‌توان به بهبود وضعیت پوست کمک کرد. اما در صورتی که واکنش آلرژیک شدید باشد و علائم زیر بروز کند، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد:

  • تنگی نفس؛
  • تورم زبان، گلو یا صورت؛
  • احساس فشار در ریه‌ها؛
  • درد در قفسه سینه.

چه زمانی برای لایه برداری پوست مناسب است؟

استفاده از لایه بردار به ترجیح شخصی و برنامه روزانه شما بستگی دارد. اگر احساس می‌کنید، صبح‌ها پوست شما شفافیت خود را از دست می‌دهد، لایه برداری قبل از شروع روز می‌تواند مفید باشد. از طرفی لایه برداری در شب باعث پاک شدن تمامی محصولات آرایشی از روی پوست می‌شود.

اگر بیماری پوستی دارید و از دارو استفاده می‌کنید، باید بین زمان مصرف دارو و لایه برداری فاصله بگذارید. در صورت وجود زخم باز به هیچ وجه لایه برداری نکنید.

حرف پایانی

لایه برداری با حذف سلول‌های مرده و جایگزینی سلول‌های جدید باعث بهبود وضعیت پوست می‌شود. در صورتی که به طور مداوم از لایه بردار استفاده شود، کلاژن‌سازی تقویت شده و پوست درخشان می‌شود. با رفع لک‌ها و علائم پیری پوست روشن‌تر می‌شود.

کانال تلگرام

توجه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع