درمان خانگی ریزش مو بعد از کراتینه


درمان خانگی ریزش مو بعد از کراتینه

علت ریزش مو بعد از انجام کراتینه مو چیست؟ چه روش‌هایی برای درمان ریزش مو بعد از کراتینه وجود دارد؟ برای پیشگیری از ریزش مو بعد از کراتینه کردن چه کار باید کرد؟ کراتینه کردن می‌تواند باعث ریزش مو، نازک شدن مو، ایجاد حساسیت در پوست سر و خشک شدن تارهای مو شود.

اگر بعد از انجام کراتین مو دچار ریزش مو شدید و نمی‌دانید چگونه باید از ریزش مو پس از کراتینه کردن جلوگیری کرد، با ما همراه باشید. در ادامه این مطلب از سایت چند روش خانگی برای درمان ریزش مو بعد از کراتینه را معرفی کردیم.

علت ریزش مو بعد از کراتین

علت ریزش مو بعد از کراتین چیست؟

کراتینه کردن به دلیل توانایی صاف و نرم کردن موها با پروتئین‌هایی که مو را ترمیم و بازسازی می‌کنند، در سراسر جهان به شدت محبوب است. اما گاهی‌اوقات، پس از کراتینه کردن، متوجه‌ی ریزش شدید موها پس از حمام یا هنگام شانه کردن می‌شوید.

این بدان دلیل است که بدون توجه به جذابیت کراتینه، همچنین مواد شیمیایی بسیار قوی و مضری در این روش بکار می‌روند. به خصوص اگر موهای نازکی دارید کراتینه برای موهای نازک پیشنهاد نمی‌شود و ریزش بیشتری را در پی خواهد داشت.

در ادامه مهمترین دلایلی که باعث ریزش مو بعد از کراتین می‌شود را بخوانید:

استفاده از مواد شیمیایی مضر

روش‌های سنتی کراتینه کردن به فرمالدهید نیاز دارند که این ماده در زمینه‌ی سلامت مو بسیار خطرناک شناخته می‌شود. به دلیل استفاده‌ی چنین ماده‌ی شیمیایی خطرناکی، این احتمال وجود دارد که https://zoomlife.ir/beauty/327-cause-hair-loss.htmlریزش مو به دلیل آسیب وارد شده تا حدی رخ دهد.

حساسیت بیش از اندازه پوست سر

در صورتی که پوست سر حساسی دارید، به احتمال زیاد بیشتر شاهد ریزش مو پس از کراتینه کردن خواهید بود. در صورتی که مستعد سوختگی‌های شیمیایی هستید، شاید بهتر باشد گزینه کراتینه کردن انتخاب نکنید زیرا این روش به مو آسیب می‌زند و مانع از رشد موهای سالم می‌گردد.

به همین دلیل است که آرایشگر نباید مقدار زیادی کراتینه بر روی کف سر شما استفاده کند که البته در روش کراتینه کردن، همین اتفاق هم می‌افتد. به آرایشگر خود بگویید که پوست سر بسیار حساسی دارید تا هنگام بکار بردن کراتینه مراقب باشند.

دما و حرارت بالا

در مراحل انجام کراتینه کردن موها یکی از وسایلی که مورد استفاده قرار می‌گیرد اتوی صاف کننده مو است. این وسیله سبب ایجاد حرارت در میان موهای شما می‌شود. چنانچه اتوی مو، حرارت بیش از اندازه را در میان موها ایجاد کند طیف وسیعی از پروتئین‌های مو از بین خواهد رفت. کاهش پروتئین مو یکی از علل ریزش مو بعد از کراتین درمانی است.

درمان خانگی ریزش مو بعد از کراتینه

درمان خانگی ریزش مو بعد از کراتینه

اگر بعد از کراتین مو دچار ریزش مو شدید، خبر خوب این است که آسیب ناشی از کراتینه کردن دائمی نیست. پس از گذشت چند ماه، مو شروع به رشد می‌کند و با گذشت زمان، ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌شود.

در ادامه چند روش درمانی را معرفی کردیم که سرعت ترمیم موها را افزایش می‌دهد و به حفظ سلامت موهایتان کمک می‌کند. این درمان‌ها خانگی هستند و با تغییر سبک زندگی و نحوه مراقبت از مو همراه است. در صورتی که موهای شما به علت استفاده از مواد کراتینه غیر استاندارد، دچارآسیب شده هر چه سریع‌تر این اقدامات را انجام دهید.

1. ماساژ پوست سر با روغن‌های تقویت‌کننده مو

هر چند وقت یکبار، کف سر خود را با یک روغن باکیفیت و مناسب رشد مو ماساژ دهید. روغنی را انتخاب کنید که دارای خواص رشد مو باشد ازجمله روغن نارگیل یا روغن کرچک. حتی می‌توانید از روغن‌های ضروری نیز ماساژ کف سر خود نیز استفاده کنید. همچنین روغن رزماری به رشد مو کمک می‌کند؛ بنابراین، استفاده از چند قطره از آن در روغن حامل موردنظرتان بسیار مفید خواهد بود.

شما همچنین می‌توانید نعناع فلفلی، چای سبز و روغن اسطوخودوس را انتخاب کنید زیرا فولیکول‌های مو را تصفیه می کنند و همزمان موجب آرام شدن حواس نیز می‌گردند. ماساژ دادن کف سر با انگشتان دست همچنین جریان خون در این قسمت از بدن را بیشتر می‌کند. به این ترتیب، رشد مو افزایش می‌یابد و در نتیجه، موهایی که از دست داده‌اید، جایگزین می‌شوند.

2. از شامپو یا نرم‌کننده مناسب استفاده کنید

شامپوهای حاوی سولفات حمام خود را دور بیاندازید. شما دیگر به آن‌ها نیازی ندارید. موهای کراتینه شده‌ی شما تنها به شامپوهایی نیاز دارد که مواد مضری در آن‌ها وجود نداشته باشند چراکه این مواد مضر، تمام کراتینه را از مو خارج کرده و موجب خشکی و زبری موها می‌شوند.

شامپویی پیدا کنید که در آن سولفات استفاده نشده باشد. شامپوهای حاوی سولفات با افزایش شکنندگی و خشکی موها باعث بیشتر شدن ریزش مو می‌شوند.

همچنین، باید حداقل هفته‌ای یک بار از نرم‌کننده‌ی مناسب استفاده کنید. استفاده از ماسک‌ مو در آخر هفته نیز باعث ترمیم موها می‌شود و رطوبت لازم برای جلوگیری از ریزش مو را تامین می‌کند. به علاوه، این روش عالی برای حفظ براقیت موها می‌باشد.

3. رطوبت موهای خود را حفظ کنید

برای درمان ریزش مو بعد از کراتین باید میزان رطوبت موهای خودتان را حفظ کنید. موهای خشک معمولا شکنندگی بیشتری دارند و به راحتی می‌شکنند. در نتیجه احتمال ریزش زیادی دارند. مرطوب بودن، کلید داشتن موهای سالم و براق است.

سعی کنید در میان کالاهای آرایشی مو، به دنبال محصولی مؤثر باشید که بتواند موها را به‌ خوبی مرطوب نگه دارد. مانند برخی شامپوها و نرم‌کننده‌ها با خاصیت مرطوب‌کنندگی. همچنین می‌توانید از برخی از فرآورده‌های گیاهی بسیارخوب مانند روغن آرگان یا آلوئه‌ورا استفاده کنید.

4. مکمل‌های بیوتین و ویتامین E مصرف کنید

این ویتامین‌ها برای سالم و ضخیم نگه داشتن مو بسیار ضروری هستم به طوری که مانع از شکستن یا ریزش می‌شوند. بیوتین، شکلی از ویتامین B است. ویتامین‌های B، کف سر و فولیکول‌های مو را اکسیژن‌دار می‌کند. بدان معنی که مو می‌تواند مواد مغذی موردنیاز خود برای رشد را از سراسر بدن تامین کند.

در ضمن، ویتامین E یک آنتی اکسیدان فوق‌العاده است که از موها در برابر آسیب رادیکالی و استرس اکسیداتیو حاصل از نور آفتاب و آب و هوای نامناسب محافظت می‌کند. آن همچنین از پوسته پوسته شدن کف سر جلوگیری می‌کند و در نتیجه، موها را قوی و الاستیک نگه می‌دارد.

5. استفاده کافی از غذاهای حاوی پروتئین و آهن

برای درمان یا جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتین کردن، در رژیم غذایی خود باید از غذاهای حاوی آهن و پروتئین استفاده کنید. کمبود پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند در ضعیف‌ شدن و ریزش موها دست داشته باشد. کمبود آهن نیز با ریزش موها ارتباط دارد. بنابراین در حفظ آهن بدن خود و مصرف مواد غذایی حاوی آهن کوتاهی نکنید.

  • غذاهای حاوی پروتئین: گوشت، ماهی، سویا، و سایر منابع پروتئینی، می‌تواند در بهبود سلامت موها مؤثر باشد. بخش اعظمی از ساختمان موها از پروتئین ساخته شده است.از دیگر منابع پروتئین می‌توان به تخم‌مرغ، لبنیات و مغزها اشاره کرد.
  • غذاهای حاوی آهن: از جمله منابع غنی از آهن می‌توان اسفناج، لوبیا، گوشت‌قرمز، جگر، چغندر و خرما را برشمرد.

جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتین

برای جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتین چه کار کنیم؟

ریزش مو یکی از عوارض کراتینه مو است اما با انجام بعضی کارها می‌توانید تا حدی از ریزش مو جلوگیری کنید.

1. نوشیدن آب کافی راهی برای جلوگیری از ریزش مو

با توجه به اینکه بخشی از مو از آب تشکیل شده است بهتر است نوشیدن روزی 8 لیوان آب را در برنامه روزانه داشته باشید. برخی از بانوان تصور می‌کنند که چون موها کراتینه شده، دیگر نیازی به رسیدگی ندارد. برای اینکه دچار ریزش مو بعد از کراتین تراپی نشوید، بیشتر آب بنوشید.

2. مواد غذایی سرشار از پروئتین و آهن راهی برای جلوگیری از ریزش مو

امینواسیدی به نام لیزین در انواعی از پروتئین‌ها قرار دارد که برای ایجاد موهایی مستحکم بسیار مفید است. مو ساختاری است که بدنه اصلی‌اش از پروتئین تشکیل شده است. به علاوه با تامین آهن مورد نیاز بدن با مواد غذایی چون اسفناج و جگر از ریزش موها می‌توان جلوگیری کرد.

3. مراقب باشید موها بیش‌ازحد در معرض کشیدگی قرار نگیرند

سعی کنید تا حد امکان از کارهایی که موها را در وضعیت کشش قرار می‌دهد پرهیز کنید. بستن محکم موها به حالت دم‌اسبی، کشیدن موها با اتوی مو و خشک کردن خشن موها با حوله از جمله کارهایی است که باعث کشیده‌شدن موها می‌شوند. این‌کارها باعث کنده‌شدن بیشتر رشته‌های مو می‌شود.

4. استرس کمتری داشته باشید

ارتباط استرس‌های روانی با ریزش‌ مو در بررسی‌های بالینی اثبات شده است. استرس و اضطراب می‌تواند هرگونه ریزش مو را (با هر علتی که باشد) تشدید کند. سعی کنید استرس‌های موجود را تا جای امکان از زندگی خود حذف کنید.

5. فعالیت بدنی داشته باشید

سعی کنید روزانه حداقل برای یک مدت خاص (مثلا برای مدت ۳۰ دقیقه) ورزش کنید. فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی یا دویدنِ نرم می‌توانند در متعادل کردن سطح هورمون های بدن نقش ایفا کنند. این ورزش‌ها همچنین از طریق کاهش سطح استرس می‌توانند در درمان ریزش مو بعد از کراتین کردن تأثیر بگذارند.

6. مراقب داروهایی که مصرف می‌کنید باشید

برخی از داروها ممکن است در ترکیب خود حاوی موادی باشند که اثری سوء بر ریزش مو دارند. اگر از بابت تأثیر داروهای خود بر موهایتان مطمئن نیستید، حتما به پزشک یا داروساز جهت رفع ابهام خود مراجعه کنید.

7. موهای خیس را شانه نکنید

هنگامی‌ که موها خیس هستند، در شکننده‌ترین حالت خود قرار دارند. بنابراین با توجه به افزایش احتمال ریزش مو، از شانه‌کردن موها در حالت خیس پرهیز کنید. به‌علاوه، از شانه‌‌کردن بیش‌از‌حد موهای خود نیز خودداری کنید. سعی کنید برای مرتب‌کردن برخی زوایای موها، بجای استفاده از شانه از انگشتان خود کمک بگیرید.

حرف پایانی

انجام این روش‌ها تضمینی برای درمان ریزش موهای شما نیست! شما با استفاده از روش‌های خانگی کمک می‌کند تا سلامت موهایتان حفظ شود و این کارها را می‌توانید در روتین مراقبت از موی خودتان نیز داشته باشید.

اگر دچار ریزش موی شدید بعد از کراتین مو شدید حتماً برای پیگیری و درمان به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. زیرا عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند از جهات مختلف، موها را تحت‌تأثیر قرار دهند و در کاهش یا افزایش کیفیت موها یا رشد آن‌ها، ریزش موها و … نقش داشته باشند.

کانال تلگرام

توجه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع