عواقب نخوردن صبحانه


    عرض المزید سالم در تعلیق حجر قربه 11

تهران (پانا) – یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی می گوید: بسیاری از بیماری های قلبی، ناباروری، بیماری های قلبی، دیابت، ضربان قلب پایین، بد خلقی، استرس بینایی، سیکل های قاعدگی نامنظم، سرطان معده، زیاده روی و کم تحرکی وجود دارد. تمام عواقب کمبود صبحانه می خورند.

به گزارش جامعه ۲۴، بسیاری از ما به نخوردن صبحانه عادت داریم و به این غذای مهم اهمیتی ندارد و صبحانه و ناهار را با هم ترکیب می کنیم، اما اگر ضرر این عمل را با سلامتی خود بفهمیم، هرگز انجام نمی دهیم.

خوردن صبحانه به بدن اجازه می دهد تا کلسیم، آهن و روی را که هر روز از طریق غذا دریافت می کنیم را به راحتی جذب کند و در نتیجه انرژی و سرخوشی در طول روز ایجاد شود.

در مقالاتی که قبلا می خوانید به فواید نخوردن صبحانه پرداخته ایم.

دکتر سما اکبری متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با جامعه ۲۴ در خصوص عوارض نخوردن صبحانه هشدار داد که نخوردن صبحانه می تواند آسیب های جدی از جمله دیابت را به همراه داشته باشد.

وی گفت: مواد مغذی باید در وعده صبحانه گنجانده شود و یکی از مهم ترین وعده های غذایی که نباید فراموش شود، صبحانه است.

این متخصص تغذیه به اشتراک گذاشت که این موضوع در سنین مختلف فرق نمی کند و صبحانه برای بدن مفید است. بدن برای شروع خوب روز و کار کردن باید قوی باشد.

این متخصص تغذیه بهترین زمان خوردن صبحانه را یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب دانست و گفت: در این یک ساعت صبحانه انرژی لازم برای استفاده در فعالیت ها و فعالیت های روزانه را خواهد داشت.

اکبری درباره عوارض نخوردن صبحانه با بیان اینکه صبحانه فعالیت بدنی را بهبود می بخشد و به مغز کمک می کند تا بهتر کار کند، توضیح داد: اگر صبحانه نخوریم هوش ما کاهش می یابد، زیرا این کاهش است. قند کاهش می یابد بدن برای عملکرد صحیح به قند نیاز دارد. در غیر این صورت با نخوردن صبحانه فعالیت مغز کاهش می یابد و تمرکز مشکل می شود.

وی همچنین گفت: بنابراین کودکان به خصوص قبل از رفتن به مدرسه باید صبحانه بخورند. اگر غذا نخورند قدرت حل مشکل را ندارند.

اکبری با تاکید بر عدم استفاده از غذاهای باکیفیت در وعده سحری، گفت: به دلیل اینکه هنگام بیدار شدن از خواب، سطح هوشیاری کورتیزول خون در کمترین میزان است. بنابراین در این شرایط وقتی غذاهای پرکالری می خورید، کبد هنوز عملکرد مناسب خود را شروع نکرده و باعث چربی کبد و مشکلات چاقی و مشکلات ناشی از آن می شود.

این متخصص تغذیه صبحانه سبک و وعده های غذایی سبک را توصیه می کند. حتما باید برای صبحانه خرما بخورید و سبزیجات گزینه خوبی برای صبحانه هستند.

اگر صبحانه نخورید از تناسب اندام خارج می شوید

وی در ادامه گفتگو با جامعه ۲۴، یکی دیگر از عوارض نخوردن صبحانه را بدخلقی فرد دانست و افزود: نخوردن صبحانه به دلیل کاهش قند خون، بر قلب افراد اثر بدی می گذارد. یکی از عوارض نخوردن صبحانه این است که می تواند احساسی را در شما ایجاد کند و عصبانیت خود را به روشی که انجام می دهید نشان ندهید.

اکبری همچنین درباره فواید نخوردن صبحانه برای سلامتی گفت: صبحانه گرسنگی را در طول روز کنترل می کند. نخوردن صبحانه با روزه گرفتن، برهم زدن تعادل قند خون و تولید انسولین که می تواند منجر به دیابت، ناباروری و حتی بیماری قلبی شود، یکسان نیست.

او اینطور توضیح داد: افرادی که صبحانه را حذف می کنند، اغلب احساس گرسنگی شدید می کنند و میل شدیدی به خوردن غذاهای دیگر دارند، زیرا آنقدر گرسنه هستند که چربی و کالری و … را مصرف می کنند به همین دلیل بیرون می آیند. صد بار قورت دهید اکثر مردم صبحانه معمولی می خورند.

افرادی که صبحانه نمی خورند چهار تا پنج برابر بیشتر از افرادی که این کار را نمی کنند در معرض چاقی قرار دارند.

اکبری تعداد افرادی که صبحانه نمی خورند ۴ تا ۵ برابر بیشتر از افرادی است که به طور منظم صبحانه می خورند، گفت: به دلیل نخوردن صبحانه باعث کاهش تغییرات در بدن انسان می شود، زیرا باعث ایجاد یک سری بدی ها می شود. عادات غذایی، دلایل ممکن است صبحانه ناقص بخورید، فقط در طول روز به خوردن غذا یا تنقلات ادامه دهید و سیر شوید و به این ترتیب بدن و مغز بدن به درستی کار نکند و سوخت از بدن. دوباره پایین می آید

این متخصص تغذیه و تغذیه می گوید: یکی دیگر از اثرات صبحانه نخوردن کاهش ایمنی بدن است، مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند سرفه و آنفولانزا هستیم، زیرا هورمون های تحریک کننده سلول های ایمنی بدن ما به دلیل نخوردن صبحانه کاهش می یابد. صبحانه نیز برای بدن بسیار مفید است.

وی یادآور شد: کسانی که از دل درد، زخم معده یا سردرد رنج می برند، کسانی که صبحانه نمی خورند، برای مدت طولانی گرسنه می مانند. گازی که به طور مداوم توسط معده تولید می شود، گاستریت یا ورم معده، به دلیل این گاز ورودی غذایی در آن وجود ندارد، معده به کار خود ادامه می دهد، ورودی وجود ندارد، معلوم می شود که معده در داخل است و در حال چرخش است. و هنگامی که هوای زیادی بیرون می آید و جاری می شود، بد است.

این متخصص تغذیه هشدار داد که یکی دیگر از عوارض نخوردن صبحانه میگرن است. وی در این خصوص گفت: به دلیل نخوردن صبحانه یا نخوردن صبحانه، قند خون پایین می آید، فشار خون بالا می رود و در نتیجه کار از بین می رود.مغزی منجر به مهاجرت می شود.

اکبری ادامه داد: کاهش عملکرد قلب از دیگر عوارض نخوردن صبحانه است. افرادی که صبحانه را در رژیم غذایی خود قرار نمی دهند در معرض خطر بیماری قلبی، فشار خون بالا و حتی انسداد عروق هستند. در خانم ها هم شاهد از بین رفتن قاعدگی هستیم، زیرا وقتی هورمون ها اشتباه می شوند، گیج می شوند و همه این اتفاقات می افتد.

نخوردن صبحانه امید به زندگی ما را کاهش می دهد

وی بیان کرد: به طور کلی نخوردن صبحانه کیفیت زندگی ما را کاهش می دهد زیرا هر چه بیشتر صبحانه بخوریم و سالم تر باشد بیشتر زندگی می کنیم. به همین ترتیب، خوردن منظم صبحانه ما را از درگیر شدن در فعالیت های ناسالم که می تواند به سلامتی ما آسیب برساند، باز می دارد. مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و غیره، چون سیر شده ایم، دیگر تمایلی به انجام کارهای جانبی نداریم و مخلفات نمی خوریم. با صبحانه، ناهار و شام با دو میان وعده کوتاه بهترین فرم را برای بدن ایجاد می کنیم و در نهایت بدن را به حالت خوب و استاندارد در می آوریم.

این متخصص تغذیه درباره صبحانه مناسب نیز گفت: می توانید با ترکیب منوی صبحانه از حالت یکنواختی خارج شوید. به عنوان مثال، می توانید تخم مرغ یا موز، میوه ها و سبزیجات، شیر و نان، بلغور جو دوسر و شیر بخورید. برای تازه نگه داشتن منوی صبحانه، آن را با هم مخلوط کنید. باید مراقب باشیم اگر صبحانه می خوریم فواید آن را هم بخوریم. به عنوان مثال، ممکن است برای صبحانه شیر بخورید و صبح و شب شیر مصرف کنید، پس از خوردن همان شیر در صبح یا شب خودداری کنید. شیر را باید با یک چیز گرم مانند دارچین و یک قاشق کاملا مخلوط کنید تا شیر خنک شود.

وی تاکید کرد: تخم مرغ در وعده صبحانه برای بینایی و گردش خون مفید است. تخم مرغ حاوی لوتئین است و در صورت مصرف منظم از مشکلات بینایی جلوگیری می کند. این میوه برای خون مفید است و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

یک صبحانه ساده بخورید

اکبری افزود: نان برای صبحانه بسیار مفید است، حاوی قند و فیبر است. گلوکز یک کربوهیدرات ساده است که به راحتی توسط بدن جذب می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان گفت: سعی کنید صبحانه ساده بخورید. میوه ها و سبزیجات مفید هستند. غذای چرب نخورید. برای حفظ سلامت بدن، میوه ها و سبزیجات بسیار مفید هستند، آنها سرشار از فیبر هستند و آنتی اکسیدان های عالی برای سیستم گوارش ما هستند. به طور کلی صبحانه را از برنامه غذایی خود حذف نکنید، کمک بسیار مهمی برای رشد بدن، سوخت و ساز بدن و سلامت جسمانی است.