۷ علت خستگی در محل کار


یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ – ۰۲:۴۸

سرتح در خانه

تهران (پانا) – خستگی و خستگی حین ورزش شایع است.

به گزارش ایرنا، ۷ دلیل علمی برای این نوع خستگی وجود دارد که به شرح زیر است:

بی خوابی و استرس: یک روز پر استرس و یک خواب بد شبانه می تواند منجر به کاهش انرژی و خستگی شود. بنابراین، اگر در حین ورزش احساس خستگی می کنید، باید سبک زندگی، کار و سایر روابط اجتماعی خود را از نظر میزان استرس ارزیابی کنید.

آسم و آلرژی: هر دو بیماری می توانند میزان اکسیژن را در ریه ها کاهش دهند و باعث خستگی در حین ورزش شوند. اگر بلافاصله پس از ورزش دچار سرفه، خس خس سینه یا تنگی نفس شدید، ممکن است آسم یا انقباض برونش داشته باشید. اگر مشکوک به آسم یا آلرژی هستید، با پزشک خود در مورد راه های باز کردن مجاری تنفسی خود در باشگاه صحبت کنید.

ورزش و ریتم شدید: انجام این کارها، به خصوص در شیب های تند بدون استراحت، می تواند خسته کننده باشد. خود را به دو روز در هفته محدود کنید و سعی کنید فعالیت های سبک را انتخاب کنید. یک قانون خوب این است که دو تمرین با شدت بالا را پشت سر هم انجام ندهید.

کم خونی: این وضعیت به این معنی است که گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن وجود ندارد و کمبود اکسیژن در بدن باعث خستگی در حین ورزش می شود. دلیل اصلی این وضعیت کمبود آهن است که خانم ها بیشتر آن را تجربه می کنند. از دیگر علائم کم خونی می توان به بی خوابی، سرگیجه، گرفتگی عضلات پا، بثورات پوستی و کبودی خفیف اشاره کرد. خوردن غذاهای حاوی گوشت قرمز یا غذاهای غنی از آهن می تواند به این نوع کم خونی کمک کند.

تشنگی: حتی کوچکترین افت آب بدن باعث افزایش فشار خون می شود و در این مرحله قلب با مشکل پمپاژ می کند. یکی از راه‌های تشخیص کم‌آبی بدن، وزن کردن خود قبل و بعد از ورزش است. اگر دو درصد از وزن خود را از دست داده اید، به این معنی است که آب بدن شما کم شده است و باید آب بیشتری بنوشید.

مشکلات تیروئید: کم کاری تیروئید می تواند باعث ضعف، افزایش وزن، افسردگی و درد عضلانی شود. در حال حاضر ۶۰ درصد افرادی که از این بیماری رنج می برند واقعاً به مشکل خود توجه نمی کنند و واقعاً به علائم آن توجه می کنند. اگر در حین ورزش احساس خستگی می کنید، برای بررسی مشکلات تیروئید به پزشک مراجعه کنید.

کاهش سطح گلیکوژن: گلیکوژن مقدار کربوهیدراتی است که در بدن ذخیره می شود و وقتی مقدار آن کاهش می یابد بدن برای جبران آن به سمت گلیکوژن کبد می رود مخصوصاً در حین ورزش. بهترین راه برای جلوگیری از کاهش گلیکوژن، خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات قبل از ورزش است.