تاثیر کینوا در کاهش وزن و مقایسه آن با برنج – وب سایت ایده عضلانی


کینوا یکی از محبوب ترین میوه هاست. محبوبیت این محصول در بین ورزشکاران یا افرادی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنند، برنج را در وضعیتی قرار داده است که چندان مرغوب نیست.
خوب است که به غذاهای سالم روی بیاورید، اما این بدان معنا نیست که آنچه می خوردید بد است. اگر به کینوا روی آورده اید اما برنج را فراموش کرده اید، نگران نباشید.
در ادامه این مقاله نحوه استفاده از آن را در رژیم غذایی خود با مقایسه برنج و کینوا به شما آموزش می دهیم.

بسیاری از ما این تصور غلط را داریم که کینوا یک دانه است، اما در واقع کینوا نوعی دانه است که از گیاه کینوا به دست می‌آید که مانند اسفناج جزو غلات طبقه‌بندی نمی‌شود. گیاه کینوا در آمریکای جنوبی رشد می کند و دانه های آن را مانند برنج می پزد.
کینوا سرشار از پروتئین است و برای کسانی که سعی در کاهش وزن اضافی دارند مفید است.
همچنین حاوی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن است و علاوه بر فواید ذکر شده، فاقد گلوتن است، بنابراین برای کسانی که به گلوتن حساسیت دارند یا از بیماری سلیاک رنج می برند ایده آل است.

این دانه ها سرشار از فیبر هستند و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند و از پرخوری جلوگیری می کنند.
درصد بالای فیبر موجود در کینوا هضم غذا را بهبود می بخشد، کلسترول را کاهش می دهد، سطح قند خون را کنترل می کند و سرشار از مواد مغذی مهمی مانند منیزیم، روی، کلسیم و پتاسیم است. خواصی که برای روده و سلامت کلی شما مفید است.
کینوا نسبت به سایر غلات پروتئین بیشتری دارد و غذای اصلی ناسا برای تغذیه فضانوردان در ماموریت های فضایی طولانی مدت است.

فواید خوردن کینوا

کوینو

۱. تامین اسیدهای آمینه ضروری

برخلاف اکثر غذاهای گیاهی، کینوا یک پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی تمام اسیدهای آمینه است. آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین ها هستند که ماهیچه ها، استخوان ها، پوست و خون شما را می سازند.
۹ اسید آمینه ضروری را باید روزانه از طریق غذا دریافت کنید و بدن شما نمی تواند آنها را تولید یا ذخیره کند. کینوا این ۹ اسید آمینه را در ترکیب خود دارد.

۲. پیشگیری از بیماری

USDA توصیه می کند که نیمی از غلاتی که می خورید غلات کامل مانند کینوا باشد. غلات تصفیه شده بیشتر فیبر، آهن و ویتامین های موجود در غلات کامل را از بین برده اند. گنجاندن غلات کامل در رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد.

غلات کامل دارای سه قسمت اصلی شامل سبوس، جوانه و آندوسپرم یا دانه داخلی هستند. سبوس لایه بیرونی غلات است که حاوی فیبر، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. این گیاه ماده مغذی اصلی آن است که حاوی کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی گیاهی است. جوانه قسمت جنینی گیاه است، یعنی قسمتی که گیاه جدیدی را به وجود می آورد. آندوسپرم بزرگترین قسمت دانه است و بیشتر کربوهیدرات ها را به صورت نشاسته و پروتئین در خود دارد. در غلات خالص، سبوس و جوانه حذف می شوند و تنها آندوسپرم باقی می ماند. به استثنای جو، همه غلات معمولا به صورت خام مصرف می شوند و فقط جو دوسر کامل مصرف می شود.
غلات کامل دارای فیبر و مواد مغذی بیشتری هستند، بنابراین فواید سلامتی بیشتری برای بدن دارند، به طول عمر، پیشگیری از چاقی، پیشگیری از دیابت نوع ۲، پیشگیری از بیماری های قلبی و پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کنند. .
غلات کامل، غلات آسیاب نشده یا غلات کامل، غلاتی هستند که سبوس و جوانه از آنها جدا نشده است. همچنین شامل آرد گندم، نان سنگی، گندم کامل، بلغور جو دوسر، گندم کامل و برنج قهوه ای است. استفاده از غلات کامل در رژیم غذایی به بدن شما در تامین مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات ها و ویتامین ها کمک می کند. علاوه بر مواد مغذی ذکر شده، این دانه ها حاوی فیبر زیادی نیز هستند که به کنترل و تنظیم دستگاه گوارش کمک می کند، زمانی که غلات خالص بخورید، کربوهیدرات زیادی وارد بدن خود کرده اید، سطح قند خون بالا می رود. و بعد از آن، به سرعت کاهش می یابد، گرسنگی سریع و میل کاذب به خوردن بیشتر، در نتیجه افزایش وزن و بیماری های زیادی ایجاد می شود. غلات تصفیه شده برای چربی در بدن مفید هستند و از انسولین و دیابت جلوگیری می کنند.

۳. سلامت دستگاه گوارش

کینوا منبع خوبی از فیبر است. فیبر می تواند از چاقی پیشگیری یا درمان کند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. همچنین به شما کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس قدرت کنید، بنابراین به کاهش وزن کمک می کند.

۴. سلامت قلب

فیبر موجود در کینوا می تواند به کنترل سطح کلسترول و قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی کمک کند.
کینوا سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از آسیب به قلب و سایر اندام ها جلوگیری کند. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

۵. کنترل قند خون

کینوا به دلیل داشتن فیبر بالا و شاخص گلیسمی پایین در کنترل قند خون بسیار موثر است. اگر پیش دیابت، دیابت نوع ۱ یا ۲ دارید، کینوا می تواند یک مکمل غذایی عالی برای شما باشد.

حاوی نصف فنجان کینوآ پخته شده است

کالری: ۱۱۱
پروتئین: ۴ گرم
چربی: ۲ گرم
کربوهیدرات: ۲۰ گرم
فیبر: ۳ گرم
شکر: ۱ گرم

کینوا منبع خوبی از آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، روی، کلسیم، پتاسیم و سلنیوم است.

فواید خوردن برنج با کینوا

کوینو

بسیاری از مردم کشور ما عادت دارند در هر وعده غذایی برنج بخورند. انواع مختلفی از برنج در بازار وجود دارد، اما رایج ترین آنها برنج سفید و برنج قهوه ای است.

برنج مانند کینوا فاقد گلوتن است، اما برخی از برنج های طعم دار که در برخی غذاها استفاده می شود ممکن است حاوی گلوتن باشد.
برنج قهوه ای برای مصرف کنندگان برنج خوب است و منبع خوبی از سلنیوم، کلسیم، روی، مس، منیزیم و منگنز است.

برنج فواید خاص خود را دارد. برای معده آسان است، بنابراین برای افرادی که مشکلات معده دارند مفید است.
برنج قهوه ای سرشار از فیبر است که باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید و به کاهش وزن کمک می کند.
برنج قهوه ای به کنترل سطح قند خون، کاهش آسیب به رگ های خونی و کنترل فشار خون کمک می کند.

کینوآ یا برنج کدام بهتر است؟

کوینو

همه ما برای سالم ماندن باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشیم. همه چیز به ترجیحات ما بستگی دارد که چه کسی بین برنج و کینوا را انتخاب کند.

کینوا حاوی اسیدهای آمینه و پروتئین است که برنج سفید و برنج قهوه ای فاقد آن هستند. بنابراین، کینوا برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند بهتر است.

مقدار فیبر موجود در کینوا بیشتر از فیبر موجود در برنج است که باعث سالم‌تر شدن کینوا می‌شود.

هم برنج سفید و هم برنج قهوه ای کالری کمتری نسبت به کینوا دارند. یک فنجان برنج سفید ۱۱۱ کالری، برنج قهوه ای ۲۱۸ کالری و کینوآ ۲۲۲ کالری دارد.
کینوا سرشار از پتاسیم است و برای افراد مبتلا به سنگ کلیه، فشار خون بالا و استخوان های ضعیف مفید است.

کینوا و برنج برای غذا بسیار شبیه هستند، بنابراین اگر بخواهیم به سوالی که در ابتدای مقاله پرسیده شد پاسخ دهیم. بهترین و کامل ترین پاسخ به این سوال، رژیم غذایی متعادل این سه ماده غذایی است که دلیلی برای حذف هیچ یک از آنها وجود ندارد.