سابلیمینال چیست و چگونه دکوراسیون خانه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟


سابلیمینال چیست و چگونه دکوراسیون خانه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

راستش را بخواهید انسان امروزی، علی‌رغم تصور خودش و بادی که دائما به غبغب می‌اندازد، آن‌قدرها هم مسلط به شرایط نیست. موضوعات بسیاری در اطراف ما وجود دارند که از کنترل‌مان خارج هستند و شاید حتی ندانیم چطور بر روی ذهن و زندگی ما اثر می‌گذارند!

بااین‌حال انسان مدرن به‌خوبی می‌داند چطور از این آگاهی به نفع خود استفاده کند. سابلیمینال یکی از این موضوعات است که به انتقال پیام‌های مخفی به ذهن ناخودآگاه، بدون آگاهی ذهن خودآگاه می‌پردازد. کارشناسان امروزه می‌دانند چگونه از این علم کاربردی، در حوزه‌های متنوعی مانند تبلیغات، آموزش، توسعه فردی و حتی طراحی و دکوراسیون استفاده کنند.

در این نوشته قصد داریم به این موضوع بپردازیم که سابلیمینال چیست و چه کاربردهای شگفت‌انگیزی در دکوراسیون و طراحی داخلی خانه شما دارد. این نوشته بر اساس تحقیقات و تلاش‌های تیم متخصصان آکادمی آرامشیار تهیه و تنظیم شده‌است.

چرا سابلیمینال در دکوراسیون خانه اهمیت دارد؟

پیش از هر موضوعی، به معنای سابلیمینال می‌پردازیم. سابلیمینال (به انگلیسی: Subliminal) به هرگونه استفاده از تصاویر، اصوات و سایر رسانه‌ها، برای انتقال پیامی مشخص به‌شکل ناخودآگاه گفته می‌شود. اگر هنگام تماشای یک فیلم سینمایی، برای مدت زمان بسیار کوتاهی (مثلا 0.02 ثانیه) تصویر یک نوشیدنی خنک به شما نشان داده‌شود، خودآگاه شما احتمالا حتی آن را نخواهد دید اما ناخودآگاهتان پیام را دریافت می‌کند، احساس تشنگی در هیپوتالاموس مغزتان برانگیخته می‌شود و ناگهان خود را در بوفه سینما در حال خرید یک نوشیدنی خنک می‌بینید!

سابلیمینال علمی است که به واقعیت و پیام پنهان در اشیا می‌پردازد و طبق آن، هر وسیله‌ای برای ذهن ترجمه خاصی دارد. بسیاری از این ترجمه‌ها بین انسان‌ها مشترک هستند و اغلب افراد، نمادها را به‌شکلی یکسان درک می‌کنند. مثلا برف یا هر آیتمی با شکل ظاهری آن، پیام سرما، نوستالژی آتش و هیزم و نوشیدنی داغ را برای اغلب ما تداعی می‌کند. بنابراین از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین وسایلی که در دکوراسیون خانه استفاده می‌کنیم پیامی را منتقل می‌کنند.

چگونه پیام‌های دلخواهمان را در دکوراسیون خانه قرار بدهیم؟

پیام‌های سابلیمینال با نوعی متقاعدسازی همراه هستند و پیامی ظریف را در ساختاری کلی جا داده‌اند. این پیام‌ها به‌شکل ناخواسته و با سرعت به ضمیر ناخودآگاه منتقل می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید از سابلیمینال در دکوراسیون خانه خود استفاده کنید، به‌معنای پنهان هر آیتم بزرگ یا کوچک توجه کنید. در ادامه چند پیشنهاد را برای به‌کار بردن سابلیمینال در طراحی داخلی بررسی می‌کنیم:

رنگ‌ها را به خدمت بگیرید

همه رنگ‌ها زیبا هستند البته اگر در جای خودشان به کار بروند! هر رنگی می‌تواند پیامی خاص را به دیگران منتقل کند. برای نمونه رنگ قرمز رنگی قدرتمند با انتقال هیجانی و احساسی بالاست. اگر می‌خواهید دکوراسیون شما احساساتی شدید و پررنگ در افراد ایجاد کند از این رنگ زنده غافل نشوید. قرمز نمادی از عشق است. طبق علم سابلیمینال، قرمز مانند خون، می‌تواند جریان زندگی و گاهی خشونت را یادآوری کند.

اهمیت نمادها در سابلیمینال

اگر قصد دارید بخشی از منزل خود را به مکانی برای تمدد اعصاب و آرام‌سازی تبدیل کنید توصیه می‌کنیم از رنگ سبز در کنار رنگ‌ها خنثی استفاده کنید. رنگ سبز برای همه ما نمادی از طبیعت، آرامش، رویش و شادابی است و احساس پیوند با جهان هستی را به ناخودآگاه ما منتقل می‌کند.

از اهمیت نمادها در سابلیمینال غافل نشوید

یکایک آیتم‌ها و اکسسوری‌های مورد استفاده شما در دکور خانه، نمادی را در دل خود دارند و آن را در قالب یک پیام به شما و مهمانان‌تان منتقل خواهند کرد؛ حتی اگر متوجه آن‌ها نشوید! ممکن است یک تابلوی زیبا به شکل دایره را به دیوار خانه آویزان کنید اما پشت ظاهر زیبای آن که به اعتقاد خودتان، مطابق سلیقه‌تان بوده‌است، تمایل عمیق شما به وحدت، خانواده یا بقا و تداوم قرار گرفته‌باشد! بله، در علم سابلیمینال، اشکال گرد و دایره‌ای چنین مفهومی را منتقل می‌کنند!

هر وسیله‌ای که مورد استفاده قرار می‌دهید پیامی در خود دارد. یک مجسمه کوچک با شکل فیل، تنها یک دکور چوبی روی میز شما نیست! فیل‌ها پیام خوشبختی، خرد و همچنین حیوان‌دوستی را منتقل می‌کنند و به‌طور کلی نمادی زنانه یا آنیمایی هستند.

پیام پنهان در سبک و استایل طراحی را در نظر بگیرید

یکی از اولین نکاتی که هنگام چیدمان خانه و دکوراسیون آن مورد نظر قرار می‌دهیم سبک و استایل دکوراسیون است. استایلی که این روزها ترند شده‌است سبک مینیمال در فضای خانه است که تاکید بر استفاده حداقلی از اکسسوری‌ها و به‌کاربردن الگوهای ساده و رنگ‌های خنثی دارد. اما طبق علم سابلیمینال، هر سبک و استایلی که انتخاب می‌کنید پیامی را در دل خود پنهان کرده‌است.

استفاده از سابلیمینال در دکوراسیون

استفاده از لوازم فلزی، چرمی و رنگ‌های تیره معمولا در سبک صنعتی رواج دارد. این سبک دکوراسیون می‌تواند یک زندگی ماشینی و ربات‌گونه را تداعی کند و پیام دوری از طبیعت و اصالت را منتقل نماید. در مقابل، سبک مدرن که طرفدار سادگی، ظرافت و نظم است پیام ناخودآگاه آرامش و زندگی در اینجا و اکنون را به خاطر می‌آورد. البته این سادگی اگر افراطی باشد ممکن است روح و رنگ زندگی را به ناخودآگاه منتقل نکند.

استفاده از سابلیمینال در دکوراسیون چه تاثیراتی بر روان ما دارد؟

همان‌طور که در مقاله سابلیمینال چیست بررسی شده است، سابلیمینال‌ها تنها در جهت کنترل و هدایت ناخواسته ذهن ما و با هدف تبلیغات انجام نمی‌شوند. انواعی از سابلیمینال وجود دارد که می‌تواند به رشد و بهبود زندگی ما کمک کند. این پیام‌ها می‌توانند در جهت بهبود عملکرد و سلامت روان، افزایش خودکارآمدی و اعتمادبه‌نفس همچنین تغییر عادت‌ها و رفتارهای نامطلوب موثر باشند. البته تحقیقات کامل و جامعی در این زمینه انجام نشده‌است زیرا اثرات سابلیمینال ناخودآگاه و غیرقابل آزمایش و بررسی است، اما شواهد و تجارب نشان از اثرگذاری این نمادها بر روی ذهن و تغییر رفتار دارند.

پیام‌های سابلیمینال جادویی نیستند و قرار نیست یک‌شبه زندگی فرد را زیرورو کنند. بلکه مانند دیگر ابزارهای روان‌شناختی، وسیله‌ای برای تغییرات تدریجی، بهبود عملکرد و افزایش سلامت روان هستند؛ البته اگر به‌درستی مورد استفاده قرار بگیرند. خانه ما، امن‌ترین فضا برای ماست و محیطی است که بیشترین زمان را در آن می‌گذرانیم. بنابراین استفاده از ابزار سابلیمینال در دکوراسیون این خانه، قدمی است که می‌توانیم در راستای زندگی بهتر برداریم.

کلام آخر

همه ما روزانه برای بهبود وضعیت خود و توسعه مهارت‌هایمان تلاش می‌کنیم و چشم‌اندازی روشن از آینده خود در نظر داریم. بااین‌حال، صرف ‌نظر از مسیری که انتخاب کرده‌ایم، نیاز به یک مربی کاربلد و حرفه‌ای داریم که چراغ راهی برایمان باشد. یک مربی متخصص به ما یاد می‌دهد چطور بیشترین کارایی را داشته باشیم و از چه میان‌برهایی استفاده کنیم.

تیم متخصص آکادمی آرامشیار چنین فرصتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای توسعه فردی، بهبود وضعیت روانی و حرکتی منسجم و هدفمند در مسیر اهدافتان، توصیه می‌کنیم به آدرس arameshyar.com مراجعه کنید و از آموزش حرفه‌ای متخصصان آرامشیار بهرمند شوید.

کانال تلگرام



منبع