۷ خاصیت سرکه سیب که هیچکس به شما نگفت!


سرکه سیب هزاران سال است که به عنوان یک ماده نگهدارنده در غذاها استفاده می شود.
مطالعات نشان می دهد که مصرف سرکه سیب فواید زیادی مانند کاهش سطح قند خون دارد.
اما آیا افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی شما واقعا به کاهش وزن کمک می کند؟
در این مقاله به بررسی تحقیقات انجام شده در مورد رابطه سرکه سیب و کاهش وزن می پردازیم.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب

سرکه سیب در یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای ساخته می شود. ابتدا سیب ها را له یا له می کنند و با مخمر مخلوط می کنند تا شکر به الکل تبدیل شود. سپس باکتری ها به اسید استیک اضافه می شوند تا الکل خشک شود.
تولید سرکه سیب سنتی ممکن است تا یک ماه طول بکشد، اما برخی از تولیدکنندگان آن را به قدری سریع می سازند که کل فرآیند یک روز طول می کشد.

اسید استیک جزء فعال و اصلی این ماده است که به نام اسید اتانوئیک نیز شناخته می شود. این ترکیب آلی طعم تلخ و بوی قوی دارد. کلمه “wood” از “acetum”، کلمه لاتین سرکه گرفته شده است.
اسید استیک یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که در بدن به استات و هیدروژن تجزیه می شود.
حدود ۵ تا ۶ درصد این ماده اسید استیک است. همچنین حاوی آب و مقادیر کمی اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است.
یک قاشق غذاخوری (قاشق غذاخوری) سرکه سیب یا ۱۵ میلی لیتر (میلی لیتر)، حاوی ۳ کالری و تقریباً بدون کربوهیدرات است.
این ماده باعث افزایش احساس سیری و کاهش مصرف کالری می شود.

سرکه سیب علاوه بر اثرات سرکوب اشتها، میزان غذا در معده شما را کاهش می دهد.
با این حال، برخی از افراد شرایطی دارند که سرکه سیب را برای آنها مضر می کند.
گاستروپارزی یا تاخیر در تخلیه معده یکی از شایع ترین عوارض دیابت نوع ۱ است.
از آنجایی که نشان داده شده است که سرکه سیب مدت زمان ماندن غذا در معده شما را افزایش می دهد، مصرف آن با غذا می تواند خطر ابتلا به گاستروپارزی را افزایش دهد.

سرکه سیب به کاهش وزن کمک می کند

نتایج یک مطالعه کوچک اما مهم در سال ۲۰۰۹ نشان می دهد که ACV یا سرکه سیب حاوی پروبیوتیک هایی است که برای روده مفید هستند و به کاهش وزن کمک می کنند.

در یک مطالعه ۱۲ هفته ای، به ۱۴۴ بزرگسال چاق ژاپنی ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) سرکه، ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) سرکه و یک دارونما داده شد.
به آنها گفته شد که مصرف الکل خود را محدود کنند اما در طول مطالعه به رژیم غذایی و ورزش خود ادامه دهند.

شرکت کنندگانی که به طور متوسط ​​۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز مصرف می کردند مزایای زیر را داشتند:

وزن کل: ۲.۶ پوند (پوند)، ۱.۲ کیلوگرم (کیلوگرم)
کاهش درصد چربی بدن: ۱۸ درصد
کاهش دور کمر: ۰.۵ اینچ (اینچ) یا ۱.۴ سانتی متر (سانتی متر).
کاهش تری گلیسیرید: ۲۶%

تغییرات در شرکت کنندگانی که ۲ قاشق چایخوری از این ماده را در روز مصرف کرده اند:

کاهش وزن: ۴.۲ پوند یا ۱.۷ کیلوگرم
کاهش درصد چربی بدن: ۰.۹ درصد
کاهش دور کمر: ۰.۷۵ اینچ یا ۱.۹ سانتی متر
کاهش تری گلیسیرید: ۲۶%

گروه دارونما ۰.۹ پوند (۰.۴ کیلوگرم) اضافه کرد و دور کمر را کمی افزایش داد.

در کارآزمایی بالینی دیگری در سال ۲۰۱۸ که شامل ۳۹ شرکت کننده در رژیم غذایی بدون گلوتن بود، کسانی که به مدت ۱۲ هفته روزانه ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) سرکه سیب مصرف کردند، وزن خود را کاهش دادند و در مقایسه با شرکت کنندگانی که سرکه سیب مصرف نکردند، وزن کم کردند. خیلی کم.

بر اساس این مطالعه، افزودن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب به رژیم غذایی ممکن است به کاهش وزن کمک کند. ممکن است درصد چربی بدن شما را کاهش دهد، به کاهش چربی شکم و کاهش تری گلیسیرید خون کمک کند.

این دو مورد از جمله مطالعات انسانی هستند که به بررسی اثرات این ماده بر کاهش وزن پرداخته اند. اگرچه نتایج دلگرم کننده است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

فواید استفاده از سرکه سیب

این ماده به غیر از افزایش وزن و کاهش چربی، فواید بسیار دیگری نیز دارد

۱. قند خون و انسولین را کاهش می دهد
هنگامی که با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف شود، نشان داده شده است که به میزان قابل توجهی سطح قند خون و انسولین بعد از غذا را کاهش می دهد.

۲. حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد
مطالعات نشان می دهد که مصرف سرکه سیب با رژیم غذایی پر کربوهیدرات باعث بهبود حساسیت به انسولین می شود.

۳. قند خون ناشتا را کاهش می دهد
مطالعات ارتباط بین مصرف این ماده و کاهش قابل توجه قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله را نشان داده است.

۴. علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را بهبود می بخشد.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ روی زنان مبتلا به PCOS که به مدت ۹۰ تا ۱۱۰ روز سرکه مصرف کردند نشان داد که تخمک گذاری دوباره شروع شده است که می تواند به بهبود حساسیت به انسولین نسبت داده شود.

۵. سطح کلسترول را کاهش می دهد
یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۲۱ از ۹ کارآزمایی بالینی نشان داد که سرکه سیب باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می شود.

۶. فشار خون را کاهش می دهد
مطالعات حیوانی نشان می دهد که سرکه با مهار آنزیم E که مسئول باریک شدن رگ های خونی است، فشار خون را کاهش می دهد، با این حال، مطالعات انسانی کاهش قابل توجهی در فشار خون نشان نداده است.

۷. باکتری ها و ویروس های مضر را از بین می برد
مطالعات نشان می دهد که این ماده بر روی باکتری های E. coli و S. aureus از جمله اشریشیا کلی (rE. coli) و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) در بدن موثر است.

نحوه استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب

ساده ترین راه برای استفاده از روغن زیتون به عنوان سس سالاد است. با سبزیجات برگ دار، خیار و گوجه فرنگی طعم بسیار خوبی دارد.
همچنین می توان از آن برای چیدن سبزیجات استفاده کرد یا فقط آن را با آب مخلوط کرد و نوشید.
مقدار مصرف سرکه سیب برای کاهش وزن ۱-۲ قاشق غذاخوری (۱۵-۳۰ میلی لیتر) در روز است که با آب مخلوط می شود.
بهتر است آن را به ۲ تا ۳ دوز در روز تقسیم کنید، بهتر است قبل از غذا مصرف شود.
استفاده بیش از حد می تواند منجر به تداخل دارویی و پوسیدگی دندان شود.
بیش از ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) در هر وعده غذایی مصرف نکنید، زیرا ممکن است باعث تهوع بیش از حد شود.

مهمترین چیز این است که سرکه سیب را با آب مخلوط کنید. سرکه بدون طعم می تواند داخل دهان و مری شما را بسوزاند.

اگرچه مصرف سرکه سیب به شکل قرص بی خطر است، اما مشکلات بالقوه زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۵، زنی پس از گیرکردن یک قرص سرکه سیب در مری خود دچار سوختگی گلو شد.