تغذیه سالم برای سالمندان

رژیم غذایی متعادل صرف نظر از سن ضروری است. نیازهای تغذیه ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یک سبک زندگی صحیح و عادات تغذیه ای خوب تضمین می کند که بیماری ها دور نگه داشته می شوند و بهبودی سریع تر را بهبود می بخشند.

فرد باید از یک رژیم غذایی متعادل و کم کالری پیروی کند و همچنان انرژی مورد نیاز را با توجه به سطح فعالیت در دوران پیری برآورده کند.

برخی از مواد مغذی ضروری برای سالمندان عبارتند از:

• کلسیم: استخوان ها را تقویت می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. منابع کلسیم عبارتند از کنسرو سالمون، پنیر، شیر کم چرب، ماست، سبزیجات سبز، توفو و غیره.

• ویتامین C: به جذب آهن از منابع گیاهی کمک می کند. منابع آن عبارتند از انواع توت ها، خربزه، مرکبات، فلفل سبز و گوجه فرنگی.

• پتاسیم: فشار خون بهینه را حفظ می کند، به عضلات و اعصاب در کار کمک می کند و سطح مایع مورد نیاز را حفظ می کند. منابع پتاسیم عبارتند از: موز، گوجه فرنگی، پرتقال، کلم بروکلی، اسفناج، کلم، بادمجان، ماهی تن و غیره.

• ویتامین B12: برای تشکیل گلبول های قرمز خون حیاتی و مهم است. منابع آن عبارتند از جگر، گوشت گاو، بره، گوشت خوک، ماهی، پنیر، شیر، ماست و تخم مرغ.

• منیزیم: ایمنی را تقویت می کند و به عملکرد صحیح قلب، اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند. منابع آن عبارتند از آجیل، موز، بادام، تخم کدو تنبل، اسفناج، لوبیا سفید و رب گوجه فرنگی.

• ویتامین A: برای رشد بافت، تقویت ایمنی و حفظ بینایی لازم است. منابع آن عبارتند از: سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و کدو حلوایی زمستانه.

• ویتامین D: به جذب کلسیم و سلامت استخوان کمک می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دو یا سه بار در هفته و غذاهایی مانند شیر و غلات غنی شده منابع ویتامین D هستند.

• ویتامین E: این ویتامین در برابر آسیب سلولی محافظت می کند. منابع آن سس گوجه فرنگی، کره بادام زمینی و تخمه آفتابگردان است.

• فیبر: این ماده مغذی به حرکت روده کمک می کند و از اختلالات روده جلوگیری می کند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر