سس پستو؛ ارزش غذایی، خصوصیات و روش تهیه


سس پستو یک سس غلیظ و سبز ایتالیایی است که با سیر، دانه کاج، ریحان، فلفل قرمز و روغن زیتون درست می شود. طعم این ادویه قوی و منحصر به فرد است. در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد این سس بدانید را برای شما نوشته ایم.

ارزش غذایی سس پستو

سس پستو شیرین را می توان به جای سس پاستا، سس مرزه، سس پیتزا و سس سالاد استفاده کرد. از آنجایی که این سس مغذی است، می توان آن را در وعده های غذایی متعادل گنجاند. علاوه بر این، این سس بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است.

در جدول زیر ارزش غذایی ۱ قاشق غذاخوری (۱۶ گرم) سس پستو آورده شده است:

کالری ۹۲
چربی ۹.۵ گرم
سدیم ۱۵۸ میلی گرم
کربوهیدرات ها ۰.۹ گرم
فیبر ۰.۲ گرم
شکر گروهی ۰.۱۱ گرم
پروتئین ۱.۴ گرم
منیزیم ۳۳.۱ میلی گرم
فسفر ۳۶.۸ میلی گرم
پتاسیم ۳۱.۸ میلی گرم
منیزیم ۹.۷۶ میلی گرم

فواید سس پستو

۱. خواص آنتی اکسیدانی

سیر، آجیل کاج، روغن زیتون و ریحان سرشار از آنتی اکسیدان هستند. رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و انواع سرطان را کاهش می دهد.

آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. عملکرد رادیکال های آزاد می تواند باعث آسیب به بدن و ایجاد بیماری شود. مصرف منظم غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند سس پستو از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند.

بیماری های دیگری که سس پستو ممکن است خطر ابتلا به آنها را کاهش دهد دیابت و بیماری های دژنراتیو مانند آلزایمر است.

۲. مراقبت از قلب

روغن زیتون فواید زیادی دارد، از جمله کاهش خطر بیماری قلبی. جایگزینی غذاهای پرچرب مانند مارگارین، کره، شیر پرچرب و سس مایونز با روغن زیتون می تواند از بیماری قلبی و سکته جلوگیری کند.

۳. کاهش چربی خون

چربی های اشباع کلسترول بد (LDL) را افزایش می دهند، اما غذاهای غنی از چربی های تک غیر اشباع و چند غیراشباع مانند پستو، کلسترول بد را کاهش می دهند و در عین حال کلسترول خون را افزایش می دهند. خوب (HDL).

۴. وزن را تنظیم کنید

پستو عمدتاً در رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می شود، طبق مطالعات انجام شده این نوع رژیم باعث تغییرات طولانی مدت در وزن و دور کمر می شود. با نگاهی به غذا، سس پستو یکی از غذاهایی است که وزن افراد را کنترل می کند.

اثرات سس پستو

۱. آلرژی

برای تهیه این سس از پنیر پارمزان (تهیه شده از شیر) و دانه کاج استفاده می شود و این مواد آلرژی زا هستند، بنابراین ممکن است برخی افراد به پستو حساسیت داشته باشند. به ویژه، کسانی که به محصولات لبنی یا دانه ها حساسیت دارند ممکن است به سس پستو حساسیت داشته باشند.

برخی از علائم آلرژی غذایی عبارتند از:

  • کهیر و تورم و خارش؛
  • تنگی نفس؛
  • بی صدا
  • استفراغ؛
  • مشکل در بلع؛
  • منحرف شده

هنگامی که علائم شدید آلرژی غذایی را تجربه کردید، با پزشک مشورت کنید.

۲. افزایش فشار خون

سس پستو که در فروشگاه ها فروخته می شود، سدیم بالایی دارد. بنابراین اگر فشار خون دارید یا طبق توصیه پزشک باید از رژیم غذایی کم سدیم پیروی کنید، بهتر است از این سس ها استفاده نکنید. البته برای اینکه این سس خوشمزه را از بین نبرید می توانید خودتان آن را در منزل با کمی نمک درست کنید.

نگهداری و فروش سس پستو

انواع مختلفی از این سس در فروشگاه های مواد غذایی وجود دارد که می توانید با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید. سس پستو سبزی هم در فروشگاه ها به فروش می رسد و اگر گیاه خوار هستید می توانید سراغ این نوع سس بروید. در سس سبزیجات از پنیر و سایر لبنیات استفاده نمی شود.

سبزی اصلی سس پستو ریحان است اما اگر این سبزی در دسترس نبود می توانید از سبزیجات دیگر برای تهیه سس پستو استفاده کنید. مثلا:

  • آرگولا (آروگولا);
  • کلم؛
  • پونه کوهی؛
  • جعفری و جعفری.

برای نگهداری سس پستوی خانگی، این سس را در ظرف در بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید. در این صورت این سس به مدت ۵ روز سالم می ماند.

سس پستو خریداری شده در فروشگاه نیز باید در یخچال نگهداری شود و قبل از تاریخ انقضای درج شده روی محصول مصرف شود.

طرز تهیه سس پستو

طرز تهیه سس پستو

زمان رویداد: ۵ دقیقه
کالری: حدود ۱۲۰۰ کالری

مواد لازم برای تهیه سس پستو ۱ پیمانه

  • ۱ فنجان برگ ریحان تازه؛
  • ۳ حبه سیر؛
  • ۳ قاشق غذاخوری آجیل کاج؛
  • ۱/۳ فنجان پنیر پارمزان رنده شده؛
  • کمی نمک کوشر و فلفل سیاه تازه آسیاب شده (برای طعم دادن به سس)؛
  • یک سوم فنجان روغن زیتون.

طرز تهیه

  1. ریحان، سیر، آجیل کاج و پنیر پارمزان را در مخلوط کن یا غذاساز مخلوط کنید.
  2. مواد را با نمک و فلفل مزه دار کرده و خوب مخلوط کنید.
  3. قبل از خارج کردن مواد از مخلوط کن، روغن زیتون را به مواد اضافه کنید و کمی دیگر اضافه کنید.
  4. سس پستو آماده است. به مدت ۵ تا ۷ روز در ظرف دربسته در یخچال نگهداری شود.

چند نکته برای درست کردن سس پستو بهتر

سس پستو یک دستور ساده است. اگر می خواهید در این سس خلاقیت به خرج دهید، می توانید از گوجه فرنگی خشک، زیتون یا فلفل قرمز بوداده استفاده کنید. در انواع سس پستو از سیر، نمک و پنیر چاشنی شده به عنوان چاشنی استفاده می شود. از روغن زیتون و آجیل کاج برای مرطوب و خامه ماندن سس استفاده می شود.

اگر گیاهخوار هستید، می توانید پنیر را حذف کنید و به جای آن از نوعی مخمر استفاده کنید. همچنین، به جای آجیل کاج، می توانید دانه های مختلف (مانند تخمه آفتابگردان، تخم کتان) و سایر مغزها را به سس اضافه کنید. البته می توانید این سس را بدون مغز و دانه درست کنید.

آخرین کلمه

سس پستو را می توان با انواع غذاها استفاده کرد. تا زمانی که به مواد به کار رفته در این سس حساسیت ندارید، می توانید با خیال راحت از این سس استفاده کنید.

این سس را می توان با انواع سبزیجات و دانه ها درست کرد و هر سس طعم متفاوتی دارد. اگر سس پستو را خلاقانه درست کرده اید و به طعم بهتری دست یافته اید، خوشحال می شویم تجربه خود را با ما در میان بگذارید.


چگونه برنده شویم - مجموعه سلامت و زیبایی

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این سند فقط برای اهداف آموزشی است و باید توسط پزشک یا متخصص مشورت شود. اطلاعات بیشتر