بیهقی از طوفان تابستان در سال ۴۱۰ میلادی یاد می کند


بیهقی از طوفان تابستان در سال ۴۱۰ میلادی یاد می کند

گزارش کردن گلو در جلد هفتم تاریخ بیهقی و صفحه ۲۵۹ به تصحیح دکتر. محمدجعفر یاحقی و مهدی صیدی (انتشارات سخن) در داستانی به نام «خاطره السائل» به بیان داستانی از سیل غزنین پرداختند. و شرح مفصلی از تخریب پل.

این باب در ۹ جولای ۴۲۲ نوشته شده است. آغاز سال ۴۲۲ قمری، اول محرم، مربوط به ۱۴ ژانویه ۴۰۹ و ۲۹ دسامبر ۱۰۳۰ است. و می توان گفت آنچه بیهقی ذکر کرده در اواسط مرداد ۴۱۰ اتفاق افتاده است.

مقاله ای شبیه به این مقاله از تاریخ بیهقی نیز در فضای مجازی در حال نگارش است، بسیار ساده و مدرن است، اما به دلیل اندک جزئیات، همه می دانند که عاشق نوشته های نویسنده بیهگی نیست، حتی مطالب. درست مثل سخنان بیهقی.

اطلاعات بیهقی در مورد این سیل بسیار هوشمندانه است و پس از گذشت ۱۰۲۱ سال برای مردم ایران کاملاً روشن است، جز در برخی مکان ها و کلماتی که برای توضیح درج کرده ایم، تفاوتی وجود ندارد.

بیهقی در این داستان می گوید که در کنار رود غزنین بود که باران خفیف شروع شد. سپس گفت که گروهی چهارپایان خود را به وسط رودخانه برده اند، چون باران کمی می بارید، گفتند از رودخانه خارج شوید. آنها ابتدا موافقت نکردند، اما به دلیل شدت خفیف باران از دره بیرون آمدند، اما خیلی دور نرفتند. و گفت که در آن سوی نهر در منطقه افغان شال اسب و پونی زیاد بود و در کنار رودخانه زندگی کردن اشتباه بود.

پس از ساختن این پل گفت که آن را مردی نیکوکار ساخته است و پس از بارندگی شدید از سیلابی خبر داد که پیرمردها در عمر خود ندیده بودند. خلاصه اینکه سیل به پل رسید و درختان زیادی از ریشه کنده بود و هر چه آورده بود پشت پل گرفتار شد و در نهایت سیل پل را خراب کرد و…

به نظر می رسد که باران های تابستانی هزار سال پیش مرا شگفت زده کرد. البته نباید فراموش کرد که رودخانه های فلات ایران محل تجمع مردم است، اما بیهقی به دسترسی مردم به رودخانه و کاهش سیلاب نیز افتخار می کند.

بیهقی از طوفان تابستان در سال ۴۱۰ میلادی یاد می کند

متن اصلی این داستان را بخوانید:

روز شنبه نهم ماه لرابا در بین دو نماز، باران اندکی بارید، گویی زمین می لرزد.

گروهی از چوپانان در وسط رود غزنین فرود آمدند با احشام آنجا باران. با تنبلی از جایش بلند شد و به دیوارها کوبید که به آن مکان می آمد، پول آهنگرها همچنان می رفت و به دنبال چیزی پنهان و گیج گشت و آرام گرفت.

و در آن سوی نهر، از جانب افگناشل، سلطانهای بسیار در آن درختان تا دیوارهای آسیا بسته بودند، و آخرین آنان که دست دراز کردند، در صلح بودند. و آن هم خطای دیگری بود، هنگامی که در مسیر سیل بودند، رسول ما محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «به خدای کور و کر پناه می بریم» و آب خواست و آتش برای دو کر و لال

و این پل بامیان در آن زمان روی این جمله نبود، پل محکمی بود، به تکیه گاههای محکمی متکی بود و پشتش برای نگه داشتن آن پوشیده بود، کوتاه بود و پشت سر آن دو ردیف جنگی موازی بود. همدیگه، الان اینجوری

و چون عبای تاجر آن پرهیزگار رحمه الله بر سیل ویران شد، چنان پلی ساخت و با این میوه نیکو و نیکو طاق ماند; و مردم این چیزها را به خاطر می آورند.

و دعای دیگر را بستند تا آن کلمه را به خاطر نیاورند و پس از خواب طولانی بعد از نماز، چون شب تمام شد، در را محکم زدند و بزرگان رضایت دادند که چنین کردند. اون جمله رو یادت نره

و درخت بسیار افتاد و چون شکاف به در رسید، چوپانان ایستادند و مردند، چوپانان، سیل گاو و اسب را دزدید و چون به پل رسیدند، راه را تنگ کرد، زیرا ممکن بود برای زیاد. درختان و چهار پا به یک می تونی بری طاق های پل را نگه می دارند تا آب نگذرد و روی بام نریزد، سیل همچنان مانند لشکر پریشان می آید، آب از رودخانه بلند می شود، به بازارها می ریزد و به دست خریداران پول می رسد، بسیار است. بد و بزرگترین هنر این است که پل و ذخایر را بردارید و آب را جاری کنید.

اما بسیاری از کاروانسراهای سلسله خود را ویران کرد و همه بازارها کاهش یافت و آب به قعر قلات رسید، مانند قدیم، قبل از زمان یعقوب لیث که این شارستان را ایجاد کرد. و قلات غزنین برادران عمر و یعقوب و اخیرا استاد محمود وراق از تاریخ چند هزار ساله خود در عصر خمسین و اربامه سخن گفته است. تا سال هاا و ارباما، قلم را آورد و استفاده کرد، همان طور که من این هاا را شروع کردم. و این محمود ثقا و مقبول القل است به فرزندانش از من تشکر کردند، گفتیم که فرزندان او هستند مانند حرف پدرمان نباش غیر از آن که گفتی بگیر دان. ولش کن، باید متوقفش کنم.

این سیل بزرگ به مردمی آسیب رساند که در هیچ حسابی به حساب نمی آمدند. و در آن روز مردم در دو طرف رودخانه ایستادند تا تقریباً مانند نماز قبلی کمک سیل را تماشا کنند و روزهای زیادی بدون پل مرد سخت را از این طرف به آن طرف تماشا کنند. از طرف دیگر تا زمانی که پل ها تعمیر شدند. و از برخی علمای زاویلی شنیدم که مردم پس از طوفان طلاها و پولها و لباسهایشان را از بین بردند، سیل آنها را دور انداخت، پس خداوند متعال می داند که بر گرسنگان به برکت چه گذشت.

شرح:

ضربه به آن دیوارها: به پای آن دیوارها.

محل: کوی تانگو بیشتر بخشی از برخی از نقاط شهر است. نقاطی از شهر وجود دارد که در آن جاده ها و مسیرهایی وجود دارد.

دیه: آبادی، ده، دهات، رستاق، روستا، روستا، شهرک.

سعی کردند پنهان شوند: ماندند.

افغانشال: نام منطقه ای است.

از کری و سکوت (آب و آتش) به خدا پناه می بریم.

پشتیبانی: ستون.

دعای دیگر: نماز عصر.

نماز قبل از خواب: دعای عیسی.

مگافسا: بی خبر حمله کردن.

زنده است: زنده است.

زاغر: خاک و رطوبت.

زیر هزار: حتی زیر هزار.

ثقا زاویلی: قبیله وابسته تاپورو.

منبع: صفحه ۲۵۹ تاریخ بیهقی تصحیح دکتر محمدجعفر یاحقی و مهدی صیدی (انتشارات سخن)

با تشکر از دکتر اسماعیل امینی و دکتر کامران کشیری که گلونی را در تهیه این مقاله یاری کردند.

سیل مرداد بدترین سیل ایران بود

انتهای پیام