مزایا و معایب نوشیدنی های مختلف


نوشیدنی ها

تهران (پانا) – معمولاً وقتی پشت میز می نشینید و هر بار که می خواهید غذا بخورید، به آنچه داخل بشقاب است توجه می کنید، اما به نوشیدنی که همراه غذا و جدا از آن مصرف می شود، توجه زیادی نمی کنید. اگرچه ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. نوشیدنی هایی که هر فرد در طول روز می نوشد می تواند برای بدن مضر، مضر یا مفید باشد.

دکتر شهاب علیعلی با تاکید بر اهمیت نوشیدنی ها گفت: نوشیدنی هایی که در طول شبانه روز مصرف می کنیم تا وارد بدن مان شود، می تواند برای بدن مفید یا مضر باشد. من نوشیدنی ها را به سه دسته تقسیم می کنم: خوب، خنثی و بد. نوشیدنی های سالم نوشیدنی هایی هستند که با تامین مواد مغذی نیازهای تغذیه ای بدن را تامین می کنند که باعث می شوند احساس بهتری داشته باشیم، به ما انرژی می دهند و مضر نیستند. از جمله نوشیدنی های سالمی که می توان به آن اشاره کرد آب، لبنیات مانند شیر و لبنیات مانند کره و هر آنچه که به شیر، آب میوه طبیعی و چای مربوط می شود، گیاهان دارویی از مفیدترین کارهایی هستند که می توانیم انجام دهیم. به آن آب مفید می گویند.

سردرد و کمردرد ناشی از ننوشیدن آب کافی

این متخصص تغذیه و تغذیه درباره ماهیت آب و اهمیت مصرف آن گفت: حدود ۶۰ درصد وزن بدن ما را آب تشکیل می دهد که در بسیاری از عملکردهای محیطی و فیزیکی نقش دارد و وابسته به آب است و برای تنظیم متابولیسم بدن عمل می کند. ، برای سلامت پوست مفید است. کم آبی بدن می تواند باعث بسیاری از بیماری های جسمی مانند سردرد و کمردردهای غیر قابل توضیح شود. با توجه به اینکه دیسک های قسمت پایین کمر پر از آب هستند و مانند یک مخزن عمل می کنند، اگر آب به اندازه کافی خوب نباشد خشک شده و مشکل ایجاد می کند.

این متخصص تغذیه و تغذیه تاکید کرد: نوشیدن آب در موارد سرطان یا درد مفاصل مفید است. زیرا می دانیم که آب دستی روغنی با حجم زیاد است. آب به نرم شدن مفاصل بین استخوان ها کمک می کند و کمبود آن باعث کاهش سایش بین سطح پوست و ایجاد درد و تورم می شود.

اولیایی همچنین گفت: مصرف خوب آب باعث افزایش سطح ایمنی بدن و افزایش تمرکز می شود، زیرا می توان سموم را از بدن دفع کرد. همچنین می تواند سطح خون اکسیژن دار را به ماهیچه ها افزایش دهد و از تورم آنها جلوگیری کند. آب در تنظیم دمای بدن نیز نقش دارد. اینها کارکردها و اهمیت نوشیدن آب در بدن هستند و هر چیزی که بتواند آب بدن را برای نوشیدن فراهم کند به این عملکردها کمک می کند.

نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه جایگزین آب نیستند

وی خاطرنشان کرد: البته برخی نوشیدنی ها شبیه آب هستند اما آب ربطی به آن ندارد. آنها می توانند از بدن آب تولید کنند، مانند چای یا نوشیدنی های کافئین دار، مانند قهوه و نسکافه، که به دلیل داشتن تانن یا کافئین، به عنوان ادرارآور عمل می کنند، چای، قهوه و نسکافه و آب را از بدن دفع می کنند. اگرچه برخی فکر می کنند آب می خورند و آب را جایگزین آب می کنند، اما اشتباه می کنند.

این پزشک متخصص تغذیه ادامه داد: اما شربت های گیاهی، عرقیات سنتی مانند شربت آبلیمو، شربت خاکشیر، شربت نعناع و…، آب میوه، آب سبزیجات طبیعی از جمله مواردی است که جایگزین آب می شود. . علاوه بر این، می توانند مواد مغذی زیادی را برای بدن فراهم کنند.

وی درباره نوشیدنی های مفید دیگر گفت: از دیگر نوشیدنی های مفید می توان به شیر و خانواده شیر مانند کره شیر، نوشیدنی با پایه شیر اشاره کرد. اینها می توانند چربی، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها و آنزیم های مختلف بدن را تامین کنند و بسیاری از نیازهای بدن را برطرف کنند. به عنوان مثال، شیر حاوی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، سدیم و مقدار کمی آهن است. ویتامین C، ویتامین A، ویتامین D و B6، B12، B1 و B2 از جمله محتویات شیر ​​هستند و از مفیدترین نوشیدنی ها به شمار می روند.

اولیایی گفت: از دیگر نوشیدنی های خوب می توان به آب های طبیعی اشاره کرد. آب میوه های طبیعی حاوی ویتامین ها، آب، الکترولیت ها و مواد معدنی هستند. میوه های مختلف حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی هستند که می توانند بسیار مفید باشند. اما اجازه ندهید آب جایگزینی برای خوردن میوه باشد. از آنجایی که میوه ها بهتر از آب هستند، حاوی فیبر و مواد معدنی و ویتامین های بیشتری هستند. فیبر برای سلامت دستگاه گوارش مهم است و باید با مصرف میوه ها و سبزیجات و غلات فیبر ۲۵ گرم فیبر بدن را تامین کنیم.

نوشیدنی های گازدار زیاد ننوشید

این متخصص تغذیه و تغذیه با بیان اینکه دسته دوم نوشیدنی هایی است که من به آن ها نوشیدنی های خنثی می گویم، گفت: این نوشیدنی ها مفید هستند و در صورت زیاده روی در مصرف می توانند مضر باشند. به عنوان مثال، نوشیدن چای یا نوشیدنی حاوی کافئین مانند قهوه و نسکافه در صورت مصرف زیاد، این کافئین می تواند باعث تحریک سیستم عصبی، بی خوابی، بیداری و مشکلات دفع آب از بدن شود. اما اگر به شکلی و در حد اعتدال مصرف شود، مفید است، حال شما را بهتر و قوی می کند و نوشیدنی خوبی محسوب می شود.

وی یادآور شد: مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار منجر به اعتیاد یا اعتیاد می شود که به کبد و کلیه ها آسیب می رساند. به عبارت دیگر، بیش از حد، این نوشیدنی ها نوشیدنی های ناسالم محسوب می شوند. مثلاً اگر بعد از شام زیاد چای بنوشیم و چای بنوشیم، به خصوص افرادی که مستعد کمبود آهن هستند دچار کم خونی می شوند.

اولیایی می گوید: ماءالشعیر یا ماءالشعیر نوشیدنی خنثی است، اما اگر به درستی مصرف شود، می تواند ویتامین های گروه B را به بدن برساند. اما اگر حاوی قند، مواد شیمیایی یا طعم دهنده هایی باشد که می توان بلافاصله مصرف کرد، می تواند مضر باشد.

مراقب نوشیدنی های ناسالم باشید

این متخصص تغذیه و تغذیه به گروه نوشیدنی های مضر اشاره کرد و گفت: در این دسته می توان به نوشابه های الکلی، انرژی زا، نوشابه های گازدار اشاره کرد که به سادگی مواد مغذی را به بدن نمی رساند، بلکه می تواند به بدن آسیب برساند. این هم بد است. به عنوان مثال، نوشیدن مشروبات الکلی در هر مقدار می تواند باعث مشکلات کبدی و آسیب کبدی شود. بسیاری از افرادی که الکل مصرف می کنند از تخریب بسیاری از ویتامین ها از جمله ویتامین B یا ویتامین C رنج می برند که می تواند منجر به سوء تغذیه شود.

به گفته این متخصص تغذیه، نوشیدن نوشابه های انرژی زا به دلیل کافئین زیاد باعث آسیب به کلیه و کبد می شود.

وی ادامه داد: از دیگر نوشیدنی های مضر می توان به شربت ها یا آب میوه های صنعتی که فقط رنگ و قند دارند اشاره کرد که هر دو چاق کننده هستند، چون دارای رنگ و ادویه هستند می توانند باعث سرطان شوند. نوشابه های گازدار یا ترکیبات جداگانه آنها از جمله شکر، رنگ، طعم دهنده ها، آب گازدار و سایر مواد می تواند به بدن آسیب برساند و باعث بیماری شود.

مراقب باشید که فقط دمنوش های گیاهی خاصی مصرف کنید

اولیایی درباره چای نیز بیان کرد: چای در صورت مصرف در جای مناسب و به مقدار مناسب می تواند یک نوشیدنی مفید به حساب آید. زیرا بسیاری از چای‌ها دارویی هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند روی بدن به‌ویژه کبد و کلیه‌ها تأثیر بگذارد. بنابراین اگر در جای مناسب و به مقدار زیاد مصرف شود مفید است ولی در مواردی که لازم نیست کافی نیست و مضر تلقی می شود.

وی همچنین گفت: برخی از نوشیدنی ها از ترکیب شیر و میوه های دیگر مانند موز، نارگیل و … که جزو نوشیدنی های سالم هستند، درست می شود، مشکلی ندارد، اما به دلیل سنگین بودن، دیر هضم بودن آن ها گاهی ممکن است. . برای بعضی ها سخت است

این متخصص تغذیه می افزاید: اما ترکیب شیر نارگیل و شیر قهوه به دلیل وجود اگزالات موجود در قهوه می تواند میزان کلسیم موجود در شیر را کاهش دهد. بنابراین، استفاده از شیر کاکائو یا شیر قهوه را به جای شیر توصیه نمی کنیم، بلکه می توانید «گهگاهی» از شیر کاکائو، شیر قهوه یا شیر قهوه استفاده کرده و لذت ببرید.

اولیایی خاطرنشان کرد: هات چاکلت، هات چاکلت، کاپوچینو از جمله غیر نوشیدنی ها هستند. اگر به مقدار مناسب مصرف شود مفید بوده و باعث بهبود خلق و خو و انرژی می شود، اما اگر زیاد مصرف شود به دلیل کافئین زیاد و قند زیاد موجود در آن باعث خستگی، چاق شدن و مضرات می شود. اگر این نوشیدنی ها جایگزین نوشیدنی های سالم شوند، آنگاه جزء نوشیدنی های بد محسوب می شوند. پس بستگی به غذا داره

خوردن سبز در حد اعتدال

وی همچنین به مصرف چای شیرین اشاره کرد و گفت: چای شیرین شبیه چای دفع کننده آب از بدن است، ادرار آور است اما اگر به مقدار کم مصرف شود اشکالی ندارد. اما شیرینی‌ها و چای‌هایی مانند شکر، شکر یا هر نوع شیرین‌کننده، قند ساده را به بدن می‌آورند که می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان، چاقی و بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت، کبد چرب و غیره شود. بنابراین مقدار چای شیرین بسیار مهم است و اگر مقدار آن مناسب باشد نوشیدنی غیر ضروری و اگر زیاد باشد مضر است.

این کارشناس تغذیه و تغذیه در پایان گفت: چای سبز از جمله نوشیدنی های موثر است که این چای به عنوان چای و غذای مناسب محسوب می شود. حاوی آنتی اکسیدان، خواص ضد پیری و ضد سرطان است و برای سلامتی مفید است، اما در صورت مصرف بیش از حد باعث کاهش فشار خون و ایجاد مشکل می شود. به طور کلی، همانطور که باید مراقب چیزی که می خوریم باشیم، باید مراقب نوشیدنی هایمان هم باشیم تا آنچه می نوشیم برای سلامتی و روحیه ما مفید باشد، در عین حال بدی هم نداشته باشد.

منبع: جامعه ۲۴