روزه گرفتن چه فایده ای برای بدن دارد؟


روزه گرفتن چه فایده ای برای بدن دارد؟

با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان و شروع روزه داری خوب است بدانیم که روزه گرفتن چه فایده ای برای بدن دارد؟ روزه گرفتن و روزه داری یک روش درمان طبیعی است زیرا به پاکسازی بدن، حفظ سلامتی جسم و روان انسان و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. اما چطور؟ در ادامه بخوانید.

روزه داری در ماه رمضان

در ماه رمضان بیشتر مسلمانان دو نوبت غذا تناول می کند که یکی در هنگام سحر قبل از طلوع خورشید و یکی هنگام افطار بعد از غروب آفتاب است. روزه داران در فاصله بین سحر و افطار نمی توانند هیگونه غذایی بخورند و حتی آب بنوشند زیرا در غیر اینصورت روزه آنها باطل می شود. در فاصله بین افطار تا سحر خوردن و آشامیدن بلامانع است.

تقویم سال قمری 354 روزه است و در تقویم شمسی هر ساله ماه رمضان 11 روز زودتر شروع می شود. به این ترتیب روزه داران در فصول مختلف اقدام به روزه گرفتن می کنند و با توجه به طول مختلف روزها در ماه های مختلف سال، طول روزه داری در بیشتر مناطق از 11 تا 18 ساعت متفاوت است.

فواید روزه بر سلامت بدن

فواید روزه بر سلامت بدن بر هیچکس پوشیده نیست. در درمان طبیعی بیماری ها و پاکسازی بدن از صموم مختلف از روزه درمانی استفاده می کنند. روزه گرفتن در سلامت معده و پاکسازی آن از انواع غذاها که موجب بیماری هستند، اثرات فوق‌العاده دارد.

  • خداوند در آیه 184 سوره بقره می‌فرماید: «وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ». (روزه گرفتن براى شما بهتر است اگر بدانید).
  • پیامبر اسلام (ص) در رابطه با روزه داری فرمودند: «روزه بگیرید تا سالم بمانید».
  • یکی از دانشمندان قدیم روم می‌گوید: «اولین بیماری مربوط به پرخوری و نخستین درمان نیز روزه گرفتن است.»
  • یک پزشک مصری نیز در 3600 سال قبل به طنز گفته است: «انسان پرخور با یک چهارم غذایی که می‌خورد زنده می ماند و با سه چهارم دیگر آن پزشکان امرار معاش می کنند.»
  • فیثاغورث طبیب و دانشمندان بزرگ یونانی، هنگام مرگ، شاگردانش را به روزه گرفتن توصیه می‌کرد. در زمان بقراط اطبا بیماران خود را که به بیماری سخت دچار بودند از غذا خوردن منع می کردند.

فواید روزه گرفتن بر حفظ سلامت جسمی و روانی

دکتر الکسیس کارل (روزه داری با تلاش معنوی، تعقل و تملک نفس می توان تعادل اعمال بدن را حفظ کرد. همه به طور طبیعی تمایل به اطفای غرایز نفسانی دارند ولی وقتی این تمایلات کاملاً برآورده شد، به انحطاط می‌گراید. بنابراین باید به گرسنگی و کاهش در خواب و غرایز جنسی و غیره عادت کرد و بر نفس مسلط  شد. مسلماً افراط در خواب و خوراک از کمبود آن زیان بخش تر و با امساک و روزه داری می توان هماهنگی بین اعمال بدنی و روانی ایجاد نمود.»

تحقیقات تجربی نشان می‌دهد که روزه‌ گرفتن بر حفظ سلامت جسمی و روانی و نیز در درمان طبیعی بیماری ها تأثیر زیادی دارد. انسان در طول مدت زندگی با روش های گوناگون با مواد مضر و سمی در تماس است که این مواد منشأ متفاوتی دارند. روزه گرفتن شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط خون را تغییر می‌دهد و منجر به حل سموم فلزی رسوب کرده در اعضا و دفع آنها از راه کلیه می‌شود.

این تغییرات بیولوژیکی در مدتی طولانی به خصوص با دور متناوب مشخص در حال روزه داری و افطار کردن در دفع سموم مؤثر خواهد بود و این یکی دیگر از امتیازات مسلم روزه داری از لحاظ بهداشت جسمی و روحی و جنبه های اخلاقی معنوی در جریان اجرای چنین برنامه ای است.

روزه گرفتن و تقویت سیستم ایمنی بدن

روزه گرفتن می تواند با افزایش هورمون ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. طبیعی است که این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت و از تأثیر احساس رضایت معنوی به هنگام انجام فریضه روزه بر سیستم ایمنی غفلت کرد. بعضی از مطالعات جدید در خارج از کشور و برخی پژوهش های انجام شده در داخل کشور نشان می‌دهند هنگامی که به انسان روحیه معنوی داده می‌شود، میزان ایمونولگوبین A که نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن روشن است در ترشحات بدن افزایش می‌یابد.

امیدواریم که برای روزه داران عزیز این مطلب مفید بوده باشد. لطفاً دیدگاه خودتان را با ما درمیان بگذارید.

کانال تلگرام

توجه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع