چگونه با افراد بد رفتار کنیم؟


کنترل کشم

تهران (پانا) – بخشیدن کسی که به شما ظلم کرده کار آسانی نیست، اما از هر نظر به نفع شماست. علاوه بر هدر دادن انرژی جسمی و ذهنی، کینه توزی می تواند به سلامتی شما نیز آسیب برساند. اما بسیاری از مردم اشتباهات دیگران را فراموش نمی کنند.

به گزارش ایرنا، درست است که همه شما تا به حال به یکی از این افراد برخورد کرده اید، مثلاً در خانه، محل کار، رانندگی با ماشین و می دانید وقتی نفرت آنها شعله ور می شود، چه جنایتی دارند. برای تو. اما می توانید از روش های خاصی نیز برای مقابله با آنها استفاده کنید تا خطر کمتری داشته باشند. محمد گفت: چند روز پیش از محل کارم تخلف کردم، چون تقصیر من بود، مسئولیت را بر عهده گرفتم، با رئیسم صحبت کردم و همه چیز را تصمیم گرفتم، گفتم نگران نباش، اما من استادم را خیلی خوب می شناسم؛ از این به بعد. او از این دلیل علیه من استفاده خواهد کرد.”

آنیتا می گوید: “من یک دوست صمیمی دارم که به عیب های کسی نگاه نمی کند.” اگر چیزی بگویید یا انجام دهید که او را عصبانی کند، او با شما عصبانی می شود و دیگر با شما صحبت نمی کند.

سعید می گوید: مادر همسرم به خاطر چیزی با من قهر کرده بود و دلیلش را به من نگفت، در واقع نمی دانستم او با من قهر است تا اینکه در روز تولدم برایش هدیه گرفتم، خیلی خجالتی بودم. اون روز اما همسرم و همه خواهر و برادرها شروع به خندیدن و گپ زدن کردند و بالاخره یکی از آنها گفت به خانواده ما خوش آمدید! مادرم از یک چیزی ناراحت است.

لیلا گفت: «نگرانم که در نهایت مثل پدرم شوم. او به هر دلیلی می تواند سال ها کینه داشته باشد. من واقعاً سعی کرده‌ام متفاوت باشم و در مورد هر چیزی که باعث ناراحتی یا عصبانیت من می‌شود صحبت کنم، اما گاهی اوقات احساس می‌کنم خود را نگه می‌دارم و فکر می‌کنم نباید با آن شخص صحبت کنم.»

چرا برخی از مردم غم و اندوه شما را می پذیرند و برخی دیگر از شما متنفرند؟ وقتی با یکی از این افراد عصبانی روبرو می شوید چه می کنید؟

همانطور که یکی از همکاران روانی من می گوید، نفرت می تواند راهی برای تعریف هویت شما باشد. او فکر می کند که برخی از مردم عصبانی هستند زیرا احساس می کنند “فرد اشتباهی” هستند.

روش کشتن از دیگران مانند رئیس محمد پنهان است. مثل پدر لیلا هم دیده می شود. اما در هر دو مورد، این هویت به فردی که از خودخواهی متنفر است، می‌دهد.

یک فرد عصبانی اغلب فکر می کند که دنیا به دو نیمه تقسیم شده است: صالح و شریر. روانشناسان این عامل را “جدایی” می نامند: به معنای تقسیم افراد (افکار، باورها و چیزهای دیگر) به خوب و بد است. به گفته ملانی کلاین، روانشناس بریتانیایی، این به معنای توانایی دیدن چیزها با جزئیات زیاد و پیچیدگی است. او معتقد است که این حالت از دوران نوزادی شروع می شود و معمولا در بزرگسالی افزایش می یابد.

اما برخی از ما کاملاً از نیاز به سیاه و سفید دیدن چیزها دست نمی کشیم. برای محافظت از خود در برابر ظاهری که واقعاً بد هستیم، باید به نظر برسید که واقعاً خوب هستیم. نفرت، کینه ورزی را در زمره افراد صالح و فرد نادرست را در رده مخالف قرار می دهد: افراد شرور.

در این مرحله، طرف مقابل به حق از مجرم عصبانی می شود. مشارکت کنندگان بر این باورند که یک مجرم باید به دلیل اشتباه و اعمال خود مجازات شود.

مشکل این است که میزان نفرت و خشمی که بیرون می‌آید با اشتباهی که انجام شده تناسبی ندارد. از نظر روانی، نه تنها به خاطر اشتباه اخیر خود، بلکه به خاطر یک اشتباه گذشته یا یک سری اشتباهات، با نفرت تنبیه خواهید شد. چنین اشتباهاتی اغلب در دوران کودکی رخ می دهد، زمانی که قربانی توانایی کمی برای پاسخ دادن به درد دارد. چون چاره ای نداشت جز اینکه خشمش را در درونش نگه دارد، تبدیل به فردی بی رحم شد. حالا او به خود اجازه می دهد که عصبانی و عصبانی باشد، حتی اگر بتواند احساسات خود را نسبت به شخص اشتباهی ابراز کند.

روانشناسان مدت هاست در مورد علت خشم و عصبانیت اختلاف نظر دارند. آیا همانطور که فروید و حامیانش معتقدند خشم بخشی از فرآیند انسانی است؟ یا به گفته هاینز کوهت و پیروانش این واکنش به درد یا تهدید است؟

عصب شناسان و متخصصان دلبستگی توضیح دیگری نیز دارند: خشم و عصبانیت اغلب (اگر نه همیشه) ترکیبی از عوامل درونی، نشانگرهای بیولوژیکی و تجربیات زندگی هستند. به عبارت دیگر، اگر فردی برای مدت طولانی کینه داشته باشد، برخی از عوامل زیر بر او تأثیر می گذارد: نحوه تولد، تجربیات او در طول زندگی، و روشی که آموخته است آنها را کنترل کند. احساسات وقتی بزرگ می شوند این ترکیب باعث می شود که نورون ها در هنگام احساس درد یا عصبانیت فعال شوند. شلیک نورون های ما بر رفتار ما تأثیر می گذارد.

در مقابل کسی که از شما کینه دارد چه می کنید؟

۱. عذرخواهی کنید

اگر واقعاً کار اشتباهی انجام می‌دهید، مسئولیت را بپذیرید: بپذیرید که اشتباه کرده‌اید و هر کاری می‌توانید برای رفع آن انجام دهید. اگر فکر نمی‌کنید کار اشتباهی انجام داده‌اید، اما می‌دانید که انجام می‌دهند، به آنها بگویید که نظرات متفاوت آنها را درک می‌کنید و عمداً به آنها صدمه نزده‌اید. اجازه دهید طرف مقابل بفهمد که برای این موقعیت متاسف هستید، حتی اگر فکر می کنید کار اشتباهی انجام نداده اید.

۲. بپرسید چه کاری می توانید انجام دهید تا اوضاع بهتر شود

گاهی اوقات نیت خیر و تشکر شما کافی است، اما باید آماده باشید. حتی پس از عذرخواهی، رئیس شما مانند محمد ممکن است اشتباه شما را نبیند و راهی برای بدتر کردن آن پیدا کند.

۳. بپذیرید که حتی اگر کار اشتباهی انجام داده اید، ممکن است همیشه به اندازه یک فرد عصبانی سیاه و سفید نباشد.

این چیزی نیست که بخواهید در مورد آن با همسرتان صحبت کنید، اما به شما کمک می کند تا در مورد رفتار خود صادق باشید.

۴. بهتر است به خاطر داشته باشید که عصبانیت افراد دلایل زیادی دارد

شاید پدر و مادرش هنوز او را سرزنش می کنند و او سعی می کند او را از آن درد محافظت کند. ممکن است برادر کوچکترش سرزنش نشده باشد، او همیشه به دلیل رعایت نکردن قوانین خانواده تنبیه می شد. بدترین چیز این است که وقتی او را برادرش می‌دانی، تو را کتک می‌زند.

۵. پس از عذرخواهی و ارائه دلیل برای دفاع از خود، دلیل را رها کنید

اگر سعی کنید دیدگاه خود را در مورد موضوعی که طرف مقابل می پذیرد به دست آورید، فقط باعث عصبانیت بیشتر او می شود. در بیشتر مواقع، مرد بد در نهایت عصبانی می شود. گاهی اوقات می توان این تغییر مکان را با تغییر طرز فکر تسریع کرد. سعی کنید وانمود کنید که به خشم مردم اهمیت نمی دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. روان درمانگران معتقدند که گاهی اوقات می‌توانیم با تظاهر به اینکه چیزی درست است، وضعیت را تغییر دهیم.

۶. از خارج از رابطه حمایت خوبی دریافت کنید

وقتی خانواده همسر سعید او را به خاطر عصبانیت مادرشان سرزنش کردند، او خجالت کشید، اما وقتی به او گفتند مادرشان با همه اینطور است، حالش بهتر شد. او گفت: “من مانند خانواده هستم.” در محل کار، این وضعیت دشوارتر است: شما مجبور نیستید از رئیس یا همکار خود شکایت کنید، بلکه می خواهید کمی اطلاعات جمع آوری کنید. می توانید از همکار بزرگتر خود بپرسید: “آیا او از دست شما عصبانی است؟” اجازه ندهید مکالمه شما منفی باشد، اما از او بپرسید که برای مقابله با این وضعیت چه کرده است. متوجه خواهید شد که تنها نیستید و ممکن است نکات مفیدی دریافت کنید.

۷. گاهی ممکن است امید خود را به تغییر شرایط از دست بدهید

هنگامی که این اتفاق می افتد، زمان آن است که شغل را ترک کنید، یک دوستی را پایان دهید یا یک رابطه را پایان دهید. به عنوان مثال، آنیتا در نهایت متوجه شد که هیچ امیدی به اصلاح دوستی او وجود ندارد. او گفت: “خیلی ناراحت بودم، اما زمان رفتن فرا رسیده بود.”

اگر در محل کار با یک رئیس عصبانی سر و کار دارید و در موقعیتی نیستید که بتوانید آن را ترک کنید، شرایط می تواند حتی سخت تر شود. اگر می توانید از همکاران بین المللی حمایت کنید، اما در صورت امکان، این کار را بدون شکایت یا بدگویی با رئیس خود انجام دهید، زیرا این فقط باعث بدتر شدن عصبانیت می شود. سعی کنید به یاد داشته باشید که حتی اگر به نظر می رسد که رنجش شخصی است، تنها مال شما نیست. چیزی در ذهن شخص دیگری وجود دارد که شما نمی دانید و برای شما مهم نیست. در نهایت، شور و اشتیاق به مشکلات متجاوز باز می گردد، نه قربانی.