حسادت در روابط عاطفی و روش صحیح ابراز آن


حسادت احساسی است که همه ما در مقطعی از روابط خود داریم، به خصوص در روابط عاشقانه. گاهی اوقات حسادت یک احساس است، اما گاهی اوقات بیشتر از یک احساس است و ما نمی خواهیم این احساسات را با شریک زندگی خود در میان بگذاریم. آیا می خواهید بدانید چگونه این حسادت را به درستی ابراز کنید تا به رابطه شما آسیب نرساند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. با ما بمان.

انواع درست و نادرست حسادت

ما حسادت را یک احساس منفی می‌دانیم و فرد حسود کسی است که در رابطه خود مضطرب و ناامن است. ممکن است فرد حسود را فردی عصبانی و متصرف بدانیم که به همه اعمال دیگران، چه موجه و چه غیر موجه، مشکوک است.

درست است که حسادت یک احساس منفی است و گاهی اوقات می تواند منجر به سوء استفاده عاطفی یا خشونت شود، اما در بیشتر موارد این یک احساس سالم است. حسادت. حسادت در روابط بسیار رایج است. طبق برخی نظریه ها، حسادت یک ویژگی تکاملی است و انسان ها برای محافظت از روابط خود تکامل یافته اند.

وقتی از زاویه ای دیگر به موضوع نگاه می کنیم، می بینیم که فردی که به او حسود گفته می شود، فردی است که به رابطه خود علاقه مند است و می خواهد با بیان نیازها و محدودیت های خود، پایه و اساس اعتماد را در رابطه ایجاد کند.

محققان دریافته اند که حسادت در روابط با عوامل زیر مرتبط است:

  • افزایش عشق به یک دوست؛
  • عشق بیشتر؛
  • رابطه پایدارتر است.

به عبارت دیگر، حسادت گاهی اوقات می تواند بخشی مفید از یک رابطه باشد و اگر به صورت مثبت بیان شود، شادی و طول عمر رابطه را افزایش می دهد.

علت حسادت در یک رابطه

حسادت احساسی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند. شما بسیار به شریک زندگی خود وابسته هستید، گاهی اوقات متوجه نمی شوید که دیگران بخشی از زندگی او هستند.

حسادت در روابط جدید بیشتر دیده می شود، زیرا در این روابط افراد بیش از هر چیز روی طرف مقابل تمرکز می کنند و انتظار دارند که او نیز همین کار را انجام دهد. این چیز بدی نیست، اما ما اغلب فراموش می کنیم که افراد و چیزهای دیگری در زندگی دیگران وجود دارند که به زمان و توجه ما نیاز دارند.

علت حسادت در روابط چیست؟

این به تجربه قبلی و افکار و احساسات شما در مورد فعالیت های خاص بستگی دارد. به عنوان مثال، این موارد می تواند باعث حسادت شود:

  • شما به خودتان اطمینان ندارید؛
  • شما شخصیت بدی دارید؛
  • شما از رها شدن می ترسید.
  • شما دوست دارید شریک زندگی خود را کنترل و کنترل کنید.
  • شما مردی با اقتدار هستید.
  • توقعات غیر واقعی از همسرتان دارید.

۶ روش صحیح برای ابراز حسادت در یک رابطه

راه های صحیح نشان دادن حسادت در یک رابطه

ابراز حسادت یکی از بهترین راه های مقابله با حسادت در یک رابطه است. متأسفانه، حسادت یک احساس قدرتمند است که می تواند بهترین روابط را از بین ببرد، بنابراین مهم است که آن را به درستی بیان کنید.

۱. با خودآزمایی شروع کنید

برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد حسادت هستند، به خصوص آنهایی که اعتماد به نفس پایین، ناامنی و اضطراب دارند. تنها بودن و احساس بی وفایی می تواند باعث حسادت شما در رابطه شود.

واکنش‌های خود را نسبت به شریک زندگی‌تان و سایر روابط، رفتارها و اعمالی که باعث حسادت می‌شود، زیر نظر بگیرید. به این ترتیب حسادت و آنچه در حال وقوع است را خواهید فهمید. در مورد احساسات خود با یک درمانگر یا دوست نزدیک صحبت کنید.

۲. قبل از صحبت کردن فکر کنید

در شرایطی که پر از هیجان و احساسات است، بدون آشنایی با یکدیگر گفتگو را شروع نکنید. در صورت امکان، کمی وقت بگذارید و آنچه را که می خواهید بگویید از قبل یادداشت کنید. این به شما کمک می کند افکار خود را جمع آوری کنید. آنچه را که می خواهید بگویید توسط خودتان یا در یک گفتگوی ساختگی با یک دوست یاد بگیرید. همچنین می توانید قبل از مکالمه، تنفس عمیق و مدیتیشن را تمرین کنید.

۳. نگرانی های خود را به اشتراک بگذارید، نه اتهامات

اگر همه چیزهایی که باعث حسادت شما می شود را برای شریک زندگی خود فهرست کنید، احتمالاً او آن را مسدود خواهد کرد. به جای اینکه انگشت خود را به سمت او بگیرید و او را سرزنش کنید، در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. به جای جملاتی که با “تو” شروع می شوند از “من” استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای «وقتی این کار را می‌کنی به من حسادت می‌کنی» بگویید «وقتی می‌بینم تو این کار را می‌کنی حسادت می‌کنم و می‌خواهم در مورد آن با تو صحبت کنم».

۴. صبور و مراقب باشید

حتی اگر در مورد این احساسات جدی هستید، باز هم باید انتظار داشته باشید که شریک زندگی شما بخواهد از خود محافظت کند. با این حال، کاری که او انجام می دهد شما را حسادت می کند. بنابراین قابل درک است که او هنگام پاسخ دادن به شما آزرده یا عصبانی شود.

وقتی در مورد احساسات خود صحبت می کنید، سعی کنید به احساسات طرف مقابل احترام بگذارید. او ممکن است برای هضم این احساسات به زمان نیاز داشته باشد و پاسخی منطقی یا دلسوزانه نداشته باشد. او را بشناسید و صبور باشید.

۵. به طرف مقابل وقت بدهید

گفتگوهای زیادی برای مقابله با حسادت در یک رابطه و خلاص شدن از شر آن وجود دارد. اولین قدم این است که طرف مقابل به افکار و نگرانی های شما گوش دهد و احساسات خود را بیان کند. این گفتگوها فرصتی برای مرور فراز و نشیب های یک رابطه است.

شما باید روی رسیدگی به اتهامات به صورت شفاف و محترمانه تمرکز کنید. صحبت با یک درمانگر یا دوست قابل اعتماد می تواند به شما در انجام این کار کمک کند.

۶. زوج درمانی انجام دهید

گاهی صحبت کردن با همسرتان در مورد حسادت آنطور که انتظار دارید پیش نمی رود. این آسان است، زیرا حسادت یک احساس قدرتمند است. بسیاری از زوج ها با نوعی از زوج درمانی با این موضوع برخورد می کنند.

زوج درمانی به شما فرصتی می دهد تا احساسات خود را بیان کنید، مهارت های ارتباطی و حل تعارض را بیاموزید، از استرس رابطه آگاه تر شوید و اعتماد خود را بهبود بخشید.

آخرین کلمه

حسادت برای اکثر افراد در روابطشان یک احساس سخت و ناراحت کننده است. اگر در رابطه خود احساس حسادت می کنید، لازم نیست آن را در قلب خود پنهان کنید و از صحبت کردن در مورد آن اجتناب کنید. البته این روش صحیحی برای انتقال احساسات به طرف مقابل نیست. به جای اینکه از این حالت طبیعی خجالت بکشید یا آن را پنهان کنید، راه درستی برای بیان آن پیدا کنید.

بهترین راه برای ابراز احساس حسادت این است که صادق باشید و خودتان را بپذیرید و در عین حال نسبت به احساسات و مرزهای شریکتان حساس باشید. اگر بیان احساسات خود به همسرتان برایتان مشکل است، یا اگر شما و همسرتان در صحبت کردن در مورد این مسائل مشکل دارید، مراجعه به یک درمانگر می تواند به شما در حل مشکل کمک کند.

شما بگو

آیا تا به حال در رابطه خود حسادت کرده اید؟ از چه روشی برای بیان آن استفاده کردید؟ لطفا داستان ها و تجربیات خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.


پیوست فرم الکترونیکی

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای همسرتان یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، باید این کتاب را بخوانید.