پایان انحصار «استاد»!


لاس مدرسه

تهران (پانا) – زمینه سازی برای شکستن صلاحیت نظارتی آموزش زبان انگلیسی در مدارس را می توان وظیفه بزرگ و بلندمدت دولت ملی برای پاسخگویی به خواسته شش سال پیش رئیس اجرایی کشور دانست.

شش سال از سخنان رئیس جمهور انقلاب مبنی بر لزوم لغو تکلیف آموزش زبان انگلیسی در مدارس می گذرد. زمینه و دلایل اجرایی شدن این مهم در نهایت توسط وزارت آموزش و پرورش دولت ۱۳ ارائه شد تا سربلندی وزارت این حوزه با سایر حوزه ها برابری کند و زمان کوتاهی از تاسیس دولت مردم، تلاش های بزرگ و بلندمدت برای رعایت دستورالعمل ها.

در اردیبهشت ۱۳۹۵ حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در خصوص آموزش زبان های خارجی در مدارس فرمودند: [تکرار می کنم‌]… این اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما بد است. بله، شما باید یک زبان خارجی بدانید، اما زبان خارجی فقط انگلیسی نیست، زبان علم فقط انگلیسی نیست. چرا زبان های دیگر به عنوان دوره زبان در مدارس در نظر گرفته نمی شوند؟ چی شده؟… عزیزم! در کشورهای دیگر به این موضوع می پردازند و از نفوذ، مداخله و توسعه زبان خارجی جلوگیری می کنند. ما کاتولیک تر از پاپ هستیم! [البتّه‌] من نمی گویم که فردا برویم و زبان انگلیسی را در مدارس تعطیل کنیم. نه، منظور من این نیست. برای دانستن آنچه انجام می دهیم؛ ما باید درک کنیم که این گروه چگونه می‌خواهد نسل‌ها را در این کشور تربیت کند و شرایط را چگونه می‌خواهد».

این سیاستی است که پایان می یابد و می شکند

روز گذشته معاون وزیر و رئیس اداره مدارس و مدارس غیردولتی و سازمان توسعه و انکشاف عامه وزارت آموزش و پرورش با بیان فقدان صلاحیت اداری زبان انگلیسی گفت: »

به این ترتیب، موضوع مهمی که سال ها مطرح بود، کمتر از یک سال پس از استعفای یوسف نوری، با دانش اجرایی شد.

احمد محمود زاده درباره ورود زبان های مختلف در مدارس غیردولتی به پانا گفت: به گفته رئیس وزیر باید وضعیت زبان انگلیسی لغو شود، بنابراین در مدارس غیردولتی است، دولت جایی برای تدریس دارد. دانش‌آموزان به زبانی غیر از انگلیسی… این موضوع با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که در حال آماده‌سازی برای ورود زبان‌های فرانسوی و آلمانی به مدارس است، بحث شده است.

نیاز به کار برابر در مدارس دولت نیست

معلم و پژوهشگر باسابقه در حوزه آموزش، گنجاندن زبان آلمانی و فرانسه در کتاب های درسی مدارس غیردولتی از مهرماه سال جاری، شیوع کنترل زبان انگلیسی را رقم زد.

حمیدرضا نیکون نژاد، معلم پیشکسوت و کارشناس آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا با ابراز خرسندی از گنجاندن دو زبان آلمانی و فرانسوی در مدارس غیردولتی اظهار داشت: این دو زبان در مدارس غیردولتی گنجانده شده اند. . “آلمانی و فرانسوی زبان های علمی مهم جهانی هستند که می توانند در سیستم دانش ما گنجانده شوند.”

او گفت: «افزودن کتب درسی زبان فرانسه و آلمانی به کتب درسی غیر مدرسه ای می تواند در آینده در مدارس دولتی گنجانده شود.

این معلم با تاکید بر اینکه تنوع دانش زبان های خارجی راهی برای بهبود و تقویت جامعه قبل از فرهنگ های بیگانه است، باید در مقابل هدف هجمه های فرهنگی غرب به پژوهش، سلاح به دست بگیریم. شکستن کنترل زبان انگلیسی در مدارس و تسلط دانش آموزان به زبان های فرانسوی و آلمانی کار بزرگ و راهی برای موفقیت این رویکرد است.

نیک نژاد گفت: لغو آموزش زبان انگلیسی منجر به دموکراسی در فرهنگ می شود، زیرا تنوع نظام آموزش زبان به تحول توسعه آموزش زبان کمک می کند.

ما نتوانستیم انگلیسی را آموزش دهیم

این معلم قدیمی گفت: در این مهم فرصت ها و تهدیدها ذکر شده است، اما در تهدیدات باید به تاریخچه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در مدارس کشور در سال های اخیر اشاره شود. وضعیت نشان می‌دهد که ما سال‌هاست انگلیسی تدریس نکرده‌ایم.”

وی افزود: بررسی اجمالی نشان می‌دهد که تنها زبان انگلیسی در شهرهای بزرگ و بخش‌های مرفه جامعه توسعه یافته است. این گسترش نیز ناشی از استفاده از کلاس‌های درس خارج از روستا بوده است.

نیکونژاد گفت: رئیس اجرایی به درستی به مشکل سیستم اشاره کرد. اما در طول سال‌ها، ما هیچ اقدام مشخصی برای لغو نظارت بر آموزش زبان انگلیسی ندیده‌ایم.

وی در پایان گفت: برای بررسی عملکرد مدیر دبیرستان و تیم پر مشغله وی دیر شده است. تنها یک سال از سمت وزیر افتخاری می گذرد. البته توجه و تلاش آنها برای تدوین روشهای مدیریتی برای مستندسازی تحول بنیادین دانش به حدی است که در صورت قرار گرفتن در مسیر صحیح، در چند سال آینده رشد خواهد کرد. به طور کلی عدم کنترل زبان انگلیسی در سیستم آموزشی در صورتی ارجحیت دارد که در برنامه درسی مدارس دولتی و غیردولتی با هدف خاصی گنجانده شود.

جراحی دردناک و استرس زا است!

همچنین شیوا قاسمی پور، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی، تحول نظام دانش و ایجاد سیستم یکپارچه‌سازی مشابه داوری دانش و گنجاندن زبان‌های فرانسوی و آلمانی را به عنوان زبان‌های جداگانه توصیف کرد. برخی از شرایط و ضوابط

وی گفت: بی شک سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از بهترین اسنادی است که به عنوان نقشه راه مدیران و مشاوران کشوری در حوزه آموزش و پرورش تدوین شده است.

چهره مریوان در مجلس شورای اسلامی در خصوص جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات روز معلم و رهبر کبیر انقلاب اسلامی و محوریت آن بر متن تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: «انحصار موجب فساد می‌شود». کنترل است، هیچ وضوحی وجود ندارد، تنوع زبان ها در سیستم آموزشی یکی از بهترین شیوه های یوسف نوری است.»

قاسمی پور گفت: هفته گذشته در کمیسیون آموزش و تحقیقات، فعالیت ها و مهمترین فعالیت های این معاونت را با مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش بررسی کردیم. هدف اصلی این رویداد ارتقای سطح کیفی آموزش در مدارس است که در سال های کرونا آسیب های زیادی دیده است. بعد از شش سال کار کن.»

خطاهای عملیاتی در زمان مناسب اصلاح خواهد شد

وی ادامه داد: در گزارش اقدامی که وزیر محترم آموزش و پرورش از ابتدای تصدی خود به مجلس تقدیم کرده اند، هر چند مشکلات و مسائل حل نشده باقی مانده است، باید تکمیل شود، اما تمهیدات انجام شده باید تماماً مطابق با قانون اساسی باشد. الزامات مجلس و بودجه دبیرکل.. »

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی آموزش و پرورش در پاسخ به برخی ایرادات لغو کنترل زبان انگلیسی در مدارس غیردولتی و اجرا نشدن آن در مدارس دولتی، مدارس دولتی را نقض قوانین دانست. حق آموزش با بیان این که: «این یک پروژه آزمایشی مبتنی بر اصول و قانون است که هر عمل جراحی باید از ابتدا تا انتها انجام شود.» عقلانیت بیان می کند که این یک تغییر است، ابتدا در یک انجام می شود. جامعه آماری کوچک، و سپس در سراسر سیستم دانش پس از گذراندن آزمون ها و یافتن راه حل ها و خطاها انجام می شود.

قاسم پور افزود: ارائه سیستمی با ساختارهای مناسب برای حذف صلاحیت نظارتی آموزش زبان انگلیسی در مدارس سراسر کشور و از نظر فیزیکی نظام دانش تا سال گذشته نیازمند زمان و دقت است.

* خبرنگار: محمد دانشور