چگونه بوی بد جاکفشی را از بین ببریم؟


چگونه بوی بد جاکفشی را از بین ببریم؟

احتمالاً برای شما نیز بارها اتفاق افتاده که پس از باز کردن جاکفشی با بوی ناخوشایندی مواجه شوید. دقیقاً در همین زمان است که از خود می‌پرسید چگونه بوی بد جاکفشی را از بین ببریم؟

اکثر افراد ساعات زیادی از روز را با کفش سپری می‌کنند. فرقی ندارد که به مدرسه و دانشگاه می‌روید یا محل کار و باشگاه، به‌هرحال از انواع کفش در ساعات به خصوصی از روز استفاده خواهید کرد.

پا نیز مانند سایر قسمت‌های بدن با راه‌رفتن و تحرک داشتن، عرق می‌کند و این فرایند در ایام گرم سال شدت می‌گیرد. حتی ممکن است بر اثر بارش باران کفش شما خیس شده باشد.

همه این عوامل سبب می‌شوند که درون یا بیرون کفش مرطوب شده و بوی ناخوشایندی را ایجاد کند.

بهترین کار برای جلوگیری از این مشکل گذاشتن کفش در هوای آزاد، تمیزکردن یا حتی شستن آن است. اما اگر به هر دلیل از انجام این کار خودداری کنید و کفش را بلافاصله در کمد قرار دهید، قطعاً به‌زودی با بوی جاکفشی روبه‌رو خواهید شد.

در این مقاله قصد داریم به سؤال چگونه بوی بد جاکفشی را از بین ببریم پاسخ دهیم و قدم‌به‌قدم شما را با مراحل رفع این مشکل آشنا کنیم.

حتماً گام‌به‌گام تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

جاکفشی را خالی کنید

طبیعی است که پس از احساس بوی بد، جاکفشی شما به نظافت نیاز دارد. اولین قدم این است که تمام کفش‌ها را از کمد خارج کنید و آنهایی که بوی بد می‌دهند یا کثیف و مرطوب هستند را کنار بگذارید.

لازم است حتماً برای جلوگیری از این مشکل کفش‌های کثیف را شستشو یا نظافت کنید. بعد از تمیزی و خشک‌شدن کامل، قطعاً کفش‌های شما دیگر باعث ایجاد بوی بد نخواهند شد.

جاکفشی را خالی کنید

برای ازبین‌بردن بوی بد جاکفشی، آلودگی‌های آن را از بین ببرید

قدم مهم بعدی برای ازبین‌بردن بودی بد، پاک‌کردن هر گونه آلودگی است. برخی از افراد عادت دارند بر روی قفسه‌های جاکفشی، از کاورهای پارچه‌ای، چرمی یا حتی فومی استفاده می‌کنند.

در این مواقع حتماً باید روکش‌ها را خارج کنید تا بتوانید به‌خوبی آلودگی‌های قفسه را از بین ببرید. با استفاده از جاروبرقی، گردوخاک درون کمد را به‌خوبی بردارید.

بعد از جاروزدن، نوبت به پاک‌کردن قفسه‌ها می‌رسد. با استفاده از یک پارچه خشک، خاک‌های باقی‌مانده را تمیز کنید تا با مرطوب شدن سطوح، کمد کثیف‌تر نشود.

ممکن است جاکفشی شما در اثر رطوبت دچار کپک‌زدگی شده باشد. به همین دلیل بهتر است که حتماً اطراف و زیر قفسه‌ها را به‌خوبی چک کنید تا از نبود این مشکل مطمئن شوید.

کپک‌زدگی به‌خصوص در شهرهای رطوبتی به‌وفور اتفاق می‌افتد و خود به‌تنهایی باعث ایجاد بوی بد در کمد کفش می‌شود.

روکش‌های درون کمد را نیز به همین صورت پاک کنید. اگر نوع آن بافت‌دار و پارچه‌ای بود، بهتر است که پس از تمیزکردن گردوخاک آنها را بشویید.

قفسه‌های کمد را با محلول مخصوص تمیز کنید

بسته به ابعاد کمد، مقداری جوش‌شیرین و سرکه سفید بردارید و آن را با آب مخلوط کنید. (معمولاً 1 قاشق جوش‌شیرین، 1 قاشق سرکه سفید با 1 لیوان آب)

یک دستمال تمیز بردارید و آن را به محلول آغشته کنید. حالا باید تمام قسمت‌های جاکفشی اعم از درب، دیوار و قفسه‌ها را به‌خوبی با دستمال مرطوب خود تمیز کنید.

توجه داشته باشید که حتماً باید آب اضافه دستمال را با فشاردادن بگیرید و در طول تمیزکردن، چند بار خیساندن دستمال با محلول را تکرار کنید.

پس از اتمام کار می‌توانید برای خشک‌شدن سریع‌تر قفسه، آن را با یک دستمال تمیز و خشک، پاک کنید تا فرایند نظافت سریع‌تر پیش برود.

برای ازبین‌بردن بوی بد جاکفشی از اسپری آنتی‌باکتریال استفاده کنید

محلولی که در مرحله قبل با آن به نظافت پرداختیم، هم باعث ضدعفونی‌کردن جاکفشی می‌شود و هم بوی بد را از بین می‌برد.

اما اگر شدت بو در کمد شما زیاد بود و همچنان بعد از نظافت باقی‌مانده، می‌توانید از اسپری‌های آنتی‌باکتریال استفاده کنید.

عموماً از این اسپری‌ها برای درون کفش استفاده می‌شود. اما وجود الکل و اسانس موجود در آن به ازبین‌بردن باکتری‌ها و بوی بد جاکفشی نیز کمک می‌کند.

کافی است چند پاف از محلول آنتی‌باکتریال را در بخش‌های مختلف جاکفشی استفاده کنید تا نتیجه کار را ببینید.

درب کمد کفش را باز بگذارید

بعد از اینکه مراحل نظافت به اتمام رسید، باید چند ساعت درب جاکفشی را باز بگذارید تا خوب خشک شود. بهترین حالت به این صورت است که تمیزکردن کمد را در شب انجام دهید و اجازه دهید درب آن تا صبح باز بماند.

با این کار امکان ایجاد مجدد بو بر اثر رطوبت را به طور کامل از بین می‌برید.

بازگذاشتن درب جاکفشی

همه چیز را سر جای خود قرار دهید

با خشک‌شدن جاکفشی مشاهده خواهید کرد که دیگر هیچ بوی بدی وجود ندارد. حالا نوبت به آن رسیده که دوباره همه چیز را سر جای خود قرار دهید.

کف‌پوش‌های تمیز و کاملاً خشک شده را بر روی قفسه قرار داده و کفش‌های خود را مرتب بر روی آن بچینید.

به‌خاطر داشته باشید که اگر مشکل از کفش‌های کثیف شما نشات گرفته باشد، در صورت کثیف بودن، باز هم بوی بد تکرار خواهد شد.

پس حتماً قبل قراردادن کفش‌ها در جاکفشی، از تمیزی و خشک‌بودن آنها مطمئن شوید.

سخن پایانی

با توضیح مراحل قبل سعی کردیم به سؤال “چگونه بوی بد جاکفشی را از بین ببریم، ” پاسخ دهیم و به شما در حل این چالش کمک کنیم.

طبیعتاً همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. زیرا با تمیز نگه‌داشتن جاکفشی و قراردادن کفش‌های پوشیده در هوای باز می‌توان تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کرد.

اما بااین‌حال بازهم عواملی هستند که به طور ناخودآگاه و ناخواسته باعث ایجاد بوی بد می‌شوند. در این صورت جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

چون از این به بعد با عمل‌کردن به همین مقاله کوتاه قادر به ازبین‌بردن بوی بد جاکفشی خواهید بود.

کانال تلگرام



منبع