خلق و خوی بد؛ نتایج، سبک مدیریت و برخورد با دیگران


عصبانی هستی، نشونش نده، غیر مستقیم نشون بده؟ مثلاً آیا چیزی را به تأخیر می اندازید تا به کسی که شما را عصبانی کرده است برگردید؟! به این واکنش ها در هنگام عصبانیت خشم طبیعی می گویند. اگرچه این شکل از خشم ظریف تر است، اما به همان اندازه خطرناک است که ابراز خشم به طور مستقیم. در این مقاله در مورد معرفی این شکل از عصبانیت، علائم و علل آن و نحوه مقابله با آن صحبت خواهیم کرد.

عصبانیت بد چیست؟

اگر به جای صحبت کردن در مورد خشم خود از راه های منفعلانه برای ابراز خشم خود استفاده کنیم، فقط عصبانی هستیم. در این شرایط ما همچنان عصبانی هستیم، اما به جای اینکه آن را توصیف کنیم و به دیگری نشان دهیم، آن را به شکل دیگری ارسال می کنیم. ممکن است در ابتدا آثار خشم را در چهره و رفتار خود پنهان کنیم و در طرف مقابل نگرش متفاوتی از خود نشان دهیم.

روانشناسان برای اولین بار در طول جنگ جهانی دوم از اصطلاح پرخاشگری برای توصیف سربازانی استفاده کردند که به طور غیرمستقیم از دستورات مافوق خود سرپیچی می کردند. این عبارت در ذهن ماند و هنوز هم برای توصیف شرایطی که ذکر کردیم استفاده می شود. اگرچه این نوع عصبانیت یک بیماری روانی نیست، اما می تواند به روابط و روابط شما آسیب برساند.

نشانه های رفتار پرخاشگرانه چیست؟

خشم بد به اشکال مختلف ظاهر می شود. از جمله به موارد زیر اشاره می کنیم:

  1. اجتناب از ملاقات و دوری از شما؛
  2. این یک نوع تعارف است، بیشتر برای مسخره کردن شما، مثلاً: «این بار دیدم ظرف ها را می شویی، تعجب کردم!»؛
  3. ساکت ماندن و صحبت نکردن با شما؛
  4. رد غیر مستقیم درخواست شما به جای نه گفتن، بهانه جویی است.
  5. پرهیز از بیان آنچه در ذهن و قلب او می گذرد;
  6. به تعویق انداختن کارهایی که برای او در نظر گرفته اید؛
  7. در درخواست های خود از طعنه و کنایه استفاده کنید.

یک فرد پرخاشگر ممکن است ادعا کند که خوب است و قبل از درخواست مستقیم یا سؤال در مورد منشأ این رفتارها دو بار فکر نکند. می گوید به هیچ وجه عصبانی و ناراحت نیست به همین دلیل راه گفتگو با شما را می بندد.

نمونه هایی از پرخاشگری منفی در روابط شخصی و کاری

در سطح شخصی، یک فرد عصبانی برای اجتناب از ملاقات با فردی که با او عصبانی است، بهانه می آورد. این راهی است برای نشان دادن خشم نسبت به او.

مثلاً در روابط شخصی مانند ازدواج، زن از شوهرش می‌خواهد ظرف‌ها را بشوید، اما شوهر این کار را نمی‌کند یا ۹۰ دقیقه به تأخیر می‌اندازد. علاوه بر این رفتارهای غیرکلامی، افراد می توانند به درخواست ها و توهین ها پاسخ دهند. مثلاً با لحنی کنایه آمیز بگویید: “بله، برای تو انجام می دهم یا برای تو!”

در روابط کاری، پرخاشگری منفی در رفتارهایی مانند اهمال کاری یا ناقص بودن نیز دیده می شود. مثال دیگر زمانی است که شخصی بخشی از داده های مربوط به کار را از اعضای تیم مخفی می کند تا فرآیند را مختل کند.

آثار و پیامدهای خشم منفی

نشانه های عصبانیت بد

همانطور که گفتیم خشم یک بیماری نیست، بلکه رفتار عجیبی است که می تواند کیفیت روابط اجتماعی و بین فردی را کاهش دهد و مشکلات ثانویه ایجاد کند.

اگر شخصی این گونه باشد، طرف مقابل نمی تواند معنای این اعمال را کاملاً بفهمد; در نتیجه سردرگمی و سردرگمی پیامدهای اولیه چنین رفتارهایی است.

با گذشت زمان، این رفتارها می تواند رابطه شخصی فرد را از بین ببرد و به خشم متقابل منجر شود. ممکن است طرف مقابل به دلیل تاخیرهای زیاد خسته و عصبانی شود. این عصبانیت رفتارهای پرخاشگرانه را تشدید می کند و یک دور باطل ایجاد می کند. در نهایت بدون حل مشکل، فرد عصبانی به رفتار بد خود ادامه می دهد و روابطش بدتر می شود.

این افراد در محل کار ممکن است مشمول جریمه و جریمه شوند و آسیب جسمی و اخلاقی ببینند. دانش آموزی از این دست که با غیبت و عدم توجه به درس نمره ها را افزایش می دهد از بی اطلاعی می میرد.

این ریشه خشم شیطانی است. چرا برخی افراد از این روش برای ابراز خشم خود استفاده می کنند؟

صرف نظر از نتایج، این رفتارها اغلب مشاهده می شود. چرا بسیاری از افراد برای اجتناب و تخلیه خشم از این روش پیروی می کنند؟! در ادامه به بررسی دلایل این موضوع می پردازیم:

۱. ریشه های تربیتی در خانواده

برخی از محققان معتقدند که ریشه عصبانیت را می توان در تربیت خانوادگی جست. اگر کودکان اجازه نداشته باشند در خانواده احساسات خود را ابراز کنند و یا در هنگام ابراز احساسات به اجبار از آنها تلافی کنند، ساکت می مانند و در آینده در مواجهه با خشم، خود را به درستی و سالم بروز نمی دهند. .

۲. وضعیت سلامت روان

تحقیقات ارتباطی بین افسردگی و احساسات منفی پیدا کرده است. خلق و خوی فرد و نحوه واکنش او به محرک های مختلف در این امر نقش دارد. افراد افسرده تمایل دارند خشم خود را از طریق سکوت ابراز کنند.

۳. شرایط محیطی

محیط زیست نیز در این امر تأثیر زیادی دارد. اگر ابراز خشم و ارزش زیاد مقدس است، بهتر است آن را به روش های غیر خشونت آمیز ابراز کنید.

۴. شرّ خشم

باز بودن در مورد ابراز احساسات و عواطف برای بسیاری از مردم کار آسانی نیست. وقتی فردی احساس می کند که رویارویی با یک موضوع یا عصبانیت او ترسناک است، به احتمال زیاد به تاکتیک های منفعلانه و پنهانی روی می آورد.

چگونه با پرخاشگری منفعل مقابله کنیم؟

۱. از خود انتقاد نکنید

بسیاری از مردم هنگام مواجهه با تهدید منفی خود را سرزنش می کنند و فکر می کنند کاری انجام داده اند که مستحق چنین پاسخی هستند، اما این درست نیست. فرد با سرزنش خود به این رفتارها ادامه می دهد و از طرفی به عزت نفس او لطمه می زند. بنابراین اولین قدم در کنترل این رفتارها این است که کنترل خود را حفظ کنید و تشخیص دهید که به اندازه کافی برای توجیه این رفتارها اقدام نکرده اید.

۲. قطعنامه

مرحله دوم تعیین حد و مرز است. اغلب اوقات هر دو طرف در یک مکالمه نمی توانند آنچه را که اتفاق می افتد توضیح دهند. در نتیجه تقسیم می تواند وضعیت را روشن کند و از رفتارهای متفاوت از هر دو طرف جلوگیری کند.

نیازها و خواسته های خود را در یک رابطه به وضوح بیان کنید. این ارتباط مستقیم باعث ایجاد تفاهم می شود و طرف مقابل را مسئول اعمال خود می داند.

۳. شناسایی و گزارش رفتارها

خشم منفی با رفتارهای منفعلانه و منفعل آمیخته است. بنابراین برای کنترل آن باید این رفتارها را شناسایی کنید و در صورت مشاهده به فرد پرخاشگر هشدار دهید. به آرامی نادرست بودن چنین رفتاری را برای فرد قلدر توضیح دهید. وقتی این اتفاق می افتد، مردم می خواهند از آن اجتناب کنند. نشان دهید که جدی هستید و این رفتارها را نمی پذیرید. به این ترتیب فرد می داند که نمی تواند از این روش برای ابراز خشم خود استفاده کند.

۴. واکنش های خود را کنترل کنید

تمامی فعالیت های ذکر شده در آرامش انجام می شود. حفظ آرامش مهم است. اگر عصبانی شوید، فرد عصبانی مکالمه را کنترل می کند. یک فرد عصبانی ممکن است شروع به کوبیدن درها و شکستن اشیا کند. در این صورت آرام باشید.

۵. عزت نفس خود را حفظ کنید

یک فرد عصبانی ممکن است سعی کند با تمسخر شما را تحریک کند. مراقب باشید در دام این بازی نیفتید. همیشه از آنچه که فکر می کنید درست است دفاع کنید، صرف نظر از اینکه طرف مقابل چه احساسی دارد.

۶. انتقادی

اگرچه دوست داشتن کسی که سعی می کند شما را عصبانی کند سخت است، اما می تواند به بهبود مشکل کمک زیادی کند. به یاد داشته باشید که بیشتر رفتارهای پرخاشگرانه عمدی نیست. یک فرد عصبانی اشتباهات زیادی انجام می دهد. و او را می توان با عشق برکنار کرد. به عنوان مثال، گفتن چیزی مانند “شما واقعاً از چیزی ناراحت هستید” راه خوبی برای ایجاد اعتماد و باز کردن گفتگو است.

۷. درک کنید که گاهی اوقات نمی توانید شخص دیگری را تغییر دهید

اگرچه راهبردهای مرتبط با پرخاشگری منفعل راهی مؤثر برای حل مشکل است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این رفتارها متوقف شوند و ادامه نخواهند یافت. بنابراین وقت خود را برای تبدیل کردن به دیگران تلف نکنید. در عوض، روی چیزهایی تمرکز کنید که بر آنها کنترل دارید.

چگونه خشم منفی را درک کنیم؟

تشخیص رفتار پرخاشگرانه در خود

گاهی تشخیص پرخاشگری منفی در دیگران آسانتر از شناسایی این رفتارها در خودمان است. اگر شک دارید که این رفتارها را دارید، به رفتارهای تنهایی خود فکر کنید.

سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا اغلب هنگام برخورد با کسی که با او عصبانی هستید، چهره ای غمگین نشان می دهید؟
  • آیا از ملاقات با افرادی که شما را عصبی می کنند اجتناب می کنید؟
  • آیا از صحبت با افرادی که شما را عصبانی می کنند اجتناب می کنید؟
  • آیا از شکست برای تنبیه دیگران استفاده می کنید؟
  • آیا از طعنه برای به چالش کشیدن دیگران به جای گفتگوی معنادار استفاده می کنید؟

چگونه با عصبانیت بد خود کنار بیاییم؟

اگر پاسخ شما به اکثر سوالات بخش قبل مثبت است، به این معنی است که شما در رفتار خود پرخاشگر هستید. برای دستیابی به این رفتارها از روش های زیر استفاده کنید:

۱. عزت نفس خود را تقویت کنید

این نوع خشم زمانی رخ می دهد که احساسات نامشخص باشند. پس در اولین قدم به طرز تفکر و درک خود گوش دهید و آن را تعریف کنید.

۲. در اصلاح الگوهای رفتاری خود صبور باشید

شناسایی صحیح عواطف و رفتارها اولین گام در اصلاح الگوهای رفتاری است، اما این اصلاح زمان بر است. پس به این فکر نکنید که این رفتارها را یک شبه کنار بگذارید.

۳. روش های صحیح ابراز وجود را بیاموزید

با صبر و حوصله راه های مناسب برای ابراز احساسات در موقعیت های مختلف را بیاموزید و استفاده کنید. استفاده از مطالب و دستورالعمل های مکتوب از راه های یادگیری این تکنیک ها است.

هشدار! این سند فقط برای اهداف آموزشی است و باید توسط پزشک یا متخصص مشورت شود. اطلاعات دیگر


نحوه خرید - مجموعه صوتی بدنه

با کمک زبان بدن به ارتباطات غیرکلامی صحبت کنید و گوش دهید