بی خانمانی یکی از عوامل اصلی مهاجرت است


محمد دلاوری

تهران (پانا) – اولین نشست «مستند پاتوق» به نمایش و نقد و بررسی مستند «زمزمه های گمشده در دوردست» در پردیس سینمایی آزادی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی این پروژه، اولین نشست «مستند پاتوق» به همت سازمان سینمایی سوره در پردیس سینمایی آزادی به نمایش و ارزیابی مستند «زمزمه های گمشده در دست» به کارگردانی منصور فروزش اختصاص داشت. و تهیه کنندگی سید مهدی دزفولی.

در این مراسم محمد دلاوری، میشم مهدیار استاد دانشگاه، منصور فروزش کارگردان، سید مهدی دزفولی تهیه کننده و برخی از مستندسازان و منتقدان این کار را انجام دادند.

پس از نمایش مستند، جلسه نقد و بررسی برگزار شد و محمد دلاوری در ابتدا گفت: می توان گفت هر روز با افرادی روبرو می شویم و از دیگران می پرسیم که آیا می خواهند مهاجرت کنند یا خیر؟ یا می گویند می خواهند ایران را ترک کنند. طبق آمار، ۵۰ درصد از مردم ایران فکر می‌کنند که باید بروند، تلاش می‌کنند بروند یا می‌خواهند مهاجرت کنند.

وی تاکید کرد: میل به هجرت از هجرت تلخ تر است، زیرا انسان در جایی زندگی می کند که همیشه احساس نمی کند متعلق به کشورش است و زیر پایش نگه داشته نمی شود.

دلاوری همچنین در ادامه با بیان اینکه افراد گاهی اوقات ضعیف هستند، گفت: در واقع یکی از علل افسردگی این است که مردم فکر می کنند هیچ کس به آنها اهمیت نمی دهد و برای جلب توجه یک نفر پایین می روند. در این مرحله سوال اینجاست که با مدیریت چه باید کرد؟ آیا نباید بترسد یا بترسد چون تعداد مهاجران غیرقانونی در ایران طی یکی دو سال ۱۸ برابر شده است؟

وی تاکید کرد: دولت ایران به این نتیجه رسیده است که باید بتواند بر قوانین اساسی امنیتی خود بایستد و خود را وقف این جنبه کرده و شاید فراموش کرده است که باید روی مسائل دیگر نیز تمرکز کند.

این مجری گفت: یک فیلمساز به کمپی که مهاجران غیرقانونی در آن زندگی می کردند، رفت و کاری انجام داد که بسیار سخت، مهم و مهم بود. در واقع من می خواستم این کار را بکنم اما نشد که کارگردان «زمزمه های دور» توانست با مهاجران غیرقانونی که می ترسند ارتباط برقرار کند و در این زمینه شغل ایجاد کند.

در ادامه این نشست، ابراهیم فیاض، محقق جامعه شناسی و استاد دانشگاه، مهمان این برنامه آنلاین گفت: افول دنیای امروز به موضوعی بسیار مهم تبدیل شده است که به دلیل فناوری های نوین و صنعت دیجیتال به این معناست. که همه می توانند و کشوری که می توانید برنامه های علمی را از طریق رشته تحصیلی خود دنبال کنید.

وی ادامه داد: تولد، فوت، ازدواج و مهاجرت از جمله چهار عامل اصلی تاثیرگذار بر جمعیت است. در واقع در رابطه با درک جهان، پدیده مهاجرت به وجود می آید. تا قبل از دهه ۱۹۵۰ مهاجرت به ایران موضوع جدی نبود و کسانی که به این امر فکر می کردند جزو طبقات بالا بودند و یا توسط دولت به خارج فرستاده می شدند، اما از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۷ ایرانیان بیشتر و بیشتر به مهاجرت علاقه مند شدند. میل به مهاجرت در دهه ۷۰ در میان طبقات متوسط ​​جامعه، در دهه ۸۰ در بیشتر اقشار جامعه، در دهه ۹۰ در بین تمام سنین حتی روستاییان افزایش یافت.

این استاد دانشگاه بیان کرد: کشورهایی که بتوانند فرهیختگان را از ایران جذب کنند، نفوذ زیادی خواهند داشت و اکنون مهاجرت علما رو به افزایش است.

فیاض در پایان سخنان خود گفت: مهاجرت خوب و بد نیست، بلکه باید در بخش های مختلف کار کارشناسی انجام شود چرا که این قضیه تاثیر زیادی بر آینده ایران دارد.

منصور فروزش کارگردان فیلم «نجواهای گمشده در دوردست ها» گفت: اگرچه هزاران مطالعه و تحقیق در مورد مهاجرت در حال انجام است، اما نمی توان در مورد آن نظر داد زیرا مردم مدام در حال تغییر هستند. و با احساس فوریت پیشرفت کنید. کفر در دوردست گم می شود» اشاره به وضعیتی دارد با مشکل کوچک مهاجرت، مهاجرت غیرقانونی ایرانیان.

وی ادامه داد: در این مستند درباره سقوط رهبران صحبتی نکردیم زیرا در حال حاضر داستان های زیادی درباره این افراد وجود دارد که هنوز قابل مشاهده است.

کارگردان «نجواهای گمشده در دوردست»: مشکل این مستند درباره افرادی است که بسیار آسیب پذیر هستند و نمی توانیم آنها را ببینیم. دلیل این افراد این نیست که در یک بیمارستان خارج از کشور کار کنند یا در یک دانشگاه معروف خارج از کشور تحصیل کنند، بلکه این است که جایی را که به آن تعلق ندارند را ترک کنند و جایی را که به آن تعلق ندارند پیدا کنند.

فروزش با اشاره به اینکه این مستند ماهیت بد و وحشتناک اردوها را نشان نداده است، گفت: برخی مسائل را نمی توان پخش کرد زیرا هیچکس آنها را باور نمی کند. علاوه بر این، طرح یک سری مسائل اخلاقی نیست و عبور از خطوط قرمز برای جامعه ما قابل قبول نیست. باید بگویم که هرگز نمی توان تمام حقیقت را نشان داد و آنچه در اکران فیلم می بینیم، بازنمایی حقیقت نیست.

وی با اشاره به اینکه حقیقت در دل آدمی است، گفت: اگر قرار بود بین یک مکان و یک فرد یکی را انتخاب کنم، ترجیح می دهم مردم را انتخاب کنم و بگذارم دوربینم با مردم حرف بزند.

فروزش خاطرنشان کرد: من به عنوان یک فیلمساز راه حلی نمی دهم اما با توجه به توانایی و دانش نویسندگی خود موقعیتی را ارائه کرده ام و افرادی که ساعت ها و روزها روی این موضوع کار می کنند از این راه کسب درآمد می کنند. به جای اصلاح و لغو بگویید چه مهاجرت غیرقانونی ایجاد شده است و چه چیزی می تواند به بهترین نتیجه برسد.

سیدمهدی دزفولی تهیه کننده «زمزمه های گمشده در دوردست ها» در ادامه این نشست با اشاره به اینکه موضوع مهاجرت به دو دسته قانون قانونی و غیرقانونی تقسیم می شود، گفت: موضوع مهاجرت به دو دسته قانون اساسی و غیرقانونی تقسیم می شود. همچنین طبق آمار مهاجرت در بین ۱۰ چالش اصلی جامعه امروزی ما قرار دارد. در واقع به محض خروج خون از بدن جامعه آسیب پذیر می شود.

وی ادامه داد: اینکه بین یک سوم تا یک سوم ایرانیان به دلایل اقتصادی و رفاهی به دنبال مهاجرت هستند، نگران کننده است. پس باید بدون تعارف و تعارف به این موضوع پرداخت.

این تهیه کننده یادآور شد: در دو دهه اخیر کارهای زیادی در مورد مهاجرت انجام شده است، تعارف نیست، اما اینکه فیلمساز جرات رفتن به قلب اروپا و ارتباط باز با پناهندگان را داشته باشد، لازم است. یک برنامه ویژه ظاهر شد “نجواهای گم شده در دور”.

دزفولی با بیان اینکه سبک مستند بازرس و کارگردان نخوانده است، گفت: دست دیگری در این مستند وجود ندارد و واقعیت مهاجرت غیرقانونی را نشان می دهد. در واقع «نجواهای دوردست» سعی می کرد با سوژه ارتباط نزدیک برقرار کند تا با گوش دهندگان صادقانه صحبت کند و به حقیقت توجه کند.

در این دیدار میشم مهدیار استاد دانشگاه گفت: در مورد مهاجرت صحبت های زیادی شده است و در برنامه های بین المللی مقالات زیادی در این زمینه وجود دارد، اما باید از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنم که کمتر شده است. مهم.”

وی ادامه داد: ما روی این موضوع تمرکز نکردیم که چرا چیزها میل به سفر را افزایش می دهد. هر چه دلبستگی کمتر باشد، میل به ترک بیشتر می شود. از طرفی تصویری که در بیرون ارائه می شود و در واقعیت خلق می شود زیباست اما سوال اینجاست که تصویر تا چه اندازه درست است. در این زمان تصویری که از خودمان داریم نیز مهم است و تقارن بین تصاویر یکی از دلایل اصلی گسترش بحث مهاجرت است.

استاد این دانشگاه گفت: خیلی ها از ظاهر جزیره حرف می زنند و عده ای فکر می کنند جایی است که همه مشکلات آن حل شده است و مردم با هم هماهنگی، زندگی و امنیت دارند، اما من هستم. وقتی از ماهیت جامعه ایرانی صحبت می کنم، آنجا می توانم بگویم که در دهه های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و آنچه می دانیم طبیعت ایرانیان است. در حال حاضر هیچ نتیجه منفی را نمی توان به ایرانی ها نسبت داد.

مهدیار در پایان گفت: به نظر من یکی از دلایل کاهش روابط ایرانیان با جامعه، تاریخ و هویت خود تحت تأثیر همین نوع بوده است، هرچند عوامل دیگری نیز در این مشکل دخیل بوده است. ما چنان تصویری از ایران می سازیم که کل تاریخ ایران را تاریخی بی رحمانه، سیاه و خودکامه معرفی می کنیم که هیچکس به آینده ای برای خود و خانواده اش فکر نمی کند. اصولاً کسانی که فکر می کنند آینده ای وجود ندارد.

«مستند پاتوق» عنوان پروژه جدیدی است که سازمان سینمایی سوره با همکاری پردیس سینمایی آزادی برای همکاری و همکاری مستندسازان و مستندسازان راه اندازی کرده و به مرور ادبیات روز ایران می پردازد. و جهان