این ویتامین پوکی استخوان را به یک سلاح فنی تبدیل می کند


خارهای استخوانی

تهران (پانا) – یکی از اعضای دانشگاه تهران گفت: پوکی استخوان یک بیماری بدون علامت است که به تومور معروف است. متأسفانه، ممکن است برای اولین بار باشد که افراد دارای اندام شکسته پوکی استخوان را تجربه می کنند.

به گزارش ایلنا، عبدالرحمن رستمیان، متخصص روماتولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که ساختار استخوان چگونه است و تغییراتی که در زمان های مختلف دنیا روی می دهد؟ وی بیان کرد: استخوان بافت زنده ای است که نیاز به تامین مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، ویتامین D و ویتامین K دارد که این مواد معدنی را می توان از رژیم غذایی سالم به دست آورد.

وی گفت: شیر منبع خوبی از کلسیم است. همچنین منابع حیوانی کلسیم شامل شیر، ماست، پنیر و کره و منابع گیاهی کلسیم شامل خامه کلم بروکلی، اسفناج، انجیر، لوبیا سبز، بادام و ساردین و سالمون می باشد.

این استاد روماتولوژی گفت: استحکام استخوان در ۳۰ سالگی پیدا می شود، بنابراین باید سعی کنیم در ۳۰ سالگی و بعد از ۳۰ سالگی تراکم استخوانی خوبی داشته باشیم تا از کاهش تراکم آن جلوگیری کنیم، زیرا ۳۰ سالگی می تواند باشد. سرمایه گذاری کرد. روی استخوان ها امکان پذیر است، تراکم استخوان بهتری را تا این سن فراهم می کند و مشکلاتی که در سنین بالا با آن مواجه خواهیم شد کمتر خواهد بود.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ویتامین D یکی از عناصر ضروری برای تشکیل استخوان است. بهترین منبع ویتامین D خورشید است و قرار گرفتن مناسب پوست در برابر نور خورشید سطح کافی این ویتامین را تضمین می کند. زرده تخم مرغ و روغن جگر ماهی از دیگر منابع ویتامین D هستند.

این متخصص در پاسخ به این سوال که علائم پوکی استخوان چیست؟ وی گفت: پوکی استخوان یک بیماری بدون علامت است که به عنوان یک بیماری خاموش شناخته می شود، اما برای اولین بار افرادی که دچار شکستگی دست و پا هستند ممکن است متوجه پوکی استخوان شوند.

این روماتولوژیست غربالگری پوکی استخوان را در سن ۶۵ سالگی ذکر کرد و گفت: سن غربالگری پوکی استخوان برای زنان یائسه قبلی یا کسانی که برای برخی بیماری ها از کورتون استفاده می کنند کمتر است. این غربالگری با اندازه گیری تراکم استخوان در ستون فقرات، مچ دست و لگن انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمبود ویتامین D باعث پوکی استخوان می شود؟ وی بیان کرد: افرادی که در بدن خود دچار کمبود ویتامین D هستند ممکن است دچار کاهش تراکم استخوان شوند و باید برای رفع کمبود این ویتامین به کار ادامه دهند.

وی یادآور شد: غنی سازی مواد غذایی با ویتامین D3 یکی از راه های افزایش ویتامین D در بدن است.

یکی از اساتید دانشگاه تهران گفت: نوشیدنی های الکلی بر روی ساخت سلول های استخوان ساز اثر منفی می گذارد و استخوان سازی را مختل می کند.

وی تاکید کرد: مصرف قلیان در کشور علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه که نقش مهمی در کاهش تراکم استخوان دارد، افزایش یافته است. یکی از راهبردهای سازمان جهانی بهداشت برای مصرف محصولات دخانی افزایش مالیات بر دخانیات، کمک به ساخت مراکز ورزشی و توزیع شیر رایگان در مدارس و منابع مالی حاصل از مالیات بر دخانیات است.

رستمیان گفت: انتخاب مواد غذایی مناسب و فعالیت های روزانه (از جمله ورزش های موثر بر استخوان ها) از نکات مهم برای جلوگیری از تحلیل استخوان در سراسر جهان است.