چند نکته رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آسم


اگرچه توصیه های غذایی زیادی برای افراد مبتلا به آسم وجود ندارد ، تحقیقات نشان داده است که غذاهای زیادی وجود دارد که عملکرد ریه و سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و علائم را کاهش می دهد. برخی از غذاها همچنین علائم آسم را بدتر می کنند یا احتمال عفونت را افزایش می دهند.

آسم یک بیماری مزمن شایع است. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده ، حدود 25 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به آسم هستند و یک پنجم آنها کودک هستند.

بر اساس مقاله ای در Nutrition ، آسم بیشتر در آفریقایی-آمریکایی ها و کسانی که در طبقه اقتصادی و اجتماعی پایین قرار دارند شایع است.

مقاله ای که اکنون می خوانید در مورد غذاهایی است که افراد مبتلا به آسم باید از آنها اجتناب کنند و غذاهایی که می توانند علائم را بهبود بخشیده یا از بروز آنها جلوگیری کنند ، و همچنین نکاتی که می تواند به افراد مبتلا به بیماری مزمن کمک کند.

غذاهایی که می توانند مفید باشند

غذاهای زیر ممکن است به افراد مبتلا به آسم کمک کند.

غذاها یا مکمل های حاوی ویتامین D

شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است شانس حملات آسم را در کودکان و بزرگسالان افزایش دهد. مصرف مکمل های ویتامین D می تواند خطر آسم شدید که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود را تا حد زیادی کاهش دهد.

ویتامین D عملکرد ریه را بهبود می بخشد و عفونت های تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد.

منابع غنی ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی تن و ماهی خال مخالی
  • قارچ
  • شیر
  • کبد
  • پنیر

میوه ها و سبزیجات تازه

رژیم غذایی سالم و مغذی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مقاله ای که در سال 2020 از بسیاری از مطالعات منتشر شد نشان می دهد که مصرف زیاد میوه و سبزیجات خطر ابتلا به آسم را در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهد.

بررسی بیش از 80 مطالعه در سال 2017 نشان داد که بین مصرف زیاد میوه و سبزیجات و کاهش علائم آسم مانند آسم ارتباط وجود دارد.

همچنین بخوانید: برای این نکات میوه و سبزیجات زیادی بخورید

ویتامین ها

میوه ها و سبزیجات تازه منابع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن هستند که به بدن در مبارزه با ترکیبات مضر که می توانند به سلول های بدن آسیب برساند کمک می کند.

علاوه بر این ، خوردن میوه و سبزیجات عملکرد ریه را بهبود می بخشد و علائم آسم را کنترل می کند.

در زیر لیستی از منابع غنی از ویتامین A آمده است:

  • مرکبات مانند لیمو و انگور
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • طالبی
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی آب پز
  • گوجه فرنگیها

منابع غنی ویتامین E عبارتند از:

  • بادام زمینی مانند بادام ، آجیل و خربزه
  • دانه های آفتابگردان
  • کلم بروکلی

بتاکاروتن

لیمو و میوه ها و سبزیجات قرمز حاوی بتاکاروتن هستند. مثلا:

  • هویج
  • سیب زمینی های شیرین
  • اسکواش
  • فلفل قرمز و زرد
  • طالبی
  • ابریکوت
  • سبزیجات سبز تیره مانند کاهو و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و سلنیوم هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند.

بسیاری از میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند. مانند:

  • سیب
  • انواع توت
  • عصبانیت
  • چای سیاه و سبز

غذاهای زیر حاوی سلنیوم هستند:

  • غذای دریایی
  • حلیب
  • جوجه ها
  • سه
  • محصولات لبنی
  • نان
  • غلات صبحانه

غلات کامل

میوه های کامل همچنین به کاهش علائم آسم کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که خوردن غلات کامل در رژیم غذایی می تواند علائم را کاهش داده و کنترل بیماری را بهبود بخشد.

غلات کامل شامل غلات کامل ، ماکارونی کامل ، گندم سیاه و جو دوسر است.

همچنین بخوانید: اثرات چاقی بر بیماری انسدادی ریه یا COPD

غذاهایی که برای آسم مفید هستند

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

انجمن ریه آمریکا غذاها و نوشیدنی هایی را که ممکن است علائم آسم را بدتر کنند ، شناسایی کرده است ، از جمله:

مواد غذایی حاوی سولفیت

سولفیت یک ماده نگهدارنده است که معمولاً در غذاهای کنسرو شده و نوشیدنی هایی با ماندگاری طولانی مانند الکل ، خیار ، لیموهای فرآوری شده ، ترشی و میوه های خشک یافت می شود.

سولفیت زیاد در رژیم غذایی افراد مبتلا به آسم می تواند علائم را بدتر کند. انجمن ریه آمریکا هشدار می دهد که غذاهای حاوی سولفیت ، به ویژه الکل ، حتی می توانند باعث آسم شوند. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که الکل سفید می تواند در افراد مبتلا به آلرژی ایجاد کند.

سالیسیلات ها

سالیسیلات ها ترکیباتی هستند که در انواع چای ، قهوه ، غذاهای تند یا غذاهای تند یافت می شوند. به ندرت ، برخی از افراد مبتلا به آسم به ترکیبات خود حساسیت دارند و ممکن است پس از مصرف علائم مکرر داشته باشند.

دو مطالعه انجام شده در سال 2014 نشان داد که آسپرین ، از جمله سالیسیلات ، آسم را برای برخی از افراد بدتر می کند.

فست فود

مطالعه ای که در سال 2013 سطح فست فودها را در کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داد ، نشان داد ؛ افرادی که این غذاها را سه بار در هفته یا بیشتر می خورند ، بیشتر در معرض ابتلا به آسم و بیماری های دیگر هستند.

باید از محرک های دیگر اجتناب کرد

افراد مبتلا به آسم باید محرک هایی را که علائم آنها را تشدید می کند یا باعث حمله می شوند ، شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنند. انجمن ریه آمریکا لیستی از نکات و اطلاعات مربوط به محرک های رایج را ارائه کرده است:

  • داروهای قابل خرید بدون نسخه ؛ مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • حساسیت های غذایی رایج مانند حساسیت به بادام زمینی و صدف
  • دود؛ مانند دود سیگار ، دود آتش و شومینه.
  • هوای ناخوشایند ، مانند طوفان ، باد ، هوای سرد یا مرطوب
  • آلودگی هوا ، دود ، دود خروجی خودرو و بخارات شیمیایی
  • تب یا بزاق حیوانات با خز یا پر
  • قرار گرفتن در معرض ذرات خاک ، قارچ ها ، دانه های قارچ و میکروب ها

سایر نکات مفید برای کنترل علائم آسم

انجمن ریه آمریکا توصیه می کند که بیماران به طور فعال بیماری را مدیریت کنند. تعیین یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به شما کمک کند تا طرحی را برای جلوگیری از محرک ها و استفاده به موقع داروها تهیه کنید.

مشاهده و ثبت علائم کمک می کند تا درک کنید که چگونه لوگا از غذا ، فعالیت ها و محیط هایی که باعث حملات آسم می شوند اجتناب می کند.

چاقی می تواند علائم آسم را بدتر کند. ورزش سالم و رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات به کاهش وزن افراد کمک می کند.

مقاله ای که در سال 2019 منتشر شد نشان می دهد که عفونت های ویروسی همچنین می توانند علائم آسم را ایجاد کنند. اقدامات پیشگیری از عفونت های ویروسی مانند شستن دست و واکسیناسیون می تواند خطر عفونت های تنفسی را کاهش دهد.

خلاصه

اگرچه هیچ رژیم غذایی مناسبی برای کاهش یا جلوگیری از آسم آسم وجود ندارد ، اما غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند علائم را کاهش داده یا بدتر کند.

غذاهای غنی از میوه و سبزیجات ، چربی کم و غذاهای سرخ شده ، می توانند به کنترل علائم کمک کنند.

ردیابی عوامل محرک و علائم آسم و مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به کنترل موثر این بیماری کمک کند.

همچنین بخوانید: غذا برای حفظ سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید