غذاهای مفید برای حفظ سلامت، شادابی و زیبایی مو


غذاهای مفید برای حفظ سلامت، شادابی و زیبایی مو

چگونه موهای سالم و زیبا داشته باشیم؟ راز داشتن موهای پرپشت چیست؟ چطور سلامت مو را حفظ کنیم؟ غذاهای مفید برای مو کدام‌ها هستند؟ برای داشتن موهای سالم و زیبا باید غذاهای سالم و مناسب در برنامه غذایی‌تان وجود داشته باشد. اما برای داشتن موهای سالم چی بخوریم؟ در ادامه 25 غذای عالی برای داشتن موهای سالم و زیبا را معرفی کرده‌ایم. با همراه باشید.

چگونه موهای سالم و زیبایی داشته باشیم؟

سلامت موها می‌تواند با برخی کمبود مواد مغذی، عدم تعادل هورمون‌ها، بارداری، شیمی‌درمانی، وراثت، استفاده از برخی داروها، سطح استرس، بیماری‌های خودایمنی و دلایل زیاد دیگری تحت‌تأثیر قرار گیرد.

به‌طور خلاصه، این‌طور به نظر می‌آید که موهای ما تا ابد کامل و سالم و دلپذیر نخواهد ماند. درحالی‌که از برخی دلایل ریزش مو نمی‌توان در امان ماند، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای سلامت موهای خود انجام دهید این است که رژیم غذایی مناسب برای موهای خود داشته باشید. حالا اجازه دهید تا نگاه دقیق‌تری به برخی از غذاهای مناسب برای حفظ سلامت مو بیندازیم.

غذاهای مفید برای سلامت مو

غذاهای مفید برای سلامت مو

1. ماهی برای درخشش موها

ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون، ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 سالم هستند. بدن شما نمی‌تواند این چربی های سالم را ایجاد کند، بنابراین باید آنها را از مواد غذایی مثل ماهی‌ها دریافت کنید. مصرف امگا3 از بدن شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند و برای رشد مو، حفظ سلامت مو بسیار موثر است.

2. مصرف ماست یونانی

ماست یونانی منبع غنی از پروتئین است. ماست یونانی همچنین ماده‌ای دارد که به گردش خون در پوست سر و رشد مو کمک می‌کند. این ویتامین B5 نام دارد (معروف به اسید پانتوتنیک) و حتی ممکن است از ریزش موها جلوگیری کند.

اسفناج

3. اسفناج برای مبارزه با شکنندگی مو

مانند بسیاری از سبزیجات برگ سبز تیره، اسفناج سرشار از مواد مغذی شگفت‌انگیز است. مقادیر زیادی ویتامین A به همراه آهن، بتاکاروتن، فولات و ویتامین C در اسفناج وجود دارد. این مواد مغدی موهای شما را مرطوب نگه می‌دارند تا خراب نشوند.

4. میوه‌ی گواوا برای جلوگیری از شکنندگی مو

این میوه گرمسیری دارای ویتامین C است. مقادیر بالای ویتامین C موجود در میوه گواوا باعث تقویت فولیکو‌های موی سر شده و به درمان ریزش مو کمک می کند. یک فنجان گواوا دارای 377 میلی گرم ویتامین C است که بیش از چهار برابر مقدار توصیه شده روزانه است.

5. غلات غنی شده با آهن برای جلوگیری از ریزش مو

آهن، نقش مهمی در روند خون‌سازی دارد و همچنین نقش مهمی در اكسیژن‌رسانی سلول‌های بدن از جمله موها دارد. اگر آهن موجود در رژیم‌غذایی‌تان كم باشد؛ به آنمی (كم‌خونی مزمن) مبتلا خواهید شد كه یكی از عوارض آن ریزش موست. آهن موجود در گوشت حیوانات راحت‌تر از آهن موجود در پروتئین‌های گیاهی مثل عدس و لوبیا جذب می‌شود.

6. مصرف گوشت مرغ یا بوقلمون

وقتی پروتئین کافی دریافت نکنید، رشد مو “متوقف” می‌شود و موها شروع به ریزش می‌کنند. برای دریافت پروتئین از گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده کنید که چربی اشباع کمتری نسبت به منبعی مانند گوشت گاو دارند.

حفظ سلامت مو

7. سیب‌زمینی شیرین برای مبارزه با بی‌حالتی مو

موهایتان خشک شده و درخشش خود را از دست داده است؟ سیب‌زمینی شیرین آنتی اکسیدان خوبی به نام بتاکاروتن دارد. بدن شما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند که موهای شما را از خشکی و عدم درخشندگی و بی‌حالتی نجات می‌دهد. همچنین غدد پوست سر شما را تحریک می‌کنند تا مایع چربی به نام سبوم تولید کند که جلوی خشکی مو را می‌گیرد. این ماده را می‌توانید در گیاهان نارنجی دیگر مانند هویج، کدو، طالبی و انبه هم بیابید.

علاوه بر این، ویتامین A می‌تواند میزان رشد مو را افزایش دهد و موها را ضخیم‌تر کند.

8. دارچین برای گردش خون

این ادویه را روی جو دوسر، نان تست و قهوه خود بپاشید. دارچین به گردش خون کمک می‌کند، گردش خون مناسب برای رشد موها بسیار مهم است. گردش خون اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول‌های مو شما منتقل می‌کند.

9. مصرف غذاهای سرشار از روی

برای حفظ سلامت مو، باید مواد غذایی که ph,d روی هستند را در برنامه غذایی خودتان داشته باشید. یکی از دلایل ریزش مو، مصرف ناچیز روی است. حتی مژه‌های شما را نیز تحت تاثیر مصرف روی است.

غذاهای سرشار از روی عبارتند از:

  • جگر گوساله؛
  • گوشت گاو؛
  • عدس؛
  • نان کامل؛
  • زرده‌ی تخم‌مرغ؛
  • جوی دوسر؛
  • تخم کدو؛
  • نخود؛

10. مصرف مس به اندازه کافی

مس جزئی از ملانین است كه رنگدانه‌های پوست و مو از آن ساخته می‌شوند. كمبود مس موجب سفید شدن موها می‌شود. روی و مس برای جذب‌شدن در حین هضم غذا با هم رقابت می‌كنند و باید هر 2 با هم مصرف شوند تا میزان مواد معدنی بدن متعادل شود.

مواد غذایی غنی از مس:

  • جگر؛
  • آرتیشو؛
  • آووكادو؛
  • موز؛
  • سیر؛
  • حبوبات؛
  • قارچ؛
  • مغز‌ها؛
  • دانه‌ها؛
  • سیب‌زمینی؛
  • آلو؛

11. گردو

گردو تنها دانه روغنی است که مقدار زیادی اسید چرب امگا3، بیوتن و ویتامین E دارد که از DNA سلول‌ها محافظت می‌کند. همینطور مس موجود در گردو رنگ مو را تقویت می‌کند. پس حتما گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهید چرا که کمبود بیوتن موجب ریزش مو می‌شود.

تخم مرغ برای رشد مو

12. تخم مرغ برای رشد مو

پروتئین و آهن بدن شما هنگام خوردن تخم مرغ تامین می‌شود. تخم مرغ سرشار از ویتامین B بنام بیوتین هستند که به رشد مو کمک می‌کند. نداشتن مقدار کافی از این ویتامین می‌تواند به ریزش مو منجر شود. بیوتین همچنین به تقویت ناخن‌های شکننده کمک می‌کند.

همچنین تخم مرغ منبع خوبی از روی، سلنیوم و دیگر مواد مغذی موی سالم است که برای سلامت مو بسیار مفید است.

13. مصرف کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی هستند و به رشد بافت‌های بدن کمک می‌کنند که البته رشد موها را نیز شامل می‌شود. کربوهیدرات‌ها منبع مهم ویتامین‌های گروه B نیز هستند که برای سلامت موها حیاتی هستند.

14. فلفل دلمه

فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین C است که به رشد مو کمک می‌کند. در واقع، یک فلفل زرد تقریبا 5.5 برابر یک پرتقال ویتامین C دارد. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می‌کند که می‌تواند ریشه های مو را تقویت کند. این آنتی اکسیدان قوی می‌تواند ریشه‌های مو را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. (1)

علاوه بر این، فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین A نیز است. این ویتامین می‌تواند در افزایش رشد مو در هنگام تحریک تولید سبوم کمک کند که باعث حفظ سلامتی مو می‌شود.

15. میگو

میگو غذای دریایی محبوبی است و غنی از بسیاری از مواد مغذی که می‌توانند رشد مو را افزایش دهند می‌باشد. به عنوان مثال، میگو یک منبع عالی از پروتئین، ویتامین B، روی، آهن و ویتامین D می‌باشد. یک وعده غذایی (100 گرم) میگو 38 درصد از نیاز روزانه ویتامین D شما را تامین می‌کند.

با وجود داشتن چربی بسیار کم، میگو حاوی مقدار کمی اسید چرب امگا 3 نیز می‌باشد. رژیم‌های حاوی اسید چرب امگا 3 با افزایش رشد مو مرتبط هستند.

16. صدف برای پرپشت شدن مو

صدف، غنی از روی است. اگر این ماده‌ی معدنی در رژیم غذایی شما کم باشد، ریزش مو پیدا می‌کنید، حتی ممکن است مژه‌های شما هم بریزند. سلول‌هایی که وظیفه‌ی ساخت مو را برعهده دارند، با تکیه به زینک به بهترین شکل کار می‌کنند. این ماده را در گوشت گاو، خرچنگ و غلات غنی شده می‌توان پیدا کرد.

17. بادام

بادام سرشار از ویتامین E است. این ماده مغذی که از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است به ترمیم بافت و کاهش التهاب کمک کرده و رشد مو را تشویق می‌کند. از دیگر منابع خوب برای ویتامین E می‌توان به دانه‌های آفتابگردان، دانه‌های کاج، اسفناج، و آووکادو اشاره کرد.

آووکادو

18. مصرف آووکادو

آووکادو سرشار از «بیوتین» است. یک نوع ویتامین B که گاهی اوقات به نام ویتامین B7 و ویتامین H هم شناخته می‌شود. به همین دلیل از جمله خواص آووکاو برای پوست این است که به خاطر این ویتامین به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و مانع از خشک شدن مو هم می‌شود.

19. بلغور جوی دوسر

جوی دو سر سرشار از آهن، فیبر، روی، اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب غیر اشباع است که موجب تحریک رشد موها و ضخیم شدن آنها می‌شوند.

20. مصرف موز

موز این میوه خوشمزه و دوست داشتنی دارای یک ماده معدنی به نام “سیلیکا” است که به باعث تقویت و افزایش قطر موهای شما می‌شود. در عین حال این ماده معدنی به مقاومت بیشتر موهای شما نیز کمک می‌کند.

21. مصرف سویا

دانه‌های سویا غنی از ویتامین B5 ( موسوم به اسیدپانتوتنیک) هستند که به جریان خون در پوست سر و رشد مو کمک می کند. تنها یک اونس از دانه ها حدود 20 درصد ویتامین را تامین می‌کند. 

لوبیا سبز برای رشد مو

22. لوبیا سبز

لوبیا سبز غنی از آنتی اکسیدان نیست و ویتامین خاصی ندارد اما حاوی ویتامین‌ها به اندازه است مثل: روی، آهن، ویتامین گروه B برای حفظ سلامت مو مفید است.

23. مصرف جوانه گندم

جوانه‌ی گندم سرشار از ویتامین‌های گروه B می‌باشد که به زیبایی موها خدمت بزرگی می‌کند. البته نباید از غلات دیگر غافل شوید. توصیه می‌کنیم که روزانه 4 تا 5 سهم غذایی از غلات کامل (سبوس‌دار) میل کنید. توجه داشته باشید که این غلات علاوه بر دارا بودن این ویتامین‌ها سرشار از فیبرها نیز هستند که به هضم غذا کمک کرده و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کنند.

24. توت‌ها

توت ها دارای ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی هستند که می‌توانند رشد مو را افزایش دهند. به عنوان مثال، توت فرنگی غنی از ویتامین C است که به تولید کلاژن و جذب آهن کمک می‌کند که دو عامل می‌تواند رشد مو را افزایش دهد.

25. مصرف میوه

میوه‌ها سرشار از کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین‌های C و A بوده و برای رشد و استحکام پوست و مو بسیار مؤثر و سودمند هستند. برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آنها باید به مقدار قابل توجهی از میوه‌ها، سبزی‌ها، آب‌میوه‌های گوناگون مخصوصاً آب هلو، انگور، زردآلو، توت‌فرنگی و عصاره خرما استفاده کرد.

حرف پایانی

غذاهایی که می‌خورید می‌تواند تاثیر مستقیم در سلامت موهایتان داشته باشد. کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین A ،C ،D و E، روی، ویتامین های B، آهن، بیوتین، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری ممکن است سرعت رشد مو را کاهش دهند و یا حتی منجر به ریزش مو شوند.

کانال تلگرام

توجه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع