راهکارهایی برای غلبه بر مشکلات رایج جسمی در ماه مبارک رمضان


از آنجایی که روزه داران در ساعات طولانی روز بر اثر خوردن و آشامیدن جان خود را از دست می دهند، اغلب با مشکلات ناخواسته ای مواجه می شوند، اگر نادیده گرفته شوند، باز هم روزه می گیرند.

از مهمترین مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دست و پا چلفتی

یکی از مشکلاتی که در ماه مبارک رمضان در روزه داری رخ می دهد، یبوست است که باعث ایجاد بواسیر، شقاق (ترک و زخم دردناک مقعد) و روده دردناک نیز می شود.

علل: علل یبوست عبارتند از:

* خوردن بیش از حد غذاهای فرآوری شده

* کم آب بنوشید

* از غذاهای حاوی فیبر کمتر استفاده کنید

بنابراین برای درمان آن باید از علل آن اجتناب کرد.

هضم بد

علت: مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند و غذاهای معده آور مانند کلم و لوبیا، مصرف نوشیدنی های گازدار مانند کوکا که باعث ایجاد گاز می شود.

درمان: از پرخوری خودداری کنید. نوشیدن آب میوه، آب و پرهیز از غذاهای سرخ شده نیز به حل این مشکل کمک می کند.

خواب (خونریزی)

علائم: تعریق بیش از حد، ضعف، خستگی، کمبود انرژی، بی حالی، به خصوص هنگامی که از حالت نشسته یا دراز کشیده بلند می شوید، رنگ پریدگی و خستگی از علائم خونریزی است. این علائم در عصر ظاهر می شود. دلایل: نوشیدن آب کمتر و نمک کمتر.

درمان: اجتناب از گرما و افزایش آب و نمک

احتیاط: هنگامی که علائم خونریزی وجود دارد، اندازه گیری و خونریزی باید تایید شود. در آغاز ماه مبارک رمضان افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند و دارو مصرف می کنند باید دوز داروی خود را توسط پزشک تنظیم کنند.

سر

علل: ترک قهوه و تنباکو، کار زیاد در طول روز، کمبود خواب، گرسنگی و قند خون پایین. به این ترتیب هر چه روز می گذرد گرسنگی بیشتر می شود و در پایان روز این حالت بیشتر می شود. سردرد ناشی از افت قند خون بسیار بد است و ممکن است تا زمان افطار باعث تهوع شود.

درمان: کاهش مصرف قهوه و تنباکو دو تا سه هفته قبل از ماه رمضان. چای سبز می تواند جایگزین خوبی برای قهوه و چای باشد.

تنظیم زمان خواب و استراحت در ماه مبارک رمضان برای خواب و استراحت کافی نیز مفید است.

کاهش قند خون

علائم: ضعف، بی حالی، خستگی، عدم تمرکز، تعریق زیاد، لرز، سردرد و سرگیجه از علائم قند خون پایین هستند.

دلایل: یکی از دلایل اصلی افراد بدون دیابت خوردن بیش از حد مواد قندی و کربوهیدرات های فرآوری شده در صبح است که باعث می شود بدن برای کاهش آن انسولین زیادی تولید کند.قند خون بنابراین بسیار ضعیف می شود. در طول روز ایجاد می شود

درمان: خوردن سحری و محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین در طول وعده غذایی شیرین.

احتیاط: بیماران دیابتی ممکن است نیاز به تنظیم دوز داروهای خود طبق دستور پزشک داشته باشند.

ماهیچه سخت

دلایل: مصرف کم مواد غذایی حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم.

درمان: خوردن غذاهای حاوی مواد معدنی و میوه ها، سبزیجات، لبنیات، گوشت و خرما.

زخم معده و ورم معده

افزایش اسید معده در ماه رمضان می تواند وضعیت بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی را بدتر کند. سوزش از شکم زیر دنده تا گلو. خوردن غذاهای تند، قهوه، نوشابه های گازدار می تواند این وضعیت را بدتر کند.

داروهایی برای کنترل اسید اضافی معده وجود دارد، اما افرادی که سابقه زخم معده دارند باید قبل از ماه رمضان در مورد روزه گرفتن این ماه با پزشک خود مشورت کنند.

سنگ کلیه

سنگ کلیه در افرادی که آب کمتری می نوشند بیشتر دیده می شود. برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، افزایش مصرف روزانه توصیه می شود.

احتیاط: افراد مبتلا به فشار خون بالا و سنگ کلیه قبل از روزه داری با پزشک مشورت کنند.

دیابت به خوبی کنترل نمی شود

به افرادی که نیاز به تزریق انسولین در فواصل زمانی کوتاه دارند، توصیه می‌شود که روزه نگیرند، زیرا خطر استفاده نکردن از انسولین به دلایل سلامتی (کوتاه‌مدت و بلندمدت) زیاد است.

و افرادی که دیابت را با دارو مدیریت می کنند باید قبل از شروع روزه گرفتن از دستورات پزشک خود پیروی کنند. کنترل و پایش منظم قند خون به شدت توصیه می شود. قند خون پایین (هیپوگلیسمی) خطرناک است و در صورت عدم درمان می تواند باعث ضعف و ضعف شود. گیجی، تعریق زیاد و عدم تعادل همگی از نشانه های افت قند خون هستند و اگر فرد دیابتی این علائم را داشت، باید فورا یک نوشیدنی شیرین بنوشد یا چیزی شیرین در قند زیر زبانش به او داده شود.

تشنگی و تشنگی

کم آبی یک مشکل رایج در طول روزه داری است. زیرا بدن به طور مداوم در حین تنفس، تعریق و ادرار در حال تولید آب و مایعات است. اگر قبل از شروع روزه آب ننوشید، خطر کم آبی بدن افزایش می یابد.

خطر کم آبی در افراد مسن بیشتر است و افرادی که داروهای ادرار آور مصرف می کنند، اگر به دلیل تنبلی از خواب بیدار نشدید، تعادل ندارید و این بیماری در شما بدتر می شود، پس باید همیشه آب زیاد بخورید. همیشه بهتر است آب با شکر یا نمک کم بنوشید.

فشار

کاهش مصرف غذا و آب و تغییر عادات سبک زندگی و کوتاه کردن زمان خواب می تواند برای برخی افراد بسیار استرس زا باشد، بنابراین مدیریت استرس احتمالی بسیار مهم است. مثلا در این مدت زیاده روی نکنید، کار نکنید، در گرمای آفتاب ورزش نکنید و عصبانیت و اضطراب خود را کنترل کنید.