تفاوت اسپری، موس، ژل و واکس مو باهم چیست؟


تفاوت اسپری، موس، ژل و واکس مو باهم چیست؟

مو یکی از اعضای بدن انسان است که به زیبایی چهره کمک فراوانی میکند. در گذشته از مواد طبیعی برای براقی، صاف شدن و حالت دهی به آن استفاده می کردند. در حال حاضر محصولاتی مانند اسپری، موس، ژل و واکس مو وجود دارند که هر کدام به نوعی در پرپشت کردن، درخشش و براقی، حفظ حالت مو و زیبایی آن مؤثرند.

اسپری، موس، ژل و واکس همگی جزو محصولات مراقبت از مو بوده که خاصیت حالت دهندگی داشته و سبب براق تر شدن موها می شوند. همه این محصولات حجم موها را افزایش داده و با تثبیت حالت آن را جذاب می سازند اما از نظر ماندگاری، فرمولاسیون و ترکیبات و حتی عوارض خاص کمی با یکدیگر تفاوت دارند. اما تفاوت اصلی آنها باهمدیگر چیست؟

  • اسپری مو: انواع مختلفی داشته و برای براق شدن، حجم دهی، از بین بردن گره و وزی، کراتین مو استفاده میشود. لایه سبک تری را روی مو ایجاد می کنند و ماندگاری بالایی دارند.
  • موس: به شکل کف بوده و روی موهای خیس زده میشود. سپس با سری گرد سشوار به موها حالت فر میدهد.
  • ژل و واکس: 2 محصول با عملکرد تقریبا مشابه اما متفاوت در بافت و تکسچر، که از هر دو برای تثبیت ماندگاری حالت ایجاد شده در مو توسط ابزارهای حرارتی استفاده میشود.

حالت دهنده های مو چه کاری انجام میدهند؟

موها در اثر عواملی مانند رنگ کردن، اشعه های مضر نور خورشید و استفاده از شامپوهای نامناسب دچار آسیب های زیادی می شوند و زیبایی خود را از دست می دهند. استفاده از حالت دهنده های با کیفیت یکی از روش های مراقبت از مو است که برای آن باید با هرکدام از این محصولات به صورت جداگانه آشنا شد. این محصولات حاوی ترکیبات مغذی، آبرسان و تقویت کننده بوده که استفاده از آنها موجب حفظ سلامت کوتیکول مو و ایجاد یک لایه محافظتی روی آن میشود. در ادامه با انواع حالت های دهنده های مو آشنا خواهید شد.

اسپری مو

اسپری مو به صورت مایع بوده و به آسانی قابل استفاده است. روی موها لایه نازکی تشکیل داده و سنگینی ایجاد نمی کند. هدف اصلی استفاده از این محصولات حفظ حالت مو، فرم دهی به آن، کاهش زبری و وزی، افزایش حجم و پرپشت نشان دادن، افزایش استحکام و خاصیت کشسانی تارها، درخشندگی و زیبایی مو میباشد.

اسپری ها تا مدت زیادی حالت موها را حفظ کرده و زمان ماندگاری رنگ مو را نیز بالا می برند. با خرید اسپری مو از فروشگاه عسل بانو علاوه بر دریافت یک محصول اصل با قیمت مناسب به حفظ سلامت موهای خود کمک میکنید.

معایب اسپری مو

  • در تولید اسپری از حلال ها و پلیمرها استفاده شده است که در برخی افراد آلرژی ایجاد می کند.
  • ممکن است باعث تحریک چشم، بینی، قرمزی چشم، گلو و حتی پوست شود. توصیه میشود هنگام استفاده چشمان و دهان خود را ببندید.
  • اسپری برای موهای چسبناک و خشک مناسب نیست.
  • بیشتر افراد به بوی خاص اسپری حساس هستند.

موس

موس یکی دیگر از محصولات مراقبت از مو بوده که تفاوت آن با اسپری شکل ظاهری آن است که به صورت کف تولید می شود. مواد استفاده شده در موس شبیه ژل مو است. موس موها را خوش حالت کرده و حجم آن ها را افزایش می دهد.

موس ها متناسب با بافت مختلف مو تولید شده و دارای شماره خاصی هستند. برای موهای لخت و صاف شماره های 4 به بالا و برای موهای فر شماره ۱ تا ۳ مناسب است. از این محصولات برای پرپشت کردن مو نیز میتوان استفاده کرد که باید آن را از قسمت ریشه تا سر مو بمالید. موس ها به شکل طبیعی موها را حالت می دهند اما ماندگاری کمتری نسبت به ژل ها دارند. این مواد لایه نازکی روی مو ایجاد می کنند و آن ها را سبک و مطبوع می سازند. موس ها سبب براق شدن موها شده و آن ها را به یکدیگر نچسبانده یا وز نمیکنند.

معایب موس

  • ماندگاری پایینی دارند.
  • استفاده از آن ها بدون وسایل حرارتی مانند سشوار نتیجه ای نخواهد داشت.
  • مصرف بیش از حد موس ها باعث تحریک ریه و مشکلات ریوی می شوند. بنابراین افرادی که به بیماری های سینه مبتلاء هستند نباید از آن ها استفاده کنند.
  • در اثر استفاده زیاد ساقه مو دچار آسیب شده و در این حالت موها استحکام خود را از دست می دهند.

حالت دهنده های مو چه کاری انجام میدهند؟

ژل مو

ژل ها حجم موها را افزایش داده و حالت آن ها را تا مدت زیادی حفظ می نمایند. این محصولات، موها را نرم و مرطوب و درخشنده تر کرده و به شانه راحت تر موها کمک میکنند. ژل ها سبب کنترل وزی مو شده و میزان جذابیت آن را بالا می برند. هم چنین حالت انعطاف پذیری موها را افزایش داده و با قدرت بالا، موها را حالت می دهند و سبب زیبایی آن ها می شوند.

معایب ژل

  • ژل پوست سر را خشک می کند و در طولانی مدت به آن آسیب می زند.
  • موجب پوسته پوسته شدن پوست سر میشود
  • ژل ها در موها شوره ایجاد کرده و سبب ریزش آن ها می شوند.
  • میزان استحکام ساقه مو را پایین برده و آن ها را شکننده می سازند.
  • ژل رنگ مو را تغییر می دهد.

واکس مو

واکس مو بافت طبیعی دارد و موها را براق و درخشنده می سازد. تفاوت واکس مو با اسپری تافت، ژل یا موس این است که این محصول، موها را مرطوب کرده و آن ها را خشک و شکننده نمی کند. واکس دارای موم است و به مو ها حالت طبیعی می بخشد. این مواد موها را به یکدیگر نمی چسباند و مو خوره ایجاد نمی کند. واکس ها حالت انعطاف پذیری موها را افزایش داده و آنها را خوش حالت و خوش فرم می سازند. همچنین سبب استحکام ساقه مو نیز می شوند.

معایب واکس مو

  • پوست سر را خشک کرده و آن را پوسته پوسته می کنند.
  • در پوست سر شوره و خارش به وجود می آورند.
  • موها را خشک و آسیب پذیر کرده و آن ها را شکننده می سازند.
  • استفاده مکرر از آن باعث ریزش مو می شود.

مقایسه شباهت ها و تفاوت های اسپری، موس، ژل و واکس مو

مقایسه شباهت ها و تفاوت های اسپری، موس، ژل و واکس مو

این محصولات در حالت کلی سبب افزایش حجم و حالت دهی موها می شوند و آن ها را درخشنده و براق می سازند. همچنین موها را پر پشت جلوه می دهند اما دارای یکسری تفاوت هایی با یکدیگر می باشند. در جدول زیر اسپری، موس، ژل و واکس مو را مقایسه کردیم:

حالت دهنده ها

مزایا

معایب

اسپری

ایجاد لایه سبک روی مو، ماندگاری بالا، به صورت مایع

ایجاد آلرژی، قرمزی چشم، عطسه، حساسیت در گلو

موس

به شکل کف، ماندگاری پایین، ایجاد لایه نازک روی مو

تحریک ریه، آسیب ساقه مو، کاهش استحکام مو

ژل

نرم کننده قوی، ماندگاری بالا، انعطاف پذیری زیاد

ایجاد شوره و پوسته روی سر، ریزش مو، شکننده کردن مو

واکس

مرطوب کردن مو، ایجاد حالت طبیعی در مو، افزایش استحکام ساقه

پوسته پوسته شدن پوست سر، خشک کردن مو، ایجاد خارش، ریزش مو، شکننده کردن مو

سخن پایانی

مراقبت از مو و استفاده از ابزارهای حالت دهنده هردو به زیبایی بیشتر موهای شما کمک میکنند. با این تفاوت که استفاده مداوم از محصولات مراقبی در طولانی مدت موجب سلامتی و بهبود ساختار مو شده ولی استفاده مکرر از دستگاه های حرارتی مانند سشوار و اتو، میتواند باعث خشکی، زبری، نازک شدن تارهای مو و ریزش آنها شود.

محصولاتی مانند اسپری، موس، واکس و ژل مو نیز همگی برای حالت دهی و درخشان کردن موها استفاده میشوند اما باهم تفاوت هایی هم دارند. بطور مثال ژل ها و واکس ها خاصیت مرطوب کنندگی بالایی دارند و مو ها را نرم می سازند. موس لایه سبکی روی مو ایجاد می کند اما ماندگاری کمتری نسبت به ژل دارد. واکس به علت مواد سازنده خود موها را به طور طبیعی تقویت می کند. تفاوت اسپری، موس، ژل و واکس در ماندگاری و عملکرد آن ها بیشتر به چشم می خورد. اسپری مولتی اکشن ده کاره آی ان جی تمامی قابلیت های این محصولات را به صورت یکجا داشته و علاوه بر تغذیه و مراقبت از موهای شما به حفظ و بهبود حالت آن نیز کمک میکند.

کانال تلگرام

توجه: مطالب موجود در مجله ، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع