آیا خوردن شکر باعث دیابت می شود؟


آیا خوردن شکر باعث دیابت می شود؟

بیماری دیابت با اضافه وزن و چاقی ارتباط دارد اما آیا خوردن شکر باعث دیابت می شود؟ در غذاها، میوه ها و محصولات لبنی قند وجود دارد. مهم اینجاست که در میزان استفاده از قند و شکر اعتدال نداریم. چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد و شخصی که اضافه وزن دارد به طور مستقیم یا غیر مستقیم قند و شکر زیادی مصرف می‌کند. به همین دلیل کسانی که مبتلا به بیماری دیابت هستند باید از مصرف غذاهایی که قند و شکر ماده اصلی آن است، پرهیز کنند تا وزنش را در سطح مناسب کنترل کند. غذاهایی مانند پیراشکی، کیک، شیرینی، شکلات و غیره.

آیا مصرف شکر خطر ابتلأ به دیابت را افزایش می دهد؟

پاسخ این سوال خیر است. گر چه سال های زیادی بیماری دیابت را «دیابت قند» می نامیدند، اما خوردن مواد شیرین باعث ابتلا به بیماری دیابت نمی شود. دیابت نوع یک زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن سلول های بتای لوزالمعده را که انسولین می سازند، از بین می برد. چیزهایی که باعث می شود سیستم ایمنی بدن این کار را بکند عبارتند از ماده ای که به طور اتوماتیک برای مبارزه با بیماری ها تولید می شود(Autoantibody)، شیر گاو، عامل ژنتیک و عوامل محرک بدون اکسیژن (Oxygen Free Radicals). دیابت نوع 1 در افرادی که ژن مناسب برای ابتلا به این بیماری را دارند، احتمالاً توسط یکی از این عوامل محیطی ایجاد می شود. دیابت نوع 2 معمولاً نتیجه ترکیبی از عوامل  است که شامل عامل ژنتیک و چگونگی زیست بیمار می شود. بنابراین خوردن شیرینی جات گرچه سهم بسزایی در چاقی دارد، ولی عامل ایجاد دیابت نیست.

افراد چاق و خطر ابتلا به دیابت نوع 2

افراد چاق که رژیم غذایی پرکالری مصرف می کنند و فعالیت بدنی ندارند در معرض خطر بیشتری برای گسترش دیابت نوع 2 قرار دارند. در این افراد شکر بسیار زیاد در رژیم غذایی ممکن است کالری اضافی را فراهم کند و موجب افزایش وزن و چاقی شود که با عملکرد انسولین تداخل می کنند و می توانند موجب گسترش دیابت نوع 2 شوند.

کانال تلگرام

توجه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی ، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



منبع