فواید رژیم کتوژنیک چیست؟ 11 دلیل مفید بودن رژیم کتو


فواید رژیم کتوژنیک چیست؟ 11 دلیل مفید بودن رژیم کتو

کتوژنیک یک رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات و پرچرب است که برای لاغری سریع بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که فواید رژیم کتوژنیک برای بدن از سایر رژیم‌های کم‌کربوهیدرات بیشتر است. استفاده از رژیم کتوژنیک برای افرادی که به دلیل چاقی، مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند سندرم متابولیک، دیابت، فشار خون، چربی خون، سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان می‌باشند مفید است.

فواید رژیم غذایی کتوژنیک

از مهم‌ترین فواید رژیم کتوژنیک می‌توان به بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک و آکنه‌های پوستی اشاره کرد که این موارد به دلیل بهبود در سطح مقاومت به انسولین و افزایش حساسیت بدن به آن و همچنین تنظیم میزان انسولین در بدن اتفاق می‌افتد. در ادامه با سایر فواید رژیم کتوژنیک برای سلامت بدن آشنا شوید:

1. رژیم کتوژنیک و کاهش وزن

رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم‌های دیگر ممکن است در 3 تا 6 ماه نخست باعث کاهش وزن بیشتری شود. این ممکن است به این دلیل باشد که بدن به کالری بیشتری برای تبدیل چربی به انرژی نیاز دارد نسبت به کالری که برای تبدیل کربوهیدارت به انرژی نیاز است. ده‌ها پژوهش سطح‌ بالای پزشکی نشان داده‌اند که رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در مقایسه با سایر برنامه های غذایی بیشترین تاثیر را در کاهش وزن شرکت کنندگان داشته اند.

2. مقاومت در مقابل سرطان

انسولین یک هورمون است که به بدن این امکان را می دهد تا قند را ذخیره یا به عنوان سوخت مصرف کند. رژیم کتوژنیک به شما کمک می کند تا سوخت را ازاین طریق سریع تر بسوزانید. پس نیازی به ذخیره سازی آن ندارید. این بدان معناست که بدن انسولین کمتری می سازد چون نیاز کمتری به آن دارد. این موضوع به شما کمک می کند تا در برابر برخی از انواع سرطان مقاوم تر باشید و حتی سرعت رشد سلول های سرطان را کاهش می دهد. اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

3. رژیم کتوژنیک و بیماری‌های قلبی

عجیب به نظر می‌رسد که رژیمی که چربی بیشتری دارد، باعث افزایش چربی خوب و کاهش چربی بد شود، اما رژیم کتوژنیک آن را انجام می‌دهد. این ممکن است به این دلیل باشد که تولید انسولین کمتر (که نتیجه این رژیم است) می تواند از تولید بیشتر کلسترول توسط بدن جلوگیری کند. این بدین معناست که شانس شما برای داشتن فشار خون بالا، شریان‌های سخت شده، نارسایی قلبی و دیگر شرایط قلبی کاهش می‌یابد.

4. رژیم کتوژنیک و مقابله با آکنه

کربوهیدرات‌ها با شرایط پوست مرتبط هستند. پس کم کردن آن‌ها ممکن است کمک کند. با کاهش انسولین، رژیم کتوژنیک به کاهش شیوع آکنه کمک می‌کند. انسولین در بدن شما می‌تواند باعث ترشح هورمون‌های دیگری شود که سبب بیماری شوند.

5. کنترل قند خون و بیماری دیابت با رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک نه‌ تنها باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود، بلکه بهترین روش برای معکوس کردن روند پیشروی بیماری خطرناک دیابت نوع 2 هم به شمار می رود. دلیل این امر هم کاهش طبیعی سطح قند خون و حذف اثر منفی انسولین بالای خون در این بیماران است. اگر شما دیابت دارید، به خصوص دیابت نوع اول بسیار مهم است که با پزشک خود در رابطه با تغییر رژیم غذایی خود مشورت کنید.

6. رژیم کتوژنیک و درمان صرع

رژیم غذایی کتوژنیک از سال 1920 میلادی به کنترل تشنجی که به دلیل صرع ایجاد می‌شود، کمک کرده است. معمولا برای کودکانی که به صرع غیر قابل‌ کنترل با دارو دچار بودند تجویز می‌شود. البته از رژیم کتوژنیک برای درمان بزرگسالان مبتلا به صرع هم استفاده شده که نتایج بسیار خوبی هم داشته است. معمولا گرفتن رژیم کتوژنیک باعث بهبود شرایط بیماری صرع و کاهش نیاز به استفاده از داروها می‌شود.

توجه: حتماً با پزشک خود برای درمان صرع که چه چیزی برای شما یا فرزندانتان خوب است، مشورت کنید.

7. رفع اختلالات سیستم عصبی با رژیم کتوژنیک

این ها بر روی مغز و ستون فقرات و همچنین اعصاب، که این دو را به هم مرتبط می سازند، تاتیر می‌گذارند. یکی از این نوع بیماری‌ها صرع است. اما رژیم غذایی کتوژنیک به بیماری‌های دیگری نظیر آلزایمر، پارکینسون و اختلالات خواب کمک می‌کند. دانشمندان مطمئن نیستند چرا، اما این احتمالا این دلیل است که کتون هایی که بدن شما برای بدست آوردن انرژی می‌سوزاند، به حفاظت از سلول‌های مغز شما در برابر آسیب کمک می‌کند. 

8. سندرم تخمدان پلی کیستیک

این سندروم زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌های یک زن بزرگتر ازآنچه باید باشند، می شود و کیسه‌های کوچک پر از مایع اطراف تخم ها تشکیل می‌شوند که دلیل آن سطح بالای انسولین است. رژیم لاغری کتوژنیک که انسولین تولیدی و مورد نیاز شما را کاهش می‌دهد که همراه با ایجاد تغغیرات در سبک زندگی نظیر ورزش کردن و کاهش وزن، به درمان آن کمک می‌کند.

9. کمک به ورزشکاران برای انجام حرکات ورزشی

رژیم غذایی کتوژنیک به ورزشکاران استقامتی مانند دوندگان و دوچرخه سواران کمک می‌کند. علاوه بر آن، در رشد عضلات و افزایش مقدار اکسیژن مورد نیاز بدن شما در هنگام انجام کارهای دشوار، موثر است. اما اگرچه این رژیم غذایی به ورزش کردن کمک می‌کند، ممکن است همانند دیگر رژیم‌ها به اوج عملکرد شما کمک نکند.

10. درمان سندروم متابولیک با رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک می‌تواند با کاهش علائم این بیماری شده و در جهت بهبود و پیشگیری از بروز آن موثر باشد. سندرم متابولیک یک بیماری چند علتی در بدن است که می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی همچون دیابت و مشکلات قلبی عروقی شود.

11. بهبود سیستم گوارش با رژیم کتوژنیک

رژیم کتو می‌تواند معده و روده را آرام کند. در نتیجه، فرد با گاز معده، درد شکم، گرفتگی عضلات شکمی و … بسیار کمتر مواجه می‌شود. برای برخی افراد این مزیت رژیم کتوژنیک بسیار مهم و مفید است. از زمان آغاز رژیم تنها یک یا دو روز طول می‌کشد تا متوجه بهبود عملکرد لوله گوارش خود شوید.

هشدار:

رژیم کتوژنیک برای افرادی که به علت دیابت انسولین مصرف می‌کنند یا از داروهای فشار خون استفاده می‌کنند توصیه نمی‌شود. همچنین مادران باردار و شیرده نیز نباید به سراغ این رژیم بروند.

آیا رژیم کتوژنیک عوارضی هم دارد؟

کتوژنیک، یک رژیم غذایی عالی برای کاهش وزن و کاهش قند خون است اما می‌تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد. ما قبلاً در یک مطلب جداگانه درباره عوارض شایع رژیم کتوژنیک توضیح داده‌ایم، اگر می‌خواهید با عوارض این رژیم غذایی آشنا شوید، اینجا کلیک کنید.

سخن پایانی

با توجه به توضیحاتی که درباره فواید رژیم کتوژنیک خواندید، احتمالاً دیگر رژیم غذایی را به چشم یک رژیم لاغری نمی‌بینید! این رژیم حتی می‌تواند از جوش و آکنه را کاهش دهد و به کنترل میگرن کمک کند. اما باید توجه داشته باشید که پیروی غیراصولی از رژیم کتوژنیک ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به شخص وارد نماید.

همچنین اگر می‌خواهید رژیم کتوژنیک را به عنوان سبک زندگی خود انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب رژیم کتوژنیک را تهیه و مطالعه کنید.

کانال تلگرام

توجه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع