چرا بدون دلیل اضافه وزن داریم؟


چه چیزی باعث چاقی یک روزه می شود؟

چاقی نه تنها باعث چاقی می شود ، بلکه عوامل زیادی بر افزایش وزن شما تأثیر می گذارد که ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله علل چاقی را بررسی می کنیم.

چاقی یک بیماری جدی است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از مردم علت وزن و چاقی خود را نمی دانند و فکر می کنند همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل اضافه وزن دارند. به همین دلیل ، در این مقاله از مجله سلامت Apple ، سعی کرده ایم دلایلی را که ممکن است باعث افزایش وزن شما شده اما از آن مطلع نیستید ، با استفاده از آخرین اطلاعات بهداشتی بررسی کنیم. با ما بمان

چرا بدون دلیل اضافه وزن داریم؟

اول ، باید بگوییم چاقی بدون دلیل وجود ندارد ، و اگر فکر می کنید علت چاقی شما مشکل بالاتری است ، بسیار در اشتباه هستید. دلیل برنده شدن به سبک زندگی یا وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. برخی از افراد نیز تصور می کنند که کمتر غذا می خورند و درست غذا می خورند و علت چاقی خود را بدون خوردن زیاد می فهمند ، اما این فقط صورت مشکل را پاک می کند و کمکی نمی کند.

نکات زیر ممکن است یک یا چند دلیل برای افزایش وزن و اضافه وزن باشد ، اما از آنها آگاهی ندارید:

نشستن

عدم تحرک روزانه و اصطلاحاً بی تحرکی عواملی هستند که در افزایش وزن و بیماری های مزمن نقش دارند. کار روی میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همه فعالیت های اتاق نشیمن است.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه روی 464 فرد چاق و چاق نشان داد که متوسط ​​نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری بوده است. کارهایی که پس از تماشای تلویزیون انجام شد ، نقش اصلی را در افراد کم تحرک در این مطالعه ایفا کرد.

ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در تحرک ایجاد کرده و از چاقی جلوگیری کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که جایگزینی تنها 1 ساعت نشستن با 1 ساعت ایستادن در طول روزهای کاری باعث کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش وزن می شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که زمان زیاد پشت صفحه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات کوچک مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش ، یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز کار ، یا رفتن به محل کار با دوچرخه ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین می تواند به راحتی به بدن شما کمک کند تا چربی بیشتری بسازد. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون خوردن زیاد است ، می تواند شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی منبع اصلی قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، مطالعه روی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز باعث افزایش وزن بیش از دو کیلوگرم در سال می شود.

اگرچه مصرف شکر و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، اما قطع ناگهانی قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند ، بنابراین بهتر است مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از عوامل اصلی چاقی هستند و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی به دلیل خوردن غذاهای فرآوری شده است. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات شیرین ، فست فودها و غذاهای مایکروویو حاوی انواع مواد ناسالم مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم است که بدون شک برای سلامتی شما مضر است و می تواند منجر به چاقی شود.

علت چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خورند ، 32 درصد بیشتر از کسانی که غذاهای فرآوری شده کمتری مصرف می کنند ، چاق هستند.

غذاهای بسیار فرآوری شده اغلب کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند که باعث احساس سیری می شود ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

نداشتن خواب کافی

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. خواب ناکافی در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه ای بر روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی پایین (BMI) و سطوح بیشتری از ویسفاتین (پروتئین پنهان در سلول های چربی) نسبت به زنانی هستند که 6 ساعت یا بیشتر در روز می خوابند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که می گویند 7 ساعت در شب یا بیشتر با 33 درصد کاهش وزن در مقایسه با کمتر از 7 ساعت خواب.

اگر خواب بی کیفیتی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (رایانه ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، با کاهش میزان مصرف کافئین و زمان خواب ، بهبود یابید.

عدم مصرف غذای سالم کافی

عدم خوردن غذاهای کامل سالم می تواند برای سلامتی شما مضر باشد زیرا خوردن غذاهای فرآوری شده ناسالم می تواند منجر به افزایش وزن شود. در حقیقت؛ وقتی صحبت از غذاهای سالم می شود ، بهتر است غذا نخورید و این همان چیزی است که باعث می شود بدون خوردن زیاد وزن خود را افزایش دهید.

یک مطالعه 609 فرد بزرگسال چاق را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم غذایی کم چرب و کم کربوهیدرات را طی 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که میزان مصرف سبزیجات خود را افزایش دهند ، میزان مصرف قند اضافه ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنند ، غذاهای کامل با مقدار کمی از مواد مغذی غنی از مواد مغذی بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه آماده کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد هر دو گروه غذایی وزن یکسانی از دست دادند-12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات. چنین نتایج نشان می دهد که کیفیت غذا یک عامل کلیدی در کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. سعی کنید به تدریج تمام غذاهای مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را در رژیم غذایی و میان وعده های خود قرار دهید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار رایج در زندگی امروز است که می تواند علت چاقی شما باشد. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و اشتیاق به غذاهای خوشمزه و پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که سطوح بالای کورتیزول در افراد چاق نسبت به افراد غیر چاق بیشتر است.

افزایش وزن بدون اضافه وزن

ع

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند ، نسبت به افرادی که فقط توصیه های معمول رژیم غذایی را دریافت کرده بودند ، افزایش وزن بیشتری را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، زمان گذراندن در طبیعت و مدیتیشن را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما بیماریهای خاصی دارید

اگرچه علت چاقی اغلب به شیوه زندگی نادرست و نکاتی که ذکر کردیم برمی گردد ، اما برخی مشکلات سلامتی نیز می تواند باعث چاقی شود. در حقیقت ، دلیل افزایش وزن بدون خوردن زیاد و حتی انجام فعالیت بدنی زیاد می تواند به این امر مربوط باشد ، هر چقدر هم که برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید ، باز هم تجمع بیش از حد چربی بدن را تجربه خواهید کرد. عوارض چاقی عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر عملکرد غده تیروئید شما تأثیر می گذارد ، می تواند باعث چاقی شود و منجر به افزایش یا کاهش وزن شود.
  • غمگین: این شرایط روانی رایج با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): PCOS می تواند با تحریک تعادل هورمونی زنان در سنین باروری باعث افزایش وزن شود و کاهش وزن را پیچیده کند.
  • بستر: BED یک مصرف بیش از حد مزمن است که قابل کنترل نیست و می تواند منجر به عوارض زیادی از جمله افزایش وزن بر سلامتی شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن همراه هستند ، بنابراین برای تشخیص دقیق مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و ضد افسردگی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید در اثر مصرف داروهای خود وزن اضافه کرده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اخرین حرف

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. محرومیت از خواب ، بی تحرکی و پرخوری غذاهای فرآوری شده یا شیرین از جمله عاداتی است که ممکن است خطر افزایش وزن را افزایش دهد. با این حال ، هنگامی که علت چاقی مشخص شد ، چندین تغییر ساده مانند رژیم غذایی سالم ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در سالم ماندن و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید