ویتامین C ، مزایای آن و مقدار مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C ممکن است به بیماری هایی مانند زوال عقل کمک کند. با این حال ، مطالعات بیشتر انسانی برای درک اثرات مکمل ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای بی دلیل در مورد ویتامین C

اگرچه ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، اما ادعاهای بی اساس زیادی دارد که در شواهد ضعیف یا بدون شواهد ذخیره می شود. در اینجا برخی از ادعاهای مبهم در مورد ویتامین C آمده است:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
اگرچه به نظر می رسد ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، اما از آن جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
مطالعات کمی دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به سرطان های متعدد مرتبط کرده است. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماری های چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری بر روند این بیماری ها ندارند یا حتی ممکن است مضر باشند.

ممکن است مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه به نظر می رسد افراد مبتلا به مسمومیت با سرب ویتامین C پایینی داشته باشند ، اما هیچ شواهد محکمی از مطالعات انسانی وجود ندارد که ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید در غذا یا مکمل ها یافت شود. این با بسیاری از مزایای ملموس برای سلامتی همراه است ، مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، جلوگیری از حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر بیماری های قلبی و زوال عقل.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب است که برخی ادعا می کنند که مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به مصرف این ویتامین در غذا دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث درد معده شود ، از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف زیاد آن می تواند برای افرادی که به طور معمول سطح آهن بالایی دارند مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن مقادیر زیادی را در عرض چند ساعت پس از خوردن غذا تولید می کند ، استفاده زیاد از آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، غیرممکن است که مقدار اضافی ویتامین C به یک مشکل تبدیل شود. افراد سالم ، جذب ویتامین C و خوردن بیشتر از میزان توصیه شده روزانه را به سادگی بدن لوگا را پاک می کنند. به عبارت دیگر ، شما باید 29 عدد لیمو یا 13 عدد فلفل دلمه ای بخورید تا جایی که می توانید برسید.
با این حال ، افراد در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C در هنگام مصرف مکمل ها هستند و گاهی اوقات مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

همه عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله گوارش و سنگ کلیه ، به نظر می رسد هنگامی که افراد دوزهای بالای 2000 میلی گرم مصرف می کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را فقط در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند در معرض پرخوری هستند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که بیشتر آنها علائم معده هستند. با این حال ، عواقب جدی تری مانند افزایش وزن و سنگ کلیه نیز می تواند باعث دوز بالای ویتامین C شود.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید