روش‌های کسب درآمد از فتوشاپ (مبتدی تا حرفه‌ای)


روش‌های کسب درآمد از فتوشاپ (مبتدی تا حرفه‌ای)

نرم‌افزار فتوشاپ بدون شک یکی از پرکاربردترین و در عین حال پیچیده‌ترین ابزارهای تصویرسازی، گرافیک و سایر کارهای بصری است. آنقدر پرامکانات و چندلایه، که پروسهٔ یادگیری آن می‌تواند هر تازه‌کاری را دچار سرگیجه کند. خوشبختانه برای کسب درآمد از فتوشاپ، نیازی به یادگیری تمام زیر و بم‌ها و تک‌تک امکاناتش نداریم و هرکس می‌تواند به‌ فراخور علاقه یا پروژه‌های در دسترس، یکی از مسیرها را دنبال کند. پلتفرم آموزش آنلاین ایران لرن با تمرکز بر همین نکته، تعدادی از درآمدزاترین مهارت‌های فتوشاپ را به علاقمندان آموزش می‌دهد. از رُتوش و ادیت عکس گرفته تا طراحی بنر و پوستر یا طراحی آیکن و المان‌های گرافیکی و غیره، فتوشاپ یک اقیانوس عمیق است.

همانطور که در مطلب کسب درآمد اینترنتی وبسایت اشاره شده، روش‌های زیادی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد که هر فردی با هر شرایطی می‌تواند کسب درآمد داشته باشد اما روش انجامش متفاوت است. 

کسب درآمد از فتوشاپ

کسب درآمد از فتوشاپ در بازار کار ایران

بازار کار طراحان گرافیک و فتوشاپ‌کارها تقریباً در تمام نقاط جهان، بازار پرمتقاضی و داغی است. فتوشاپ‌کارها در بازار کار ایران هم اوضاع خوبی دارند و در طیف وسیعی از صنایع مشغولند. آنها می‌توانند رتوش‌کار حرفه‌ای باشند و با  آتلیه‌های عکاسی کار کنند یا طراح دیجیتال باشند و برای پروژه‌های بازی و انیمیشن، طراحی کانسپ، کاراکتر یا محیط انجام دهند. یا برای کسب و کارها تصویرسازی کنند، هویت بصری یک برند را شکل بدهند، برای کارهای تبلیغاتی طرح بزنند، در چاپخانه‌ها یا انتشاراتی‌ها کار کنند یا در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ادمین‌ فعال باشند. در یک کلام، فتوشاپ‌کاری که در شاخهٔ خودش حرفه‌ای باشد، مشکلی برای درآمدزایی در بازار کار ایران نخواهد داشت. 

طراحی پوستر

تمامی رویدادهای فرهنگی، هنری، آموزشی، تجاری و غیره، به هنر و خلاقیت طراحان پوستر نیازمندند. از جشنواره‌ها و کنسرت‌ها گرفته تا انواع نمایشگاه‌ها یا حتی محصولات فرهنگی مثل تولیدات سینمایی و تلویزیونی. همین کاربردهای گسترده امکان کسب درآمد از فتوشاپ را برای طراحان پوستر فراهم کرده و در کنارش مجالی برای پیاده‌سازی خلاقیت‌های هنری آنها بوجود آورده است. چون طراحی پوستر یکی از آنها دسته کارهای بصری است که می‌تواند جنبهٔ هنری پررنگی داشته باشد. در این حد که طراحان حرفه‌ای در رقابت‌های بین‌المللی هم شرکت می‌کنند. 

طراحی لوگو

تا به به حال به لوگوی شرکت‌های معروف دقت کرده‌اید؟ همه ما وقتی آن سیب گاز زده را می‌بینیم به یاد کمپانی معروف اپل میفتیم. لوگوها می‌توانند تلفیقی از خلاقیت و درک انتزاعی یک فتوشاپ‌کار و طراح باشند. جایی که قرار است بخشی از درونمایه و اهداف شرکت، در قالب چند المان بصری ساده و مختصر ترسیم شود. منحصربه‌فرد بودن یک لوگو، سطح شرکت سفارش دهنده و خلاقیت به کار رفته در طراحی از جمله عواملی هستند که روی قیمت لوگو تاثیر می‌گذارند. طراحی لوگو علاوه بر فتوشاپ با نرم‌افزار دیگر ادوبی یعنی ایلاستریتر هم امکان‌پذیر است اما بسیاری از طراحان برای ایجاد طرح اولیه از فتوشاپ استفاده می‌کنند. 

طراحی بنر تبلیغاتی

چه در خیابان‌های شلوغ و پررفت و آمد شهر و چه در وبسایت‌های پربازدید، بنرهای تبلیغاتی همیشه در تیررس دیدمان قرار دارند. بنرها کاربرد وسیع‌تری از پوسترها دارند و می‌توانند در هر گوشه و کناری خودنمایی کنند. از همین بابت طراحی بنر یکی از مرسوم‌ترین راه‌های کسب درآمد از فتوشاپ محسوب می‌شود. بنرها و پوسترها از خیلی جهات با هم همپوشانی دارند، اما دامنهٔ کاربردهای بنرهای تبلیغاتی بیش از پوسترهاست و جنبهٔ تجاری آنها بیشتر است. می‌توان گفت که پوسترها گونهٔ خاصی از بنرها هستند که در ابعاد کوچکتر و موقعیت‌هایی متفاوت به کار می‌روند. 

طراحی بیلبرد

طراحی بیلبرد یک جذابیت‌ ویژه‌ای برای طراحان و گرافیست‌ها دارد. اینکه می‌توانند محصول کارشان را در بزرگترین ابعاد ممکن و در سطح شهر مشاهده کنند. در واقع بیلبردها بزرگترین محصولات چاپی و خروجی کار فتوشاپ‌کارها هستند که طراحی آنها علاوه بر مقادیر مناسبی سلیقه و خلاقیت به درک نیاز کسب و کارها و درک مکان قرارگیری تبلیغ نیاز دارد. یعنی فرق هست بین بیلبردی که باید در یک میدان پررفت و آمد نصب شود و در معرض دید عابرین پیاده باشد، با بیلبردی که قرار است در وسط بزرگراه باشد و در یک لحظه، اطلاعات لازم را به چشم رانندگان و سرنشینان مخابره کند. 

طراحی بسته‌بندی

به جعبه‌‌های شرکت‌های مختلف مثل آمازون، دیجی‌کالا، یا حتی بسته‌ماکارونی دقت کرده‌اید؟ بعضی از شرکت‌ها برای اینکه برندشان به بهترین شکل در ذهن مخاطب حک بشود از بسته‌بندی‌های خاص استفاده می‌کنند. مبحث بسته‌بندی یا به‌اصطلاح پکیجینگ، به‌قدری اهمیت دارد که می‌تواند به تنهایی سرنوشت یک محصول یا برند خاص را دگرگون کند. چه بسیار محصولاتی بوده‌اند که از نظر کیفیت، برتری خاصی نسبت به رقبایشان نداشته‌اند و فقط و فقط به‌خاطر ذوق و خلاقیت یک طراح، فروش به مراتب بیشتری از سایر رقبا کرده‌ و جایگاهشان را در بازار تثبیت کرده‌اند. جعبه‌ها و بسته‌بندی‌ها بخش فوق‌العاده مهمی از هویت بصری برندها و شرکت‌ها هستند و امکان درآمدزایی در این شاخه برای فتوشاپ‌کارهای کاربلد همیشه برقرار است. 

فروش طرح‌های لایه‌باز

یک از راه‌های جالب برای کسب درآمد از فتوشاپ‌، مراجعه به سایت‌های خرید و فروش طرح‌های آماده است. این سایت‌ها حکم بازارچه‌ای برای محصولات بصری دارند که مشتریان انفرادی یا سازمانی از آنها انواع طرح‌ها، قالب‌ها، بِراش‌ها، آیکن‌ها و سایر محصولات بصری را خریداری می‌کنند. حالا این المان‌ها و آیتم‌های بصری می‌توانند در وبسایت و فروشگاه آنلاین مشتری به کار روند، یا برای یک پروژهٔ شخصی استفاده شوند. کافیست عبارت «خرید طرح‌های گرافیکی آماده» یا «خرید طرح‌های لایه‌باز» را گوگل کرده و از تعدد این قبیل سایت‌ها حیرت کنید. 

طراحی سربرگ و کارت ویزیت 

از بیش از یک قرن پیش تا به امروز، سربرگ و کارت ویزیت، پای ثابت معرفی کسب‌وکارها و برندها و اشخاص بوده‌اند. در واقع می‌توان این دو را جزو سنتی‌ترین و پرقدمت‌ترین آیتم‌های گرافیکی به‌شمار برد. آیتم‌هایی که هنوز هم برای تبلیغ کسب و کارها و تثبیت هویت بصری شرکت‌ها کاربرد پررنگی داشته و بعید است که به این زودی‌ها از رده خارج شوند. از وکلای دادگستری و مشاورین املاک و سالن‌های زیبایی گرفته، تا مطب‌ دکترها و فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها، همگی به کارت ویزیت نیاز دارند و  شرکت‌ها و ادارات هم هیچوقت از سربرگ‌های جذاب و خلاقانه بی‌نیاز نمی‌شوند. 

طراحی پست‌های شبکه‌های اجتماعی

امروز بخش زیادی از فعالیت‌ کسب‌وکارهای آنلاین، در بستر شبکه‌های اجتماعی (مانند لینکدین و اینستاگرام) شکل می‌گیرد. به همین دلیل، شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ، همیشه به دنبال استخدام طراحان و گرافیست‌ها خلاق هستند و می‌خواهند با حضور پررنگشان در شبکه‌های اجتماعی، از کورس رقابت جا نمانند. اینجاست که پای گونهٔ‌ جدیدی از طراحی یعنی طراحی پست‌ها و قالب‌های شبکه‌های اجتماعی، به‌عنوان یکی از سرراست‌ترین راه‌های کسب درآمد از فتوشاپ  به میان می‌آید.  

رتوش عکس

بعید است که عباراتی مثل رُتوش، روتوش یا ادیت عکس با فتوشاپ، به گوشتان نخورده باشد. علتش هم بسیار ساده است. ویرایش عکس، یکی از رایج‌ترین و دست‌به‌نقد‌ترین کاربردها و روش‌های کسب درآمد از فتوشاپ محسوب می‌شود و کارفرمایان اصلی آن، آتلیه‌های عکاسی هستند. البته آتلیه‌ها تنها کارفرمایان این بازار نیستند و روزنامه‌ها و مجلات و کلیهٔ شرکت‌های فعال در صنعت مطبوعات و انتشارات، به فتوشاپ‌کارهای حرفه‌ای و سریع نیاز دارند. در این مقاله به نکاتی در مورد شروع یادگیری یا درجهٔ سختی فتوشاپ اشاره کرده‌ایم. در اینجا یادآور می‌شویم که کارهایی مثل ادیت و رتوش عکس، تغییر رنگ، بهبود کیفیت، حذف بک‌گراند، بُرش و مونتاژ و غیره، نقطهٔ شروع مناسبی برای درآمدزایی از فتوشاپ هستند و تسلط بر آنها، زمان زیادی نمی‌برد. 

روش های کسب درآمد از فتوشاپ در ایران

استخدام تمام‌وقت و کار فریلنس 

از مزایای تبدیل شدن به یک فتوشاپ‌کار حرفه‌ای، برخورداری از آزادی عمل بالاست. چنین فردی می‌تواند در شرکت‌های بزرگ استخدام شود، یا به‌صورت فریلنس با مشتریان ریز و درشت به همکاری بپردازد. فتوشاپ‌کارها نیازی به مدرک طراحی یا تحصیل در رشته‌های هنری ندارند و می‌توانند با نمونه‌کارهای خوب، هر بیزنس و کارفرمایی را قانع کنند. در واقع سرعت عمل بالا، تسلط به ابزارهای مختلف فتوشاپ و کیفیت خروجی کار، شاید مهمترین ارکان کسب درآمد از فتوشاپ باشند.

خصوصاً اگر یک طراح یا فتوشاپ‌کار فری‌لنس باشید که دیگر نگرانی خاصی از بابت دریافت پروژه‌ها و رسیدن به درآمدهای بیشتر نخواهید داشت. سرعت بالا باعث می‌شود، در آنِ واحد روی چند پروژه کار کنید و از آنطرف تسلط کامل بر ابزارهای مختلف، تضمین می‌کند که خروجی کارتان یک سر و گردن از سایرین بهتر باشد. اینجاست که می‌توانید از سطح کارهای روتین و پروژه‌های ساده خارج شده و به لیگ فتوشاپ‌کارهای حرفه‌ای و کمیاب بپیوندید. یا حتی یک صفحه یا کانال اختصاصی بسازید و به آموزش ترفندها و قابلیت‌های فتوشاپ بپردازید.

هدف آکادمی ایران لرن، تربیت نیروهای ماهر و متخصص و معرفی آنها به بازار کار است. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت ایران لرن (https://iranlearn.net) علاوه بر آموزش کلیدی‌ترین مهارت‌های روز، از تجربهٔ تیمی از اساتید و مشاورین فعال برخوردار شده و مسیر استخدام و رسیدن به شغل و حرفهٔ دلخواه را با هزینه‌ای کمتر و در زمانی کوتاهتر طی کنید. پس همین حالا سرمایه‌گذاری روی مهارت‌های خود را آغاز کنید و مسیر حرفه‌ای خود را به‌شکلی هدفمند‌ و حساب‌شده‌ طی کنید.

کانال تلگرام



منبع