بهترین زمان برای مصرف قهوه، میزان قهوه مصرفی در روز است


قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است که حاوی محرکی به نام کافئین است، آیا می دانید بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه زمانی است؟ بسیاری از مردم بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب قهوه می نوشند. اگرچه برخی معتقدند نوشیدن قهوه چند ساعت پس از بیدار شدن از خواب می تواند مفید باشد.

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که نوشیدن قهوه چه زمانی بیشترین فواید و کمترین عوارض را به همراه دارد.

زمان خوبی برای نوشیدن قهوه است

کورتیزول و کافئین

بسیاری از مردم دوست دارند بعد از بیدار شدن از خواب یا کمی بعد یک فنجان قهوه بنوشند. با این حال، نوشیدن قهوه بلافاصله بعد از خواب می تواند سطح انرژی را کاهش دهد. این به این دلیل است که سطح هورمون استرس کورتیزول پس از بیدار شدن از خواب به بالاترین حد خود می رسد.

کورتیزول هورمونی است که هوشیاری و تمرکز را افزایش می دهد. همچنین متابولیسم، واکنش های سیستم ایمنی و فشار خون را تنظیم می کند.

این هورمون ریتمی را برای چرخه خواب و بیداری شما فراهم می کند که سی تا چهل و پنج دقیقه پس از بیدار شدن به اوج خود می رسد و در طول روز کاهش می یابد. به همین دلیل، بهترین زمان برای نوشیدن قهوه اواسط صبح است، زمانی که سطح کورتیزول پایین است.

برای افرادی که ساعت ۶:۳۰ صبح از خواب بیدار می شوند، بهترین زمان نوشیدن قهوه بین ۶:۳۰ تا ۱۱:۳۰ است.

اگرچه این درست است، اما هیچ مطالعه ای اثربخشی نوشیدن قهوه را چند ساعت پس از بیدار شدن آزمایش نکرده است.

یکی دیگر از دلایلی که توصیه می شود نوشیدن قهوه را تا بعد از بیدار شدن از خواب به تعویق بیندازید این است که کافئین موجود در قهوه باعث افزایش سطح کورتیزول می شود. نوشیدن قهوه در زمانی که سطح کورتیزول بالا است، سطح این هورمون را افزایش می دهد. کورتیزول بیش از حد در یک دوره زمانی طولانی می تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کند و منجر به مشکلات سلامتی شود.

برخی می گویند که سطح کورتیزول در افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می کنند کاهش می یابد. به همین دلیل معتقدند نوشیدن قهوه بلافاصله بعد از خواب مضر نیست.

اثرات کافئین بر عملکرد ورزشی

کافئین می تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد

قهوه به دلیل توانایی بیدار شدن و هوشیاری اش شناخته شده است، اما از آنجا که حاوی کافئین است، این نوشیدنی می تواند عملکرد ورزشی را نیز بهبود بخشد. علاوه بر این، نسبت به سایر مکمل های قهوه حاوی کافئین کمتری است.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند خستگی را به تاخیر بیاندازد و قدرت عضلانی را بهبود بخشد. این در حالی است که هیچ تفاوتی بین مصرف قهوه بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب یا چند ساعت بعد وجود ندارد. اثرات کافئین بر عملکرد ورزشی بستگی به زمان مصرف آن دارد.

اگر می خواهید تاثیر مصرف قهوه بر عملکرد کاری و ورزشی خود را افزایش دهید، بهتر است ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمرین قهوه مصرف کنید. این زمانی است که کافئین به بالاترین سطح خود در بدن می رسد.

دوز موثر کافئین برای بهبود عملکرد ورزشی ۱.۴ تا ۲.۷ میلی گرم به ازای هر وزن بدن تخمین زده می شود.

اضطراب و مشکلات خواب

کافئین موجود در قهوه به بیدار شدن و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند، اما می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب در برخی افراد شود.

اثر محرک قهوه بین سه تا پنج ساعت باقی می ماند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حدود نیمی از کافئین مصرفی به مدت پنج ساعت در بدن باقی می ماند.

نوشیدن قهوه قبل از خواب می تواند باعث اختلال در خواب شود. برای پیشگیری از این مشکل توصیه می شود حداقل شش ساعت قبل از خواب کافئین مصرف کنید. علاوه بر این، کافئین می تواند سطح استرس و اضطراب را افزایش دهد.

در افراد مضطرب، نوشیدن قهوه باعث افزایش اضطراب می شود. به همین دلیل این افراد باید مصرف قهوه خود را تا حد امکان محدود کنند، اما در عوض چای سبز مصرف کنند.

این نوشیدنی همچنین حاوی اسید آمینه L-theanine است که یک آرام بخش است.

میزان قهوه مصرفی در روز

مصرف چقدر کافئین بی خطر است؟

افراد سالم می توانند ۴۰۰ میلی گرم قهوه در روز (حدود چهار فنجان قهوه) مصرف کنند. مصرف روزانه ۳۰۰ میلی گرم کافئین در طول روز برای زنان باردار و شیرده بی خطر است.

مصرف بیش از حد کافئین شامل مصرف منابعی مانند چای، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات تلخ می شود.

نتیجه

قهوه یک نوشیدنی محبوب است که مردم در سراسر جهان از آن لذت می برند. به نظر می رسد بهترین زمان برای نوشیدن قهوه اواسط صبح است، زمانی که سطح کورتیزول پایین است.

نوشیدن قهوه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمرین در به تاخیر انداختن خستگی و افزایش قدرت عضلانی موثر است.

به یاد داشته باشید که اثرات محرک کافئین می تواند منجر به مشکلات خواب شود، به خصوص اگر قبل از خواب مصرف شود. کافئین می تواند برخی افراد را عصبی کند.