روش صحیح نشستن روی صندلی


صندلی

تهران (پانا) – نحوه صحیح نشستن روی صندلی از این جهت مهم است که بسیاری از افراد بیش از ۱۰ ساعت در روز روی صندلی می نشینند. بنابراین صندلی می تواند در تاثیرگذاری بر دردهای جسمی و سطح سلامت فرد مفید باشد، اما متأسفانه اکثر ما در محل کار خود توجه چندانی به صندلی نداریم و زمانی که به اهمیت آن پی می بریم دچار مشکل می شویم.

البته صندلی برای مدت طولانی استفاده خواهد شد و باید بسیار راحت باشد. چندین جنبه مهم برای زندگی خوب و سلامت وجود دارد:

روش صحیح نشستن روی صندلی

مهم نیست که یک صندلی چقدر خوب و راحت باشد، نحوه صحیح نشستن روی صندلی مهم است. به همین دلیل برخی از متخصصان ارگونومی یا بهداشت شغلی با مراجعه به مطب ها، کارگاه ها، کارخانجات و … به کارمندان، کارگران و سایر افراد نحوه درست نشستن روی صندلی و کار روی صندلی را آموزش می دهند تا بیمار بیمار نشود. برای مدت طولانی روی یک صندلی کار کنید. بهتر است روی صندلی بنشینید تا بتوانید به راحتی به پشتی صندلی تکیه دهید. در این حالت مقداری از فشار وزنه به جای اینکه به عضلات ضعیف پشتی وارد شود به پشتی صندلی می رود.
سعی کنید طوری بنشینید که کف پاهایتان روی زمین باشد و زانوهایتان بالاتر از سطح باسنتان باشد. اگر زانوها بالاتر از حد معمول باشد، زانوها و لگن تحت فشار قرار می گیرند و زانوها خم می شوند. زیرا مفصل زانو ساعت های زیادی خمیده می ماند و پس از مدتی حرکت محدود می شود. در نتیجه مرد دیگر نمی توانست پاهایش را صاف کند. هنگامی که زانو خم می شود، عضله پشت ساق نامشخص و کوتاه است، بنابراین زمانی که زانو خم می شود، فرد در حین راه رفتن انرژی خود را از دست می دهد. دوم اینکه وقتی زانوها خم می شوند، عضله چهار سر ران یا عضله بسیار بزرگی که در حمایت از مفصل زانو نقش دارد، عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد و به مرور زمان ضعیف و ضعیف می شود. به دلیل ضعف این عضله، درد زانو، سفتی کشکک و … ممکن است رخ دهد. اگر محدودیت حرکتی ایجاد شده را بتوان با فیزیوتراپی، ورزش و تحرک از بین برد، می توان سلامت زانو را بازیابی کرد.

به صندلی تکیه دادی؟

لازم به ذکر است که خمیدن روی صندلی برای کمر بسیار مضر است، به خصوص بعد از یک تمرین طولانی. بسیاری از فشارها مستقیماً زمانی اتفاق می‌افتند که فردی کار سنگینی را انجام می‌دهد و روی تخت یا مبل می‌افتد. در این حالت صندلی پشتی را نگه نمی دارد که در اثر کار خسته می شود و در نتیجه عضلات و درد ایجاد می شود. تحقیقات نشان می دهد که وقتی بیش از ۱۰ درجه خم می شویم، فشار روی دیسک مهره های سوم و چهارم حتی زمانی که دندان های خود را مسواک می زنید، سه برابر می شود. بنابراین، اگر ایستاده کار می‌کنید، خم نشوید، اگر نشسته کار می‌کنید، روی صندلی بنشینید تا دست‌هایتان به راحتی به همه اشیای روی میز برسد تا از پهلو خم نشوید. همچنین افرادی که در حین کار مدام از دستان خود استفاده می کنند، بهتر است صندلی بدون دسته داشته باشند تا قدرت دستانشان افزایش یابد. افرادی که تمام روز می نشینند و بیدار می شوند باید از ویلچر استفاده کنند تا بتوانند به راحتی از روی صندلی خود حرکت کنند و راحت بنشینند و بایستند.

ارتفاع صندلی

برای نشستن صحیح روی صندلی باید ارتفاع صندلی ها را طوری تنظیم کرد که افراد با توانایی های مختلف بتوانند به راحتی آنها را تنظیم کنند. ارتفاع پایه های صندلی باید طوری باشد که وقتی انسان روی آن می نشیند پاهایش همیشه روی زمین باشد و ثابت بماند. اگر این ارتفاع بیشتر از قبل باشد کاربر باید انگشتان خود را روی زمین بگذارد. در این حالت وزنه آویزان است اما اگر ارتفاع پاهای صندلی کوتاه باشد زانوها بالاتر از لگن قرار گرفته و در مفصل ران خم می شود.

دسته صندلی

صندلی باید دارای دسته باشد تا بازوها به راحتی استراحت کنند. به همین دلیل مقداری از وزن از طریق بازوها به صندلی منتقل می شود و فشار وارده بر پشت و حتی گردن کاهش می یابد.

صندلی بالش

پشتی صندلی نباید کاملاً با کف صندلی منطبق باشد، بلکه بهتر است حدود ۱۰ درجه به پشتی تکیه دهید، یعنی زاویه ایجاد شده توسط پشتی صندلی و نشیمنگاه ۱۰ حرکت باشد. علاوه بر این، ستون فقرات کمری را نیز در قسمت پایین کمر داریم، جایی که بیشترین شکایات مربوط به کمردرد در آن توزیع می شود. برای پرکردن این قسمت در حالت نشستن روی صندلی باید یک برجستگی در همان قسمت پشتی صندلی قرار داد تا فرد روی صندلی بنشیند و گودی پشتش را پر کند، پشتش نشسته باشد. یکم خسته.

پایه های صندلی

نشستن برای مدت طولانی روی صندلی های چوبی یا فایبرگلاس می تواند سخت و بسیار خسته کننده باشد. در نهایت صندلی باید دارای فوم، ابر نرم یا چیزی باشد که بتواند فشار بدن را برای ساعات طولانی تحمل کند تا به صندلی فرد آسیب نرسد.

برای مدت طولانی روی صندلی ننشینید

اگر صندلی مناسبی را انتخاب کرده اید و روش صحیح نشستن روی صندلی را می شناسید و دنبال می کنید، اما اگر برای مدت طولانی بنشینید، به خصوص اگر در حالت ثابت بنشینید، دچار مشکل خواهید شد. باید بدانید که زندگی طولانی مدت می تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند. یکی از این مشکلات کمردرد است. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی به افرادی که ساعت ها روی صندلی می نشینند توصیه می کنند پس از هر ۵۰ دقیقه بلند شوند و وضعیت خود را تغییر دهند. چند قدم راه بروید و حرکات کششی انجام دهید. نگران از دست دادن زمان خود نباشید، تمام این اقدامات بیش از ۳۰ ثانیه نخواهد بود. اما این ورزش ساده خستگی ناشی از ۵۰ دقیقه نشستن و یکنواختی بدن را از بین می برد. اثرات قرار گرفتن در معرض طولانی مدت را کاهش می دهد.