عمل ترمیمی بینی سرپایی چیست؟ تفاوت آن با جراحی بینی اولیه + نکات مهم


عمل ترمیمی بینی سرپایی چیست؟ تفاوت آن با جراحی بینی اولیه + نکات مهم

جراحی بینی ترمیمی یا رینوپلاستی ثانویه با هم هدف اصلاح و ترمیم مشکلات ایجاد شده در جراحی اولیه انجام می‌شود. گاهی نیز بیماران دچار وسواس در شکل بینی شده یا مدل انتخابی رضایت آنها را جلب نمی‌کند، بنابراین تصمیم می‌گیرند که عمل ترمیمی بینی سرپایی انجام دهند

از آنجا که بینی در وسط صورت قرار گرفته تاثیر مستقیمی بر ظاهر و حتی روان فرد خواهد داشت. از همین رو اگر قصد انجام رینوپلاستی دارید باید به خوبی نتایج بعد عمل را زیر نظر پزشکان مجربی چون دکتر حسینی و دکتر یزدانی ارزیابی نمایید. جراحانی که از تخصص و مهارت بالا برخوردار هستند ساختار صورت، اجزای چهره، بینی و چگونگی تناسب و هماهنگی آنها را با یکدیگر به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کنند و استانداردهای درست را برای تغییر شکل بینی اجرا خواهند نمود. اگر می‌خواهید از هرگونه عمل مجدد بینی بی‌نیاز باشید باید به پزشک خود خوب گوش دهید. شما باید اهداف واقع بینانه‌ای از عمل داشته باشید تا یک تصمیم اشتباه یک عمر باعث پشیمانی و ناراحتی شما هنگام ایستادن مقابل آینه نشود.

در اینجا ما هر آنچه که باید در مورد عمل بینی سرپایی بدانید برای شما آورده ایم. پس اگر تصمیم خود را برای انجام جراحی بینی ترمیمی گرفته‌ای تا انتهای این مقاله به خواندن ادامه دهید.

دلایل انجام عمل ترمیمی بینی سرپایی چیست؟

عمل ترمیم بینی در تهران

همانطور که گفته شد، عمل ترمیمی بینی سرپایی یا رینوپلاستی اصلاحی روشی است که طی آن بیماران می توانند دوباره شکل بینی خود را تغییر دهند. بیش از 20 درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار گرفته اند برای جراحی بینی مجدد به جراح پلاستیک مراجعه می کنند.

بسیاری از افراد بعد انجام رینوپلاستی بسیار عجول هستند و می خواهند بلافاصله بعد جراحی نتایج را مطابق انتظارات خود مشاهده کنند. مشاهده نتایج نهایی عمل رینوپلاستی حداقل به یک سال زمان نیاز دارد. اگر احساس می‌کنید بینی فرم دلخواه و مورد نظر شما را ندارد بهتر است صبر کنید تا ورم بینی به صورت کامل از بین برود

برخی افراد نیز بعد از بهبودی از جراحی اولیه، بینی خود را مرتب لمس کنند تا تغییرات را بهتر احساس نمایند. این گونه لمس کردن‌ها به خصوص بر روی پل یا نوک بینی ممکن است باعث ایجاد برجستگی ها یا فرورفتگی های کوچک در بینی شود و همین ضربات کوچک به طور تصادفی موجب آسیب به بینی شده و فرآیند بهبودی به تاخیر بیفتد و حتی منجر به عمل ترمیمی بینی سرپایی شود. در جراحی ثانویه میتوان این برجستگی‌ها را با خراش دادن غضروف یا جابجایی بافت روی بینی درمان کرد.

همچنین می‌توان یک رینوپلاستی اصلاحی غیرجراحی انجام داد. در این روش، پزشک از پرکننده پوست برای افزایش حجم بیشتر بینی استفاده می‌کند. البته استفاده از این تکنیک نتایج دائمی به همراه ندارد. برخی دیگر از دلایل رایجی که باعث می شود بیماران به دنبال عمل ترمیمی بینی سرپایی باشند به شرح زیر است:

  • نوک بینی افتاده یا به سمت چپ و راست منحرف شده
  • نوک بینی بیش از حد چرخیده یا تیز شده
  • پل بینی که ممکن است کمی گرد به نظر برسد
  • فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های جزئی در اطراف پل بینی مشاهده می شود
  • مشکلات تنفسی که به دلیل نقص یا دستکاری از جراحی اولیه به وجود آمده است

عمل ترمیمی بینی سرپایی چه تفاوتی با جراحی اولیه بینی دارد؟

جراحی ثانویه تفاوت‌هایی با جراحی اولیه دارد. در زیر به مهمترین تفاوت‌های عمل ترمیمی بینی سرپایی با جراحی ثانویه پرداخته شده است:

میزان دقت و پیچیدگی عمل 

تغییر روی بافت‌های نرم در جراحی بینی ترمیمی با دقت و چالش بیشتری همراه است. بیشتر اوقات، پوست بعد جراحی اولیه دارای بافت اسکار است. تمام ساختارهای برآمده در بینی بعد جراحی اولیه با پوست نازک باید سوهان زده شوند، گرافتها باید به درستی باریک شوند و در صورت لزوم در فاسیا (بافت‌های فیبر مانند) پیچیده و مورد استفاده قرار گیرند.

شدت التهاب و تورم

التهاب بافتی در رینوپلاستی ثانویه در مقایسه با رینوپلاستی اولیه بیشتر است. در بیمارانی که پوست ضخیم دارند، غضروف قوی برای تثبیت نوک بینی و تحمل وزن پوست بینی لازم است. کاهش تورم در بیماران با پوست ضخیم بیشتر طول می کشد. ممکن است از بین رفتن ورم حدود دو سال طول بکشد

مدت زمان انجام جراحی

مدت زمان عمل بسته به شکل بینی و رویکرد اعمال شده بین 30 دقیقه تا 4 ساعت متغیر است. تغییرات جزئی بعد عمل اولیه بینی را می توان در مدت زمان کمتر از 30 دقیقه انجام داد، در حالی که اصلاحات پیچیده و گسترده ممکن است به 3-4 ساعت زمان نیاز داشته باشند. در اکثر مواقع، رینوپلاستی اصلاحی نیاز به استفاده از گرافت دارد. غضروف تیغه بینی به دلیل عمل قبلی اغلب بیش از حد برش داده شده یا غضروف به میزان کافی موجود نیست. در چنین مواردی بسته به نیاز ممکن است از غضروف گوش یا غضروف دنده (دنده ای) استفاده شود. از همین رو عمل ترمیمی بینی سرپایی بیشتر طول می کشد.

جراحی بینی ترمیمی

چگونه می توان احتمال انجام عمل ترمیمی بینی سرپایی را کاهش داد؟

برای آنکه نیاز به عمل ترمیمی بینی نداشته باشید باید مواد زیر را در نظر بگیرید:

انجام جراحی توسط پزشکان مجرب و متخصص

رینوپلاستی حداقل به 5-7 سال تجربه نیاز دارد. متخصصان گوش، حلق و بینی و هم جراحان پلاستیک معتقدند جراحی بینی یکی از چالش‌برانگیزترین و پرتقاضاترین جراحی‌ها در بین جراحی‌های زیبایی است. جراحان متعهد و مجربی مانند دکتر حسینی و دکتر یزدانی یک معاینه کامل قبل از عمل انجام خواهند داد تا یک روند خوب برای جراحی برنامه‌ریزی کنند. در حین عمل داشتن برای دقت و حوصله برای انجام ظرافت کاری‌های اساسی روی بینی بسیار مهم است.

برش‌های نادرست، برداشتن بیش از حد یا ناکافی غضروف یا استخوان‌ها، ناتوانی در ترمیم مکانیسم‌های حمایتی بینی، شایع‌ترین دلایل مشاهده‌ شده برای پیامدهای نامطلوب هستند که توسط پزشکان کاربلد و با تجربه شاهد چنین اشتباهاتی نخواهید بود .

رعایت مراقبت‌های اصولی 

اگر می‌خواهید نیاز به عمل ترمیمی بینی سرپایی نداشته باشید باید مراقبت‌های اصولی بعد جراحی مانند بالا نگه داشتن سر، عدم استفاده از داروهای ضد انعقاد خون، پرهیز از استعمال سیگار و دخانیات، دوری از محیط‌های پرخطر و آسیب‌زا، عدم انجام تمرینات ورزشی شدید و… را به خوبی رعایت نمایید

کلام آخر دکتر حسینی و دکتر یزدانی

عمل ترمیمی بینی سرپایی با هدف رفع مشکلات ایجاد شده در جراحی اولیه انجام می‌شود. این مشکلات می‌توانند زیبایی و ظاهر بینی را تحت تاثیر قرار دهند یا با مشکلات عملکردی مانند انسداد مجاری تنفسی همراه باشند. در این نوع عمل نیز مانند رینوپلاستی اولیه ارزیابی‌های عملکردی و زیبایی شناختی به دقت انجام می‌شوند. از آنجا که بعد از جراحی اولیه بافت‌های بینی حساس شده و دوباره تحت برش یا پیوند قرار می‌گیرند، عمل مجدد با چالش و سختی بیشتری همراه خواهد بود.

از همین رو بسیار مهم است که جراحی توسط پزشکان متخصص و کاربلد مانند دکتر حسینی و دکتر یزدانی از بهترین جراحان بینی انجام شوند تا نتایج به بهترین شکل ممکن حاصل شوند و عوارض بعد عمل به حداقل برسند. البته در کنار تجربه و تخصص پزشک، رعایت مراقبت‌های اساسی بعد عمل نیز بسیار مهم هستند. هرگونه بی‌توجهی نسبت به این موضوع می‌تواند شرایط را  حادتر از جراحی بینی اولیه نماید

منبع: سایت جراحی بینی تهران

کانال تلگرام

توجه:

اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع