فریلنسرها در ایران فراموش شدند


فریلنسرها در ایران فراموش شدند

فریلنسر بودن در گذشته ها کمی رؤیایی به نظر می رسید. این که در خانه بنشینید و بتوانید با یک لپ تاپ یا گوشی هوشمند کار حرفه ای بکنید و درآمد داشته باشید برای برخی ها آرزو بود.

اما این شیوه در این روزها رواج پیدا کرده و پرداختن به آن بدون اینترنت تقریباً ناممکن است. قطعی اینترنت که از مهر ماه سال 1401 شروع شد، بر کسب و کارهای بسیاری اثرگذار بود. بسیاری از این مشاغل برای شما آشنا هستند و آنها را میشناسید.

اما فریلنسرها که تعدادشان کم هم نیست، از قطعی اینترنت متضرر شدند و کسی هم حواسش به آنها نیست. تعداد زیادی از آنها در ایران تایپیست مشغول کار هستند و از این آسیب ها بی نصیب نمانده اند. اگر شما هم جزء آن دست از افرادی هستید که نمی دانید فریلنسر کیست می توانید خواندن این متن را ادامه دهید.

آیا می دانید فریلنسر کیست؟

فریلنسر (Freelancer) در فارسی آزادکار ترجمه شده است. اما بیشتر از اصطلاح دورکار برای آنها استفاده می کنند. این افراد مهارت هایی دارند که با توجه به آنها پروژه هایی را می پذیرند و در خانه انجام می دهند و هزینه آن را دریافت می کنند. این افراد خود اشتغال هستند و تعهدی برای کار طولانی مدت به کسی نمی دهند. مسئول همه کار خودشان هستند و آنها هستند که می گویند که کی چه کاری می توانند بکنند و هیچ مدیرعاملی وجود ندارد که آنها را مجبور به کار کند. این افراد خودشان وقتشان را با کار تنظیم می کنند و می توان گفت که این مهم ترین مزیت آزادکار بودن است.

اما این کار خیلی هم ساده نیست. درست است که آزادکار بودن افراد را از کارمند بودن خلاص می کند. این که هر روز صبح سر یک ساعت خاص در محل کار حاضر شوند، کارت بزنند و غروب سر یک ساعت خاص محل کارشان را ترک کنند، همه وقت یک کارمند را می گیرد، اما در عوض برای او امنیت شغلی به همراه می آورد. یعنی هر اتفاقی که بیفتد حقوق او آخر ماه پرداخت خواهد شد. اما هیچ تضمینی برای یک فریلنسر که در هر ماه درآمد داشته باشد وجود ندارد.

چگونه می توانید یک آزادکار باشید؟

در ابتدا باید تصور درستی از یک فریلنسر در ذهن شما شکل بگیرد. زندگی و شغل این افراد در هم آمیخته است و به سختی می توانند آنها را از هم تفکیک کنند. اگر یک کارمند تنها روزی 8 ساعت کار می کند، یک فرد آزادکار شاید مجبور باشد در طول روز خیلی بیشتر از این ساعت را مشغول به کار باشد. حتی ممکن است مجبور باشد وقتی به مهمانی می رود، لپ تاپش را همراه خودش ببرد.

اولین کار برای وارد شدن به این دنیا این است که یک مهارت بلد باشید که بتوانید آن را در خانه و از راه دور به تنهایی انجام دهید. بدون این که کسی به شما بگوید که کار را از کجا شروع، چطوری انجام و چگونه به پایان برسانید. کاری که خودتان بتوانید تمام و کمال آن را بر عهده بگیرید و خودتان رئیس خودتان باشید.

تنها در این صورت است که می توانید آزادکار باشید. شاید یک پزشک، یک مهندس یا یک روان شناس نتواند به راحتی به این شکل کار کند، اما یک مترجم، یک تایپیست یا حتی یک حسابدار با کمی خلاقیت می تواند به این شکل کار خود را شروع کند. برای فریلنسر بودن باید چند مهارت مدیریت زمان، قدرت مذاکره کردن و کنترل فکر و ایده پردازی را در خود تقویت کنید. پیش از هر چیز باید با مزایا و معایب وارد شدن به این حوزه آشنا باشید و با آگاهی دست به انتخاب شغلی بزنید که بتوانید از راه دور و در خانه از آن درآمد خوب و قابل ملاحظه کسب کنید.   

فریلنسر کیست

فریلنسرها در ایران چه کار می کنند؟

هر کسی توانایی فریلنسر شدن را ندارد، همان طور که هر شغلی پتانسیل فریلنسینگ را ندارد. بیشتر افرادی می توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند که با رایانه و لپ تاپ کار می کنند و مهارت هایی از این دست را بلد هستند. روز به روز بر فهرست کارهایی که شامل این دسته می شود افزوده می شود. از جمله افرادی که ترجیح می دهند آزادکار باشند تا کارمند، می توان به برنامه نویس، مترجم، گرافیست و طراح، نویسنده، گوینده، ویراستار، تولیدکننده محتوا و محقق اشاره کرد.

این افراد به دو صورت کار می کنند. یا خودشان به صورت شخصی با مشتریان در ارتباط هستند و همه کارها را خودشان تنهایی پیگیری می کنند. یا از شرکت های پلتفرمی استفاده می کنند که با مشتریان در ارتباط هستند و سفارش کار را از آنها می گیرند و به افرادی که مهارت لازم را داشته باشند ارجاع می دهند. یکی از این پلتفرم ها که سال هاست افرادی زیادی به عنوان فریلنسر با آن همکاری دارند ایران تایپیست است. این مجموعه سال های متمادی است که در این زمینه فعالیت گسترده دارد و توانسته است توجه افراد زیادی را به خود جلب کند.

چرا حواسمان باید به این قشر باشد؟

فریلنسر بودن کار ساده ای نیست. به خصوص در ایران و در شرایطی که بر جامعه حاکم است. نداشتن امنیت اقتصادی چیزی است که همه افرادی که سبک آزادکاری را برای خود بر می گزینند با آن دست و پنجه نرم می کنند. اما در همین میانه و در همه اخبار بدی که این روزها شاهدش هستیم، یکی از کاربران ایران تایپیست به مترجمی که کارش را انجام داده است، علاوه بر دستمزد مترجم که مبلغ 4.5 میلیون تومان بوده، 9 میلیون به عنوان پاداش هدیه داده است. یعنی مترجم آنقدر کارش را خوب انجام داده و متن را طوری روان ترجمه کرده است که کاربر او را لایق این پاداش دانسته است. بنابراین حتی در این وضعیت بد اقتصادی هم میتوانید مانند این مترجم ایران تایپیست، شرایط را به نفع خود رقم بزنید.

اگر شما هم به دنبال فریلنسر حرفه ای هستید که کارتان را با بالاترین کیفیت برایتان انجام دهد، می توانید به این نشانی https://irantypist.com مراجعه کنید. این مرکز به به کارگیری مترجمین حاذق و زنده توانسته است، رضایت کاربران زیادی را در کارنامه کاری خود داشته باشد.

خوب است که همه کاربران مانند این سفارش دهنده، هوای این قشر را داشته باشند. زیرا بسیاری از این افراد مانند این فرد مترجم شرایط کار کردن در بیرون از خانه را ندارند و به اجبار این شیوه را انتخاب کرده اند. بدین ترتیب نباید از استفاده از پتانسیل های موجود فریلنسرینگ غافل شد. مستنداتی که شامل چت و گفت و گو بین کاربر و مترجم است در ادامه آورده شده است.

پاداش یکی از کاربران ایران تایپیست به یک مترجم فریلنسر

کانال تلگرام



منبع